Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- همه پرسي « دولت خود مختار کردستان »‌ روز بيست و پنجم ماه سپامتبر به منظور دستيابي به « استقلال » انجام مي شود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، کويچي شينودا، در گزارشي در روزنامه ماينيچي (ژاپن)، نوشت:
نگراني کشورهاي مختلف در خصوص همه پرسي دولت خود مختار کردستان واقع در شمال عراق که قرار است روز بيست و پنجم ماه سپتامبر برگزار و درباره تجزيه و استقلال کردستان پرسش شود ، تعميق يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند ارتش عراق ماه ژوييه شهر موصل را که بزرگترين پايگاه سازمان افراطي « ‌دولت اسلامي »‌ در عراق به شمار مي آمد ، باز پس گرفته است ، ولي با اين حال مقاومت نيروهاي باقي مانده دولت اسلامي در نقاط مختلف عراق ادامه دارد و بدين ترتيب رسيدن عراق به وضعيت پايدار هنوز هم دور از دسترس به نظر مي رسد. بنابراين ، چنانچه در چنين شرايطي همه پرسي در کردستان عراق برگزار شود ، ممکن است بي ثباتي در منطقه تشديد شود و به همين جهت دولت عراق و کشورهاي همسايه با اين همه پرسي مخالفت مي کنند.
کردهاي عراق که در دوران صدام حسين تحت ظلم و ستم قرار گرفته بودند ، سال ٢٠٠٦ ميلادي و پس از سرنگوني حکومت صدام حسين ، دولت خودمختار را تاسيس کردند. کردهاي عراق در سالهاي اخير هم با مداخله در عمليات پاکسازي عراق از طريق پيشمرگه هاي نيروهاي امنيتي ، در منطقه ابراز وجود کردند. بارزاني ، رييس دولت خودمختار کردستان ، ماه ژوييه سال جاري با اشاره به اينکه:« ما همواره به برگزاري همه پرسي دموکراتيک اميدوار بوديم ، ولي هميشه با گفتن اين جمله که الان وقتش نيست ، ما را متقاعد مي کردند. به راستي زمان مناسب براي برگزاري همه پرسي چه زماني فرا خواهد رسيد. »‌ رويکردي جدي در برگزاري همه پرسي نشان داده است.
در پس زمينه برگزاري همه پرسي منطقه خودمختار کردستان عراق « اعتماد به نفس » دولت خومختار وجود دارد که به طور پيوسته توانايي اقتصادي و امنيتي خود را ارتقاء مي بخشد. هنگامي که دولت اسلامي سال ٢٠١٤ ميلادي در عراق ظهور کرده است ، پيشمرگه هاي کردستان در نقاط مختلف به جاي ارتش شکست خورده عراق ، نبرد را پيگيري و تا آخرين قطره خون از شهر نفتي کرکوک دفاع کردند. همچنين شهر اربيل ، شهر مرکزي در دولت خودمختار عراق ، در سالهاي اخير با جذب فعالانه سرمايه گذاري خارجي ، توسعه اقتصادي را دنبال کرده است.
کشورهاي مختلف از چنين تحرکات دولت خودمختار کردستان عراق ابراز نگراني کردند. حيدر العبادي ، نخست وزير عراق ، ماه ژوييه سال جاري با اشاره به اينکه:« هم اکنون در حالي که جنگ با سازمان هاي تروريستي ادامه دارد ، امنيت منطقه بيش از هر چيز ديگري در اولويت است. » به مجاز نبودن برگزاري همه پرسي از لحاظ قانون اساسي تاکيد کرد. مولود چاووش اوغلو ، وزير امور خارجه ترکيه که شمار بسيار زيادي کرد در داخل کشورش دارد ، روز شانزدهم ماه جاري با لحني تند هشدار داد:« ممکن است برگزاري همه پرسي منطقه خودمختار کردستان عراق به جنگ داخلي منجر شود. » همچنين ، رکس تيلرسون ، وزير امور خارجه آمريکا که از وخيم شدن امنيت منطقه ابراز نگراني مي کند ، ماه جاري از بارزاني ، رييس دولت خودمختار کردستان عراق ، درخواست کرد:«‌ برگزاري همه پرسي را به تعويق اندازد. »
از سوي ديگر ، در حالي که در سوريه واقع در همسايگي عراق جنگ داخلي در جريان است ، نيروهاي کرد سوريه که کنترل منطقه شمالي اين کشور را در دست دارند ، اعلام کردند:« ماه ژوييه سال آينده نخستين انتخابات پارلماني را برگزار خواهند کرد. » بر اساس طرح از پيش تعيين شده ، از ماه سپتامبر به تدريج انتخابات واحد هاي کوچک روستايي در مناطق کردنشين برگزار مي شود و به دنبال آن در ماه ژانويه سال آينده انتخابات پارلماني همه مناطق برگزار خواهد شد. بدين ترتيب مي توانيم بگوييم که تحرکات کردها براي دستيابي حق و حقوق بيشتر ، در کشورهاي مختلف شروع شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند

به گزارش قدس آنلاین، «محمد شیاع السودانی» امروز در افتتاحیه پنجمین دور کنفرانس کار کشورهای عربی در بغداد، خواستار اقدام جامعه جهانی برای توقف جنگ علیه غزه شد.

وی گفت: این کنفرانس در شرایط دشوار و استثنایی در سطح عربی و منطقه‌ای برگزار می‌شود. به گونه‌ای که نیروهای اشغالگر به تجاوزات علیه ساکنان غزه ادامه می‌دهند و با نقض قانون بین‌المللی، آداب و رسوم جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل، فلسطینیان را از غذا، دارو و سکونت امن محروم کرده‌اند.

نخست‌وزیر عراق همچنین جامعه جهانی را به ایفای نقش خود برای توقف این جنگ ظالمانه و عمل به مسوولیت انسانی و اخلاقی خود بر اساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌الملی فراخواند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین‌ها
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است