Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، ایجاد اشتغال به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری و سایر آسیب ها، همواره مورد تاکید صاحب نظران اجتماعی و اقتصادی قرار داشته است. از اینرو یافتن راه حل هایی نوین برای مبارزه با بیکاری و کنترل آسیب های اجتماعی در رشد و توسعه جامعه تاثیر شایانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشتغال و رفع بیکاری از اولویت های اجتماعی است به گونه ای که مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید ویژه دارند و شعار امسال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» است همچنین رئیس جمهوری پرداختن به موضوع تولید و اشتغال را از اولویت های دولت دوازدهم اعلام کرده است.
از سویی دیگر نیز پیشگیری و کنترل آثار مخرب آسیب های اجتماعی مورد تاکید همه مسئولان قرار دارد و دستگاه های اجرایی هر یک برای این مهم، ماموریت های ویژه دارند تا از پیامدهای نامطلوب گسترش آسیب های اجتماعی جلوگیری کنند.
استفاده از الگوهای کارآفرینی اجتماعی و نهادینه سازی این رویکرد، می تواند به ایجاد اشتغال پایدار و کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی منجر شود.
مسلم خانی گفت : کارآفرینی اجتماعی را راهکاری برای حل مشکلات اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و افزود:کارآفرینی به معنای «خلق و ایجاد ارزش» در ادبیات بازار کار به کار برده می شود و به همین دلیل مفهوم، مصادیق و الگوهای کارآفرینی به تدریج وارد حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و حتی اجتماعی شده است.

کارآفرینی اجتماعی براساس رویکرد حقوق شهروندی و عزت انسانی استوار است
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر در الگوی اقتصاد سرمایه داری، پول، سود و دسترسی به منابع مالی هنگفت امتیاز و ارزش محسوب می شود و فرد ثروتمند تر کرامت و جایگاه بالاتری دارد، در الگوی کارآفرینی اجتماعی نگاه انسانی و غیرانتفاعی است و براساس رویکرد حقوق شهروندی و عزت انسانی استوار شده است و در صدد است تا گره ای از گره های جامعه را باز کند.
وی افزود: اصولا در حوزه کارآفرینی اجتماعی به جای اینکه کمک های مستقیم، بلاعوض و در برخی مواقع تحقیرکننده به محرومان، مددجویان و گروهای در معرض آسیب ارائه شود، روش های ایجاد یک کسب و کار، توانمند سازی، خوداتکایی و روی پای خود ایستادن را به آنان آموزش می دهیم.
خانی با بیان اینکه کار آفرینی اجتماعی در ایران در حال حاضر یکی از واجبات بازار کار به ویژه در کلان شهرهاست، گفت: وقتی از کارآفرینی اجتماعی صحبت می کنیم منظور بخش هایی از کسب و کارهای خرد، خانگی و کوچکی است که توسط کسانی که دسترسی به منابع و امکانات را کمتر دارند، راه اندازی شده و نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ساماندهی و سازماندهی کسب و کارهای غیر رسمی و تبدیل آنها به کسب و کارهای منظم، منسجم و دارای شکل و ماهیت حقوقی به گونه ای که صاحبان آن حرفه ها بتوانند از حمایت های اجتماعی، بیمه ای، حقوقی و مالی برخوردار باشند، از مصادیق بارز کارآفرینی اجتماعی است.
خانی اظهار کرد: کسانی که در حوزه توانمندی در کشور قرار دارند می توانند از طریق الگوی کارآفرینی اجتماعی برای ساماندهی، سازماندهی، مدیریت در جهت ایجاد و توسعه این نوع کسب و کارها کمک کنند.
این مدرس دانشگاه با برشمردن برخی از مصادیق کارآفرینی اجتماعی در میان اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب، گفت: در کلانشهر تهران حدود 10 تا 12 هزار کودک کار دارد و این کودکان، خانواده هایی دارند و معمولا سرپرست خانوار هستند که به عنوان نان آوران کوچک از آنان یاد می شود، همچنین عده زیادی از افراد، دستفروشان دوره گردی هستند که شغل آنان دستفروشی است و توان تامین مکانی برای عرضه اقلام خود را ندارند و از بیمه و حمایت های سازمان یافته بهره مند نیستند و در معرض انواع آسیب های محیطی و اجتماعی قرار دارند.
وی اضافه کرد: در شهر تهران اغلب افراد در مشاغل خدماتی در سطوح مختلف فعالیت دارند و تعداد زیادی کارگران خانگی بدون هیچ نوع حمایت های قانونی و سازمان یافته فعالیت می کنند و یا مشاغلی از قبیل پیک های موتوری، خدماتی ارائه می دهند که در معرض آسیب های فراوانی قرار دارند.
خانی افزود: در الگوی کارآفرینی اجتماعی شهرداری ها با کمک وزارت تعاون، افراد خیر و کارآفرین و واقفین می توانند شرکت های تعاونی موضوعی راه اندازی کنند.
وی ادامه داد: شرکت های تعاونی با عضویت این افراد، وضعیت تامین اجتماعی، معافیت های مالیاتی، دریافت تسهیلات برای توسعه فعالیت های آنان و از همه مهمتر اماکن فروش مشخص و روزهای خاص عرضه محصولات و تولیدات آنان را فراهم می کنند.

کارآفرینی اجتماعی نتیجه پیوند سرمایه های اجتماعی
خانی گفت: کارآفرینی اجتماعی نتیجه پیوند سرمایه های اجتماعی برای خلق و ایجاد سرمایه های مادی است و می توان با استفاده از قواعدی که در فرهنگ، آداب و رسوم دینی وجود دارد، سرمایه هنگفت مادی و معنوی برای کمک به حل معضلات جامعه تولید کرد.
وی با برشمردن برخی از مصادیق منابع کارآفرینی اجتماعی افزود: وقف، نذر، زکات و خمس منابع بسیار خوبی برای ایجاد و توسعه کارآفرینی اجتماعی هستند و اگر این منابع به درستی هدایت و مدیریت شوند در الگوی کار آفرینی اجتماعی تبدیل به سرمایه می شوند و در حل معضلات اجتماعی موثر هستند.
این مدرس کسب و کار و کار آفرینی با اشاره به سخنان رییس جمهوری درباره اینکه اولویت دولت دوازدهم، تولید و اشتغال است، افزود: یکی از کارهایی که دولت دوازدهم می تواند انجام دهد این است که کسب و کارهای خرد و خانگی و کسب و کارهایی که در روستاها و مناطق محروم و حوزه های در معرض آسیب وجود دارد، احصا کند و از سرمایه های سازمان های مردم نهاد و خیریه ها مدد طلبد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی ترویج فرهنگ کارآفرینی اجتماعی و تبیین الگوها و مدل های آن می تواند به حل چالش های اجتماعی کمک کند.

سمن ها یکی از پایه های کارآفرینی اجتماعی
خانی یکی از پایه های کارآفرینی اجتماعی را سازمان های مردم نهاد دانست و تاکید کرد: حمایت و پشتیبانی از سازمان های مردم نهاد در گسترش و ترویج کارآفرینی اجتماعی بسیار حائز اهمیت و موثر است و می تواند به جریان سازی و جهت دهی فعالیت های اجتماعی برای ارزش آفرینی و تبدیل به ثروت و مقولات اقتصادی کمک کند.
این مدرس کسب و کار و کارآفرینی خلق نرم افزارهای مختلف برای ترویج کارآفرینی اجتماعی را مهم دانست و افزود: اکنون استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و شبکه های اجتماعی در زندگی اقشار مختلف اجتماعی رخنه کرده است و می توان با طراحی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای آسان به توسعه کارآفرینی اجتماعی کمک کرد تا ارتباط میان خیرین، افراد نیازمند کمک، سازمان ها و نهادهای متولی و همچنین سازمان های مردم نهاد به خوبی برقرار شود.

705

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳۲ واحد راکد ایلام به چرخه تولید بازگشت

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در دیدار با سیدمجید هدایت مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور در امور صنعت، گفت: خروجی حضور مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور و این هیات از وزارت کشور در استان، منتج به تحولی در راستای جهش تولید با مشارکت مردم در استان خواهد بود.

وی افزود: استان ایلام ظرفیت‌های بسیار خوبی از جمله نفت، گاز، کشاورزی و گردشگری سلامت دارد و با توجه به این‌که نزدیک‌ترین مرز با کشور عراق است باید در این حوزه‌ها کار شود و استان نیز مورد توجه قرار گیرد.

استاندار ایلام بیان داشت: در حوزه بهره‌وری چهار حوزه اصلی گردشگری، آب نفت و گاز مورد توجه بوده است و هیجده کمیته با این چهار بخش اصلی به منظور بهره‌وری و ارتقای تولید و رشد در استان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: استان ایلام ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز دارد و بخشی از این ظرفیت‌ها بالقوه و بخشی بالفعل است که باید از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های پایین دستی و تامین خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی استان استفاده شود.

نماینده عالی دولت در استان ایلام یادآورشد: یکی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان، پتروشیمی ایلام و شرکت ارغوان گستر است که با حضور تیم وزارت کشور در استان انتظار می‌رود هر چه زودتر این ظرفیت‌ها به نتیجه برسد و شاهد ایجاد اشتغال در استان باشیم.

وی اضافه کرد: در مهار آب‌های سطحی و جاری در سطح استان نیز لازم توجه شود و اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شده است و سد میمه از پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصدی برخوردار است. در دولت سیزدهم در مهار آب‌های سطحی اقدامات بسیار ارزشمندی شده است و آبی که مهار می‌شود در صنعت، شرب و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد

وی با اشاره به پارک پلی‌پروپیلن، گفت: به زودی تیمی وارد استان می‌شود و واگذاری زمین‌ها در منطقه آزاد در دست اقدام است که فرصت خوبی برای صادرات، اشتغال و توسعه استان است و اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

بهرام‌نیا بیان داشت: فاز اول سامانه گرمسیری تکمیل شده و فاز دوم نیز در آینده تکمیل می‌شود. پتروشیمی دره‌شهر در مرحله نهایی برای آغاز کار اجرایی و پتروشیمی هلیلان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با افتتاح این طرح‌ها تحولی در حوزه اشتغال، انرژی و تولید در استان ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۲۳۲ واحد از تعداد ۴۷۰ واحد نیمه‌تعطیل در استان احیا و فعال شده است. تمام انرژی ما در راستای چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و واحدهای نیمه فعال و ایجاد اشتغال در استان است.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: استان ایلام، استانی غنی است که با این همه ظرفیت و پتانسیلی که در استان وجود دارد در آینده نزدیک از استان‌های برخوردار کشور خواهد بود.

کد خبر 6088575

دیگر خبرها

  • خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد 
  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • یادواره شهدای کارگری استان همدان در فولاد ویان
  • ۲۳۲ واحد راکد ایلام به چرخه تولید بازگشت
  • امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است
  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد