Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@18:53:03 GMT

لزوم برقراری تجارت آزاد میان ایران و آذربایجان

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۸۷۲۶۸

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بیان اینکه ایران نتوانسته در بازار آذربایجان،سهم درخوری به خود اختصاص دهد گفت:یکی از راهکارهای توسعه مبادلات میان ایران و کشورهای همجوار تجارت آزاد است.

خبرگزاری مهر: معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بیان اینکه ایران نتوانسته در بازار آذربایجان،سهم درخوری به خود اختصاص دهد گفت:یکی از راهکارهای توسعه مبادلات میان ایران و کشورهای همجوار تجارت آزاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش اتاق بازرگانی تهران، نشست بررسی ظرفیت‌های صادراتی ایران به کشور آذربایجان برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی با حضور نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و اتاق مشترک ایران و آذربایجان در اتاق تهران برگزار شد.

در این نشست، مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران،گزارشی مختصر درباره وضعیت اقتصادی کشورآذربایجان ارائه کرد و گفت: براساس طبقه‌بندی بانک جهانی، کشور آذربایجان در شمار کشورهایی با درآمد متوسط رو به بالا قرار گرفته است و از حیث درآمد سرانه در وضعیت مطلوبی قرار دارد. سرمایه خارجی جذب شده در این کشور، طی سه سال گذشته، به طور متوسط برای هر سال ۴.۳ میلیارد دلار برآورد شده و در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

او با اشاره به برنامه بلندمدت توسعه اقتصادی آذربایجان گفت که این کشور قصد دارد در افق ۲۰۲۰ به کشوری توسعه‌یافته با سطح درآمد بالا تبدیل شود. معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با اشاره به اینکه ایران نتوانسته است در بازار آذربایجان، سهم درخوری به خود اختصاص دهد، افزود: یکی از راهکارهایی که ‌می‌تواند به توسعه مبادلات میان ایران و کشورهای همجوار کمک کند، انعقاد تفاهم‌نامه تجارت آزاد است و باید این موضوع در سیاست‌های تجاری و تعرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

پوشش بیمه‌ای و تامین مالی صادرکنندگان

در ادامه این نشست، اشکان عباسی تهرانی، رییس گروه ریسک کشوری و همکاری‌های بین‌الملل صندوق ضمانت صادرات، نیز به تبیین رویکرد این صندوق در قبال صادرکنندگان پرداخت و گفت: اگر صادرکننده‌ای نیازمند پوشش بیمه‌ای باشد، نسبت به پوشش بیمه‌ای این صادرکنندگان اقدام خواهد کرد. به بیان ساده‌تر، مطالبات صادرکنندگان از خریدار، تحت پوشش بیمه‌ای قرار ‌می‌گیرد و ریسک خریدار بیمه ‌می‌شود.

او در مورد دیگر حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان نیز گفت: رویکرد دیگر صندوق، کمک به تامین مالی صادرکنندگان است. این صندوق به درخواست صادرکنندگان، ضمانت‌نامه‌ای صادر ‌می‌کند که ‌می‌تواند جایگزین وثایق مورد درخواست بانک‌ها برای ارائه تسهیلات شود. بر این اساس صادرکنندگان، پیمانکاران و بانک‌ها خارجی، شرکت‌ها و دولت‌های خارجی ‌می‌توانند از ظرفیت ضمانت‌نامه‌ها بهره بگیرند.

عباسی تهرانی با اشاره به اینکه خدمات صندوق متنوع است، گفت: صادرکنندگان ‌می‌توانند جزییات این خدمات و محصولات را روی پرتال صندوق مشاهده کنند.

او درمورد سهم صادرات به کشور آذربایجان در برخورداری از این تسهیلات گفت: یکی از کشورهایی که در حوزه CIS بیشترین پوشش بیمه‌ای را به خود اختصاص داده، آذربایجان است. به طوری که ۲۱ میلیون دلار برای پوشش‌های کوتاه‌مدت و ۱۲۰ میلیون دلار برای پوشش‌های میان‌مدت و بلندمدت به این کشور اختصاص یافته است که این تسهیلات برای صادرات نرم‌افزار، مصنوعات پلاستیکی، ماشین‌آلات صنعتی، محصولات غذایی منسوجات و البسه به کار گرفته شده است. آذربایجان در گروه پنج ریسک کشوری صندوق ضمانت صادرات قرار گرفته است و سقف پوشش‌های کوتاه‌مدت ۹۰ میلیون دلار و سقف پوشش‌های میان‌مدت و بلندمدت برای این کشور ۱۸۰ میلیون دلار است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه تجارت با اسرائیل را تعلیق کرد

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، یک رسانه آمریکایی عصر امروز (پنج‌شنبه) از تعلیق مبادلات تجاری میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در نتیجه تداوم جنایات تل‌آویو در غزه خبر داد.

بیشتر بخوانید: واکنش بایدن به خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی

بلومبرگ در این باره گزارش داد: ترکیه تجارت با اسرائیل را به حال تعلیق درآورده است.

در همین راستا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: اردوغان با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات را زیر پا می‌گذارد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی افزود: مذاکره فوری برای یافتن جایگزینی برای تجارت با ترکیه را با همه طرف‌ها در کابینه انجام دادم.

همزمان با اغاز تجاوزات به نوار غزه اختلافات میان ترکیه و رژیم صهیونیستی که پیشتر روابط خود را عادی‌سازی کرده بودند، بالا گرفت و جنگ لفظی میان مقامات ۲ طرف شکل گرفت.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شده و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده است.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به‌ویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229295 برچسب‌ها ترکیه

دیگر خبرها

  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا / واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا/ واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • پیش‌بینی آغاز تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده 
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را تعلیق کرد
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه
  • محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد