Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران گسترش سگ‌های هار ولگرد در شهرها و روستاهای منطقه سیستان مسئولان استان را به تکاپو انداخته و برنامه‌ریزی جهت عقیم‌سازی، اتلاف و جلوگیری از ورود سگ از کشورهای همسایه از جمله اقدامات آنها جهت مهار هاری در سیستان بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زابل، مردم سیستان که در سال‌های اخیر با مشکلات فراوانی از جمله خشکسالی، ریزگردها و بحران زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند، این روزها با معضل جدید حمله سگ‌های هار ولگرد مواجه هستند که این حملات تاکنون جان تعدادی از شهروندان سیستانی را گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرایش شمار سگ‌های ولگرد در 5 شهرستان سیستان این روزها به یک معضل جدی برای مردم منطقه تبدیل شده، چرا که بسیاری از سگ‌های ولگرد منطقه به بیماری هاری مبتلا هستند و با توجه به اینکه این بیماری از طریق گازگرفتگی سگ به انسان منتقل می‌شود و در مواردی مرگ فرد را نیز در پی دارد، نگرانی جدی مردم را در پی داشته و البته این نگرانی بی‌مورد هم نیست چرا که با قربانی روز گذشته حمله سگ‌های ولگرد، شمار قربانیان این نوع حادثه به 7 مورد رسیده و بی‌شک نوبت اقدام سریع مسئولان جهت مقابله با این شرایط به واقع بحرانی فرا رسیده است.

رها کردن لاشه سگ‌های ولگرد در معابر روستایی

مردم روستاهای سیستان در این شرایط از بی‌ملاحظگی در زمینه اتلاف سگ‌های ولگرد در برخی از روستاها سخن می‌گویند. در برخی از مناطق شهرداری به کمک دهیاری‌ها به اتلاف سگ‌های ولگرد مشغول هستند، فعالیتی که بدون انجام کارهای کارشناسی شده می‌تواند انتقال بیماری را بیش از پیش بیشتر کند.

اهالی در روستای سنجرانی از توابع شهرستان هیرمند تاکید دارند اتلاف سگ‌های ولگرد در حالی انجام می‌شود که لاشه برخی از سگ‌های ولگرد کشته شده بلافاصله جمع‌آوری نمی‌شود و این امر موجب شده بوی نامطبوعی در فضای این روستا ایجاد شود.

یکی از اهالی روستای سنجرانی در ان رابطه به خبرنگار تسمنیم می‌گوید: اتلاف سگ‌های ولگرد گرچه کار مفیدی از سوی شهرداری و دهیاری‌ها است، اما عدم جمع‌آوری به موقع لاشه سگ‌های ولگرد می‌تواند به شیوع بیماری‌های واگیردار کمک کند.

وی افزود: روزهاست که لاشه برخی از سگ‌های تیر خورده از سوی شهرداری در معابر روستای سنجرانی رها شده که می‌تواند کودکان را دچار بیماری‌های واگیردار کند و شهروندان گرچه اتلاف سگ‌ها از سوی شهرداری رضایت دارند اما جمع‌آوری لاشه نیز به عهده خود شهرداری‌ها است.

در برخی از مناطق سیستان نیز دیده شده که برخی از سگ‌های ولگرد پس از اصابت گلوله زنده مانده و فرار کرده‌اند که بی‌شک محل زخم آنها پس از خونریزی ناقل ویروس‌های متعددی است.

مقابله مسئولان با سگ‌های ولگرد مقطعی است

یکی از شهروندان سیستانی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: مسئولان اقدامات خود را در راستای مقابله با مشکلاتی از جمله سگ‌های هار ولگرد منطقه سیستان به صورت مقطعی انجام می‌دهند به نحوی که با انتشار خبر یک مورد مرگ در پی گازگرفتگی سگ و ابتلا به هاری در رسانه‌ها، مسئولان وارد اقدامات ضربتی می‌شوند و پس از چند روز این اقدامات فروکش می‌کند.

وی ادامه داد: حل مشکل افزایش چشمگیر سگ‌های هار ولگرد در منطقه سیستان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات مستمر و بلند مدت است، چرا که روز به روز به جمعیت این سگ‌ها در شهرستان‌های منطقه افزوده می‌شود و این مشکل در سیستان به یک بحران تبدیل شده است.

1760 مورد حیوان گزیدگی در منطقه سیستان گزارش شده

جواد اکبری‌زاده،‌ معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 760 مورد حیوان گزیدگی(گازگرفتگی سگ) در منطقه سیستان گزارش شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 3 برابری را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در طول سال گذشته یک هزار و 314 نفر در منطقه سیستان شامل 5 شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز دچار حیوان گزیدگی شدند، افزود: در پی این حیوان گزیدگی‌ها 7 شهروند سیستانی با ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داده‌اند.

اکبری‌زاده ادامه داد: البته از لحاظ نمونه‌گیری آزمایشگاهی فقط مرگ یک نفر بر اثر ابتلا هاری تایید شده، ولی به احتمال زیاد آن 6 نفر دیگر هم چون علائم هاری داشته و دچار گازگرفتگی حیوان بودند بر اثر بیماری هاری جان باخته‌اند که هنوز جواب آزمایش آنها مشخص نشده است.

افزایش چشمگیر آمار حیوان گزیدگی زنگ خطری برای مسئولان است

معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل عامل اصلی بیماری هاری را وجود سگ‌های ولگرد در محل زندگی مردم شهر و روستا دانست و گفت: با وجود اعلام خطر از جانب دانشگاه علوم پزشکی زابل به مسئولان منطقه، متاسفانه همچنان وجود سگ‌های فراوان در سیستان به وفور مشاهده می‌شود و افزایش چشمگیر آمار حیوان گزیدگی زنگ خطری برای مسئولان است.

وی با تاکید بر اینکه بیمار دچار گازگرفتی راباید به سرعت به مراکز بهداشتی و بیمارستان منتقل کرد، افزود: به محض انتقال سریع مصدوم به بیمارستان، محل حیوان گزیدگی به مدت 20 دقیقه با آب و صابون شستشو داده می‌شود سپس به 5 مرحله واکسیناسیون اقدام می‌شود.

اکبری‌زاده با تاکید بر اینکه همه خدمات دانشگاه علوم پزشکی زابل به افراد دچار حیوان گزیدگی توسط سگ کاملاً رایگان است، ادامه داد: درمان هر فردی دچار حیوان گزیدگی توسط سگ بیش از 500 هزار تومان هزینه در بر دارد.

واکسیناسیون 4500 قلاده از سگ‌های خانگی منطقه سیستان

مهدی طباطبایی، مدیر شبکه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تشریح اقدامات انجام شده جهت مقابله با بیماری هاری در استان، اظهار داشت: مقابله با این بیماری مستلزم مدیریت چند جانبه و اقدامات زمینه‌ای است. شناساندن بیماری هاری به عموم مردم از طریق آموزش از رسانه‌های جمعی، چاپ بروشور و تراکت جهت معرفی علائم بیماری، راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری و مبارزه با این بیماری از طریق واکسیناسیون از جمله اقداماتی است که تاکنون در سطح استان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: طبق آمار ارائه شده از سوی اداره‌کل دامپزشکی استان، در راستای کنترل بیماری هاری واکسیناسیون 4500 قلاده از سگ‌های خانگی، واکسیناسیون 2500 مورد از دام‌های اهلی و آموزش 5000 نفر در منطقه سیستان از جمله اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر در راستای کاهش تلفات و مقابله با بیماری هاری بوده است.

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد مشکوک به هاری در دستور کار است/ 1850 قلاده سگ در سیستان تلف شده است

باقر کرد، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگارانبا بیان اینکه تاکنون یک هزار و 850 قلاده سگ با هدف مبارزه با بیماری هاری در سیستان اتلاف و دفن بهداشتی شده، اظهار داشت: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و مشکوک به هاری به عنوان مهمترین ناقلین بیماری هاری در منطقه سیستان در دستور کار است.

وی افزود: پدیده اخیر مشاهده چند مورد بیماری هاری در منطقه سیستان که در تیرماه 20 مورد بوده، با اقدامات مقابله‌ای انجام شده از سوی دستگاه‌های مربوطه به 8 مورد در مرداد ماه کاهش یافت. مرگ مشکوک 6 نفر به دلیل ابتلا به هاری تاکنون گزارش شده که انستیتو پاستور تنها فوت یک نفر را بر اثر این بیماری تایید کرده است.

مرزبانی جهت کنترل ورود سگ از کشورهای همسایه ورود کند

کرد خاطرنشان کرد: به دنبال گزارش اولین مورد از این بیماری، ستاد بحران استان در استانداری تشکیل جلسه داد و کمک‌هایی در جهت مقابله با این بیماری از مرکز اخذ شد. با توجه به وجود مرزهای طولانی استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و تردد سگ‌های ولگرد از این مرزها و قابلیت اندک کنترل، نیاز است مرزبانی اقداماتی در جهت کنترل ورود این حیوانات از مرز انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به هیچ عنوان قصد از بین بردن حیوانات سالم را نداریم اما سگ‌های ولگرد از مهمترین ناقلان بیماری هاری هستند که بر اساس استانداردهای جهانی باید اتلاف آنها انجام شود.

وی شناسنامه‌دار کردن و واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار را از دیگر اقدامات لازم جهت مقابله با بیماری هاری برشمرد و افزود: در راستای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، عقیم‌سازی نیز در برنامه‌های اجرایی دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که در این زمینه موثر است.

راه‌اندازی مرکز کنترل جمعیت حیوانات گزنده و ناقل بیماری

وی از مردم خواست در صورت وقوع حیوان گزیدگی بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند تا اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون علیه بیماری هاری انجام گیرد و اضافه کرد: در این بیماری چنانچه اقدامات پزشکی به موقع انجام شود قابل درمان است مگر اینکه تأخیری در درمان و عدم مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی صورت گیرد.

سلمانزاده مدیرکل امور شهری استانداری سیستان و بلوچستان نیز از تصویب راه‌اندازی مرکز کنترل جمعیت حیوانات گزنده و ناقل بیماری در استان خبر داد و افزود: به دنبال پیگیری‌های انجام شده، راه‌اندازی این مرکز با اعتبار 8 هزار میلیون ریال در استان مصوب شده که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

باید دید آیا بحران سگ‌های ولگرد منطقه سیستان با جلسات مستمر و برنامه‌ریزی‌هایی که در هفته‌های اخیر در واکنش به مرگ شهروندان سیستانی در پی حیوان گزیدگی رخداده، قابل کنترل است یا این بحران بار دیگر قربانی‌های جدیدی به دنبال خواهد داشت؟

انتهای پیام/

R7843/P1361/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۷۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد

 حبیب اله جمشیدی در همایش بزرگداشت هفته گردشگری میمند با بیان اینکه میمند همچون نگینی در شهرستان فیروز آباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد، گفت: امیدواریم با هم افزایی مسئولان و همراهی متولیان و بکارگیری توانمندی‌ها در آینده توسعه خوبی را برای این منطقه شاهد باشیم.

او ادامه داد: تقاضا داریم سرمایه در گردش گلاب گیران به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه واقع شود و تسهیلات سرمایه گذاران بوم گردی و گردشگری می‌تواند باعث رونق در این منطقه شود.  

تسهیل در امر صادرات محصولات گل و گلاب، تشویق و حمایت از صنعت شیشه گری در جهت پویایی صنعت گردشگری پویا و مکمل از دیگر موضوعات مطرح شده توسط فرماندار فیروز آباد بود.

جمشیدی در پایان سخنان خود بر افزایش اعتبار در حوزه زیرساختی شهرداری‌های این شهرستان به خصوص شهر میمند و اختصاص ردیف‌های اعتباری توسط وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد.

باید در این برهه از زمان به میمند توجه ویژه کرد/میمند دچار تنش تولید است

امام جمعه میمند در این همایش با بیان اینکه میمند دارای قدمت تاریخی و شهری کهن و مزین به گل محمدی است، گفت: زمانی شهر میمند جایگاه ویژه‌ای در میان شهر‌های استان و کشور داشت، اما با نگاه عده‌ای از مسئولان در برهه ای، شهر‌های دیگر دوشادوش این شهر حرکت کردند، اما پس از مدتی باعث تضعیف جایگاه میمند شد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس بهزادی با اشاره به جایگاه شهر میمند، خواستار نگاه ویژه به این شهر شد و اضافه کرد: کم توجهی برخی از مسئولان، میمند را به قهقرا برده است از این رو باید در این برهه از زمان به آن توجه ویژه کرد.

امام جمعه شهر میمند نام گذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم توسط رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: مردم پای کار هستند، اما متاسفانه میمند دچار تنش تولید است و کارخانه‌ای که میخواهد در این منطقه جهش تولید داشته باشد با موانع روبرو می‌شوند بنابراین باید همفکری باید انجام شود تا ظرفیت بیشمار میمند به جایگاه حقیقی خود برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • تقدیر از معلمان مردمی‌سازی شود
  • میمند همچون نگینی در فیروزآباد، فارس و در سطح کشور می‌درخشد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • تکاپوی کانا‌ل‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/دلار بازهم ریخت
  • سیل در منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان