Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،فریدون الهیاری اظهار داشت: با توجه به آغاز عملیات گسترده مرمت آثار تاریخی در محور شرق شهرستان اصفهان؛ عملیات مرمت دیواره‌های قلعه تاریخی قورتان به‌عنوان بزرگ‌ترین دژ تاریخی استان اصفهان، از اواسط مردادماه سال جاری آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهانتأکید کرد: این طرح بااعتباری بالغ‌بر 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید محمد نژاد، ناظر طرح‌های مرمت محور شرق شهرستان اصفهان نیز تأکید کرد: کار مرمت این قلعه عظیم تاریخی که بیش از 43 هزار مترمربع وسعت دارد به‌صورت متناوب از سال 1390 آغاز شده است، با توجه به تخریب تدریجی دیواره‌های این قلعه عظیم، کار مرمت دیواره‌ها و استحکامات این قلعه تاریخی ازجمله برج‌های قلعه از سال 1395 آغاز و در نیمه دوم سال 1396 پس از تخصیص اعتبار ادامه یافته است.

وی با بیان اینکهدر سال‌های گذشته با تخصیص اعتبار لازم توانستیم پس از تملک دو خانه تاریخی در این قلعه، ابتدا مسجد جامع قلعه را مرمت کرده و سپس مرمت برج‌های قلعه را آغاز کنیم، افزود: در طی 2 سال گذشته مرمت کنگره‌ها و برج‌های قلعه از محور شمالی و شمال شرقی آغاز شده و ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم مرمت نزدیک به 570 مترمربع از دیواره‌ها، کنگره‌ها و برج‌های این قلعه عظیم تاریخی را در جداره‌های خارجی آن انجام دهیم، لذا ادامه آن در سال جاری ازجمله پیوند و آزادسازی و مرمت تمامی دیوار خارجی و مرمت و بازسازی بخش‌هایی از کنگره‌های بالای دیوارهای قلعه ادامه می‌یابد.

گفتنی است ارگ تاریخی قورتان در منطقه شرق اصفهان و نزدیک شهر ورزنه و نزدیک منطقه‌ای باستانی به نام فارفان و در میانه روستای قورتان واقع شده است. برخی منابع تاریخی شالوده این قلعه تاریخی را به دوران پیش از اسلام نسبت داده و برخی دیگر نیز تاریخی بنای آن را به دوران دیلیمان در سده چهارم هجری قمری نسبت می‌دهند.

انتهای پیام/م

مرمت قلعه روستای قورتان در استان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر

مدیر امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه خبر داد.

فرشید ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه و از شهرستان‌های جنوبی استان از جمله ورامین، پاکدشت، قرچک، پیشوا، ری و همچنین ملارد و شهریار شروع می‌شود، افزود: پس از عزیمت در مراتع میانبند در نهایت 15 خردادماه در مراتع ییلاقی شهرستان‌های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.     

وی افزود: امسال نیز هماهنگی خوبی با استانداری و سایردستگاه‌های مرتبط صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم و تأمین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، تأمین آب شرب بهداشتی و مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاههای مربوطه به عشایر است.

ذبیحی ادامه داد: همچنین با توزیع سیلندرگاز و استفاده از انرژی‌های سازگار با محیط زیست و سامانه‌های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه‌های عشایری در نظر گرفته شده و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می‌شود.      

 مدیر امور عشایر استان تهران تأکید کرد: همزمان با شروع کوچ عشایر تلاش داریم با همکاری فرمانداران و استانداری تهران جشن کوچ نیز در یکی از شهرستان‌های عشایر نشین برگزار کنیم که برنامه ریزی این جشن در حال انجام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معابر قلعه بالای بیارجمند مرمت شد/ احیای یک بومگردی
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • گذری به مدرسه‌های تاریخی در گذر بازار اصفهان
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • روستای نگل قطب زیارتی کردستان/بزرگ‌ترین پل شیشه‌ای معلق در نگل
  • بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد