Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-24@11:11:18 GMT

ظریف: یکی دو سفیر زن خواهیم داشت

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۹۲۴۹۲

ظریف: یکی دو سفیر زن خواهیم داشت

تین‌نیوز |

یک روز بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم به تالار آئینه در ساختمان سی تیر رفتیم تا مهمان دیپلماتی باشیم که روز یک‌شنبه با کسب ۲۳۶ رای موافق برای بار دوم در دولت تدبیر و امید سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور شد.

در چهار سال گذشته به عنوان وزیر امور خارجه ایام و ساعات پر تلاطمی را طی کرده و وزارت‌خانه متبوعش خبرسازترین دستگاه اجرایی کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور از او به عنوان برند شناخته شده در دنیا یاد کرده و به طور قطع او و عملکردش در وزارت خارجه در رای مجدد مردم به حسن روحانی بسیار تاثیرگذار بوده است.

دوران دوم صدارتش در وزارت خارجه را با ایجاد یک انقلاب ساختاری، موضوعی و بروکراتیک آغاز کرده است و می‌خواهد دستگاه دیپلماسی را به وزارتی کارشناس محور و چابک‌تر تبدیل کند.

محمد جواد ظریف در گفت‌وگوی ۷۰ دقیقه‌ای‌ خود با ایسنا، به سوالات ما در ارتباط با آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی کشور، منطقه، تغییر و تحولات ساختاری در دوره جدید، به کار گیری بانوان دیپلمات در عرصه‌های مدیریتی این وزارت‌خانه و حواشی جلسات رای اعتماد مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

من و آقای زنگنه این تصور را داشتیم که تعدادی از نمایندگان به ما رای نمی‌دهند و همین هم شد

وزیر امور خارجه دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوالی در ارتباط با رای اعتماد روز یک‌شنبه نمایندگان مجلس به وی و ارزیابی‌اش از میزان رای‌ موافق و مخالف نمایندگان به وی و این‌که فکر می‌کرد این میزان رای (۲۳۶) رای موافق را در مجلس داشته باشد؟ گفت: فکر نمی‌کردم بیش از این تعداد رای بیاورم به این دلیل که تعدادی از دوستان در مجلس با برنامه‌ها و دیدگاه‌های بنده موافق نبودند و مخالفت خود با این دیدگاه‌ها را به زبان‌های مختلف در طول این چهار سال که مسوولیت وزارت خارجه را برعهده داشته‌ام و هم‌چنین در جریان مذاکرات مجلس مطرح کرده‌اند.

ظریف با بیان این‌که من و آقای زنگنه این تصور را داشتیم که تعدادی از دوستان به هیچ یک از ما دو نفر (زنگنه و ظریف) رای نمی‌دهند و همین تصور هم به واقعیت تبدیل شد، خاطرنشان کرد: البته بنده از تمام نمایندگان مجلس چه کسانی که به من رای منفی دادند و در مخالفت با برنامه‌های من صحبت کردند و چه نمایندگانی که در موافقت با این برنامه‌ها سخنرانی کرده و رای مثبت دادند، تشکر می‌کنم.

این عضو دولت دوازدهم تصریح کرد: تا آن‌جا که اطلاع دارم تعداد قابل توجهی از نمایندگان که فکر کنم بیش از ۱۵۰ نفر بودند برای دفاع از بنده ثبت‌نام کرده بودند و این برای من باعث افتخار است. کسانی هم که مخالفت کردند به طور قطع قصدشان کمک به پیشبرد منافع ملی بوده و از آنها نیز تشکر می‌کنم.

در جلسات رای اعتماد، نمایندگان بلوغ سیاسی‌شان را نشان دادند

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: امسال دو جلوه زیبای مردم‌سالاری را در کشور مشاهده کردیم. اولین جلوه آن برگزاری باشکوه انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور عزت‌مندانه مردم در آن بود، انتخاباتی که در منطقه بی‌نظیر و در دنیا کم‌نظیر است. مورد دوم همین جلسات رای اعتماد به کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور بود. در جلسات رای اعتماد بحث‌های بسیار جدی مطرح شد و بحث‌ها اصلا وارد حوزه‌های احساسی و غیرضروری نشد. مباحث بر حوزه‌های کاری و تخصصی متمرکز بود و نمایندگان محترم مجلس به خوبی در این جلسات بلوغ سیاسی‌شان را نشان دادند و مباحث بسیار خوبی را مطرح کردند.

وی با بیان این‌که در این روند جلوه مردم‌سالاری کشور به خوبی نشان داده شد و رسانه‌ها نیز اخبار را به خوبی پوشش دادند، گفت: در این فرآیند سند افتخار دیگری برای مردم این سرزمین رقم خورد.

خوشحال‌تر می‌شدم اگر ...

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که من انتظار همین حدود آرا را داشتم، افزود: بسیار خوشحالم که ۱۲ وزیر دولت یعنی بیش از دو سوم وزیران پیشنهادی بالای ۲۲۵ رای گرفتند و خیلی خوشحال‌تر می‌شدم که برادر بزرگوارم مهندس بیطرف که واقعا یک شخصیت برجسته و بسیار اصولی هستند در این روند از رای اعتماد نمایندگان بهره‌مند می‌شد. ایشان درست است که از جناح اصلاح‌طلب هستند ولی فردی بسیار اصولی هستند.

کاهش تعداد معاونت‌ها در وزارت خارجه ضرورتی قانونی بود

ظریف در پاسخ به این پرسش که به نظر شما انتقاداتی که نمایندگان مخالف‌تان در صحن علنی مجلس مطرح کردند منطبق با واقعیت بود؟ گفت: برخی از انتقادات مطرح شده در واقع پیشنهادهایی بود که اکنون در وزارت خارجه در حال پیگیری و اجرا است، از جمله این‌که آقای دکتر پورابراهیمی پیشنهاد ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه را مطرح کردند، موضوعی است که اکنون در این وزارت‌خانه در حال پیگیری است و انشاءالله در چند هفته آینده این معاونت تاسیس می‌شود.

وی با اشاره به نمودار سازمانی جدید وزارت خارجه تصریح کرد: این نمودار سازمانی چند روز پیش به امضای بنده و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی رسید. در این نمودار سازمانی جدید، علاوه بر این‌که معاونت اقتصادی ایجاد می‌شود، از تعداد معاونت‌های کنونی وزارت خارجه نیز کاسته می‌شود.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که کم کردن تعداد معاونت‌ها در وزارت خارجه یک ضرورت قانونی بود و در برنامه پنجم توسعه وزارت امور خارجه موظف شده بود که مثل دیگر دستگاه‌ها تعداد معاونت‌های خود را به پنج عدد کاهش دهد، تصریح کرد: نمودار جدید سازمانی وزارت خارجه بر اساس تحقیق، تجربیات و مطالعه ساختارهای وزارت خارجهدیگر کشورها تدوین شده است. مجلس به ایجاد بخشی از این تغییرات تاکید داشت و از طرف دیگر برای کارآمدی هر چه بیش‌تر وزارت خارجه نیز باید این اتفاق می‌افتاد.

ظریف ادامه داد: در چارت جدید تلاش کرده‌ایم لایه‌های سازمانی را کاهش دهیم، چراکه این احساس را داشتیم که فاصله بدنه کارشناسی وزارت خارجه با مدیران ارشد این وزارت‌خانه بسیار زیاد است. وزارت خارجه یک دستگاه کارشناس‌ محور است و همین موضوع اقتضا می‌کرد که فاصله بین کارشناسان و مدیران ارشد کمتر شود تا آنها بتوانند با مدیران عالی وزارت‌خانه ارتباط بیش‌تری بگیرند، نظرات خود را بدون سانسور به آنها منتقل کنند و بازخورد نظرات خود را دریافت کنند.

مردم و مجلس به دیدگاه‌های سیاسی برخی از نمایندگان نه گفتند

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از اظهارنظرهایی که از سوی نمایندگان مخالف در مجلس مطرح شد از نظر ما منطبق بر دیدگاه‌های سیاسی این دوستان بود، دیدگاهی که ما با آن موافق نیستیم و ظاهر قضیه هم این‌گونه است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و هم‌چنین اکثریت جامعه با این دیدگاه‌ها موافق نیستند.

وی ادامه داد: این سخن به این معنا نیست که نباید دیدگاه‌های مخالف مطرح شود، متاسفانه در همین راستا برخی از دوستان مطالبی را در مجلس مطرح کردند که کاملا خلاف واقع و غیر منصفانه بود. این ادعا مطرح شد که من می‌خواهم صدای مخالف را خاموش کنم، در حالی که به طور قطع همان‌طور که در مجلس هم گفتم این آخرین کاری خواهد بود که من انجام خواهم داد، چراکه به صورت جدی معتقد به چندصدایی هستم و اعتقاد دارم قدرت کنونی ایران در گرو وجود چندصدایی و جریان‌های مختلف در کشور است. مردم‌سالاری دینی موجود در کشور نیز مبتنی بر همین نگرش است. ممکن است برخی از نقدها و سخنان که منبعث از یک دیدگاه سیاسی خاص است را قبول نداشته باشیم، در هر حال در گذشته دیدگاهی خود را به جامعه عرضه کرد اما مردم در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری به آن نه گفتند با این حال به این معنا نیست که سخنان مخالف را نشنویم.

از ذهنم پاک کردم

ظریف در پاسخ به این پرسش که در جریان سخنرانی در مجلس متوجه اظهارات توهین‌آمیز نماینده خرمشهر علیه خودش شد یا نه؟ گفت: متوجه نشدم که چه چیزی می‌گفتند. دیدم که یک هیاهویی در انتهای مجلس شکل گرفته ولی متوجه نشدم که چه می‌گویند و بیش‌تر تمرکز خود را بر این گذاشتم که به حرف‌هایم ادامه دهم و برنامه‌هایم را تشریح کنم. البته برادر عزیز و جانباز سرافراز کشورمان آقای سامری روز شنبه آمدند و با یکدیگر صحبت کردیم.

وی ادامه داد: امیدوارم که این حادثه از ذهن‌ها محو شود و حتما من آن را از ذهنم پاک کرده‌ام.

امیدوارم کمک کار مردم باشم نه باری بر دوش آنها

این عضو دولت دوازدهم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آقای رییس‌جمهور روز یک‌شنبه در صحن علنی مجلس از شما به عنوان یک برند یاد کردند، نظرتان در این ارتباط چیست؟ گفت: آقای رییس‌جمهور در دو سخنرانی خود در صحن مجلس شورای اسلامی در جریان اعتماد به وزرا، بیش از حد انتظار و توقع به من محبت داشتند. همان‌طور که مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به من محبت زیادی داشته‌اند. خدا را شاکر هستم که چنین امکانی برای من فراهم شده است و از این دو بزرگوار نیز به خاطر لطف و محبت‌شان بسیار سپاسگزار هستم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر اینکه من یک کارگزار نظام هستم و تلاش می‌کنم مسوولیت محول‌ شده را با حداکثر توان محدودی که دارم به خوبی انجام دهم، اظهار کرد: خوشبختانه از همکاران خوبی برخوردار هستم و این لطف خداوند است و انشاءالله بتوانم از توانمندی آنها نهایت بهره را ببرم تا در نهایت منافع مردم به پیش رود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدوارم که کمکی برای مردم باشیم نه اینکه باری بر دوش آنها شویم.

سیاست‌های عربستان در منطقه به ضرر خودش تمام شده است در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر آنها، نیاز است هماهنگی بیش‌تری داشته باشیم

این مقام عالی رتبه دستگاه وزارت امور خارجه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا در ارتباط با روابط ایران و عربستان در دولت دوازدهم و این‌که چندی پیش در رسانه‌ها از زبان مقامات عراقی صحبت از این شد که عربستان درخواست کرده دولت بغداد بین دولت‌های تهران و ریاض میانجی‌گری کند اما بعد از آن این موضوع با توضیحات وزیر کشور عراق و همچنین تکذیب مقامات عربستانی روبه‌رو شد، تصریح کرد: ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش بوده است، اما معتقدیم که سیاست‌های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است.

