Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-28@19:20:02 GMT

شورا بالاترین نماد مردم سالاری است

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۹۴۱۹۳

شورا بالاترین نماد مردم سالاری است


رئیس شورای پنجم شهر تهران، شوراها را بالاترین نماد مردم سالاری دانست.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، محسن هاشمی پس از استقرار در جایگاه هیات رئیسه با بیان اینکه شوراها بالاترین نماد مردم سالاری در کشور هستند، گفت: انتخابات شوراهای شهر و روستا با کمترین دخالت و نقش آفرینی حاکمیت برگزار شده و به نوعی مردم نهادترین نهاد محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در انتخابات پنجمین شوراهای شهر و روستا حد نصاب منتخبان سه برابر دوره های گذشته شده بود، افزود: امیدواریم به پشتوانه همین رای مردمی جایگاه شوراها را نسبت به گذشته ارتقا دهیم.

هاشمی با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی، گفت: شوراها از ارکان کشور محسوب می شوند و اصل ۱۰۰ و ۱۰۶ قانون اساسی به شوراها اختصاص یافته که متاسفانه دو دهه اول انقلاب این اصول مغفول مانده بود.

وی با بیان اینکه با پیگیری های دولت سازندگی تشکیل شوراها به تصویب رسید و مقدمات برگزاری انتخابات آن در سال ۷۷ فراهم شد، افزود: امیدواریم تا پایان مسئولیت شورای پنجم با آرامش و همدلی حرکت کنیم.

متن کامل سخنان هاشمی به شرح ذیل است:

بسیار مفتخریم تا در نخستین جلسه رسمی دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستا، توفیق خدمت به مردم شریف ری و تجریش را داشته باشیم.

به دلایلی می‌توان شوراها را از بالاترین نمادهای مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی دانست، نخست آنکه شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل کمترین دخالت و نقش‌آفرینی حاکمیت در انتخاب و تشکیل آنها، به نوعی مردم‌نهادترین بخش تقنینی در نظام محسوب می‌شوند و دوم آنکه با حضور بی‌سابقه و افتخارآفرین مردم تهران این دوره از انتخابات که نصاب رأی را به سه برابر دوره‌های گذشته افزایش داد، پشتوانه مردمی بودن شوراهای اسلامی شهر تهران دوچندان شد.

شوراهای اسلامی در قانون اسلامی جمهوری اسلامی ایران جایگاه مهمی دارد، اصل هفتم قانون اساسی صراحت دارد که شوراهای اسلامی کشور یکی از ارگان‌های تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند و اگرچه به لحاظ تصمیمات سازمانی و اداری کشور دارای وظایف خاص خود هستند، ولی از نظر قانون اساسی و حق حاکمیت در تراز سایر ارکان حکومتی قرار می‌گیرند.

همچنین با اختصاص اصول یکصد تا یکصد و ششم قانون اساسی به شوراها، جایگاه رفیع این مرجع مردم‌نهاد در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران تبیین گردیده و واضح است که غرض قانون‌گذار از وضع این اصول، توزیع قدرت در نظام خدماتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و ... است تا مشارکت مردم در تصمیمات در حوزه عمومی جامعه افزایش یابد.

شوراهای اسلامی یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی طی دو دهه نخست انقلاب بود که سرانجام با پیگیری‌های دولت سازندگی در سال هفتم این دولت، لایحه تشکیل شوراهای اسلامی به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسید و پس از فراهم شدن مقدمات آن، در سال ۱۳۷۷ نخستین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط دولت اصلاحات برگزار گردید.

اما اکنون که در آستانه آغاز به کار شورای پنجم پایتخت هستیم اشاره به نکات ذیل ضرورت دارد:

حضور حداکثری کاندیداها در مرحله ثبت‌نام و تأیید صلاحیت حداکثری توسط هیأت‌های اجرایی و حمایت هیأت‌های نظارت از این هیأتموجب شد تا مشروعیت مردمی این دوره از شوراها افزایش بیشتری یابد. حضور بی‌نظیر مردم در انتخابات شورای پنجم و سه برابر شدن نصاب رأی هم پشتوانه و هم امانت بزرگی برای این شورا محسوب می‌شود که باید به درستی از آن در جهت تحقق اهداف و ایفای مسئولیت‌ها و تعهدات شورا بهره‌برداری شود. حمایت ارکان نظام جمهوری اسلامی از این فرآیند و حق‌الناس دانستن رأی مردم بدون تردید بسترساز تحقق این حماسه بوده است. وزارت کشور و هیأت‌های اجرایی، مجلس شورای اسلامی و هیأت‌های نظارت و در رأس آن رهبر معظم انقلاب، موجب تحقق این حماسه بزرگ گردیدند که شورای پنجم قدرشناس این اعتماد نظام به مردم می‌باشد.

