Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - صادق ملکي با اشاره به اخبار منتشرشده درخصوص توافق ايران و ترکيه براي عمليات مشترک گفت: باتوجه به ملاحظات مختلف، توافق درمورد عمليات هاي مشترک دور از ذهن است.
صادق ملکي، کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهميت و ضرورت ديدار سرلشکر باقري، رئيس کل ستاد نيروهاي مسلح ايران از ترکيه و ديدارهاي وي با مقامات نظامي و سياسي اين کشور اظهار داشت: سرلشکر باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران در راس هيات نظامي بنابر دعوت «حلوصي آکار» همتاي ترک، به آنکارا سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه شرايط حاکم بر منطقه، شکست نسبي سياست‌هاي ترکيه و نوع تأثير گذاري دو کشور بر اين تحولات عامل سفر سرلشکر باقري به ترکيه بود. گفتگو و همکاري در خصوص تحولات منطقه، مبارزه با تروريسم، امنيت مرزهاي مشترک و مذاکرات آستانه مهم ترين محورهاي سفر باقري در گفتگو با مقام هاي سياسي و نظامي ترکيه بود.
وي با اشاره به اينکه اين سفر در تاريخ بعد از انقلاب جمهوري اسلامي ايران اولين سفر يک مقام نظامي ايراني در اين سطح به ترکيه بود، افزود: اهميت سفر در سطح مقام سرلشکر باقري به عنوان رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح آن هم پس از انقلاب اگرچه حايز اهميت است، اما مانور و بزرگ کردن بيش از حد آن، مي‌تواند سبب آسيب به غرور ملي شده و ناخواسته تعبير به خود کم بيني گردد. بطور کلي سفر مقامات نظامي در اين سطح مي تواند نشاني مثبت از روند کلي روابط کشورها باشد، به شرطي که تداوم يافته و ملاحظات برد- برد طرفين در آن رعايت شود.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي همچنين در خصوص اقدام ترکيه براي ساخت ديوار مرزي بين ايران و ترکيه و همکاري هاي مرزي دو کشور عنوان کرد: ذهنيت درگير در ديوارها، نمي تواند براي تعامل انسان ها و به تبع آن کشور ها پل بسازد. معضل پ ک ک و قاچاق يک معضل سياسي، اجتماعي و اقتصادي است و نگاه و تحليل امنيتي به اين دو معضل سبب برخورد نظامي و احداث ديواري مي شود که نه چاره ساز است و نه مي تواند به حل معضل کمک کند.
ملکي با تاکيد بر اينکه ساخت ديوار توسط ترکيه در مرز خود با ايران عملي دوستانه نيست و هرکس اين تلقي را دارد بايد با نگاهي به سياست‌ها و عملکردهاي ترکيه کمي در ديدگاه خود ترديد کند، تصريح کرد: همزماني تقريبي سفر با شروع ساخت آن در بخشي تاکتيک آنکارا براي ممانعت از واکنش ايران نسبت به اين عمل مي باشد. اقدام ترکيه در بخشي در واقع حرکت در راستاي القاي ايران هراسي و تفهيم اين نکته است که ايران قادر به کنترل مرزهاي خود نيست.
وي ادامه داد: احداث ديوار اگرچه اقدامي نظامي و امنيتي است اما علاوه بر کارکرد امنيتي و نظامي در آينده پيام‌ها و پيامدهاي سياسي و اقتصادي نيز خواهد داشت. برخي از اين پيامدها بر روابط ايران بر منطقه نيز تأثيرات منفي خواهد داشت. نکته مهم در خصوص احداث ديوار نظارت بر آن است. کافي است در برخي از نقطه هاي مرزي ديوار کمي به داخل مرزهاي ايران تمايل يابد که اين به معناي از دست دادن خاک خواهد بود. ترکيه در اين خصوص پرونده خوبي ندارد و اگرچه نظر کارشناسي اين‌جانب اعلام مخالفت با احداث ديوار بود، اما اگر اين اتفاق نيافتاده حداقل نظارت بايد آنقدر شديد باشد که تجاوزي به خاک ايران صورت نگيرد. در آينده اين ديوار براي ايران مشکلات فراوان سياسي، اقتصادي، امنيتي و نظامي مخصوصاً اگر بحراني ايجاد شود ببار خواهد آورد. ديوار هم ديوار دفاعي است و هم ديوار تهاجمي است که دست برتر را در شرايط بحراني ترکيه خواهد داشت.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي با بيان اينکه ايران و ترکيه پس از انقلاب همکاري نظامي جدي نداشته‌اند، گفت: تبادل هيئت ها و همکاريها بيشتر متمرکز بر مشکل ترکيه با اکراد اين کشور و بطور مشخص مبارزه حزب کارگران موسوم به پ ک ک با آنکارا بوده است. تحولات عراق و سوريه و چالش دو کشور در ارتباط با اين دو کشور عامل فاصله گيري ترکيه از اين همکاري گرديد. تحولات سوريه و خطر ظهور کانتون کردي، تحولات عراق و اختلاف نظر ترکيه با آمريکا در خصوص کردهاي سوري بطور مقطعي مدار ترکيه را بسوي تهران چرخنده است. دلخوش بودن به اين چرخش خطاي راهبردي است.
ملکي همچنين در خصوص موضع ترکيه درباره همه پرسي اقليم کردستان و رايزني هاي صورت گرفته بين ايران و ترکيه در سفر سرلشکر باقري به اين کشور اظهار داشت: جنس مخالفت ترکيه با همه‌پرسي از جنس مخالفت هاي گذشته اين کشور نيست. ترکيه مي‌خواهد به هزينه ايران از يک سو دوز مخالفت با همه‌پرسي را بالا ببرد از سوي ديگر آنکارا خود سبب شده است اربيل بتواند به سطحي از قدرت دست يابد که همه‌پرسي نمايد. بستن قرادادهاي نفتي با اربيل عليرغم مخالفت بغداد، آموزش پيش مرگ ها و تلاش براي تبديل آن به يک ارتش، پذيرش بارزاني در قامت رئيس دولت و اهتزاز پرچم آن در آنکارا و... همه عامل کمک کننده به اربيل براي اعلام تاريخ همه‌پرسي بوده است.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي تاکيد کرد: کمي از ساده انگاري دور شده نسبت به ماهيت سياست‌هاي ترکيه تعمق کنيم. به هرحال اخبار منتشر شده نشان مي دهد گفتگو ها و توافقات سفر بيشتر ماهيت نظامي و امنيتي داشته است. گزارش هاي دريافتي حاکي از آن است که جلوگيري و مقابله با تحرکات حزب کارگران کردستان، مذاکرات در مورد وضعيت کردهاي سوريه، همه پرسي اقليم، وضعيت عراق و سوريه، داعش، حشد شعبي، افزايش ضريب امنيتي مرز ها و... از جمله محورهاي مذاکرات بوده است.
وي با اشاره به اينکه برخي رسانه ها يکي از توافقات سفر را، توافق دو کشور براي عمليات مشترک عنوان کرده اند، تاکيد کرد: با توجه به ملاحظات مختلف، توافق در مورد عمليات هاي مشترک دور از ذهن بوده، اما عمليات هاي همزمان چون مسبوق به سابقه است مي تواند جزو توافقات باشد.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي در ادامه تصريح کرد: عملگرايي آنکارا در سياست هاي اتخاذي، سياست چند وجهي و رويکرد منافع محور در سال هاي اخير سبب شده است ترکيه حتي در شرايط بحراني بتواند تهديدات را به فرصت تبديل کند.
ملکي با تاکيد بر اينکه حمايت ترکيه از داعش حتي براي متحدان غربي اين کشور نيز امري روشن بود، اظهار داشت: ضرورت هاي ناشي از شرايط عامل تغيير سياست هاي آنکارا به گونه اي گرديد که در حال حاضر ترکيه ظاهرا در صف اول مبارزه با داعش قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه در هر توافق سياسي، نظامي، امنيتي و اقتصادي با ترکيه بايد توجه شود که آنکارا تنها و تنها، ملاحظات خود را داشته و در بسياري از اوقات اين ملاحظات در راستاي ملاحظات کلان غرب است، تاکيد کرد: با توجه به شرايط متغير و در حال گذر منطقه و تحولات سيال سياسي پيش رو، نگاه کار شناسانه به توافقات و تعمق در تبعات آن، براي تهران امري الزامي است. نبايد حال را ديد و با آن به تصميم سازي رسيد.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي با بيان اينکه تغيير شرايط منطقه، ايران، ترکيه، نظام بين الملل، ملاحظات و سياست هاي دو کشور در خصوص بسياري از موضوعات متفاوت و بعضا چون عراق و سوريه در تضاد با يگديگر است، گفت: سياست هاي نظامي و امنيتي کشور ها، حاصل تصميمات آني نبوده و توافقات مقطعي مي تواند به سياست هاي بلند مدت کشور ها آسيب جدي وارد کند.
ملکي با اشاره به اينکه ترکيه در خصوص کردها بطور کلي و بطور جزيي سياست‌هاي چندگانه و چند وجهي را تعقيب مي کند، تصريح کرد: بايد دقت کرد به تور بازهاي اين کشور گرفتار نشد. ادبيات و سياست‌هاي آنکارا با اربيل تغييرات زيادي با گذشته داشته و دارد. توجه داشته باشيد در آينده سياست ترکيه در خصوص کردهاي سوريه نيز با توافق و تضميني که اين کشور از آمريکا خواهد گرفت نيز تغيير خواهد کرد.
وي با بيان اينکه ترکيه ديروز اعلام استقلال دولت در شمال عراق را عامل جنگ مي دانست و امروز از اين سياست فرسنگ ها فاصله گرفته است، اظهار داشت: تحليل و درک سياست ها و رويکردهاي کشورها از جمله ترکيه حاصل تحولات سيال گذرا نبوده و بايد در هر تحليلي به درک راهبردي از جايگاه کشورها در نظام بين الملل، منطقه و شرايط داخلي و از همه مهم تر نگاه آن به ايران، توجه ويژه داشت.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي با تاکيد بر اينکه سفر مقام عالي نظامي ايران در اين سطح به ترکيه پس از انقلاب، مهم است، اما نبايد از آن به تغيير راهبردي رويکردها رسيد، گفت: ترکيه عضو ناتو و مورد حمايت سرمايه جهاني اگرچه امروز دچار مشکل با اروپا و آمريکا شده است، اما اين مشکلات از نوع مشکلات ايران با غرب نبوده و گذرا و تاکتيکي است. ترکيه هيچگاه وارد ريسک تخريب روابط خود با غرب به بهاي نزديکي با ايران نخواهد شد. البته مانور روي روابط ايران، مي تواند ضمن تأمين منافع ترکيه در ارتباط با ايران، به اتخاذ امتيازات منجر شده و قدرت چانه زني براي آنکارا در مذاکرات را افزايش دهد.
ملکي در ادامه در خصوص تاثير سفر سرلشکر باقري بر همکاري هاي ايران و ترکيه در حل بحران سوريه نيز عنوان کرد: اينکه ترکيه به همکاري با ايران اعتقاد داشته باشد يا اينکه شرايط اين کشور را مجبور به همکاري نمايد، نتايج متفاوتي خواهد داشت. ويراني سوريه و تخريب زيرساخت ها و ناامني موجود در عراق در بخش مهمي حاصل سياست‌ها و رويکردهاي ترکيه بوده است که کماکان در قالب پنهان ادامه دارد. توجه داشته باشيم مدافعان حرم در بخش مهمي قرباني سياست هاي ترکيه بوده و هستند.
وي با بيان اينکه تعيين کننده معادلات صحنه سياست براي آنکارا تنها منافع است، تصريح کرد: سياست‌ها با يک سفر دچار تغيير نمي شوند. ميدان سياست صحنه روشنفکري، شعر و ادب نيست. در حوزه ميداني ترکيه و رفتارش عليه ماست و متاسفانه در داخل ايران برخي کماکان با طرح لزوم تعامل با اسلامگرايان ترک عملا به تامين منافع آنان و صدمه به منافع ايران کمک مي کنند.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي در ادامه تاکيد کرد: کمي انديشه کنيم. زمان زيادي از سياست‌هاي و اظهارات منفي مقامات ترکيه عليه ايران نگذشته است. در مورد اظهارات علني اردوغان عليه ايران که دامنه آن تا سطح رهبري بالا کشيد اندکي تعمق کنيم. اين سخن به معناي درگير شدن با ترکيه نيست، اما هدايت روابط را خود بدست گيريم. تسليم سياست هاي ترکيه شدن يعني استقبال از ديوار ايران هراسي، يعني تن دادن به توافق ترجيحي يک طرفه، يعني اشغال بازار ايران توسط کالاهاي ترک، يعني پذيرش سپر موشکي، يعني تغيير موازنه روابط به سود انکارا و... بايد اين روند را تغيير داد.
وي ادامه داد: متأسفانه برخي از کساني که تاثيرگذار در روابط هستند بجاي دنبال کردن منافع ايران پيگير منافع ترکيه هستند. شايد توجه به مصاحبه‌هاي سفير ترکيه در تهران و قياس آن با برخي از مقامات بتواند عمق فاجعه‌اي که اشاره مي نمايم را قابل درک نمايد. سفير ترکيه که مهمان ايران است و معمولاً سفرا در محل ماموريت نسبت به کشور محل ماموريت سخن منفي نمي‌گويد به هنگامي که رئيس جمهور ايران در يک نشست زيست محيطي نسبت به سدسازي هشدار مي‌دهد گستاخانه پاسخ داده و بپاي منافع ترکيه مي ايستاد که از منظر آنکارا بايد به وي پاداش داد. اما اين رفتار را نيز بايد طرف ايراني ياد گرفته و بطور کلي روابط تا زماني که حاصل منافع متقابل نباشد قابل دفاع نيست.
ملکي گفت: بايد ترکيه و نوع مراودات آن با ناتو، سرمايه جهاني و فاصله اين مفاهيم از ما را درک راهبردي کرد.
اين کارشناس ارشد و تحليلگر مسائل سياسي در پايان با تاکيد بر اينکه راه روابط ايران و ترکيه تنها با احترام متقابل و حفظ منافع دو طرف تحقق مي يابد، تصريح کرد: ترکيه با استفاده از شرايط پس از انقلاب چون جنگ و تحريم عادت به سود بردن از جاده يکطرفه در روابط کرده است و بايد اين روند با همت مقامات ايران تغيير کند. رعايت منافع متقابل و اعتقاد به سياست برد- برد کليد واژه و عامل برقراري روابط متوازن ايران و ترکيه است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۴۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فهیمه فرهمندپور دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقد بهره برداری سیاسی جناح‌های مختلف از موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده در جهت تقابل و توازن قوا در جریان‌های سیاسی، انتخاباتی و موسمی، به ارزیابی سهم دغدغه‌های مرتبط با این موضوع در ساختار حکمرانی کشور پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با مهم دانستن افزایش فرصت کنشگری زنان در سپهر سیاسی کشور و تقویت ساختار‌های فعال موجود در این زمینه، ساختارسازی یا صرف افزایش کمّی زنان کنشگر سیاسی را کافی ندانست و بر ضرورت تمرکز بر حل مسائل واقعی زنان و نهاد خانواده و ارائه کارنامه بر این اساس تأکید کرد.

فرهمندپور با تشریح مأموریت‌های ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دانشجویان فعال و دغدغه‌مند خواست تا با شناسایی مسائل واقعی زنان و خانواده‌ها در میدان عینی جامعه در مسیر سیاستگذاری مطلوب‌تر و اثربخش‌تر این نهاد سیاستگدار کمک کنند.

وی افزود: ارزیابی میزان اثربخشی سیاست‌های طراحی شده و فعالیت همه جانبه در مسیر ادراک سنجی اجتماعی و البته ادراک‌سازی مثبت در راستای سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات همه اجزاء ساختار حکمرانی جمهوری اسلامی از مأموریت‌های مهم تشکل‌های دانشجویی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • معلمِ متفکر
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت و گاز بود
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • رئیس حزب آینده ترکیه با هنیه دیدار و درباره جنگ غزه گفت وگو کرد
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است