وی با تاکید بر این‌که سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک سیاست راهبردی در چارچوب اصولی مشخص است، خاطرنشان کرد: ما در ایران بر ایجاد یک منطقه امن، قدرتمند و همگرا تاکید داریم و تحقق چنین موضوعی را در راستای منافع ملی ایران و منطقه می‌دانیم. سیاست ایران در تعامل با کشورهای منطقه و عربستان در همین چارچوب بوده و تغییری نکرده است. البته نیاز است هماهنگی و انسجام‌ بیش‌تری در کشور در ارتباط با تصمیم‌گیری‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و هم‌چنین عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر این عرصه‌ها داشته باشیم.

ظریف در ادامه به حمله تعدادی از افراد خودسر به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: این اقدام، اشتباه و تاسف‌برانگیز بود که خسارت‌های غیرقابل جبرانی را برای کشور در بحث روابط دوجانبه و همچنین عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد. اقدامی که باعث ایجاد خدشه به شأن و وجهه ایران شد. همه مسوولان از این اتفاق ناراحت شدند. باید از انجام این‌گونه اتفاقات به صورت جدی در کشور جلوگیری کنیم و بر اساس سیاست اصولی و راهبردی‌ که ایران در منطقه پیگیری می‌کند پیش برویم.

زندانی اظهارنظرهای سیاسی نشویم

اگر عربستان در سیاست‌هایش در منطقه بازنگری کند با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به اخبار ضد و نقیض منتشر شده مبنی بر درخواست ریاض از عراق جهت میانجی‌گری بین ایران و عربستان تاکید کرد: هیچ‌گاه نباید زندانی اظهارنظرهای سیاسی به خصوص وقتی این اظهارنظرها رسانه‌ای می‌شوند و غیردقیق هستند، شویم.

وی با بیان این‌که من بعد از سفر مقامات عراقی به عربستان با آنها گفت‌وگو کردم و می‌دانستم انعکاس رسانه‌ای برخی اظهارنظرها دقیق و کاملا منطبق با واقعیت‌ها نیست افزود: ما اعتقاد داریم عربستان باید در برخی از سیاست‌های خود تجدیدنظر و بازنگری کند و انجام این موضوع در راستای منافع ملی آن کشور خواهد بود. اگر این بازنگری انجام شود حتماً این امر با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو خواهد شد.

عربستان باید نگرش‌های منطقه‌ای خود را تغییر دهد

ظریف در پاسخ به این پرسش که روز دوشنبه هفته جاری سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی مطرح کردند که ایران اقداماتی را برای کاهش تنش با عربستان انجام داده و اکنون نوبت عربستان است که در این زمینه اقدام کند، اقدامات ایران در این زمینه چه بوده است؟ گفت: اقداماتی که ایران انجام داده از جنس گفتمانی است. ما همواره برای گفت‌وگو با عربستان آمادگی داشته‌ایم و آن را اعلام کرده‌ایم. همواره این آمادگی را داشته‌ایم که تمام تلاش خود را انجام دهیم که در منطقه برای حل بحران‌ها به یک راهکار سیاسی برسیم، در حالی که متاسفانه عربستان این‌گونه عمل نکرده و منافعش را در ایجاد تنش در منطقه جستجو کرده است.

وی با تاکید مجدد بر این‌که نیاز است عربستان نگرش‌های منطقه‌ای‌اش را تغییر دهد، تصریح کرد: در چنین صورتی ما به مرحله‌ای می‌رسیم که امکان انجام اقدامات عملی در ارتباط با بهبود روابط دو کشور به وجود می‌آید.

سفر دیپلمات‌های ایرانی و سعودی بعد از ایام حج انجام می‌شود

وزیر امور خارجه در پاسخ به این‌که قرار بود هیاتی ازعربستان برای بازدید از سفارت‌خانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد به ایران سفر کند و هیاتی نیز از ایران برای بازدید از سفارت و کنسولگری کشورمان به عربستان سفر کند، این رفت و آمد انجام شد؟ اظهار کرد: ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات‌های دو کشور بتوانند از سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می‌شود.

توپ در هیچ زمینی نیست

ظریف در پاسخ به این پرسش که در حاشیه نشست استانبول عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به سمت شما آمد و با شما دست داد، شما در مصاحبه با خبرنگاران این اقدام را امری عادی و دیپلماتیک عنوان کردید، نمی‌توان این تحلیل را داشت که وی با پیش‌قدم شدن در این موضوع می‌خواسته این تصور را به اذهان عمومی منتقل کند که عربستان برای کاهش تنش‌ها پیش‌قدم شده و توپ را در زمین تهران قرار داد؟ گفت: من نمی‌توانم افکار کسی از جمله او را بخوانم البته در این قضیه یک طرف دست نداد، من هم دست دادم و همان‌طور که گفتم این یک اقدام دیپلماتیک و عادی بود و توپ در هیچ زمینی نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مهم این است که ما رفتارهای واقعی و سیاسی از عربستان ببینیم که نشان‌دهنده بازنگری این کشور در سیاست‌هایش در منطقه و روابط با تهران است. متاسفانه چنین چیزی را در حال حاضر نمی‌بینیم و رفتارهای کنونی عربستان حتی منافع آن کشور را تامین نمی‌کند. اکنون دو سال است که از حمله عربستان به یمن گذشته است و عربستان از این حمله نه‌ تنها سودی نبرده بلکه بسیار ضرر کرده است. در مورد سوریه و بحرین هم این‌گونه است. امیدواریم هرچه سریع‌تر عقلانیت بر تصمیمات و رفتارهای سیاسی مقامات سعودی حاکم شود و آنها روش دیگری انتخاب کنند و به طور قطع در این حالت خواهند دید که ایران که خواهان ثبات و آرامش در کل منطقه و تک تک کشورها است، آمادگی اقدام متقابل دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در ارتباط با اعزام حجاج ایرانی به خانه خدا بعد از یک وقفه یک ساله که در این ارتباط ایجاد شده بود، گفت: در طول یک سال گذشته برادران خوب ما در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت زحمات زیادی را در ارتباط با فراهم کردن زمینه جهت اعزام حجاج ایرانی به عربستان متقبل شدند. مذاکرات طولانی و دشواری را در این ارتباط انجام دادند و اکنون خوشحال هستیم که با تلاش این دوستان بار دیگر زمینه برای حضور هم‌وطنان‌مان در مکه مکرمه و مدینه منوره فراهم شده است.

ظریف با بیان این‌که هیات کنسولی وزارت خارجه نیز در جریان برگزاری حج در عربستان در خدمت دوستان در بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و حجاج ایرانی انجام وظیفه می‌کند، ابراز امیدواری کرد که حجاج کشورمان با سربلندی و عزت این سفر معنوی را انجام دهند و با توشه‌ای معنوی همراه با سلامتی و سربلندی به کشور بازگردند.

وی گفت: امیدواریم حجاج و خانواده‌هایشان از تجربه حج امسال راضی باشند و یقین داریم با تلاش دوستان در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری این مهم محقق می‌شود.

حضور توانمند ایران در منطقه با اقدامات نمایشی برخی کشورها خدشه‌دار نمی‌شود

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که به تازگی شاهد سفرهای متعدد مقامات عراقی به عربستان بودیم و حتی سران برخی جریان‌های تشیع عراق نیز به عربستان و امارات سفر کردند، شما این تحلیل را قبول دارید که عربستانی‌ها با نزدی

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۲۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد

علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفتگو با شبکه العربیه اعلام کرد که امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد که این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفتگو بازگشت پرواز‌های مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود که این پرواز‌ها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پرواز‌های عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی در خصوص حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسئولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفر‌های زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهاد‌های ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • واکنش وزارت خارجه عربستان به گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر غزه
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • چین: گروه ۷ تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات ذی‌ربط احضار سفیر سوئیس به سپاه را تکذیب کردند | تبادل پیام با آمریکا
  • ارتباط مستمر با سفیر سوئیس برای تبادل پیام با آمریکا
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • احضار سفیر سوئیس به سپاه؟ | پاسخ سخنگوی وزارت خارجه
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه
  • استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه