Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- هر سال بلايا و سوانح زيادي در کشور رخ مي دهد که شماري از هم ميهنان قرباني آن مي شوند؛ در اين ميان گروهي از بازماندگان و حتي نيروهاي امدادگر دچار آسيب هاي رواني مي شوند که با توجه به پيامدهاي اين آسيب ها، لازم است به وضعيت آنها توجه جدي شود.

رئيس مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت هاي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا با اشاره به اين که صدمات رواني در حوادث و سوانح رانندگي و بلاياي طبيعي تاثير زيادي بر افراد مي گذارد، اظهار کرد: اثراث سوء رواني و اجتماعي پس از اتفاقات ناگوار مانند حوادث ترافيکي، سيل و زلزله يا هر بلاي طبيعي ديگر، مي تواند مشکلات جدي براي افراد ايجاد کند که اين موضوع معمولا مورد غفلت قرار مي گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر حميد سوري ادامه داد: پس از حادثه ترافيکي يا بلاي طبيعي، امدادگران به کمک مصدمان جسمي مي شتابند و درصدد ارائه خدمات درماني و بهداشتي لازم به اين افراد برمي آيند، اما مراقبه صدمات رواني و روحي که بر اثر اين گونه حوادث رخ مي دهد، معمولا در دستور کار آنان نيست.
سوري کودکان، سالمندان و زنان باردار را از جمله گروه هاي آسيب پذير در حوادث اعلام کرد و گفت: اگر لطمات رواني با رفتار درست و منطقي مديريت نشوند اثرات نامطلوب و درازمدت روي افراد مي گذارد.
رئيس مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت هاي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي افزود: همچنين اگر صدمات روحي، رواني و اجتماعي به درستي شناسايي نشوند يا مراقبت هاي لازم صورت نگيرد، حادثه ديدگان دچار عوارض جدي خواهند شد.
وي يکي از شايع ترين عوارض را سندرم عوارض بعد از حادثه اعلام کرد و گفت: منزوي شدن فرد، محدود شدن ارتباطات اجتماعي، اختلال در تغذيه و بروز مشکلات گوارشي جدي از جمله عوارض آسيب رواني است و حتي در حالت هاي شديد، فرد ممکن است اقدام به خودکشي کند.
سوري تاکيد کرد: اگر کنترل کافي براي رفع صدمات روحي و رواني صورت نگيرد، تاثيرات حوادث و بلايايي طبيعي مي تواند به شکل جنون بروز کند.
** خدمات رواني و اجتماعي در سوانح و بلايا، متولي ندارد
وي اظهار کرد: ارائه خدمات رواني، روحي و اجتماعي به مصدومان سوانح و بلايا در کشور متولي مشخص بايد داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر اين موضوع مهم و اساسي، محقق نشده است.
به گفته رئيس مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت، در حال حاضر خدمات پراکنده اي توسط نيروهاي امدادي اعم از پليس، اورژانس و هلال احمر به حادثه ديدگان ارائه مي شود، در صورتي که لازم است اين خدمات متولي داشته باشد تا به صورت سازمان يافته، منظم و صحيح به حادثه ديدگان ارايه شود.
وي سرعت عمل در امدادرساني رواني در سوانح را حائز اهميت خواند و گفت: به طور مثال کودکي که در يک حادثه والدين خود و يا يکي از آنها را از دست مي دهد يا شرايط ناگوار جسماني براي آنان حادث شده، شديدا تحت تاثير اثرات رواني اين اتفاق است و بايد در همان محل حادثه خدمات لازم براي کاهش بار رواني به وي ارايه شود.
سوري تاکيد کرد که اگر خدمات لازم در زمان مناسب به اين کودک ارائه نشود و به خوبي تحت مراقبت قرار نگيرد، اثرات سوء اين حادثه بعدا به راحتي قابل کنترل و ترميم نخواهد بود.
وي همچنين گفت: پليس، اورژانس يا هلال احمر از نيروهاي امدادي هستند که در سوانح ترافيکي حاضر مي شوند و بايد توانايي ارائه خدمات مناسب به حادثه ديدگان روحي و رواني را داشته باشند .
** ضرورت ارائه آموزش هاي فراگير به نيروهاي امدادي و مردم
رئيس مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها بر لزوم ارائه آموزش هاي لازم به نيروهاي امدادي و مردم در اين زمينه تاکيد کرد و گفت: مراقبت هاي رواني داراي ابعاد تخصصي است و به همين دليل نياز به فراگيري آموزش هاي ويژه دارد. نيروهاي امدادي بايد آموزش هاي مناسب را فراگيرند تا بتوانند از صدمات روحي و رواني بازماندگان حوادث و بلايا بکاهند.
وي گفت: ارائه خدمات به صورت پراکنده و گاه غيراصولي و علمي به حادثه ديدگان ارايه مي شود که اين روند بايد تغيير پيدا کند و با ارائه خدمات صحيح و اصولي به حادثه ديدگان، از بار رواني و روحي آنان کاسته شود.
سوري ادامه داد: مردم هم در صحنه تصادفات، حوادث و بلاياي طبيعي حضور دارند؛ بنا بر اين آنها هم با فراگيري آموزش هاي لازم مي توانند شرايط لازم را براي ارائه خدمات صحيح و به موقع به حادثه ديدگان فراهم کنند. مردم مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزشي، آمادگي لازم را براي مقابله با عوارض ناشي از صدمات روحي و رواني پيدا کنند.
سوري همچنين در خصوص برخي ملاحظات مراقبتي در سوانح بيان کرد: سرزنش کردن فردي همچون راننده خودرو که مسبب حادثه بوده است، در محل وقوع رخداد داراي اثر روحي و رواني بسيار مخرب است و به طور اکيد بايد از آن اجتناب کرد.
وي ادامه داد: در برخي حوادث نيز کودکان که تنها بازماندگان هستند، نبايد در شرايط نامناسب قرار بگيرند زيرا اثرات سوء صحنه در ذهن آنان حک مي شود و اگر کودکي با مادرش در محل حادثه حضور دارد، بهتر است که کودک حادثه ديده پيش آنان باشد.
وي افزود: با يکسري تدابير ساده تا حد زيادي مي توان جلوي عوارض ناشي از اثرات روحي و رواني رخدادهاي تلخ را گرفت يا آنها را به حداقل رساند. به واقع، مراقبت هاي رواني در سنين مختلف، متفاوت هستند و مراقبت از کودک سه ساله يا 10 ساله خيلي فرق مي کند.
** مراقبت رواني و اجتماعي از امدادگران هم بايد جدي گرفته شود
وي افزود: مراقبت هاي رواني و اجتماعي از امدادگران هم بايد جدي گرفته شود. امدادگران برحسب وظيفه شغلي شان از جمله افرادي هستند که گرفتار عوارض رواني و استرس هاي شديد ناشي از سوانح و بلاياي طبيعي مي شوند و اين موضوع علاوه بر ايجاد مشکلات فردي، مي تواند بر کارکرد و فعاليت هاي آنها نيز تاثير نامطلوب بگذارد.
رئيس مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها گفت: هرچند ممکن است برخي شرايط پس از مدتي براي نيروهاي امدادي تا حدودي عادي شود ولي اين افراد تحت فشار رواني شديد هستند و براي رهايي آنان بايد اقدامات جدي انجام گيرد.
وي افزود: نيروهاي امدادي به خصوص در زمان بروز بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله، به مدت طولاني دور از خانواده در محل حادثه حضور دارند تا خدمات لازم را به افراد دردمند و آسيب ديده ارائه کنند؛ اين موضوع سبب مي شود آنان هم تحت تاثير صدمات روحي قرار گيرند.
سوري با اشاره به اينکه نيازهاي اساسي رواني امدادگران در اسرع وقت بايد برطرف شود، اظهار کرد: در هنگام امدادرساني به حادثه ديدگان، ممکن است فرد امدادگر از پاسخگويي به نيازهاي درماني و بهداشتي حادثه ديدگان ناتوان باشد که در اين حالت، ممکن است احساس پوچي هم کند.
** تدوين بايدها و نبايدهاي رواني و اجتماعي ناشي از حوادث و بلايا
رئيس مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت هاي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اينکه بايد و نبايدهاي رواني و اجتماعي براي مصدومان در اين مرکز تدوين شده است، گفت: اين موارد بايد به پروتکل هاي اجرايي تبديل شوند تا اين اندوخته هاي علمي در سوانح و بلايا مورد استفاده قرار گيرد.
سوري افزود: متوليان حوزه سلامت و درمان بايد شرايط لازم را براي اجرايي شدن اين موضوعات فراهم آورند تا مصدومان از شرايط نامناسب روحي و رواني رنج نبرند و از الام آنان کاسته شود.
وي ادامه داد: هرچند قربانيان رواني و اجتماعي ناشي از سوانح و بلايا، ممکن است دچار آسيب جسماني نشده باشند اما خدمات لازم بايد به آنان ارائه شود. ممکن است در يک سانحه تصادف کودک خانواده هيچ آسيبي نديده باشد ولي شاهد صحنه هاي فجيع و دلخراش باشد که بايد تالمات روحي وي را به حداقل ممکن رساند.
سوري همچنين بر لزوم تامين اعتبارات مورد نياز و تجهيزات لازم به منظور توسعه فعاليت هاي تحقيقاتي در اين زمينه تاکيد کرد و گفت: علاوه بر هزينه کافي براي کارهاي تحقيقاتي در اين زمينه، به امکانات و تجهيزات مناسب هم براي توسعه کارهاي پژوهشي منسجم نياز است.
به گفته رئيس مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت هاي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، باتوجه به نبود تحقيقات و پژوهش هاي علمي، نوع آسيب ها و شدت صدمات روحي و رواني در سوانح و بلايا بطور دقيق مشخص نيست.
وي ادامه داد: با اين حال، تحقيقاتي که در کشورهاي ديگر انجام شده است، نشان مي دهد که پس از وقوع بلاياي طبيعي مانند زلزله آمار خودکشي در جمعيت واقع در حادثه به شدت افزايش مي يابد.
علمي ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکريم جبارپور* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با کانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه اولین جلسه مانور دور میزی در جهت توجیه وظایف دستگاه‌های مختلف به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی و واکنش مناسب بعد از وقوع این حوادث برگزار شد، گفت : با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته احتمالاً این مانور طی نیمه دوم خردادماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وقوع حوادث طبیعی غیر مترقبه خصوصاً زلزله و سیل در این استان طی سنوات گذشته، افزود: یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در زمان وقوع حوادث اینچنینی آمادگی کامل و بهترین واکنش دستگاه‌های خدمات رسان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه توضیح داد: آمادگی برای هر نوع حادثه غیر مترقبه‌ای نیازمند این است که دستگاه‌ها از قبل عکس‌العمل درست و به موقع را بدانند و در زمان وقوع آن را اجرا و از بلاتکلیفی و موازی کاری پرهیز کنند که آن هم با برگزاری مانور‌های تمرینی امکان پذیر خواهد بود.

یگانه گفت: در این راستا بزودی مانوری با پیش فرض وقوع یک زلزله مهیب در سطح استان کرمانشاه برگزار خواهد شد و در این مانور قرار است دستگاه‌های خدمات رسان نسبت به مأموریت‌های محوله اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این مانور متفاوت با مانور‌های قبلی است، تصریح کرد: بر خلاف مانور‌های قبلی این مانور در بافت فرسوده و در مرکز شهر کرمانشاه به صورت ترکیبی برگزار می‌شود.

یگانه به دلایل برگزاری این مانور در بافت فرسوده کرمانشاه اشاره کرد و افزود: یکی از این دلایل مشارکت دادن ساکنان محلات صعب‌العبور و فرسوده است تا در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه با واکنش و پاسخ صحیح به حادثه آشنا شده و نیز بهترین همکاری را با دستگاه‌های خدماتی و امدادی داشته باشند.

به گفته وی، دومین دلیلی که این مانور در بافت فرسوده برگزار می‌شود این است که مردم عیناً مشاهده کنند در زمان وقوع حادثه به دلیل باریک بودن مسیر‌ها و کوچه‌های این محلات امکان امدادرسانی خودرو‌های آتش‌نشانی و امدادی وجود ندارد بنابراین جهت نوسازی و مقاوم سازی منازل خود اقدام کرده و در این راستا می‌توانند از بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده استفاده کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده شهر کرمانشاه در بافت فرسوده قرار دارد، لذا اهمیت برگزاری این مانور در محلات قدیمی مرکز شهر دوچندان است.

یگانه تاکید کرد: در این مانور همه دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان مشارکت خواهند داشت و قبل از برگزاری نیز جهت جلوگیری از استنباط اشتباه مردم و هراس احتمالی ساکنان و رهگذران از قبل اطلاع رسانی‌های گسترده به مردم خواهد شد.

وی تاکید کرد: هنوز زمان دقیق برگزاری این مانور مشخص نیست، اما تلاش می‌شود این مانور در روز تعطیل که امکان مشارکت حداکثری مردم وجود دارد، برگزار شود.

یگانه هدف از برگزاری این مانور را شناسایی نقاط ضعف خدمات رسانی و رفع آن دانست تا در زمان وقوع حوادث احتمالی با در نظر گرفتن همه جوانب بهترین عملکرد را داشته باشیم.

وی گفت: یکی دیگری از اهداف برگزاری این مانور ارزیابی دستگاه‌های خدمات رسان توسط تیم ارزیاب مدیریت بحران کرمانشاه است که معیار‌هایی از قبیل مدت زمان رسیدن به محل حادثه، برخورد و نوع عکس‌العمل، مجهز بودن به امکانات مورد نیاز و… بررسی و نقاط قوت و ضعف هر دستگاه شناسایی شده و نقاط ضعف را در جهت رفع آن به دستگاه مربوطه اعلام خواهد کرد.

یگانه افزود: در این مانور اقداماتی شامل شناسایی مکان امن در محله و اسکان اضطراری مردم در آنجا، ارائه خدمات درمانی اورژانسی و پیش بیمارستانی به مصدومین، بیرون کشاندن اجساد از زیر آوار و کفن و دفن این اجساد تمرین خواهد شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • کینه مرگبار کارگر قهوه خانه | کارگر جوان اخراج شد و وقتی فهمید فرد دیگری جای او استخدام شده ....
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی
  • کاهش ۱۰ درصدی میزان حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • فعالیت ۴۰۰ مسئول ایمنی در سیستان و بلوچستان
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام
  • سازماندهی ۴۹۰ تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی سامانه بارشی
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست