Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کمتر از سه ماه پس از اظهارات محمد‌بن‌سلمان درخصوص کشاندن جنگ به داخل مرزهاي ايران، سه نشريه معروف آمريکايي از عقب‌نشيني خاموش عربستان در برابر ايران خبر دادند.
به گزارش جام نيوز، سر سعودي‌ها به سنگ خورد! اين مضمون گزارش‌هايي است که سه نشريه آمريکايي «بيزينس اينسايدر»، «هافينگتن پست» و «نشنال اينترست» در وصف حال عربستان منتشر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «هافينگتن پست» عربستان سعودي سرانجام متوجه اين موضوع شد که سياست‌هاي کوته‌فکرانه و عجولانه‌‌اش آن‌طور که انتظارش را داشتند، کارساز نبوده است.
به همين خاطر مقامات اين کشور دست به دامان عراق براي بهبود رابطه با ايران شده‌اند. از طرفي نشريه آمريکايي «بيزينس اينسايدر» در تحليلي آورده است که ولخرجي‌هاي عربستان در تامين مالي گروه‌هاي تندرو باعث تشکيل داعش شده است. اکنون که اقتصاد عربستان با مشکلات عديده‌اي مواجه شده، ديگر اين کشور توانايي تامين مالي تروريست‌ها را ندارد، اتفاقي که در کنار مجاهدت‌هاي مردم عراق و سوريه شايد بتوان شکست‌هاي پي‌درپي تروريست‌ها را به آن نسبت داد. در اين شرايط تنها راهکاري که براي پادشاهان عربستاني باقي مي‌ماند بهبود رابطه با ايران با هدف کاهش هزينه‌هاي تنش است. همچنين نشريه «نشنال اينترست»‌ در گزارشي مدعي شده است که بهبود رابطه ايران و عربستان به نفع تمام طرف‌هاست. در اين ميان نياز عربستاني‌ها و منفعتي که از سرگيري روابط براي آنها دارد، بسيار بيشتر از طرف ايراني است.
سر عربستان به سنگ خورد!؟
چه کسي فکرش را مي‌کرد کشوري ثروتمند همچون عربستان با وجود غرور کاذبش روزي دست به دامان دولت عراق براي وساطت ميان رياض و تهران شود!؟ اما اين دقيقا همان واقعيتي است که در روزهاي اخير اتفاق افتاده است. در اين راستا، شبکه تلويزيوني الغدير عراق در گزارشي مدعي شده است که شاهزاده جنگ‌طلب عربستان، محمد‌بن‌سلمان که پيش از اين خواستار جنگ با ايران شده بود از نخست‌وزير عراق خواسته است ميانجي برقراري رابطه ميان رياض و تهران شود. اما چرا چنين تغيير ناگهاني در رويکردهاي عربستان سعودي اتفاق افتاده است؟
پاسخ اين سوال تنها به اوضاع سياسي پيچيده خاورميانه بستگي ندارد، بلکه به تضعيف قدرت سياسي حکام سعودي در منطقه برمي‌گردد. در اين باره نشريه «هافينگتن پست» در گزارشي مدعي شده است تقاضاي عربستان براي ميانجي‌گري عراق براي بهبود رابطه با ايران نشان دهنده واقع‌بيني پادشاهان اين کشور از واقعيت‌هاي سياسي منطقه است. سعودي‌ها به‌خوبي متوجه اين موضوع شده‌اند که به‌جاي جنگ با ايران در زمينه‌هاي مختلف، بهتر است روابط خود با اين کشور را گسترش دهند.
در واقع عربستان مي‌خواهد با همکاري ايران براي بحران‌هاي منطقه‌اي خود (همچون درگيري‌هاي يمن، سوريه و عراق) و همچنين تفاهم بر سر قيمت نفت راه‌حلي بيابد. از دلايل ديگري که موجب شده عربستان به از سرگيري رابطه با ايران روي آورد نياز اين کشور به ايجاد تغييراتي سياسي است، تغييراتي که به درگيري‌هاي سوريه پايان مي‌دهد، اين کشور را از باتلاق يمن بيرون مي‌کشد، تعامل مجدد با قطر برقرار مي‌سازد و در نهايت به ثبات قيمت نفت مي‌انجامد.
به عقيده صاحب‌نظران به‌نظر مي‌رسد افرادي هستند که به رهبران سعودي مشورت مي‌دهند. توصيه اين مشاوران به پادشاهان عربستاني اين است که به‌جاي دشمني با ايران، ‌راه سازش را با اين کشور در پيش گيرند، چراکه قدرت‌هايي همچون روسيه و چين در پشت صحنه رابطه رياض- تهران گرايش به سمت ايران دارند. «هافينگتن پست» در گزارش خود مي‌نويسد که روسيه و چين از ادامه اختلافات ميان کشورهاي منطقه سود مي‌برند، چراکه به‌واسطه اين اختلافات مي‌توانند نفوذ سياسي و اقتصادي خود را در منطقه گسترش دهند.
به عقيده کارشناسان بهبود رابطه ميان ايران و عربستان به ثبات بيشتر منطقه مي‌انجامد. اما اين روزنامه آمريکايي در گزارش خود چنين تحليلي را رد کرده است. در اين رابطه با توجه به اينکه خواسته عربستان براي برقراري رابطه با ايران به دليل ترس از نفوذ چشمگير ايران و از دست دادن تسلط خود بر منطقه است، نمي‌توان اين تغيير نگرش آنها را به ثبات منطقه نسبت داد.
از طرفي با توجه به اينکه عربستان سعودي در بن‌بست بحران‌هاي منطقه‌اي گير افتاده است، بايد تغييراتي را براي آينده اين کشور متصور شد. در واقع سياست‌هاي خارجي نادرست عربستاني‌ها (در کنار چالش‌هاي اقتصادي و سياسي روزافزون در داخل اين کشور) در آينده خاورميانه جايگاهي نخواهد داشت و گسترش نفوذ و قدرت ايران را به‌دنبال دارد.
بنابراين در اين شرايط براي عربستاني‌ها چاره‌اي نمي‌ماند جز اينکه در اقدامي استراتژيک روابط خود با ايران را بهبود بخشند. صاحب‌نظران معتقدند اتفاقات روزهاي اخير نشان‌دهنده آن است که پادشاهان عربستان بيشتر نگران نجات خود و ثبات داخلي کشورشان هستند. بنابراين سياست گفت‌وگو بهترين استراتژي ممکن براي اين کشور است. در نهايت مي‌توان گفت آينده متزلزل عربستان نه تنها نفوذ ايران را در کشورهايي همچون عراق، سوريه، لبنان و يمن افزايش مي‌دهد بلکه باعث نااميدي متحدان منطقه‌اي عربستان و گرايش آنها به سمت ايران مي‌شود.
دوراهي «ايران» و «بحران‌هاي اقتصادي«
تاکنون سياست‌هاي عربستان سعودي در راستاي کمک‌هاي مالي به دولت‌هاي عربي و گروه‌هاي تکفيري براي مقابله با نفوذ ايران بوده است. در اين برهه اما بحران‌هاي اقتصادي اين کشور، دست و دلبازي سعودي‌ها را با چالش روبه‌رو ساخته است. به گزارش نشريه آمريکايي «بيزينس اينسايدر» تامين مالي گروه‌هاي افراطي تاکنون نتايج مورد انتظار پادشاه عربستان را به همراه نداشته است. ايجاد داعش يکي از پيامدهاي ناگوار تامين مالي گروه‌هاي جهادي از سوي عربستاني‌ها بوده است، گروهي مرتد که شايد خود عربستاني‌ها براي ايجاد آن برنامه‌اي نداشتند.
در حقيقت مي‌توان گفت تلاش عربستان براي گسترش نفوذ خود در منطقه تاکنون نتيجه عکس داشته است، چراکه اکنون قدرت خاندان آل‌سعود چه در مسائل داخلي و چه در مسائل منطقه‌اي به‌شدت کاهش يافته است. عربستاني‌ها به‌خوبي متوجه اين واقعيت شده‌اند که توانايي شکل‌دهي منطقه را آن‌طور که مي‌خواهند، ندارند. گرچه سياست‌هاي نابخردانه عربستان ممکن است برخي مشکلات را براي رقيبانش بيافريند اما به‌طور قطع مديريت کنترل حوادث آينده را از دست آنها خارج خواهد کرد.
مقامات عربستاني اکنون فهميده‌اند که به‌جاي دخالت‌هاي بيجا در کشورهايي همچون يمن بايد بر مشکلات داخلي خود متمرکز شوند. در اين ميان کاهش شديد قيمت نفت نه تنها محدوديت‌هاي اقتصادي و ناتواني در تامين مالي گروه‌هاي تروريستي را براي عربستاني‌ها به همراه داشته، بلکه پيشبرد ساده‌ترين عمليات‌هاي نظامي را براي اين کشور دشوار کرده است. در اين رابطه در سال 2016 سهم خدمات امنيتي و مخارج نظامي از بودجه دولتي عربستان حدود 37 درصد بوده است،‌ سهمي که در سال‌جاري به 32درصد کاهش يافت.
به گزارش «بيزينس اينسايدر»، فاش شدن ايميل ميان سفير سابق آمريکا در رژيم صهيونيستي و سفير امارات در آمريکا، از بحران بودجه‌اي عربستان پرده برداشت. در اين ايميل سفير امارات از تمايل شديد شاهزاده عربستاني به پايان يافتن جنگ يمن نوشت. در واقع بحران‌هاي اقتصادي رياض به‌شدت منابع مالي عربستان را براي ادامه جنگ يمن محدود کرده است.
به ادعاي اين نشريه، وضعيت اسفبار اقتصادي عربستان ناگزير آنها را به قبول خواسته‌هاي ايران در منطقه سوق مي‌دهد. در اين باره هر توافقي با ايران شکستي سنگين براي عربستان محسوب مي‌شود چراکه در نهايت به نفوذ بيشتر ايران در منطقه مي‌انجامد. بنابراين در شرايط فعلي خاندان آل‌سعود تصميم گرفته‌اند بين شرايط نابسامان اقتصادي و تسليم خواسته‌هاي ايران شدن، گرايش به سمت ايران را انتخاب کنند.
»نشنال اينترست»: منافع همه در گرو آشتي
نشريه آمريکايي «نشنال اينترست»‌ در گزارشي مدعي شده است که از سرگيري روابط ايران و عربستان به نفع تمام طرف‌هاست. اقتصاد هر دو کشور تا حد زيادي به تجارت نفت وابسته است. کاهش تنش‌ها باعث بهبود جو رواني حاکم بر بازارها و افزايش قيمت طلاي سياه خواهد شد.
از طرفي جوامع اجتماعي هر دو کشور شامل اقليت‌هاي – قومي و مذهبي - هستند که به‌شدت تحت‌تاثير طرف مقابل قرار دارند. محمد بن‌سلمان، شاهزاده جوان و جاه‌طلب سعودي‌ها که پيش از اين مواضع خصمانه‌اي عليه ايران داشت اکنون متوجه نتيجه معکوس و عواقب ناگوار سياست‌هاي ضدايراني‌اش شده است. شاهزاده عربستاني اين روزها به هر دري مي‌زند تا کشورش را از شرايط بحراني که او ايجاد کرده نجات دهد.
دو راهکاري که او در ذهن مي‌پروراند خروج از جنگ يمن و بهبود رابطه با ايران است. اين نشريه آمريکايي با اشاره به تقاضاي شاهزاده عربستاني براي ميانجيگري عراق براي بهبود رابطه با ايران مدعي شده است که اکنون منافع عربستاني‌ها در گرو از سرگيري روابط با ايران است. در اين ميان اگر آمريکايي‌ها به دشمني خود با ايران ادامه دهند، نتيجه‌اي جز انزوا برايشان حاصل نخواهد شد.
اقتصاد نيوز
111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۷۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند

اندیشکده آمریکایی AFPC با اشاره به گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد که ایالات متحده نباید اجازه بدهد تا ایران صاحب پایگاهی در دریای سرخ شود.

به گزارش مشرق، «شورای سیاست خارجی آمریکایی» (AFPC) در تحلیلی به قلم «امیلی میلیکن» نوشت که به تازگی نشانه‌هایی از تلاش تهران برای افزایش نفوذ و حتی ایجاد پایگاه دریایی در سودان موجب شده است تا آمریکا نسبت به اهداف تهران در دریای سرخ نگران شود.

این اتاق فکر آمریکایی با استناد به گزارش ماه گذشته وال استریت ژورنال آورده است که یک افسر اطلاعاتی سودانی مدعی شده که تهران در ازای ارائه یک ناو هلیکوپتربر به نیروهای مسلح سودان (SAF) درخواست ایجاد یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ این کشور را کرده است.

نویسنده با ابراز نگرانی عمیق نسبت به این موضوع می‌افزاید: ایران از چنین پایگاهی، برای استقرار کشتی‌های جنگی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده خواهد کرد و به تهران این امکان را می‌دهد تا کنترل خود را در یکی از پر رفت و آمدترین خطوط کشتیرانی جهان تقویت کند. ضمن آنکه آشکارا منافع راهبردی مهمی را برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

طبق این تحلیل، نخستین مورد این است که استقرار نظامی دائمی ایران در سودان، موقعیت تهران در این کشور به عنوان یک بازیگر اصلی را مستحکم می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا با رقبای منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی که از مدت‌ها قبل در امور سودان دخالت داشتند، رقابت کند. درصورت پیروزی SAF در جنگ داخلی کنونی، جایگاه ایران بیشتر از قبل تقویت می‌شود و دسترسی تهران به معادن و صنایع این کشور افزایش می‌یابد.

دومین مزیت آن در زمینه عملیات دریایی ایران رخ می دهد و حضور مکرر نیروی دریایی ایران در امتداد آبراه کلیدی باب المندب و دریای سرخ را هموار می‌کند. علاوه بر این، ایران می‌تواند از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این پایگاه‌ بهره‌مند شود.

سومین مورد مهم آن است که این اقدامات بخشی از تلاش گسترده‌تر ایران برای تقویت روابطش با سودان و در کل قاره آفریقا است. یکی از نشانه‌های آن نیز سفر سال گذشته، «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به چند پایتخت آفریقایی بود که برای تقویت حضور ایران در این قاره در میانه تنش‌ها با غرب تلاش کرد.

اگرچه این اتاق فکر آمریکایی سعی دارد تا نسبت به عملیاتی شدن این رویکرد تردید ایجاد کند، اما در پایان تصریح دارد: با اینحال تعمیق روابط ایران با ارتش سودان ممکن است در آینده دوباره از طریق دیگری مطرح شود. پیش از این پهپادهای پیشرفته ایران راه خود را به منطقه باز کرده‌اند و ممکن است در آینده نه چندان دور این پهپادها همانند سوریه و یمن در سودان هم به کار گرفته شوند. در هر صورت برنامه‌های ایران برای سودان در حال پیگیری هستند و به همین دلیل واشنگتن باید پی در پی به آن توجه داشته باشد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • سلطان گولر: رئال تسلیم جواهر ترک
  • فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان