Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@11:51:27 GMT

شوراهای اسلامی باید پاسخگوی رأی اعتماد مردم باشند

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۹۹۹۶۸

شوراهای اسلامی باید پاسخگوی رأی اعتماد مردم باشند

پارسیان - فرماندار پارسیان گفت: اعضای شورای اسلامی باید پاسخگوی رأی اعتماد مردم باشند چراکه مردم وظایف خود را بخوبی در انتخابات شوراها ایفا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رادمهر عصر چهارشنبه پس از تشکیل هیئت رئیسه شوراهای اسلامی شهر پارسیان، شهر دشتی و شهر کوشکنار با اشاره به تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع)با حضرت فاطمه زهرا(س)گفت: جمهوری اسلامی نظامی است برپایه مردم سالاری دینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رادمهر افزود: اهمیت شوراها بر هیچ کس پوشیده نیست و هدف اصلی تشکیل شورا با توجه به فرامین قرآن کریم استفاده از جایگاه مهم مشورت و همفکری است.که درقانون اساسی چنداصل مرتبط باشوراهاست.

وی گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا باید اشرافیت کامل به وظایف و اختیارات قانونی خود داشته باشد و اعضای شوراها اول باید اگاهی و اطلاعات کاملی از وظایف خود طبق قانون اساسی داشته باشند تا بتوانند مصوبات قانونی را تصویب نمایند وهرچقدر از قانون فاصله بگیرند ضعیف خواهند شد.

رادمهر در ادامه بیان داشت: اعضای شورای اسلامی باید پاسخگوی رأی اعتماد مردم باشند اراء مردم نمایشی وتشریفاتی نبوده بلکه هررای مردم مطالبه ای از حقوق شهروندی است.

وی گفت: دوران رقابت تمام شده هم اکنون باید با تعامل و همفکری و همدلی دروان جدیدی رابرای خدمتگذاری آغاز کنید و شما بعنوان شورای تمام مردم انتخاب شدید و نه بعنوان شورای گروه خاص و یاطیف یا جناح خاصی بلکه منتخب تمام مردم شهر خود هستید.

رادمهر با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر صرفا شورای شهرداری نیستند بلکه شورای شهر هستند و اختیاراتی که در قانون اساسی وجود دارد نشان می دهد که در همه حوزه های فرهنگی واجتماعی، بهداشتی و امور عمرانی می توانند نظارت و برنامه هایی داشته باشند.ومهمترین وظیفه شوراها نظارت وبرنامه ریزی وریل گذاری برشهرداری است نه صرف نظاره گری باشد.

نماینده عالی دولت در شهرستان پارسیان با اشاره به انتخاب شهردار که یکی از وظایف مهم شوراهای اسلامی شهر برشمرد و اظهار داشت : انتخاب شهردار باید بر اساس توانمندی و تجربه و کارآمدی وتخصص ورزومه وایتم های خاص و در واقع بصورت حرفه ای باشد نه بر اساس قومیت و جناح سیاسی و قبیله ای انتخاب شود.

وی عنوان کرد: شخص شهردار صرف داشتن مدرک دانشگاهی یامدرک عمران یا شهرسازی و معماری نیست اینها تخصص های است که باید هر شهرداری داشته باشد ولی مهمتر از همه شهردار باید دارای مدیریت شهری در تمامی حوزها بویژه مدیریت شهروند محور باشد.

فرماندار پارسیان در جلسه تعیین هیئت رئیسه شوراهای اسلامی سه شهر شهرستان تصریح کرد : ورود شخص شهردار کارآمد و توانمند و با تجربه به نهاد شهرداری می تواند نقش بسزایی در آبادانی وعمران شهری، را بیش از پیش بهبود و سرعت بخشد.

فرماندار پارسیان تصریح کرد: شورا باید سیاست گذار و برنامه محور باشد ویکی از دغدغه های مهم شوراها توسعه پایدار ودرامد پایدار برای شهر باشد.

رادمهر با بیان اینکه شهرداری‌ها باید نقشه راه داشته باشند و برنامه محور حرکت کنند، اظهار داشت: شهرداری‌ها بازوی اجرایی شوراهای شهر هستند و شوراها خود مجری نیستند.

وی افزود: مردم با رای دادن به منتخبین شوراها تکلیف خود را انجام داده اند و حالا نوبت شوراها شهر و روستا است که وظایفشان را در قبال این اعتماد به جا بیاورند و باید مسئولین دستگاه های اجرایی برای سربلندی مردم و آبادانی شهر و روستاهای خود را وقف خدمت رسانی و خدمتگزاری آماده کنند.

رادمهر با بیان این نکته که توجه شورای شهر به بافت های فرسوده شهر و کمتر توسعه یافته باشد، بیان داشت: توزیع متوازن خدمات برای همه شهروندان شهر یکسان باشد و به نقاط قدیمی و فرسوده شهرتوجه ویژه ای داشته باشند. شوراها طبق قانون نسبت به شفاف سازی عملکرد شهرداری رابه مردم هرسه ماه یکبار درتمامی زمینه ها گزارش کنند.

فرماندار پارسیان در پایان اشاره به همکاری شوراها با مسولان اجرایی جهت پیشرفت شهرستان را مورد توجه قرارداده و از زحمات و تلاش شوراهای اسلامی شهر و روستا وبخش و شورای شهرستان و دهیاران و شهرداران دوره چهارم تشکر وقدردانی کردند.

آئین تحلیف اعضای شورای اسلامی دوره پنجم سه شهر پارسیان ، دشتی و کوشکنار با حضور رادمهر فرماندار پارسیان در محل فرمانداری برگزار شد، در این جلسه با رأی‌گیری، اعضای هیئت رئیسه پنجمین دوره شورای اسلامی سه شهر شهرستان انتخاب شدند.

عبدالله برادر به عنوان رئیس شورای شهر پارسیان انتخاب شد و محمود اعزازی نائب رئیس و محمد پارسا در سمت منشی و خزانه دار با رای اعضای شورا انتخاب شدند و محمود کامران منشی و نماینده شورای شهرستان و مسعود احمدپور منشی و سخنگوی شورای شهر پارسیان خواهند بود.

هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر دشتی به ترتیب عبدالرحمن سلیمانی رئیس شورا، عبدالواحد موحد نائب رئیس و جاسم کویتی به عنوان منشی و خزانه دار ، ابراهیم چمن آرا منشی و محمد رستم زاده منشی بالاترین آرا را کسب کردند تا در پنجمین دوره فعالیت شورای شهر به عنوان هیئت رئیسه فعالیت کنند.

در شهر کوشکنار محمد احمدپور به عنوان رئیس شورا، یعقوب راشدی نائب رئیس، محمد محمدی منشی و خزانه دار، نعیم عبدالله پور منشی و نماینده شورای شهرستان و فاطمه راشدی منشی انتخاب شدند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۹۹۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان

استاندار خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۱۷۶ طرح عمرانی با اعتبار ۷۳۰۰ میلیارد ریالی با کمک شوراهای اسلامی در استان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش شوراهای اسلامی استان اظهار کرد: ایجاد شوراها یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مظاهر دموکراسی مردمی است.

وی با بیان اینکه ۹ اصل از قانون اساسی به نحوه مشارکت مردم و شوراها در اداره امور کشور پرداخته است، افزود: آگاهی از قوانین و مقررات، لازمه خدمت‌رسانی شایسته شوراها به مردم است و انتظار می‌رود با حضور در دوره‌های آموزشی اشرافیت خود بر قوانین و ضوابط را افزایش دهند.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه نظارت مؤثر و دقیق را از مهم‌ترین وظایف شوراها بر عملکرد شهرداران دانست و گفت: اگر این نظارت درست باشد رضایت مردمی را به‌دنبال خواهد داشت و منابع عمومی که در اختیار شهرداران است براساس منطق و اصول هزینه شده و برای اولویت‌های اصلی منطقه به‌کارگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه افزایش سطح تعاملات شوراها با فرمانداران و مسئولان به نفع مردم است، ادامه داد: انتظار می‌رود شوراها از ظرفیت بخش اجرایی، نمایندگان مجلس و فرمانداران به‌عنوان نمایندگان دولت در شهرستان‌ها استفاده کنند.

قناعت با بیان اینکه شوراها باید کمک کنند تا شهرداری‌ها در حد امکان در بودجه و درآمد و هزینه خودکفا باشند، افزود: کمک‌های دولت محدود است لذا در استان‌هایی همچون خراسان جنوبی که عقب ماندگی تاریخی دارند، نیاز است مدیریت شهری حمایت شود اما خودکفایی شهرداری‌ها با جذب سرمایه‌گذار نیز باید مدنظر باشد؛ سرمایه‌گذاری پایدار از طریق جذب سرمایه‌گذار محقق می‌شود و اینگونه اقدامات جهشی و نوآورانه مورد انتظار است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه استانی فرهنگی هستیم، تصریح کرد: برنامه‌های مختلف فرهنگی متناسب با منطقه باید در سیاست‌گذاری شهرداری‌ها باشد.

وی بر حفظ وحدت و انسجام در شوراهای اسلامی شهر و روستا تأکید کرد و گفت: هرچه اختلاف‌ها گسترده‌تر شود مردم ضرر می‌کنند لذا مصوبات و تصمیمات باید به‌دنبال تأمین منافع عمومی باشد.

قناعت گفت: اختلاف‌نظر کارشناسی، پایه پیشرفت هر مجموعه است اما باید نظرات منطقی و به‌جا باشد و این موضوع مانعی برای خدمت به مردم نشود.

وی در ادامه با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۷۶ طرح عمرانی با اعتبار ۷,۳۰۰ میلیارد ریال و با کمک شوراهای اسلامی در استان افتتاح شد، افزود: نشست‌های تخصصی شوراهای اسلامی با مدیران دستگاه‌های اجرایی باید بر اساس اولویت پیگیری شود تا شاهد رفع موانع باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گریزی هم به اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در استان زد و گفت: اقدامات زیربنایی دو سال گذشته نشان می‌دهد که دولت سیزدهم عزم جدی در رفع مشکلات به‌صورت میدانی دارد و مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور نیز با جدیت دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در هشت سال دولت گذشته ۱۲ هکتار زمین از اراضی حریم وارد محدوده شهرهای استان شده بود اما در دولت سیزدهم ۵ هزار هکتار الحاق شد که به معنای حجم بالای کارها در زمینه‌های مختلف عمرانی است.

قناعت آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن را به‌عنوان یکی از اقدامات زیربنایی دولت سیزدهم نام برد و با اشاره به خشکسالی به عنوان دغدغه مردم و شوراها گفت: دولت برای کاهش اثرات خشکسالی پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی را آغاز کرده که انشعاب آن به همه شهرستان‌ها می‌رسد و نیمه دوم امسال عملیات لوله‌گذاری انجام می‌شود.

وی گفت: در مرحله اول بهره برداری از این پروژه سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب آب به استان تخصیص می‌یابد که یک انقلاب بزرگ در رفع مشکل کمبود آب است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اجرای خط انتقال گاز از دو راهی دشتک زابل به نهبندان و سربیشه تصریح کرد: فاز اول این پروژه تا تیرماه امسال با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد و همزمان فاز دوم آن با اعتبار ۴ هزار میلیارد ریال از نهبندان به سربیشه آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تأمین برق از شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر منطقه است، افزود: دولت سیزدهم با افزایش پست‌های ۴۰۰ کیلو ولت در خراسان جنوبی در این زمینه گام بلندی برداشته است.

قناعت خام‌فروشی در بخش کشاورزی و معدن را از معضلات استان ذکر کرد و گفت: در دولت سیزدهم هشت واحد فرآوری در حوزه کشاورزی راه‌اندازی شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سفرهای استاندار به شهرستان‌ها و بخش‌های استان ادامه دارد تا بتوانیم زمینه‌های پیشرفت هر شهرستان را شناسایی و مشکلات را رفع کنیم.

کد خبر 748878

دیگر خبرها

  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند