Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۱۸۶ زنبوردار برای دریافت ۵ میلیارد تومان تسهیلات برای تجهیز و نوسازی زنبورستان‌های خود به بانک کشاورزی معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمد نظرپور ظهر امروز در مراسم جشن برداشت عسل در اطراف روستای تکمه‌داش واقع در زنبورستان آدّای همدان اظهار داشت: عسل از گیاه‌های ارزنده به دست می‌آید که در قرآن کریم نیز سوره نحل در این مورد آمده است و از عسل به عنوان شفای الهی یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظر پور با اشاره به اینکه زنبور عسل پیشتر از انسان در کره زمین وجود داشته بیان کرد: در طب قدیم دانشمندان بزرگی چون ابوعلی سینا، سقراط و غیره نسخه‌های خود را بر پایه عسل و موم قرار داده بودند ضمن اینکه تاریخچه زنبور عسل بعد از پیدا شدن دشنه مفرغی در لرستان به 800 سال گذشته برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه یک زنبور عسل برای تولید 400 گرم عسل دو برابر کره زمین کار کرده و در حرکت است افزود: 24 گونه زنبوردار دنیا وجود دارد که گونه مدیا و ایرانیکا بومی ایران هستند که در ایران، عراق و ترکیه پرورش داده می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: زنبور کارگر 40 روز عمر دارد و زنبور‌های پاییز تا بهار سال آینده در کندو می‌مانند.

وی با بیان اینکه شغل زنبورداری و فعالیت زنبورعسل سبز بوده و آلایندگی برای محیط زیست ندارد، گفت: مهمترین نقش زنبور عسل گرده‌افشانی بوده که بیش از 80 درصد گرده افشانی گلها توسط زنبور عسل انجام می‌شود و نقش اقتصاد زنبور عسل برای گرده‌افشانی 143 درصد بیشتر از تولیدات زنبور است.

نظرپور با اشاره به یانکه زنبورداری فعالیتی است که وابستگی به خارج ندارد و اشتغال‌زا است بیان کرد: یک سوم مواد غذایی حاصل گرده افشانی زنبور عسل است و این شغل مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: 7 میلیون و 500 هزار کلونی زنبور عسل در کشور وجود دارد که رتبه پنجم دنیا را داریم و81 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود که ایران چهارمین تولیدکننده دنیا است.

وی اعلام کرد: در استان همدان 228 هزار زنبوردار وجود دارد و رتبه 14 را در کشور داریم ضمن اینکه 223 هزار کلنی زنبور عسل و رتبه 11 را در این بخش در کشور داریم.

نظر پور اظهار داشت: سال گذشته در استان همدان یک‌هزار و 960 تن عسل تولید شده و از نظر تولید عسل رتبه نهم کشور را دارد و علاوه بر این 24 تن موم و40 تن بره موم در استان تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه زنبورداران علاوه بر تولید زنبور عسل باید بتوانند به تولید سایر فرآورده‌ها بپردازند گفت: یک هزار تن ژل رویال در استان همدان تولید شده و به مصرف زنبور‌ها رسیده است.

وی بیان کرد: در حوزه تولید ژل رویال، برداشت گرده و تولید سم زنبور عسل به دنبال این هستیم تا ورود مؤثرتری داشته باشیم و زنبورداران را به این سمت هدایت کنیم.

نظر پور با بیان اینکه سرانه کلونی در استان همدان 91 و در کشور 90 است، تصریح کرد: استان همدان در پرورش ملکه زنبور عسل پیش رو است.

وی بیان کرد: سه تولید کننده ملکه زنبور عسل در استان همدان وجود دارد که دو مورد در شهرستان همدان است همچنین 6 تعاونی زنبورداران در استان وجود دارد که دو مورد در شهرستان همدان قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به فعالیت هشت واحد بسته بندی عسل با ظرفیت فرآوری یک هزار تن عنوان کرد: دو مورد از واحد‌های بسته‌بندی عسل در شهرستان همدان است.

وی از ثبت مشخصات و رکوردگیری 80 زنبورستان در همدان با هدف افزایش راندمان تولید عسل خبر داد و گفت: اجرای عملیات کد شناسه و پلاک گذاری برای زنبورستان‌ها در حال انجام است.

نظرپور اظهار داشت: یک آزمایشگاه آنالیز عسل در استان وجود دارد و زنبورداران می‌توانند از این آزمایشگاه استفاده کنند، ضمن اینکه ستاد گرده‌افشانی استان فعال شده و برنامه سراسری سرشماری زنبورداران در مهرماه انجام می‌شود.

وی از صدور یک‌هزار و 700 فقره دفترچه برای زنبورداران با مشارکت اتحادیه زنبورداران خبر داد و بیان کرد: 186 زنبوردار برای دریافت 5 میلیارد تومان تسهیلات به بانک کشاورزی برای تجهیز و نوسازی زنبورستان‌های خود معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/

R41405/P1377/S6,75/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۳۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • تحویل بیش از ۳۸۰ دستگاه کولر به مدارس خوزستان
  • زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر
  • تولید 40 تن عسل در کلاردشت
  • آب به روستای توانه در نهاوند رسید
  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه