Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@12:49:51 GMT

سالروز ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت زهرا (ع)

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۸۷۰۲۳

خبرگزاري آريا -

اولين روز از ماه ذي الحجه سالروز ازدواج زيباترين پيوند آسماني در جهان اسلام مي باشد
اولين روز از ماه حج و قرباني مصادف با سالروز پيوند آسماني و ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س) است. آياتي در قرآن وجود دارد که بر اين اتفاق بزرگ تاريخ اسلام دلالت مي کنند.
مناسبت هاي ماه ذي الحجه
اولين روز از ماه ذي الحجه که داراي دو عيد مبارک قربان و غدير نيز است سالروز ازدواج زيباترين پيوند آسماني در جهان اسلام مي باشد که نمونه تکرار نشدني در تاريخ مي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين روز فرخنده، حضرت علي (ع) با برترين بانوي جهان پيمان عشق بست و خدا، والاترين فرستاده خويش را بر اين پيمان گواه گرفت. برکت ازدواج حضرت علي و حضرت زهرا، عمري به گستردگي آفتاب دارد، هم‏چنان که ياد و نام آن در تاريخ براي هميشه ماندگار شد.ازدواج حضرت علي
خواستگاري حضرت علي از فاطمه و روز ازدواج علي و فاطمه
نخستين روز از آخرين ماه قمري، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه (س) و حضرت علي (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاري شده است و روزي مبارک براي همه نوگاماني است که دل به زندگي فاطمي داده ‏اند تا شادي خود را با خاطره هميشه روشن آن روز مبارک، پيوند زنند. ازدواج حضرت علي(ع) با حضرت فاطمه (س) به فرمان خداوند، از امتيازاتي است که رسول اکرم (ص) بر آن مباهات مي کردند. در اين پيوند پر ميمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادماني و بهشتيان به زينت و زيور آراسته شده بودند.
فاطمه زهرا (س) دختر پيغمبر اکرم (ص) و از دوشيزگان ممتاز عصر خويش بود. پدر و مادرش از اصيل ترين و شريف ترين خانواده هاي قريش بودند. از حيث جمال ظاهري و کمالات معنوي و اخلاقي از پدر و مادر شريفش ارث مي برد و به عالي ترين کمالات انساني آراسته بود.
پيش از حضرت علي عليه السلام افرادي مانند ابوبکر و عمر آمادگي خود را براي ازدواج با دختر پيامبر(ص) اعلام کرده بودند و هر دو از پيامبر(ص) يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که درباره ازدواج حضرت زهرا (س) منتظر وحي الهي است.
هنگامي که حضرت علي عليه السلام براي خواستگاري فاطمه عليهاالسلام رفت، پيامبر در خانه ام سلمه بود. حضرت علي عليه السلام در زد. ام سلمه پرسيد:کيست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پيامبر دستور داد:«در را باز کن و بگو داخل شود. کسي پشت در است که محبوب خدا و رسول است». حضرت علي عليه السلام وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا صلي الله عليه و آله نشست. چشمان خود را بر زمين دوخت. شرم از پيامبر (ص) مانع گفتن خواسته اش مي شد. پيامبر(ص) که خود حضرت علي (ع) را بزرگ کرده و از روحيات او باخبر است، سکوت را شکست و فرمود:«مي بينم براي حاجتي اينجا آمده اي. خواسته ات را بر زبان آور و آنچه در دل داري بازگو که خواسته ات پيش من پذيرفته است».
حضرت علي (ع) با سخناني شيرين خواسته اش را چنين بازگو کرد:«پدر و مادرم فداي شما، وقتي خردسال بودم مرا از عمويتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتيد. با غذاي خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کرديد. نيکي و دل سوزي شما درباره من از پدر و مادرم بيشتر و بهتر بود. تربيت و هدايتم به دست شما بوده و شما اي رسول خدا به خدا سوگند ذخيره دنيا و آخرتم مي باشيد. اي رسول خدا! اکنون که بزرگ شده ام، دوست دارم خانه و همسري داشته باشم تا در سايه انس با او، آرامش يابم. آمده ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاري کنم. آيا مرا مي پذيريد؟» چهره پيامبر چون گل شکفته شد. گويا انتظار اين لحظه را مي کشيد. خوشحال شد، ولي جواب قطعي را برعهده حضرت فاطمه (س) گذاشت.

برکت ازدواج حضرت علي و حضرت زهرا، عمري به گستردگي آفتاب دارد
پس از انجام خواستگاري و مراسم عقد وقت آن رسيد که حضرت علي عليه السلام براي همسر گرامي خود اثاثي تهيه کند و زندگي مشترک خود را با دختر پيامبر(ص) آغاز کند. در آن زمان تمام دارايي حضرت علي عليه السلام منحصر به شمشير و زرهي بود که مي توانست به وسيله آن ها در راه خدا جهاد کند و شتري نيز داشت که با آن در باغستان هاي مدينه کار مي کرد و خود را از ميهماني انصار بي نياز مي ساخت. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله پذيرفت که حضرت علي عليه السلام زره خود را بفروشد و به عنوان جزئي از مهريه فاطمه سلام الله عليها در اختيار پيامبر بگذارد.
زره به چهارصد درهم به فروش رفت. پيامبر قدري از آن را در اختيار بلال گذاشت تا براي حضرت زهرا(س) عطر بخرد و باقيمانده را به عمار ياسر و گروهي از ياران خود داد تا براي فاطمه (س) و علي (ع) لوازم منزل تهيه کنند. از صورت جهيزيه حضرت زهرا سلام الله عليها مي توان به وضع زندگي بانوي بزرگوار اسلام به خوبي پي برد.
مهريه حضرت زهرا (س) الگويي براي پيوندهاي امروزي
پيامبر گرامي اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده ترين و راحت ترين شيوه انجام داد تا براي همه جواناني که در آستانه زندگي مشترک هستند، سرمشق نيکويي باقي بماند. مهريه 500 درهمي براي فاطمه عليهاالسلام مهتر زنان نيز، به همين هدف صورت گرفت. در روايات، افزون بر اين مهريه که جنبه مادي و مالي دارد، مهريه هاي معنوي ديگري نيز براي آن بانوي بزرگ گفته شده است. در روايتي مي خوانيم که حضرت زهرا عليهاالسلام از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهريه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. اين خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه عليهاالسلام شفيع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.
سوره هايي که بر ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) دلالت دارد، کدام است؟
در قرآن آيه اي وجود ندارد که به صورت مستقيم به ازدواج امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرده باشد. ولي آياتي وجود دارد که به گونه اي مرتبط و مناسب با اين رويداد است.
آيه انتهايي سوره «کوثر»، دشمن پيامبر(ص) را مقطوع النسل مي داند و عنوان مي کند که خدا به پيامبر اکرم(ص) خير کثير عطا کرده است و مي دانيم که با ازدواج امام علي(ع) و حضرت زهرا(س) بود که نسل حضرت پيامبر(ص) ادامه پيدا کرده و گسترش مي يابد.
آيه اي از سوره «رحمن»:در اين سوره چنين آمده:«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ... يخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان»؛ دو دريا را روان کرد تا با يکديگر تماس پيدا کردند... از آن دو مرواريد و مرجان بيرون مي آيد. در تفسير اين دو آيه، در روايات آمده که منظور از دو دريا حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) و منظور از مرواريد، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسين(ع) است.

ازدواج حضرت علي(ع) با حضرت فاطمه (س) به ساده ترين و راحت ترين شيوه انجام شد
درس هايي که از ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) بايد گرفت
از ماجراي ازدواج حضرت علي عليه السلام و حضرت فاطمه عليهماالسلام نکات بسيار جالبي را مي آموزيم که اگر خواهان سعادتيم و پيروي راستين اسلام، بايستي تا مرز توان تلاش کنيم تا مراحل اول ازدواج بر مبناي صحيحي صورت گيرد، و دوم آنکه ساده زيستي در تمام شئون زندگي جامعه و بخصوص ازدواج راه يابد و گرنه قيد و بندهاي اجتماعي در امر ازدواج که بيشتر نشأت گرفته از فرهنگ غير اسلامي و يا ساخته و پرداخته ذهن هاي کوتاه مادي و اشرافي است چون غل و زنجير بر دست و پاي جوانان و والدين آنها مي افتد و هر روز اين غل و زنجير بزرگتر و سنگين تر مي شود، تا جايي که امکان هر نوع حرکت صحيحي را مي گيرد و حيات جامعه را به سوي نابودي مي کشاند و بر فساد و نابساماني هاي رواني و مشکلات اخلاقي مي افزايد.
در جريان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول(ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علي در آورد نکات بسيار مهم آموزشي و الگويي وجود دارد که از آن جمله مي توان به کفو و همتا بودن، خواستگاري بدون واسطه، قناعت، دوري از اشرافي گري و تجملات، سخت نگرفتن بر همديگر، ملاک قراردادن معيارها و خصوصيات معنوي و ديني و اخلاقي، مهريه پايين، بنا کردن زندگي بر پايه محبت و عشق واقعي از روي شناخت، حجب و حيا و... اشاره کرد. به اين خاطر است که يک پيوند با اين ويژگي ها پيوند آسماني لقب مي گيرد که رضايت خدا و رسول خدا (ص) در آن وجود دارد.
منبع: isna.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۷۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته روی کرمانشاهی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم

امروز بیست و پنجم شوال مصادف با سالروز شهادت ششمین امام شیعیان حضرت جعفر صادق (ع) است. شیعیان همه ساله با فرا رسیدن این روز مراسم عزاداری برگزار می‌کنند و به آن حضرت ادای احترام می‌کنند.

مردم دیندار و مومن شهرستان کرمانشاه به همین مناسبت در خیابان‌ها دسته‌های عزاداری برگزار کردند.

فیلم ارسال شده را می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - کرمانشاه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان
  • دسته روی کرمانشاهی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) + فیلم
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع)
  • شهر مقدس قم، سوگوار شهادت امام صادق (ع) 
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • چهارمحال و بختیاری سوگوار شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است