از زحمات عملکرد شورای شهر تهران در چهار دوره گذشته به رغم فراز و نشیب‌ها و نقاط قوت و ضعف قدردانی می‌کنیم، همان‌گونه که عملکرد این شورا نیز خالی از نقاط کاستی و ضعف نخواهد بود، به ویژه از شورای چهارم که سلف بلاواسطه این شوراست به جهت تلاش‌های صورت گرفته در دوره مسئولیت خود تشکر می‌کنیم.

همچنین از پرسنل خدوم شهرداری و مسئولین اجرایی در شهر علی‌الخصوص شهردار فعلی تهران، جناب آقای دکتر قالیباف که با تصدی ۱۲ ساله این سمت، نصاب دوران مسئولیت را در شهرداری تهران به خود اختصاص دادند، سپاسگزاریم. بدون تردید کارنامه عملکرد ایشان نیز همانند هر مسئول دیگری توأم با نقاط قوت و ضعف می‌باشد که باید منصفانه ارزیابی شود.

رأی بالا و معنادار شهروندان تهرانی به لیست امید که بر اساس اعتماد افکار عمومی به بزرگان و اصلاحات و اعتدال شکل گرفت، حکایت از تمایل به تحول‌خواهی در مدیریت شهری تهران می‌باشد، اما این مفهوم بازگشت و نادیده انگاشتن نقاط قوت و دستاوردهای مثبت مدیریت شهری تابحال نیست بلکه باید به ارتقا و تکامل آن و برطرف کردن نقاط منفی و ضعف متمرکز شود.

در آغاز دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، یاد امام راحل، شهدا و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که یکی از خدوم‌ترین شخصیت‌ها برای شهروندان تهرانی به شمار می‌رفت و با تصدی سه دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و پنج دوره نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و همچنین با مسئولیت‌هایی چون ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمات شایان توجه به پایتخت و ام‌القری جهان اسلام نمود، گرامی می‌داریم. فعال‌سازی متروی تهران به عنوان یادگار ایشان در اوج دفاع‌مقدس امروز منشأ خدمت به شهروندانی تهرانی می‌باشد.

به عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی امیدواریم با تدبیر مسئولان با برداشته شدن محدودیت‌هایی که بعضاً برای شخصیت‌های خدوم به مردم ایجاد می‌شود، شاهد ارتقای وحدت ملی بوده تا نظام بتواند قدرتمندتر از همیشه در مسیر پیشرفت و دفاع از منافع ملی و حقوق ایران اسلامی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی ظاهر گردد.

شورای پنجم برای عبور از شرایط دشوار و معضلات کنونی شهر و برآورده ساختن انتظارات شهروندان، نیازمند یاری نخبگان، کارشناسان و دلسوزان است، درهای شورا به روی نظارت کارشناسی، پیشنهادات و انتقادات گشوده است و تمایل تمامی اعضای شورا بر تعمیق ارتباط خود با شهروندان می‌باشد. از این رو به سوی روحانیت معزز، اساتید دانشگاه، نخبگان، هنرمندان، مدیران سابق و فعلی مدیریت شهری، اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران و شهروندان توانمند دست یاری دراز می‌کنیم تا معین ما در این مسئولیت خطیر باشند.

اگرچه دوره پنجم شورای اسلامی تهران، ری و تجریش عمدتاً بر اساس سلایق و علایق جریان اصلاحات انتخاب گردید، اما اکنون امانتدار یکایک شهروندان تهرانی با هر سلیقه و دیدگاه سیاسی و فرهنگی است و آنچه معیار عملکرد خواهد بود، قانون و حدود اخلاقی و شرعی است. انشاءالله شائبه برخورداری سلیقه‌ای و جناحی از عملکرد شورا در افکار عمومی به وجود نخواهد آمد. امیدواریم با حمایت شهروندان و سه نفر از نمایندگان تهران که با هم؟ ۵۱ نفر در ایجاد شرایط امنیت زیست شهری، شفاف‌سازی در مدیریت با هوشمندسازی، حذف رانت و اعطای امتیازات غیرقانونی از فرآیند اداره شهر، تحقق وظایف معطل مانده مدیریت شهری بخصوص در حوزه ترافیک و آلودگی هوا با تقویت سامانه حمل و نقل عمومی، کاهش تصدی‌گری و هزینه‌های اداره شهر، صیانت از فرهنگ ملی و دینی و ارتقای خدمات‌رسانی در حوزه فرهنگی و اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کارنامه قابل دفاعی از خود به جای بگذاریم. انشاءالله

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان

یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شهر شیراز به مناسبت روز شوراها میزبان مدیریت ارشد استان و شهری بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شهر شیراز امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت _ به مناسبت روز شوراها میزبان مدیریت ارشد استان و شهری بود؛ محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت روز شوراها، اظهار کرد: با اهل تقوا و پرهیزکار مشورت کنید و با متقین مشورت کنید که آن‌ها کسانی هستند که آخرت را بر دنیا ترجیح می‌دهند و کارهای شما را بر امور خویش مقدم می‌دارند.

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، افزود: مشورت کنید، اراده کنید و به نتیجه خوبی برسید.

استاندار فارس با بیان اینکه کسانی که منتخب مردم هستند در شورای اسلامی شهر شیراز وظیفه سنگینی را بر عهده دارند، اضافه کرد: اعضای شورای اسلامی باید شکر این مسئولیت را با حل مشکلات مطالبات مردم بپردازند.

ایمانیه ابراز امیدواری کرد: اعضای شورای اسلامی شهر اولویت‌ها را در نظر بگیرند و تقسیم‌بندی وظایف را بر اساس حل مشکلات مردم در اولویت قرار دهند.

وی با بیان اینکه اکثر مشکلات مردم موضوع معیشت است، تصریح کرد: رفع مشکلات معیشتی تنها وظیفه چند نهاد نیست و سایر نهادها از جمله شورا بر حسب توان در این موضوع مهم و مردمی وظیفه دارند.

استاندار فارس تاکید کرد: اختلاف سلیقه زیر چتر اصیل تفکرات انقلاب اسلامی باعث برکت می‌شود.

ایمانیه از اعلام آمادگی خود برای کلید زدن شورای راهبردی مدیریت شهری در شهر شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان خبر داد.

لطف اله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز همچنین در این مراسم با تبریک روز شوراها به اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و قدردانی از تلاش و خدمات آن‌ها در خدمت‌رسانی به مردم، تصریح کرد: طی مدت باقیمانده از عمر شورا باید خدمت رسانی صادقانه به مردم شهید پرور شهر شیراز سر لوحه کار باشد.

مدیریت واحد و یکپارچه شهری ایجاد شود

در ادامه این مراسم همچنین محمد حسن اسدی شهردار کلان شهر شیراز در سخنانی اظهار کرد: امروزه به دلیل حضور شوراها در شهر و روستا شاهد پیشرفت مناطق هستیم.

وی افزود: شورای اسلامی شهر شیراز در جایگاهی قرار دارد که به دنبال مسائل سیاسی نیست بلکه به‌دنبال رفع مسائل و مشکلات و خدمت‌رسانی مطلوب و شایسته به مردم هستند.

شهردار شیراز از پنج برابر شدن بودجه شهرداری شیراز با حمایت شورای اسلامی شهر خبر داد و اضافه کرد: اگر دولت می‌خواهد از تصدی‌گری به حاکمیت برسد باید مدیریت واحد و یکپارچه شهری را تشکیل بدهد.

اسدی تصریح کرد: نقش شوراها در پیشبرد امور شهری بسیار با اهمیت است و هرچه به سمت تقویت شوراها برویم رضایت مردم افزایش می‌یابد.

خاطر نشان می‌شود، در ادامه یکصد و پنجاه و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز لایحه دو فوریتی شهرداری شیراز، در خصوص اصلاح مصوبه اولین اجلاسیه رسانه‌ای جبهه مقاومت با حضور ۱۳ نفر از اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید. بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود اولین اجلاسیه رسانه‌ای جبهه مقاومت را با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال برگزار کند.

مصوبه دیگر شورای اسلامی شهر شیراز ارسالی از کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورا بود و به تصویب رسید. در ماده واحده این مصوبه شهرداری شیراز مکلف شد موضوع استفاده از ظرفیت‌های مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) در حوزه سرمایه گذاری را بررسی و گزارش اقدامات را هر شش ماه یک بار به شورای اسلامی شهر شیراز ارائه نماید.

در این جلسه همچنین لایحه شهرداری شیراز در خصوص کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ارسالی از کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا، بررسی شد و به تصویب رسید.

بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری مکلف شد هزینه صدور پروانه و عوارض ساختمانی را صرفاً جهت کاربری مسکونی به میزان ده درصد (۱۰%) برای خانواده‌های دارای حداقل سه فرزند زیر بیست سال تخفیف دهد.

در تبصره ۱ این طرح آمده است؛ معافیت‌های فوق فقط یک بار و تا متراژ ۲۰۰ متر مربع زیر بنای مفید در شهر شیراز قابل اعمال است.

در این جلسه همچنین طرح کمیسیون تلفیق شورا، در خصوص اساسنامه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز بررسی و به تصویب رسید. بر اساس ماده واحده این طرح اساسنامه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز شامل ۱۸ ماده و ۱۶ تبصره به شرح پیوست ممهور به مهر شورا به تصویب رسید.

کد خبر 748884

دیگر خبرها

  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است