Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیست وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از امروز کار خود را آغاز می‌کند‌، ایران به عنوان میهمان ویژه این رویدارد فرهنگی برنامه‌هایی را ندارک دیده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا‌، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی پکن از امروز چهارشنبه اول شهریور در مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های پکن با حضور ایران به عنوان مهمان ویژه آغاز به کار کرده و تا 5 شهریور به کار خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشگاه کتاب پکن از سوی سازمان صداوسیما، مطبوعات و گروه صادرات و واردات کتاب چین برگزار می‌شود. سال 2015 کشور امارات متحده عربی به عنوان میهمان ویژه حضور یافت و پس از آن در سال 2016 کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، شامل کشورهای: آلبانی-بلغارستان-کرواسی-جمهوری چک-مجارستان-لهستان-رومانی-اسلواکی- اسلوونی و سه کشور حوزه بالتیک (استونی-لتونی-لیتوانی) میهمان ویژه نمایشگاه پکن بودند. امسال نیز جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن حضور دارد و در مقابل چین در سال 2019 به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌شود.

اما نمایشگاه کتاب پکن چگونه نمایشگاهی است؟

این نمایشگاه سال گذشته در فضایی به وسعت 78600 متر با حضور شرکت‌کنندگانی از 86 کشور و منطقه در جهان در 2 هزار و 47 غرفه برگزار شد،‌ از این نمایشگاه بالغ بر 300 هزار نفر بازدید کرده‌اند. هم‌چنین 1300 خبرنگار این نمایشگاه را پوشش داده و 5هزار و 18 قرارداد نشر نیز به امضا رسیده است.

شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کتاب پکن معمولا ضمن حضور در این نمایشگاه با صنعت نشر چین آشنا شده و با ناشران و کتابفروشانی از کشورهای جهان دیدار می‌کنند. هم‌چنین یک تور درون‌نمایشگاهی توسط کارشناسان BIBF (مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های پکن) به صورت روزانه برگزار می‌شود که در جریان این تور بازدیدکنندگان از ناشران بزرگ چینی دیدن می‌کنند.

در نمایشگاه کتاب پکن معمولا‌ً ناشران چینی، ناشران بین المللی، شرکت‌های واردکننده، چاپخانه ها، توزیع‌کنندگان ،خرده فروشان آنلاین، شرکت‌های نشر دیجیتال، موسسات آموزشی، آژانس های ادبی، و تولیدکنندگان لوازم التحریر حضور دارند‌، در این نمایشگاه قراردهای ملاقاتی میان ویراستاران،‌ خریداران و فروشندگان حقوق نشر‌، نویسندگان‌، کتابخانه داران ‌، مترجمان،‌ کتابفروشان‌، رسانه ها و مطبوعات، خدمات دهندگان و مبلغان کتابخوانی تنظیم و انجام می‌شود.

نمایشگاه کتاب پکن از سال 1986 تاکنون راه درازی را پیموده است. این نمایشگاه اکنون به یکی از بهترین مکانها برای تبادل حق نشر در جهان تبدیل شده است. در سال 2016 به بیش از سی غرفه بین المللی که از 1986 در این نمایشگاه فعالیت داشته‌اند، جوایزی اعطا شد.

ایران در این دوره نمایشگاه کتاب پکن در غرفه‌ای به مساحت 500 متر داشته‌های خود را عرضه کرده است،‌ 13 ناشر ایرانی در غرفه کتاب‌های یاز ایران به صورت مستقل حضور خواهند داشت و کتاب‌های منتخب بیش از 10 ناشر هم بدون حضور مستقیم ناشر، توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نمایش داده خواهد شد.

هم‌چنین 3 آژانس ادبی شامل آژانس ادبی تماس با بیش از 50 عنوان کتاب در زمینه ادبیات دفاع مقدس؛ آژانس ادبی کیا با بیش از 46 عنوان کتاب در زمینه ادبیات داستانی و آژانس ادبی پل با بیش از 60 عنوان کتاب در زمینه ادبیات داستانی در نمایشگاه حضور دارند.

غرفه ایران امروز چهارشنبه شاهد برنامه متنوع فرهنگی است،‌ افتتاح نمایشگاه عکس خبری ایرنا ـ شین‌خوا، افتتاح غرفه ایران با حضوررئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و آقای نی وزیر صدا و سیما و انتشارات و مطبوعات و فیلم چین‌، رونمایی از 13 جلد کتاب از مجموعه شاهکارهای ادبیات فارسی به زبان چینی ‌و اجرای گروه موسیقی پگاه،‌ اجرای گروه موسیقی لیان از جمله این برنامه‌هایی است که در پاویون ایران انجام خواهد شد.

فردا پنجشنبه در دومین روز از نمایشگاه کتاب پکن انجمن نویسندگان چین پذیرای هیئت نویسندگان ایرانی خواهد بود،‌ سمینار ناشران کودک 10 + 10 از برنامه‌های نمایشگاه کتاب پکن است که سحر ترهنده‌، لیلی حائری‌، طاهره ایبدو علی‌سیدآبادی از ایران در آن حضور دارند.

هم‌چنین دیدار و گفت‌وگوی هیئت نویسندگان ایرانی با انتشارات شان وو،‌ ورک شاپ هنر ایرانی در تصویرگری کتاب‌های کودکان‌، شعر فارسی و خیمه شب بازی ایرانی،‌ از برنامه‌های روزهای سوم و چهارم غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن است. اما شنبه روز چهارم نمایشگاه کتاب پکن به روز ایران اختصاص یافته است،‌ در این روز قرار است از ترجمه چینی مربای شیرین هوشنگ مرادی کرمانی رونمایی شود، هم‌چنین برنامه‌هایی برای معرفی طرح گرنت،‌ نمایشگاه کتاب تهران و .. تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/

R1013198/P1361/S4,35/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 19 تا 29 در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «بخوانیم و بسازیم» افتتاح خواهد شد، تلاش شده که همه ناشران کشورمان که شرایط حضور را دارند در نمایشگاه امکان حضور حداکثری داشته باشند، بنابراین همه ناشران ثبت‌نام‌کننده در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت، تلاش داریم نمایشگاهی قدرتمند تشکیل شود.

اعتبار بن دانشجویی افزایش خواهد یافت

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره افزایش اعتبار بن‌های دانشجویی نمایشگاه کتاب با توجه به تورم سالانه توضیح داد: تلاش داریم امکان بهره‌مندی دانشجویان و طلاب را از یارانه خرید افزایش دهیم، جزئیات رقم اعتبار اعلام خواهد شد، اما در صدد تامین منابع هستیم. 

سیلی ایران به اسرائیل و عدم حضور هندی‌ها

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگر درباره مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب و نهایی شدن «یمن» ابراز داشت: کشور «هند» طبق مذاکراتی که از سال گذشته داشتیم حضورش در نمایشگاه کتاب قطعی بود، در سفر ما به هند هم این مساله مورد تاکید قرار گرفت و گروه هندی در فروردین ماه به ایران آمد و محل نمایشگاه و حضور ناشران و اسکان شخصیت‌های فرهنگی هندی مورد توافق قرار گرفت، اما با اتفاقاتی که در منطقه رخ داد و تعرض رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه و پاسخ ایران به این تجاوز در آن ایام، دولت هند سفر اتباع هندی را با محدودیت اعلام کرد تا شرایط تنش‌زای منطقه فروکش کند، هنوز محدودیت برداشته نشده است، ما در هفته گذشته و در اردیبهشت‌ماه تصمیم داشتیم حضور هندی‌ها را منتفی اعلام کنیم، اما سفیر هند با حضور در دفتر ما تقاضای مهلت کرد، از سویی با توجه به تلاش حداکثری تا روز گذشته این اتفاق رخ نداد و با توجه به زمان کم تا برگزاری نمایشگاه کتاب، ما حضور «هند» را منتفی اعلام کردیم، بنابراین حضور هند را به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه سال جاری نخواهیم داشت.

نام «کشور» یا «شهر» مهمان ویژه نمایشگاه هنوز قطعی نشده است

رئیس نمایشگاه کتاب تهران حضور کشوری به عنوان مهمان ویژه را به جای «هند» قطعی ندانست و گفت: حتما شهر یا کشور جایگزین را خواهیم داشت، بین کشورهای منطقه در حال ارزیابی هستیم تا کشور مناسب حضور اعلام شود، هنوز تصمیم نهایی اخذ نشده و در حال مذاکره با کشورهای همسایه هستیم.

انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم

وی در پایان درباره وضعیت خاص منطقه و سیلی محکم ایران به تجاوز اسرائیل و تائیر آن بر نمایشگاه کتاب گفت: ما هیچ انصرافی از سوی ناشران خارجی برای عدم حضور در نمایشگاه کتاب نداشتیم، امیدواریم امسال بخش ناشران خارجی پر رونق تر هم برگزار شود.

این گزارش در خاتمه اضافه می‌کند، روز گذشته علی رمضانی قائم مقام نمایشگاه کتاب که اغلب اخبار را در شبکه ایکس(توئیتر) منتشر می‌کند، با اننتشار پیامی، از جایگزینی «یمن» به جای «هند» برا ی حضور در نمایشگاه کتاب تهران، به‌عنوان مهمان ویژه خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود