Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی و ثبت بارکد DNA آبزیان استراتژیک کشور شدند.

به گزارش ایسنا،دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایرانگفت: خط شناسه‌گذاریDNA یا DNA barcoding ابزاریجدید و جذاب و کارا جهت شناسایی موجودات بر اساس DNA حفاظت شده در پژوهش‌هایتاکسونومیو تنوع زیستیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این روش در سال‌های 2003-2002 مطرح شده و به سرعت به عنوان ابزاری استاندارد و جهانی برای شناسایی گونه‌های مختلف موجود در تنوع زیستی تبدیل شد. خط شناسهDNA و یا یک بارکد DNA یک توالیکوتاه استاندارد از یک ژن کاملاشناخته شده میتوکندریایی است.به کمک این توالیDNA می‌توان پیبرد که هر جانور، گیاه یا قارچ به چه گونه‌ایتعلق دارد.

فاضلی ادامه داد: بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای رسالتی که جهت شناسایی، ثبت، حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی کشور دارد در قالب طرح پژوهشی اقدام به شناسایی و ثبت بارکد DNA گونه‌های جانوری استراتژیک، بومی و در معرض خطر ایران کرده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، وی یادآور شد: نمونه‌های جانوری ایران برای اولین بار با شناسنامهDNA بارکد، زیست بوم و شناسنامه کامل مورفولوژیکی به دنیا معرفی می‌شوند. از جمله نتایج این طرح ثبت 53 نمونه ماهی از 7 گونه آنچوی ماهیان دریای عمان و خلیج فارس شامل Thryssa hamiltonii، Thryssa dussumieri ، Thryssa vitrirostris، Thryssa sp، Stolephorus indicus، Encrasicholina heteroloba، Encrasicholina punctifer در سایت جهانی DNA بارکد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۰۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی درباره توسعه صنعت فضایی در کشور نوشت: «توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی جز محور‌های مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

 در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم