Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@17:39:03 GMT

پایان عملیات ترفیع گنبد سید الشهدا(ع) تا دوسال آینده

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۰۰۷۴۳

جعفر دهنوی، رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به جایگاه زیارت امام حسین(ع) بیان کرد: در کربلای معلا که خداوند دعا در زیر قبه‌اش را مستجاب و خاک تربتش را شفا قرار داده و با توجه به فضائل زیارت امام حسین(ع) و اینکه چرا خداوند شفا را در تربت پیامبر(ص) قرار نداده، نشان از اهمیت این موضوع دارد که خوردن خاک همه جا کراهت دارد، اما خاک کربلا شفاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به عملیات بازسازی این بارگاه عظیم‌الشأن اظهار کرد: در این مکان شریف همزمان با زیارت زائران در کمال امنیت و آرامش، مقاوم‌سازی و نازک‌کاری پایه‌های ضریح مطهر در حال انجام است.
توسعه فضای اطراف ضریح امام حسین(ع) تا شعاع 150 متر مربع
رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان خراسان رضوی افزود: همچنین بیش از 150 متر فضای زیارتی به دور ضریح سید‌الشهدا(ع) در حال توسعه است که این عملیات بدون دست زدن به ترکیب و فضای بیرون با لاغر‌سازی پایه‌های فضای داخل انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه عملیات مقاوم سازی و ترفیع گنبد سید‌الشهداء(ع) از مهم‌ترین پروژه‌های ستاد بازسازی است، تصریح کرد: به لحاظ هندسی فضای قدیمی و طاق‌های زیر گنبد جدا شده که بافت قدیمی آن با چوب ساج کلاف شده بوده که هم اکنون مانند آرد شده است.
دهنوی اضافه کرد: این فضا به لحاظ معماری روی آسمان نگه داشته شده و اکنون کار مقاوم‌سازی با کلاف کردن توسط میلگردهای گالوانیزه 20 تا 25 و بتن‌های ضد انفجار مسلح‌سازی می‌شود.
ترفیع گنبد سیدالشهداء(ع) تا 7 الی 8 متر
وی با اشاره به عظمت این پروژه افزود: با توجه به وزن گنبد قبلی که حدود 1200 تن بار است و اضافه کردن سازه های جدید که حدود 200 تا 300 تن است، علاوه بر مقاوم‌سازی تقویت پایه‌ها هم در حال انجام است.
دهنوی با اشاره به ساختمان‌های اطراف حرم حسینی(ع) بیان کرد: برای اینکه حرم امام حسین(ع) از فاصله دورتر قابل مشاهده باشد و با توجه به ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر، ترفیع گنبد سیدالشهداء(ع) تا ارتفاع 7 الی 8 متر انجام خواهد شد.
وی گفت: با توجه به عملیات لایه زیرین، عایق‌بندی و استحکام‌سازی، اتمام عملیات ترفیع گنبد سیدالشهداء(ع) دو سال به طول می‌انجامد.
احداث صحن عقیله بنی‌هاشم(ع) در باب القبله حرم سید الشهداء(ع)
رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه این کارها از روی عشق و دلدادگی به ساحت مقدسه ائمه اطهار(ع) است افزود: از دیگر پروژه های بازساری در کربلای معلا احداث صحن عقیله بنی هاشم(س) در باب القبله حرم مطهر است.
وی اضافه کرد: صحن عقیله بنی هاشم(س) با بیش از 35 هزار متر مربع در دو سطح زیرین و هم سطح همراه با شبستان‌های اطراف، دارالتولیه و مهمانسرا پیش‌بینی شده است.
دهنوی با بیان اینکه حرم اعتاب مقدسه 6 تا 20 برابر توسعه خواهد یافت، ادامه داد: عملیات توسعه و اتصال خیم‌گاه و تل زینبیه وصل از طریق شبستان‌های زیرین و سطحی نیز در دست اقدام است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان خراسان رضوی در خصوص نحوه مشارکت استان‌ها گفت: هر استانی بر اساس توانایی خود نسبت به جمع‌آوری وجوهات و اعزام نیروهای متخصص ورود پیدا می‌کند.
وی اظهار کرد: بیش از 100 پروژه عمرانی در کربلای معلا انجام شده که از جمله می‌توان به احداث بیمارستان امام سجاد(ع) نیز اشاره کرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق و نوشته‌های روی موشک‌ها

دریافت 35 MB کد خبر 6092611

دیگر خبرها

  • حوزه انتخابیه گنبد کاووس
  • شاید صلاح این پیراهن لیورپول را به تن نکند!
  • فیلم | تجربه واگذاری لکوموتیوهای آلستوم به مپنا، برای مدعیان خصوصی سازی کافی است
  • برونو فرناندز: تا پایان یورو 2024 به آینده‌ام در منچستریونایتد فکر نمی‌کنم
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق
  • حمایت کاپیتان: تا پای مرگ با ژاوی هستیم
  • فیلم مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق و نوشته‌های روی موشک‌ها
  • ستاره بارسلونا: به جدایی فکر نمی‌کنم
  • اتمام عملیات بازسازی و تعویض خط لوله در خیابان علامه مجلسی