Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@22:13:37 GMT

نفس لوامه؛ موضوعی تخریب شده در «سارا و آیدا»

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۰۰۴۴۱

«سارا و آیدا»، فیلمی به کارگردانی مازیار میری است که چند روزی است روی پرده سینماهای ایران رفته است، فیلمی که در بحث گیشه نتوانسته به موفقیت مطلوبی دست پیدا کند، زیرا این فیلم کاری نپخته است که نه در بحث ساختار نه در حوزه معنا و مفهوم، جذابیت لازم را ندارد. پیام و مضمون اصلی این کار وجدان یا نفس لوامه است؛ مفهومی ارزشمند که به شکلی نادرست، استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این فیلم قرار است یک پیام دینی و اخلاقی داشته باشد، آن هم این‌که برای رضایت وجدان حتماً قرار نیست قانون وارد شود، بلکه برخی مواقع نفس لوامه می‌تواند بهترین پلیس یا قانون برای هر فردی باشد، همانند نقش نخست این فیلم (غزل شاکری) که در پایان به حرف وجدان خود گوش کرده و خود را به پلیس معرفی می‌کند، حالا اینکه این اتفاق تا چه حد به شکل باورپذیری به بیننده منتقل می‌شود به نظرم برای کارگردانش در کمترین درجه اهمیت قرار داشته است! این فیلم که به نوعی در پی ترویج فرهنگی اخلاقی و اسلامی است از این نکته غافل است که جدا از بیان هر مفهوم ارزشمند، موضوع مهمتر آن است که پیام به چه طریق بیان شود.

برای درک بهتر می‌خواهم مقایسه‌ای انجام دهم. این مقایسه نیز با یک فیلم ایرانی صورت نمی‌گیرد تا برخی حاشیه‌ها پیش بیاید، برای همین قیاس مورد نظر با یکی از فیلم‌های مطرح سینمای جهان خواهد بود. فیلم «مسیر سبز» ساخته فرانک داربونت کاری است که می‌خواهم از آن الهام بگیرم. این فیلم که به عقیده من یکی از فیلم‌های فاخر در حوزه سینمای دینی جهان است، داستانی ماورائی دارد، اما چنان به آن می‌پردازد که تماشاگر آن را می‌پذیرد، حتی عذاب وجدانی که شخصیت اصلی فیلم «تام هنکس» در سکانس پایانی دارد برای تماشاگر دوست داشتنی است.

اما این اتفاق را با سکانس پایانی فیلم «سارا و آیدا» مقایسه کنید که آنگونه که در جشنواره فیلم فجر شاهدش بودیم که تنها مایه خنده تماشاگران سینما بود، زیرا کارگردان نتوانسته بود حرف خود را به صورت باورپذیری ارائه کند. این معضل نیز به نظرم نشئت گرفته از یک امر است، آن هم این‌که کارگردان خود حرفی که می‌زند، باور ندارد، بلکه تنها قصه‌ای را انتخاب کرده و آن را کارگردانی کرده است. برای همین هم نمی‌توان با چنین اثری ارتباط برقرار کرد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که، استقبال سرد تماشاگران از این فیلم تنها به ایام جشنواره محدود نیست، بلکه در اظهارنظرهای مردمی نیز می‌توان چنین برداشتی را به خوبی مشاهده کرد! به همین دلیل هم انتظاری بی‌جا نیست که فیلم جدید مازیار میری نتواند برای مدت زیادی روی پرده بماند، البته کارگردان این کار فیلم‌های خوبی هم در پرونده کاری خود دارد که اتفاقاً برخی از آنها به شدت دینی هستند، اما آن کارها برای تماشاگر قابل درک و احترام هستند. «کتاب قانون» و «حوض نقاشی» بهترین مثال در این زمینه هستند.

ضعف‌هایی که در این قبیل کارها وجود دارد تنها به یک فیلم خاص خلاصه نمی‌شود. برای مثال در فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان هم چنین اتفاقی را شاهد بودیم که موضوع و محور وجدان و نفس لوامه بود، اما در آن کار هم پرداخت به اندازه‌ای دور از ذهن بود که هنوز هم خاطره دیدن آن فیلم، همانند «سارا و آیدا» آزاردهنده است. برای همین امیدوارم در آینده شاهد تولید چنین فیلم‌هایی نباشیم، چون این قبیل کارها نه تنها سرمایه سرمایه‌گذار را نابود می‌کند، بلکه به نوعی به فیلم‌هایی که می‌خواهند در این حوزه (دینی و اخلاق) قدم بردارند، ضربه می‌زند.

در انتها درباره مسائل فنی این فیلم تنها به بازیهای نچسب پگاه آهنگرانی و مصطفی زمانی می‌بایست اشاره کنم که بسیار سرد و اغراق شده است به ویژه پگاه آهنگرانی که بارها این قبیل نقش‌ها را ایفا کرده است، در این میان تنها غزل شاکری به واسطه توانایی‌های فردی و بیان خوب خود توانسته نمره قبولی دریافت کند، درباره کارگردانی این فیلم هم چندان حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند، تنها می‌توان گفت این فیلم با کارهای گذشته این فیلمساز به هیچ وجه قابل قیاس نیست.
داود کنشلو

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور یزد - دربید همچنان مسدود است/تخریب ۳ کیلومتر در بارندگی ها

محمد رستگاری، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خرابی‌ها شامل تخریب ابنیه فنی و آب روها بوده است، اظهار کرد: جاده یزد-دربید یکی از محورهایی بود که از شروع بارندگی مسدود شد چرا که ۳ کیلومتر از این مسیر به صورت کامل تخریب شده است.

وی با اشاره به تخریب و مسدود شدن برخی از محورهای مواصلاتی استان از جمله اردکان-هامانه، ده جمال- بهاباد، مهریز- انار و غیره در اثر بارندگی‌ها گفت: همه مسیرها به جز محور دربید در حال حاضر بازگشایی شده است و قطعاً ترمیم این مسیر و سایر مسیرهایی که در اثر بارندگی دچار تخریب شده‌اند زمان بر و هزینه بر خواهد بود.

کد خبر 6089826

دیگر خبرها

  • اینجا غزه نیست؛ بمباران هم نشده است! | اینجا اوکلاهما است که خانه ها بر اثر گردباد تخریب شده اند ... + فیلم
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • محور یزد - دربید همچنان مسدود است/تخریب ۳ کیلومتر در بارندگی ها
  • رقص نور به جای آسفالت / در تونل کندوان چه خبر است ؟
  • رزرو هتل میلان ویلا آیدا
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود