Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@19:26:08 GMT

بدترين شيوه‌هاي پخت و پز سبزيجات

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۸۸۳۴۱

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از هدي بانکي: شما اين را مي‌دانيد که بايد سبزيجات بخوريد اما آيا شيوه‌هاي درست پخت و تهيه‌ي آنها را مي‌دانيد؟ نحوه‌ي آماده کردن سبزيجات، رمز بهره بردن از فوايد و خواص آن است که بتوانيد از تمام مواد مغذي با ارزش موجود در سبزيجاتي چون بروکلي و گوجه فرنگي بهره‌ مند شويد، بنابراين جواب اين سوال که بهترين يا بدترين روش‌هاي تهيه و پخت و پز سبزيجات چيست، آنقدرها هم که به نظر مي‌رسد ساده نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يک شيوه‌ي خاص پختن ممکن است باعث شود يک ماده‌ي مغذي به بدن برسد اما ساير مواد مغذي تقريبا نابود شوند. پس بايد با روش‌هاي صحيح تهيه کردن سبزيجات آشنايي داشته باشيد تا قبل از اينکه آنها را بخارپز کنيد، کباب کنيد يا تفت بدهيد، تصميم درست را بگيريد. در اين مطلب، بدترين شيوه‌هاي آماده سازي سبزيجات را براي‌تان مي‌گوييم.
پختن گل کلم در آب جوش
وقتي پاي تهيه کردن سبزيجات به ميان مي‌آيد آب، گزينه‌ي مناسبي براي يک آشپز نيست. مطالعه‌اي که بررسي کرده است شيوه‌هاي متفاوت پخت و پز چه تاثيري بر فعاليت آنتي اکسيداني 20 نوع سبزي گوناگون مي‌گذارند اعلام کرده: گل کلم که سرشار از آنتي اکسيدان‌هايي چون ويتامين C است وقتي در آب جوش پخته مي‌شود، بيشتر ويژگي‌هاي مربوط به مبارزه با راديکال‌هاي آزاد خود را از دست مي‌دهد که اين اتفاق براي گل کلم، تقريبا شديدتر از ساير سبزيجات روي مي‌دهد. آماده کردن گل کلم در مايکرويو نيز از خواص آنتي اکسيداني آن کم مي‌کند.

سرخ کردن کدو سبز
کدو سبز سرخ شده، ترد و خوشمزه است و مي‌تواند جايگزين اسنکي مثل چپس سيب زميني بشود، اما ممکن است تمام فوايد آن نصيب‌تان نشود اگر اين سبزي پرخاصيت را سرخ کنيد. کدو سبز، وقتي سرخ شود بيشتر خواص آنتي اکسيداني‌اش را از دست مي‌دهد و اين چيزي است که محققان اسپانيايي کشف کرده‌اند.

تفت دادن يا سرخ کردن بروکلي
تفت دادن بروکلي مي‌تواند روشي آسان و فوري براي آماده کردن بروکلي باشد، اما بيشتر خواص آن بي‌اثر خواهد شد. به گفته‌ي محققان ژاپني، اگر بروکلي را بخارپز کنيد، ارزش غذايي آن حفظ خواهد شد. ساير روش‌هاي پخت سبزيجات خانواده‌ي کلم، شامل استفاده از مايکرويو، در آب پختن و تفت دادن و سرخ کردن، باعث مي‌شود مقدار زيادي از کلروفيل و ويتامين C آنها کاهش پيدا کند و همچنين از پروتئين محلول و قندهاي محلول آنها نيز کم شود.

گوجه فرنگي خام
گوجه فرنگي سرشار از ليکوپن است، ليکوپن آنتي اکسيداني است که موجب کاهش ريسک بيماري‌هاي قلبي، سرطان و ساير بيماري‌ها مي‌شود. اما اگر فقط برش‌هاي گوجه فرنگي را به ساندويچ يا سالادتان اضافه کنيد، بهترين راه خوردن آن نيست. براي فعل کردن ليکوپن گوجه فرنگي لازم است آنها را بپزيد. مي‌توانيد با درست کردن سس گوجه فرنگي در خانه، هم از اين چاشني بسيار لذيذ لذت ببريد و هم از فوايد بي‌نظير ليکوپن موجود در آن بهره مند شويد.

هويج خام
شايد برداشت کلي ما اين باشد که مواد مغذي سبزيجات با پخته شدن از دست مي‌روند، اما اين هميشه هم درست نيست. پختن هويج در واقع موجب افزايش سطح بتاکاروتن موجود در آن مي‌شود. هر چند هويج‌هاي ترد و قلمي خام ممکن است يک اسنک سالم باشند، اما اگر مي‌خواهيد مواد مفيد آن را فعال کنيد، بهتر است آنها را در آب بپزيد يا بخارپز کنيد.

آب پز کردن بادمجان
حالا اين را هم بشنويد که، برخي از سبزيجات به صورت سرخ شده، مفيدتر هستند. طبق مطالعه‌اي اسپانيايي که در نشريه‌ي Food Chemistry منتشر شده، در اين آزمايش دانشمندان بادمجان را به سه شيوه‌ي مختلف آماده‌ي خوردن کردند و دريافتند سرخ کردن بادمجان در روغن زيتون بکر منجر به افزايش سطح فنول‌هاي آن مي‌شود. فنول‌ها آنتي اکسيدان‌هايي هستند که مي‌توانند از بيماري‌هاي مزمني چون سرطان و تباهي لکه زرد پيشگيري کنند. بادمجاني که پخته شده بود، فنول‌هاي کمتري داشت، چه در آب و چه در آب همراه با روغن زيتون.

آب پز کردن سيب زميني
سيب زميني‌هاي تنوري يا کبابي نسبت به سيب زميني‌هاي آب پز شده، نشاسته‌‌ي مقاوم به هضم بيشتري دارند. مصرف نشاسته‌ي مقاوم به هضم مي‌تواند به تنظيم قند خون کمک کرده و موجب تغييرات مثبت در باکتري‌هاي روده‌ي بزرگ مي‌شود.
همچنين چون بدن ما نمي‌تواند نشاسته‌ي مقاوم به هضم را گوارش کند، غذاهايي که حاوي مقادير زيادي از اين نشاسته هستند، کالري کمتري دارند. اما براي استفاده از تمام فوايد آن، بايد کمي صبر کنيد: سيب زميني‌هاي سرد، نشاسته‌ي مقاوم به هضم بيشتري نسبت به سيب زميني‌هاي گرم و داغ دارند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۸۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد

متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال‌ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی‌ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می‌کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی‌ها به ام اس مبتلا شد.

آن‌ها امیدوارند این آنتی بادی‌ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه‌های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آن‌ها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آن‌ها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال‌ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی‌های اتوآنتی بادی - آنتی بادی‌هایی که می‌توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می‌شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام اس می‌تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام‌ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ببینید | فجیع‌ترین و بدترین پرونده قتل به روایت یک کارآگاه
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیربرگی در میادین میوه و تره‌بار
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند؟