Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلیمان زارع دانشجوی رشته زبان اردو تاکید کرد: مهمترین ابزار ایجاد روابط دوستانه میان ایران و پاکستان تقویت روابط فرهنگی است.

سلیمان زارع دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته زبان اردو می‌باشد، پیش از او بردارش نیز با سفر به‌ هندوستان موفق شده است تحصیلات خود در مقطع دکتری را در رشته زبان اردو به اتمام برساند و شاید همین انگیزه‌ای بوده تا وی وارد دانشگاه تهران شده و تلاش داشته باشد تا در این رشته ادامه تحصیل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتگوی تفصیلی خبرنگار تسنیم را با ایشان ملاحظه بفرمائید:

1-لطفا خود را معرفی بفرمائید و کمی از میزان آشنایی خود به زبانهای مختلف برای ما بگوئید:

سلیمان زارع: بنده سلیمان زارع دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته زبان اردو دانشگاه تهران هستم، نه تنها خودم به زبان علاقمندم بلکه همسرم نیز در رشته زبان خارجه تحصیل می‌کند، در حال حاضر تهیه‌کننده سرویس خارجی رادیو صدا وسیما به زبان ترکی می باشم و پیش از این دربخش رادیو زبان اردو فعالیت می کردم ولی با توجه به اینکه زبان مادری من ترکی استهم‌اکنون بعنوان تهیه‌کننده ترکی فعالیت می‌کنم. البته با توجه به علاقه ذاتی خود تلاش کرده‌ام که در پیوند میان زبان‌ها نیز فعال باشم، بحمدالله تاکنون مقاله‌های مختلفی را به رشته تحریر درآورده‌ام که رسانه‌های ایرانی و خارجی آنها را منتشر کرده‌اند.

2-آیا از خانواده شما شخص دیگری نیز به زبان اردو آشنایی دارد؟

سلیمان زارع: بله، برادر بزرگترم در دانشگاه چاندیگر واقع در ایالت پنجاب هند مدرک دکتری زبان اردو دریافت کرده است و ما گاهی در مورد مسائل مختلف به زبان اردو باهم صحبت می‌کنیم، بنده در ایام خاص به خصوص ارتحال امام راحل به عنوان مترجم زبان اردو فعالیت داشته‌ام.

3- بعنوان یک فارسی زبان که اردو را فرا گرفته‌اید، میزان سختی این زبان را چقدر ارزیابی می‌کنید؟

سلیمان زارع:پیش از اینکه اردو یاد بگیرم هیچگاه گمان نمی‌کردم تا به این اندازه سخت و مشکل باشد، من شنیده بودم که فارسی و اردو اشترکات فراوانی دارند و به خصوص کلمات فارسی در زبان اردو زیاد وجود دارد ولی مشکلی که هست تفاوت واژه‌های مذکر و مونث در زبان اردو می‌باشد که کار را بسیار سخت کرده است. زبان اردو بسیار سخت‌تر از زبان فارسی می‌باشد.

4- در کودکی به چه شغلی علاقه داشتید؟ حال که قدم به وادی زبان اردو گذاشته‌اید به چه شغلی علاقمند هستید؟

سلیمان زارع:در کودکی دوست داشتم معلم شومو همیشه در رویاهایم خود را معلم می‌دیدم، ولی در حال حاضر با قدم گذاشتن به دنیای زبان اردو علاقه دارم یک محقق و معلم زبان اردو باشم، به خصوص اینکه قصد دارم تحصیلات خود را در این زبان تا مقطع دکتری ادامه دهم. البته در ایران این امکان فراهم نیست و برای ادامه تحصیل باید به شبه قاره سفر کنم.

5- در رابطه با کشورهای اردو زبان چه اطلاعاتی دارید؟ (به خصوص فرهنگ و غذاها و تاریخ آنها)

سلیمان زارع:در رابطه با پاکستان و هند اطلاعاتی دارم به طور مثال در مورد غذاهای پاکستانی باید بگویم که از «چپل کباب» تعاریف بسیاری شنیده‌ام و می‌دانم که غذای بسیار لذیذی است، در مورد تاریخ و فرهنگ پاکستان هم اطلاعاتی دارم، مثلا «منار پاکستان» که در لاهور قرار دارد یکی از مهمترین اماکن تاریخی پاکستان است، این کشور با حدود 190 میلیون نفر جمعیت پنجمین کشور پر جمعیت جهان است، من اخبار پاکستان را به صورت روزانه رصد می‌کنم و در جریان اتفاقات تازه در این کشور هستم، البته در رابطه با هند و احزاب فعال در این کشور نیز مطالعاتی داشته و بی‌اطلاع نیستم.

6-اگر بخواهیم در یک کلمه پاسخ دهید: «مهمترین ابزار ایجاد روابط دوستانه میان ایران و پاکستان را چه می دانید؟»

سلیمان زارع:به نظر من مهمترین ابزار ایجاد روابط دوستانه میان ایران و پاکستان تقویت روابط فرهنگی است.

7- آیا دوستانی در پاکستان و یا هند دارید؟ برقراری ارتباط با آنها چگونه است؟

سلیمان زارع:بله من دوستان بسیار خوبی هم در هند و هم در پاکستان دارم جناب آقای دکتر «راشد عباس» از دوستان خوب من هستندعلاوه بر این دوستان خوب دیگری در کراچی و یا هند دارمکه برای برقراری ارتباط با آنها از زبان اردو استفاده می‌کنم و بحمدالله هیچ مشکلی ندارم.

8-آیا تا کنون به پاکستان سفر کرده‌اید؟ کدام مکان در پاکستان برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد؟

سلیمان زارع:متاسفانه بنده شخصا تاکنون به پاکستان سفر نکرده‌ام ولی برادرم مدت‌ها در خانه فرهنگ ایران در پاکستان مشغول بوده است، اگر روزی بتوانم به این کشور سفر کنم قطعا به زیارت قبر علامه اقبال لاهوری خواهم رفت، رویای او بود که باعث ایجاد کشوری به نام پاکستان شد و حقیقتا علم و ادب این کشور مرهون زحمات این بزرگ مرد است. به اداره فرهنگ اسلامی پاکستان هم سری خواهم زد زیرا تالیفات فراوانی دارم که آماده انتشار است، شاید بتوانم از آنها کمک بگیرم.

9-از اساتید خود در دانشگاه تهران بگوئید؟ چه افرادی در آموزش زبان اردو به شما نقش‌آفرینی کردند؟

سلیمان زارع:در دانشگاه تهران هیات علمی زبان اردو بسیار منسجم و قوی فعالیت می‌کندو بدون شک آشنایی خود به زبان اردو را مدیون اساتید بزرگی چون «دکتر سلیم مظهر، دکتر نورمحمد مهر، دکتر علی بیات، دکتر کیومرثی، دکتر زیب‌النساء علیخان، دکتر فرازنه اعظم لطفی و دکتر راشد نقوی» هستم. من از آنها تشکر می‌کنم و برای آنها آرزوی بهترین‌ها را دارم.

10-به کدام یک از شاعران و ادبیان اردو زبان علاقمند هستید؟ آیا شعر خاصی از آنها در ذهن دارید؟

سلیمان زارع:من علاقه وافری به علامه اقبال لاهوری دارم واشعار ایشان را با اشتیاق فراوان مطالعه می‌کنم، اشعار غالب و همچنین فیض احمد فیض را نیز بسیار دوست دارم. اشعار علامه اقبال و غالب برگرفته از اشعار حافظ شیرازی می‌باشد. مثلا این شعر غالب را ببینید:

کہاںمےخانہکادروازہغالبؔاورکہاںواعظ

پراتناجانتےہیںکلوہجاتاتھاکہہمنکلے

این شعر دقیقا مشابه شعر حافظ است:

واعظانکاینجلوهدرمحرابومنبرمیکنند

چونبهخلوتمیروندآنکاردیگرمیکنند

11-بعنوان سوال پایانی فکر می‌کنیدفرهنگ مردم دو کشور چه هدیه‌ای را برای دیگری دارد؟

سلیمان زارع:تصور می‌کنم پاکی و نظافت در فرهنگ ایرانی برای مردم ایران هدیه خوبی باشد و ساده‌زیستی و طبع قانع مردم پاکستان الگوی خوبی برای هموطنان ایرانی ما باشد.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,87,91/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ درحالیکه همزمان با سفر موفقیت آمیز «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود را تقویت مناسبات دو کشور همسایه، دولت اسلام آباد را از خطر تحریم احتمالی آگاه ساخت، بسیاری از کارشناسان، اندیشمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور این رویکرد را محکوم کردند.
«علامه عارف واحدی» دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در پیامی اعلام کرد: تهدیدات دولت اسلام آباد از سوی آمریکا همزمان با امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری میان ایران و پاکستان را به شدت محکوم می‌کنیم.
وی افزود: مردم پاکستان از دولت خود توقع دارند قاطعانه در مقابل این رویکرد آمریکا ایستاده و منافع ملی پاکستان را در اولویت قرار دهند.
«ملیحه لودهی» نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روابط ایران و پاکستان گفت: این موضوع که روابط خوب ایران و پاکستان مطابق با منافع آمریکا نیست، هیچ اهمیتی ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت سفر موفق رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان افزود: روابط دولت اسلام آباد با کشور‌های همسایه باید مطابق با منافع ملی باشد.
همچنین بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان در پست‌هایی این رویکرد تکراری آمریکا مبنی بر سنگ اندازی در روابط ایران و پاکستان را محکوم کرده و خواستار موضع قاطع دولتمردان اسلام آباد شدند.
گفتنی است پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه تجاری در جریان سفر آقای رئیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون این تفاهم‌نامه‌ها گفت: کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران باید خطر تحریم‌های اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.

 

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • جمیله علم‌الهدی، «بانوی اول ایران» در پاکستان! (+عکس)
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا