Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سالی از وعده مسئولان مبنی بر ساخت سیلو در شهرستان خنداب می‌گذرد و علیرغم اینکه هر سال این شهرستان با مشکل انبار گندم مواجه می شود، تا کنون اقدام جدی و عملیاتی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازنسیم خنداب، گندم به عنوان محصولی استراتژیک در دنیا شناخته شده و در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی از ارزش اقتصادی بیشتری برخوردار است، از این رو رسیدگی به وضعیت تولید، توزیع و ذخیره سازی گندم باید در اولویت برنامه‌های مسئولین قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طی چند سال اخیر ذخیره‌سازی گندم در شهرستان خنداب مغفول مانده و همزمان با فصل برداشت، نبود انبار و سیلویی متناسب با میزان تولید برای کشاورزان خندابی به دردسری بزرگ تبدیل شده است.

کشاورزان خندابی با مشکل فروش گندم دسته‌وپنجه نرم می‌کنند

برداشت محصول گندم در اواخر خرداد ماه در شهرستان خنداب آغاز و در تیر ماه به اتمام رسیده است، اما کشاورزان این شهرستان برای فروش محصول جمع آوری شده خود به اداره غله با مشکل مواجه‌اند، چرا که ظرفیت بیشتر انبارهای شهرستان برای خرید گندم تکمیل شده است.

در سال گذشته نیز با تکمیل ظرفیت انبارهای شهرستان، مقرر شد اداره غله، به سرعت انبارها را تخلیه و فضا را برای ذخیره‌سازی محصول مازاد تولیدی باز کند، اما تاخیر در این امر موجب بلاتکلیفی و سرگردانی کشاورزان خندابی شد و تا مدتی این محصول استراتژیک برروی سطح گندم زارها بلاتکلیف ماند!

ضرورت ایجاد زیر ساخت هایی چون احداث سیلو چند سالی است در این شهرستان به وضوح احساس می‌شود، چرا که هر ساله با موسم برداشت محصول گندم در خرداد و تیرماه مشکل کمبود سیلو و انبار در شهرستان خنداب قدعلم می‌کند.

کشاورز خندابی:

نبود سیلو؛ مانعی بر سر راه توسعه کشاورزی شهرستان خنداب

یادگاری یکی از کشاورزان شهرستان خنداب در گفت‌و‌گو با خبرنگار نسیم خنداب، گفت: به علت کمبود ظرفیت انبارهای شهرستان، کشاورزان مجبورند برای زمان برداشت محصول خود و انتقال بار به سیلو شهرهای مجاور، کامیون‌ اجاره کنند که این موضوع برای بسیاری از کشاورزان کاری بسیار دشوار و طاقت‌فرسا است.

بی‌تدبیری مسئولین عامل باز شدن پای دلالان به بازار

یادگاری، با اشاره به نبود سیلو برای ذخیره گندم در شهرستان خنداب، بیان کرد: این مسئله به معضلی بزرگ در مسیر توسعه کشاورزی در شهرستان خنداب تبدیل شده است، چرا که کشاورزان مجبورند گندم تولیدی خود را به کمیجان و اراک منتقل کنند، که این امر موجب کاهش آمار تولید گندم در شهرستان خنداب و باز شدن پای دلالان به این شهرستان شده است.

وعده‌های سرخرمن مسئولین/چشم انتظاری کشاورزان خندابی برای ساخت سیلو

یکی‌دیگر از کشاورزان خندابی با گلایه از مسئولان در ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش کشاورزی این شهرستان گفت: چند سالی است که مسئولین وعده ساخت سیلو را به کشاورزان داده‌اند اما تا کنون هیچ‌گونه زیرساختی از قبیل ساخت سیلو و حتی انبار ذخیره گندم در این شهرستان صورت نگرفته است.

مسئول تعاون روستایی شهرستان خنداب:

خرید ۴ هزار تن گندم در شهرستان خنداب/تنها ۱۰۰۰ تن؛ ظرفیت باقی مانده انبارهای این شهرستان

روستا، مسئول تعاون روستایی شهرستان خنداب، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: خرید گندم از ۱۰ تیر ماه در شهرستان خنداب آغاز و تاکنون به میزان ۴ هزار تن گندم از کشاورزان خندابی خریداری شده است.

روستا با اشاره به اینکه انبارهای شهرستان ظرفیت ذخیره ۵ هزار تُن گندم را دارند، بیان کرد: با توجه به اینکه تا کنون ۴ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده، انبارهای شهرستان تنها ظرفیت ذخیره ۱۰۰۰ تن گندم را دارند و مابقی محصولات باید به سیلو شهرستان‌های مجاور منتقل شود.

مسئول تعاون روستایی شهرستان خنداب، متذکر شد: در سال گذشته با مشکل کمبود فضا برای ذخیره‌سازی گندم مواجه شدیم و از آ‌نجا که مجوز تخلیه انبارها و ذخیره‌سازی مجدد گندم دیر صادر شد، کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شدند، امسال نیز بعد از تکمیل ظرفیت انبارها باید منتظر صدور مجوز تخلیه انبارها و ذخیره‌سازی مجدد گندم باشیم.

وی در ادامه افزود: مهمترین مشکلی که در شهرستان خنداب با آن مواجه هستیم، کمبود فضا برای ذخیره‌سازی گندم است، در حال حاضر ظرفیت انبار خنداب و فوران تکمیل و گندم کشاورزان برای ذخیره‎سازی به مرکز خرید اناج منتقل می‌شود.

روستا در خصوص پرداخت مطالبات گندم‌کاران، گفت: تا کنون هیچ یک از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب:

۷ هزار هکتار از اراضی شهرستان خنداب زیر کشت گندم

شمسی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خنداب، گفت: در شهرستان خنداب ۷ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم است که از این میزان ۴ هزار هکتار دیم و مابقی مربوط به کاشت گندم آبی است.

شمسی با اشاره به قیمت گندم، بیان کرد: قیمت جهانی خرید گندم ۹۰۰ تومان است، اما دولت در حال حاضر گندم را با قیمت ۱۳۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌‌کند.

وی افزود: در شرایط فعلی برای ۲ سال گندم ذخیر شده در کشور وجود دارد و پرداخت هزینه‌های گندم‌کاران مربوط به اداره غله بوده و ارتباطی به جهاد کشاورزی ندارد.

رئیس جهاد کشاورز شهرستان خنداب با اشاره به ساخت سیلو در شهرستان خنداب، گفت: پیگیری‌های ما برای ساخت سیلو ادامه دارد، تا کنون مجوز ساخت صادر، پی‌کنی و دیوار چینی سیلو نیز انجام شده است، امیدواریم با رفع مشکل اخذ تسهیلات این پروژه نیز هر چه سریعتر به اتمام رسیده تا مشکلات کشاورزان در راستای ذخیره‌سازی محصولات در شهرستان برطرف شود.

تولید۱۵۱ تُن کلزا در شهرستان خنداب

شمسی در خصوص وضعیت خرید کلزا در شهرستان خنداب، بیان کرد: ۱۵۱ تُن کلزا با قیمت ۲۸۰۰ تومان از کشاورزان خندابی خریداری شد، با توجه به اینکه اولویت پرداخت هزینه‌ها در محصولات کشاورزی با دانه‌های روغنی است، در اسرع وقت ۴۲۰ میلیون تومان به کشاورزان خندابی در این خصوص پرداخت شد.

برداشت گندم از اواسط خردادماه در شهرستان خنداب آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد، محصول گندم زحمت زیادی در مراحل کاشت و برداشت دارد اما پس از برداشت مصیبت کشاورزان برای فروش گندم آغاز می شود.

در شهرستان خنداب فروش گندم به دغدغه ای جدی تبدیل شده است، تا جایی که کشاورزان دیگر زحمات روزهای کاشت تا برداشت را از یاد برده‌اند. نبود سیلو با ظرفیت مناسب در شهرستان خنداب، معضلی است که هر ساله رخ نشان می دهد، اما مسئولان هنوز برای این مشکل تدبیری نکرده اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۷۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌ از ۲۱ هزار ۳۲۰ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش افزون بر ۳۶۰ میلیارد تومان خریداری شده است.

سید محمدرضا سید حسینی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است، افزود: کار برداشت حدود ۳۰ درصد از گندمزارهای سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و  ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می کنند.

سیدحسینی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح مدرسه خیرساز در خنداب
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس