Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- الشرق الاوسط در گزارشي به تلاش ايران، ترکيه و روسيه براي تشکيل مثلث جديد منطقه‌اي پرداخت.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، امير طاهري، در گزارشي در روزنامه الشرق الاوسط (انگلستان)، نوشت: در سفر تاريخي محمد باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران به ترکيه مباني طرحي بررسي شد که تهران اميدوار است طرحي قابل اطمينان براي برقراري ثبات در سوريه و دور نگه داشتن آمريکا و متحدانش از آن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساس اين طرح را «همکاري اقتصادي منطقه اي» تشکيل مي‌دهد تا به ائتلاف ايران و ترکيه و روسيه تکيه گاهي در سوريه بدهد.

تلاش ايران، ترکيه و روسيه براي تشکيل مثلث جديد منطقه‌اي
ژنرال محمد حسين باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران روز دوشنبه از سفر قريب الوقوع يک هيئت نظامي- سياسي بلندپايه ترکيه‌اي به تهران پايتخت ايران به منظور کمک به تحکيم ارکان ثبات در منطقه خاورميانه خبر داد. اين مسئول نظامي بلندپايه ايراني در پايان سرکشي به مقر فرماندهي نيروهاي مرزباني ايران گفت رياست هيئت ترکيه‌اي را در سفر به ايران‏، ژنرال «خلوصي آکار» رئيس ستاد ارتش ترکيه برعهده خواهد داشت. سفر اين هيئت، پاسخي به سفر تاريخي هفته گذشته ژنرال باقري به آنکارا به شمار مي‌رود.
به طور تقريبا همزمان‏، سخنگوي رسمي ارتش ترکيه اعلام کرد ژنرال «والري گراسيموف» رئيس ستاد کل ارتش روسيه به زودي در رأس هيئتي وارد آنکارا خواهد شد تا درباره همکاري سه جانبه با ايران در کنار ساير مسائل گفتگو کند.
منابعي در تهران نيز اعلام کردند احتمال دارد ژنرال باقري در آينده به مسکو سفر کند تا مقدمه همکاري نظامي و امنيتي بين سه کشور را در سطحي رسمي‌تر فراهم سازد.
تاکنون جزئيات توافق اوليه که در خلال نخستين سفر ژنرال باقري به آنکارا به دست آمد فاش نشده است و به نظر مي‌رسد اين اقدام به درخواست طرف ترکيه‌اي صورت گرفته است که احتمالا مايل است ابتدا اين مسئله را با شرکايش در پيمان آتلانتيک شمالي‏، ناتو در ميان بگذارد.
به رغم اين موضوع و بر اساس سخنان روز دوشنبه ژنرال باقري، توافق هاي به دست آمده در آنکارا شامل سه زمينه مي‌شود. زمينه نخست به امنيت مثلث حساس در مرزهاي ترکيه و عراق و ايران مربوط است که اکثر ساکنان آن را کردها تشکيل مي‌دهند.
در زمان هاي مختلف و در سطوح مختلف، اين سه کشور با چالش کردها و مسئله هويت قومي و خودگرداني مواجه بوده اند و در برخي موارد نيز درخواست براي جدايي مطرح شده است. ترکيه نزديک به سه دهه است که پس از هر دوره کوتاه آتش بس، وارد جنگ فرسايشي تمام عيار با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) شده است‏ و در اين جنگ حدود چهل هزار نفر کشته شده اند.
عراق در شرايط کنوني با چالش همه پرسي کردها براي استقلال مواجه است که دولت مستقل کردها در اربيل در صدد برگزاري آن در ماه آينده است. ايران نيز به نوبه خود شاهد افزايش شدت حملات مسلحانه گروه هاي کرد مستقر در کردستان عراق عليه نيروهاي امنيتي ايراني در طول مرز دو کشور بوده است.
نگراني ها درباره افزايش شدت اقدامات خصمانه کردها در ايران به علت تصميم اخير حزب دموکرات کردستان ايران به روي آوردن به جنگ براي تغيير نظام حاکم بر تهران، افزايش يافته است. تاکنون گروه هاي کوچک کرد مانند گروه «کومله » که سازماني مارکسيستي است به اضافه حزب «زندگي آزاد کردستان» (پژاک) که شاخه ايراني حزب کارگران کردستان است‏، از سياست مبارزه مسلحانه عليه جمهوري اسلامي ايران پيروي کرده اند.
ترکيه تلاش مي‌کند سه برنامه را براي برخورد با مشکل مزمن کردها اجرا کند. نخست؛ احداث ديواري به طول ٦٥ کيلومتر در طول مثلث مرزي کردنشين بين ترکيه، ايران و عراق. تهران با قدرت از اين طرح حمايت مي‌کند زيرا خروج ايراني هايي را که مايل به فرار از کشور هستند به ترکيه دشوار مي‌کند.
برنامه دوم؛ احداث سراشيبي ملايم داخل خاک سوريه و عراق با هدف محروم کردن حزب کارگران کردستان از امتياز عقب نشيني تاکتيکي به خاک اين دو کشور. اين برنامه که مورد حمايت ضمني مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق و نظام بشار اسد در دمشق است، با مخالفت کردهاي سوري مواجه است که مورد حمايت ايالات متحده آمريکا هستند.
اما برنامه سوم ترکيه، حول محور تشکيل ائتلاف منطقه‌اي دور مي‌زند که ممکن است شامل ايران، روسيه و عراق بشود. چنين ائتلافي هرچند محدود است ولي مجال بسيار کوچکي براي قدرت هاي غربي به فرماندهي آمريکا و متحدان آنها از کشورهاي عربي باقي خواهد گذاشت تا مانور بدهند و نفوذي را در خاورميانه احيا کنند که قبلا در زمان فروپاشي امپراتوري عثماني در يک قرن پيش از آن برخوردار بودند.
در مقابل‏، ترکيه به اين ترتيب نفوذ قدرتمندانه اي در مشرق عربي پيدا خواهد کرد و سکويي منطقه اي براي نمايش قدرت بيشتر در سراسر منطقه خاورميانه به دست خواهد آورد.
هنوز معلوم نيست آيا آنکارا به طور جدي در صدد تشکيل ائتلاف رسمي با تهران است يا مسئله به تلاش براي اجراي فعال‌تر توافقنامه هايي که عملا امضا شده مربوط مي‌شود.
ايران در دوره حکومت شاه روابط نظامي نزديکي با ترکيه داشت که شامل مذاكرات مشترک در سطح روساي ستاد دو کشور مي‌شد. اين روابط در دوره آيت الله خميني قطع شد که ترکيه را «نوکر گوش به فرمان آمريکا» مي دانست. اکنون به نظر مي‌رسد رهبر عالي ايران (آيت الله) علي خامنه‌اي به دنبال احياي هرچند بخش کوچکي از اين روابط قطع شده‏، در شکلي جديد است.
در نشستي که در سال ٢٠١٤ در آنکارا برگزار شد‏‏، ايران و ترکيه درباره همکاري امنيتي در مرزها به توافقي رسيدند که بين فرمانداران مناطق چالدران و ماکو در ايران با فرمانداران مناطق آغري و ايغدير در ترکيه امضا شد. در اين توافقنامه بر برگزاري سه نشست امنيتي مشترک در هر سال به اضافه تدوين ساز و کاري براي تبادل اطلاعات درباره تحرکات گروه هاي تروريستي و شبکه هاي قاچاق بين دو کشور تصريح شده است.
موضوعي که در اين توافقنامه به آن اشاره نشده و عامل نگراني ترکيه بوده، حق تعقيب مسلحانه تروريست هاي مسلح است يعني همان حقي که ترکيه در زمان حکومت صدام حسين از عراق دريافت کرد.
با توجه به ترکيب هيئت بلندپايه اي که ژنرال باقري را در سفر اخير به آنکارا همراهي کرد، ممکن است اين مسئله بخشي از مذاکرات گسترده تر باشد. باقري را در سفر به ترکيه ابراهيم رحيم پور معاون وزير امور خارجه در امور آسيا و اقيانوسيه، محمد پاکپور فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب ايران،‏ سرتيپ غلام رضا محرابي معاون اطلاعات و امنيت ستاد کل نيروهاي مسلح ايران، محمد حسن باقري معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نيروهاي مسلح ايران، و بسياري ديگر از مقامات بلندپايه ايراني همراهي مي‌کردند.
اما دومين موضوعي که در سفر ژنرال باقري به آنکارا بررسي شد به آينده سوريه مربوط بود که تهران معتقد است بايد فقط ايران و ترکيه و روسيه درباره آن تصميم گيري کنند و ايالات متحده آمريکا و هم پيمانان آن از کشورهاي عربي بايد از اين مسئله کنار گذاشته شوند.
به گفته منابع آگاه در تهران‏، اين مسئله همچنان عامل برخي تنش ها با ترکيه است زيرا رئيس جمهور ترکيه همچنان بر ضرورت خارج شدن بشار اسد رئيس جمهور سوريه از معادله سياسي سوريه در يکي از مراحل اصرار دارد تا امکان شکل گيري سوريه جديد فراهم شود. روز دوشنبه گذشته نشانه اي از احتمال نرمش ايران در خصوص رئيس جمهور بشار اسد مشاهده شد زماني که ژنرال قاسم سليماني که مسئول مديريت سياسي پرونده هاي سوريه و عراق است در يک سخنراني در تهران گفت مداخله هاي ايران در سوريه به منافع خود ايران مربوط مي‌شود نه هيچ شخص معيني.
همچنين در سفر تاريخي ژنرال باقري به ترکيه مباني طرحي بررسي شد که تهران اميدوار است طرحي قابل اطمينان براي برقراري ثبات در سوريه و دور نگه داشتن آمريکا و متحدانش از آن باشد. اساس اين طرح را «همکاري اقتصادي منطقه اي» تشکيل مي‌دهد تا به ائتلاف ايران و ترکيه و روسيه تکيه گاهي در سوريه بدهد.
هفته گذشته موسسه سرمايه گذاري «غدير» که در کنترل سپاه پاسداران انقلاب ايران است قراردادي هفت ميليارد دلاري با شرکت نفتي روسي «زاروبژنفت» متعلق به دولت روسيه و شرکت ترکيه‌اي «يونيت اينترنتشنال» متعلق به افراد نزديک به رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه به منظور توسعه ميدان هاي جديد نفت و گاز طبيعي در ايران با هدف صدور توليدات به بازارهاي جهاني امضا کرد.
همچنين ايران و ترکيه مذاکراتي براي دو برابر شدن ترانزيت کالاهاي ترکيه از طريق ايران براي انتقال به بازارهاي کشورهاي شوراي همکاري خليج (فارس) به ويژه قطر و امارات متحده عربي آغاز کردند.
علاوه بر اين ترکيه که داراي بزرگترين شرکت هاي ساخت و ساز در منطقه است اميدوار است بخش مهمي از قراردادهاي آينده براي بازسازي سوريه و عراق را با مشارکت موسسه «خاتم الأنبياء» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب ايران به دست آورد. شرکت هاي ساختمان سازي ترکيه به علت قيام هاي بهار عربي متحمل خسارت هاي سنگيني به ويژه در ليبي و تونس و مصر شدند و قراردادها براي بازسازي سوريه و عراق فرصتي براي احياي اين شرکت ها است.
همچنين مذاکراتي مقدماتي بين روسيه و ترکيه با هدف توسعه خطوط لوله صادرات حامل هاي انرژي از حوزه درياي خزر از طريق بنادر ترکيه انجام شد.
آيا مي‌توان گفت مثلث ايران، ترکيه و روسيه عملا در حال شکل گرفتن است؟ بر اساس سخناني که در تهران و آنکارا و مسکو در اين باره شنيده مي‌شود، بايد پاسخ اين سئوال «آري» باشد. با اين حال، اين سه کشور همچنان موضع گيري هاي متناقض و منافع ضد و نقيضي دارند. به عبارتي روشن‌تر، در فاصله بين جام تا دهان، احتمالا قطرات بسياري مي‌ريزد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۱۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت

داده‌های مربوط به رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد واردات نفت هند در ماه آوریل از روسیه افزایش و از عربستان سعودی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های شرکت رهگیری نفتکش‌ها و کشتی‌های کپلر و ال‌اس‌ئی‌جی نشان می‌دهند که هند در ماه آوریل نسبت به ماه پیش از آن، نفت بیشتری از روسیه وارده کرده اما واردات نفت این کشور از عربستان سعودی و عراق کاهش یافته است.

پالایشگاه‌های هند از زمان آغاز تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف در فوریه ۲۰۲۲ که سبب تحریم نفت روسیه از سوی کشورهای غربی شد، نفت روسیه را وارد کرده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده، روسیه در ماه آوریل بزرگترین عرضه‌کننده نفت به هند است و پس از آن عراق و عربستان سعودی قرار دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهند که هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، واردات نفت را در ماه آوریل ۱۳ تا ۱۷درصد نسبت به ماه‌های گذشته افزایش داده است.

در همین حال، واردات نفت این کشور از عراق ۲۰ تا ۲۳درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی، پیش‌بینی می‌شود واردات روزانه نفت هند از روسیه از یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در ماه آوریل به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در ماه مه کاهش یابد.

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • برقراری تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  • پروژه «جاده توسعه» از آغاز 2025 وارد فاز اجرایی می‌ شود
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران