Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مديرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اهميت توسعه شبکه ريلي کشور گفت: در پايان برنامه پنجساله ششم توسعه کشور، ميزان حمل بار با ريل بايد به 195 ميليون تن و مسافر به 100 ميليون نفر افزايش يابد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، «سعيد محمدزاده» در نشست با اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و وزير راه و شهرسازي اظهارداشت: در پايان برنامه ششم بايد سهم ريل در جابجايي مسافر در کشور 20 درصد و بار به 30 درصد افزايش يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به طرح 35 ميليارد دلاري توسعه فولاد در کشور تصريح کرد: اين طرح حجم بارهاي معدني را به 210 ميليون تن افزايش خواهد داد و بر فرض جذب 70 ميليون تن آن توسط راه‌آهن، حد اقل 100 ميليون تن اين حجم روي جاده‌ها حمل‌ خواهد شد که باعث از بين رفتن زيرساخت‌ها و سونامي عظيم کشتار جاده‌اي خواهد شد، لذا بايد تدبير مقام معظم رهبري در حوزه ريلي به صورت جدي مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: حمل ‌و نقل ريلي از نظر رهبري يک اولويت است و در سياست‌هاي برنامه ششم در فصل حمل‌ و نقل، مقام معظم رهبري به دو بند 24 و 25 تاکيد کردند که هر دو بند ذيل موضوع حمل‌ و نقل ريلي است.
وي با بيان اينکه حمل ‌و نقل ريلي به ازاي هر تن کيلومتر بار در مقايسه با حمل ‌و نقل جاده‌اي حد اقل يک ‌هفتم سوخت مصرف مي‌کند، گفت: در ايران به‌ طور متوسط به ازاي حمل هر يک تن کيلومتر به نسبت جاده حدود 48 سي‌سي سوخت کمتري مصرف مي‌ شود.
مديرعامل شرکت راه‌‌آهن با اشاره به مصوبه بند «ق» ماده 12 قانون رفع موانع توليد گفت: سازمان بهينه‌ سازي مصرف سوخت با احتساب بهترين جاده در مقايسه با بدترين ريل به‌ صورت کارشناسي کاهش 35 سي‌سي مصرف سوخت را اعلام کرده و در حوزه مسافر نيز به ازاي هر نفر کيلومتر 20 سي‌سي صرفه‌جويي سوخت حاصل مي‌شود.
محمدزاده خاطرنشان کرد: در کشور با در نظر گرفتن بارنامه حدود 250 ميليارد تن کيلومتر بار جابجا شده است که سهم ريل 27 ميليارد تن کيلومتر بوده است. در ابتداي سال 92 سهم ريل از تناژ 32 ميليون تن بود، اما اين رقم در سال 95 به 40 ميليون تن رسيد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه مصوبه مجلس مبني بر تخصيص 1 درصد از فروش نفت و گاز در کشور به حمل‌ و نقل ريلي در سال 95 محقق نشده است، گفت: 27 ميليارد تن کيلومتر در برابر 250 ميليارد تن کيلومتر و اين که چه ميزان از اين حجم قابل‌ انتقال روي ريل بوده است و با احتساب ميزان صرفه‌جويي در مصرف سوختي که مي‌توانست اتفاق بيافتد، متوجه مي‌شويم که چه منفعت ملي عظيمي در حال از بين رفتن است. البته آسيب‌هاي زيست‌محيطي و تلفات رانندگي را نبايد فراموش کرد.
محمدزاده با اشاره به قيمت تجاري سوخت در کشور آلمان يادآورشد: طبق مصوبه مجلس آلمان، راه‌آهن از اول بايد تعرفه خود را 50 درصد کاهش دهد، البته دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت مي‌کند تا سهم حمل‌ بار افزايش يابد و اگر به اقتصاد مقاومتي و توسعه حمل‌ و نقل ريلي مي‌انديشيم راه‌آهن نماد اقتصاد مقاومتي است.
به گزارش ايرنا ، هم اکنون طول شبکه ريلي کشور به حدود 11 هزار کيلومتر رسيده و دولت در نظر دارد طول اين شبکه در افق چشم انداز به 25 هزار کيلومتر افزايش يابد.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ايرج منصوري**انتشار:مژگان توانا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۳۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در ادامه برگزاری جلسات پیگیری موضوعات ویژه، در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای راه و شهرسازی، نفت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی دیگر از معاونین ایشان و مدیران دستگاه‌های اجرایی به بررسی راهکار‌های تسریع در اجرا و تکمیل مهمترین طرح‌های ریلی کشور از جمله خط‌آهن سریع‌السیر تهران-مشهد و خط‌آهن رشت-آستارا پرداختند.

مشکلات موجود در مسیر اجرا و تکمیل این طرح‌ها، راهکار‌های رفع موانع و بررسی منابع تامین مالی از جمله مباحث مطرح در این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌ای برای حضور دانش‌بنیان‌ها دارد؟
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته ای سه ونیم حادثه رسید
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته‌ای سه ونیم حادثه رسید
  • بی نظمی درپایان بازی و هجوم هواداران به داخل زمین چمن و عکس یادگاری با بازیکنان / فیلم
  • برنامه‌های سالروز شهادت امام صادق(ع) در قشم اعلام شد
  • نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور برگزار شد
  • برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌ آلات ایران ممکن نیست
  • لزوم راه‌اندازی خط راه‌آهن جدید ایران و ترکیه از طریق تبریز
  • رشد صادرات و ترانزیت آستارا؛ مرز مهم اقتصادی کشور