Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرعامل بنياد باران گفته است برخي نمايندگان خودشان را در جايگاهي ديدند که از برخي وزراي پيشنهادي قول‌هايي درباره انتصاب برخي افراد يا وعده‌هايي در حوزه نمايندگي‌شان مي خواستند.
سرويس سياست مشرق - روزانه مي‌توان از لابه‌لاي گزارش‌ها و عناوين خبري رسانه‌هاي مکتوب و حتي غير مکتوب، نکات قابل‌توجهي استخراج کرد؛ موضوعاتي که مي‌تواند براي مخاطبين قابل‌استفاده و محوري براي تحليل باشد، در گزارش روزانه "ويژه‌هاي مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها براي مخاطبين عرضه خواهد شد؛ با «ويژه‌هاي مشرق» همراه شويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*******
سانسور اقدام مهم ظريف در روزنامه هاي اصلاح طلبمتاسفانه روزنامه هاي زنجيره اي مدعي اصلاح طلبي به دليل وارونگي ماموريت، همواره در بزنگاه هاي مهم و اساسي به جاي اعلام آژير خطر، لالايي خواب مي خوانند و توجه عوام و خواص را پرت مي کنند. يا رويشان را سمت ديگر مي کنند که مثلا بگويند حواسشان نيست.مصاديق اين رويکرد در رفتار روزنامه هاي زنجيره اي بسيار زياد است. آخرين نمونه، نامه مهم و هشدار آميز ظريف به آمانو و موگريني و ابراز نگراني نسبت به تحت فشار قرار گرفتن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي توسط آمريکا است.
ماجرا از اين قرار است که «نيکي هيلي» نماينده امريکا در سازمان ملل عازم وين شده است تا پروژه ي بازديد ماموران آژانس انرژي اتمي از «مراکز نظامي» ايران را کليد بزند. ماموريتي که پيش از اين نيز با هدف جاسوسي و در پوشش فريبنده نماينده سازمان انرژي اتمي از ديگر کشورها صورت مي گرفته و نتايج تلخي در پي داشته است.
در اين ميان تنها دو سه روزنامه اصلاح طلب به انتشار اين خبر پرداختند.
در همين رابطه روزنامه آرمان در مطلبي نوشت:
«داستان نخ نماي آمريکا مبني بر عدم پايبندي ايران بر تعهداتش، اعمال تحريم‌ها به بهانه‌هاي مختلف و در نهايت تلاش براي لغو برجام با اين دستاويز موضوع تازه و جديدي نيست. در حالي آمريکا ادعا دارد ايران به تعهدات خود در توافق هسته‌اي پايبند نيست که يوکيا آمانو دبير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بارها در گزارشات خود بر پايبندي ايران در تعهداتش و راستي آزمايي کشورمان تاکيد کرده است. اما آمريکا به بهانه‌هاي مختلف تلاش دارد که برجام را به طور يکجانبه لغو کند».

روزنامه قانون نيز در مطلبي با عنوان «حرکت بد "نيکي"!» نوشت:
«در روزهايي که تن ميليون‌ها نفر آمريکايي از تهديد موشک‌هاي اتمي کره‌شمالي به لرزه افتاده است، نيکي هيلي، سفير دايم ايالات متحده در سازمان ملل، در روزهاي داغ تابستان 2017 راهي وين اتريش شده تا در شهري که توافق هسته‌اي برجام به‌دست آمد، براي نابودي اين سند مهم بين المللي تلاش کند! معلوم نيست داستان چيست اما ترامپ محافظه‌کار و تندرو، دوست ندارد افتخار يک سند به‌جا مانده از باراک اوباماي اعتدال‌گرا، هر روز جلوي چشمانش باشد!.ترامپ از همان روزهاي کمپين انتخاباتي‌اش، لجاجت خود با برجام را علني کرده بود و حالا که برخلاف قواعد عقلاني سر از کاخ سفيد در آورده، سعي دارد اين توافق را از ميان بردارد و با فشردن دکمه «تجديد نظر» مذاکرات هسته‌اي را از نو شروع کند! موضوعي که هم طرف ايراني و هم طرف اروپايي و هم چيني ها و روس ها با آن به شدت مخالفت کرده اند و آن را غير ممکن‌تر از غيرممکن دانسته‌اند!با اين حال، گوش ترامپ ودولتش به اين مخالفت‌ها بدهکار نيست و چاره کار را در اين ديده‌اند که نماينده‌ افراط‌گرا و« نئوکان» را راهي پايتخت اتريش کنند تا با چانه‌زني، ميراث «ظريف» را با چالشي جدي مواجه کنند».
گفتني است آمريکايي ها در پي آن هستند تا به بهانه عدم موافقت ايران با بازديد از مراکز نظامي، کشورمان را به نقض برجام متهم کرده و تحريم هاي جديدي عليه جمهوري اسلامي ايران وضع کنند. اين گستاخي به اين دليل است که متاسفانه دولت آقاي روحاني هيچگاه پاسخ متقابلي به نقض عهد آمريکا در برجام نداد و دشمن را به گستاخي هاي بيشتر ترغيب کرد.
عليرغم اينکه اجراي برجام از سوي دولت، به 29 شرط ابلاغ شده از طرف رهبر معظم انقلاب، شوراي عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي مشروط شد، اما متاسفانه دولت- با رويکرد اشتباه حفظ برجام به هر قيمت- از اجراي اين شروط امتناع مي کرد.
آمريکا از اولين روز اجراي برجام- دي ماه 94- اين توافق را نقض کرد و به اذعان مقامات ارشد دولت بارها متن و روح توافق را زير پا گذاشت اما متاسفانه خبري از اقدام متقابل و بازدارنده از سوي دولت آقاي روحاني نبود.
نحوه اقدام متقابل عليه آمريکا در ماده 3 «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» مصوب مهر ماه سال 1394 مجلس شوراي اسلامي به روشني مشخص شده است. در اين ماده آمده است: «دولت موظف است هرگونه «عدم‌پايبندي» طرف مقابل در زمينه لغو مؤثر تحريم‌ها يا بازگرداندن تحريم‌هاي لغوشده و يا «وضع تحريم تحت هر عنوان ديگر» را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ايران انجام دهد و همکاري داوطلبانه را متوقف نمايد و توسعه سريع برنامه هسته‌اي صلح‌آميز جمهوري اسلامي ايران را سامان دهد به‌طوري‌که ظرف مدت دو سال ظرفيت غني‌سازي کشور به يکصد و نود هزار سو افزايش يابد».
افشاگري يکي از نزديکان خاتمي درباره پشت پرده جلسه اعضاي فراکسيون اميد«جواد امام» مدير عامل بنياد باران و از نزديکان خاتمي در مصاحبه با روزنامه قانون در پاسخ به اين سوال که:« شما در توييتي، تعدادي از نمايندگان مجلس]عضو فراکسيون اميد[ را گندم نمايانِ جو فروش خطاب کرديد و از پيمان شکني اين افراد در روند بررسي صلاحيت ها گفتيد. ماجرا از چه قرار بود؟» گفت:«من فقط يک آدرس دادم تا دوستان بدانند که اتفاقاتي که در مجلس افتاده، تصميمش بيرون از بهارستان گرفته شده است. به هرحال برخي نمايندگان خودشان را در جايگاهي ديدند که از برخي وزراي پيشنهادي قول‌هايي درباره انتصاب برخي افراد در مناصب يا وعده‌هايي در حوزه نمايندگي‌شان مي خواستند که اين، دور از شأن نمايندگي مجلس است. وزير وقتي فردي را درجايگاهي منصوب مي کند بايد پاسخگوي عملکردش نيز باشد. ارائه درخواست هايي خارج از وظيفه نمايندگي باعث تضعيف جايگاه نظارتي نمايندگان و مجلس و از طرفي بسته شدن دست وزرا و مديران در انجام وظايف و اختيارات‌شان خواهد بود. به کار بردن واژه گندم نمايان جو فروش براي اين افراد بود».
اين فعال اصلاح طلب نزديک به خاتمي صراحتا اعلام کرده است که:«برخي نمايندگان خودشان را در جايگاهي ديدند که از برخي وزراي پيشنهادي قول‌هايي درباره انتصاب برخي افراد در مناصب يا وعده‌هايي در حوزه نمايندگي‌شان مي خواستند که اين، دور از شأن نمايندگي مجلس است».
پيش از اين،«جواد امام» در توئيتي نوشته بود:«بازهم گندم‌نماهاي جو فروش ليست اميد. رأي عدم اعتماد بيطرف، نتيجه سلامت و پاسخ منفي به خواسته‌هاي آقايان (ت، و، ح، ن) در جلسه ميدان آرژانتين بود!».
در روزهاي اخير اصلاح‌طلبان درباره سازوکار فراکسيون اميد مجلس دلواپس شده و بعضاً به افشاگري نيز روي آورده‌اند. اظهاراتي همچون «افرادي در ليست اميد حضور پيدا کردند که بيشتر دنبال منافع خود هستند»، «فراکسيون اميد براي رأي آوردن رحماني فضلي زد و بند کرد»، «عملکرد فراکسيون اميد نااميد کننده است»، «ترکيب ليست‌اميد براي مجلس، عقلاني نبود، بيشتر احساساتي بود»! و...
اين در حالي است که همين جماعت در فصل انتخابات مجلس، با هياهوي رسانه‌اي و با تعريف و تمجيدهاي عجيب و غريب همگان را به انتخاب ليست اميد تشويق و ترغيب مي‌کردند.
با فرمول «برد-برد» رفع حصر را خاتمه دهيم!روزنامه بهار در گزارشي با عنوان «رفع حصر؛ بن بست يا گشايش» نوشت:
«در روزهاي سرد زمستان 89 بود که شوراي عالي امنيت ملي طي مصوبه اي دو چهره سياسي را که پس از حوادث 88 در نزد برخي«سران فتنه» خوانده مي شدند و در نگاه گروهي ديگر «رهبران يک جريان اعتراضي» بودند با محدوديت هايي مواجه ساخت که در ادبيات سياسي ايران به «حصر» معروف شد. با گذشت زمان و فروکش کردن تنش هاي به جاي مانده از بحران پس از انتخابات 88 بسياري بر آن شدند که پرونده حصر را به سرانجامي برسانند».

در بخش ديگري از اين گزارش آمده است:«به نظر مي رسد که رفع حصر جز در فضايي «برد-برد» امکان تحقق نداشته باشد».
اين روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:
«کوتاه سخن آنکه پرونده حصر با اجماع دلسوزان و بزرگان نظام و همينطور همکاري محصوران مي تواند با کمترين هزينه و بيشترين فايده حل شود به شرط آنکه همه طرف ها در عمل خواهان حل اين مسئله باشند».
گفتني است پيش از اين، اين روزنامه اصلاح طلب در چند گزارش مجزا با رونويسي از رسانه‌هاي ضد انقلاب، سران فتنه را رهبران معترض به انتخابات رياست جمهوري سال 88 جا زد تا بر خيانت بزرگ و نابخشودني آنان در فتنه 88 و به آشوب کشاندن 8 ماهه کشور که ناشي از شهوت قدرت بود، سرپوش بگذارد.
علاوه بر اين، اولين شرط محاکمه سران فتنه و نشانه صداقت آنها و احزاب بازيگردان پشت سر آنان، اين است که با صداي بلند به مردم بگويند در سال 88 اولاً به مردم درباره تقلب 13 ميليوني دروغ گفته‌اند (چنان که خاتمي و تاج زاده و ... در پستو اذعان کرده‌اند) و ثانياً از عدم تمکين به قانون پشيمانند و حکم بعدي قانون درباره قانون شکني بزرگ خود را - هر حکمي که باشد- مي‌پذيرند. وگرنه دبّه کردن اين طيف کاملاً بديهي و قابل پيش بيني است.
اشتباه نکنيد،«سلفي حقارت» عزت نماينده و ملت ايران را خدشه دار مي کند، نه حضور عکاسانروزنامه شرق در مطلبي با عنوان «محدوديت عکاسان مجلس و تحديد آزادي» نوشت:
«نمايندگان محترم بايد به اين توجه کنند که در معرض نگاه عموم هستند و بايد در رفتار خود دقت بيشتري داشته باشند، نه‌آنکه در خانه ملت، به محدودکردن حق کسب خبر رسانه‌ها و تحديد گردش اطلاعات بينديشند. مي‌دانيم که جلسه‌هاي علني مجلس، خسته‌کننده و فرساينده است و نمايندگان ممکن است به دليل خستگي کاري بکنند که براي عکاس‌ها جذاب باشد يا در مذاکرات مجادله‌هايي پديد آيد که سوژه خبري شود يا حتي در گفت‌وگوهاي دوستانه و پرخنده هم سوژه توليد شود. اينکه يک نماينده در سه تا چهار ساعت جلسه علني کاملا مراقب رفتار خود باشد که به‌اصطلاح سوژه دست عکاس‌هاي زيرک ندهد، بر خستگي و فرسايندگي جلسه‌هاي علني مي‌افزايد، اما اين هم طبيعت کار نمايندگي و يک سختي در کنار ديگر سختي‌هاي آن است. کسي که با تلاش‌هاي زياد خود را به نمايندگي مجلس مي‌رساند، اين بخش را هم بايد به‌عنوان بخش جدايي‌ناپذير کار پرمسئوليت و فرساينده خود قبول کند و به‌جاي آنکه با ايجاد محدوديت کاري عکاس‌ها در مجلس، آزادي رسانه‌ها را مخدوش و تحديد کند، قواعد و الزامات آزادي و سختي کار خود را بپذيرد و دقت و هوشياري بيشتري به خرج دهد تا سوژه نشود».

گفتني است در هفته هاي گذشته برخي نمايندگان فراکسيون اميد با فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پايان برگزار مراسم تحليف رياست جمهوري دوازدهم با هيجان‌زدگي عکس گرفتند که به «سلفي حقارت»‌ در ميان کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي جمعي معروف شد. نمايندگان سلفي بگير با عکس‌هايي که از آنان در فضاي مجازي منتشر شد برخورد سلبي داشته و عکاسي از سلفي‌هاي خود با موگريني را بازي با شان و آبروي نمايندگان دانستند.
هراس اصلاح طلبان از تکرار شوراي شهر اولاحمد شيرزاد در سرمقاله روزنامه آفتاب يزد با عنوان «خطر در کمين است» نوشت:
«هر چند مطمئنيم که اعضاي فعلي شوراي شهر تهران به منظور خدمت به شورا وارد شدند اما تجربه نشان مي‌دهد که فضاي شوراي شهر مي‌تواند به طور نامحسوس بسيار خطرناک باشد. با يک اشاره شهرداري ميلياردها رانت جابه‌جا مي‌شود، چون مثلا وقتي يک امتياز به يک سازنده داده مي‌شود مي‌تواند ميلياردها تفاوت بين مردم ايجاد کند. بنابراين اعضاي شوراي شهر اگر مي‌خواهند براي شهر تهران کاري انجام دهند بايد هم‌پيمان شوند و در وهله اول سوگند بخورند که وارد اين قبيل سفارش‌ها و توصيه‌ها و رانت‌ها نمي‌شوند».

گفتني است در شوراي شهر]منحله[ اول،در دوره مديريت الويري-شهردار اصلاح طلب و عضو فعلي شوراي شهر- اختلافات شوراي شهر بر سر اختيارات شورا شدت گرفت. اعطاي غيرقانوني کاربري مسکوني و تجاري به زمين‌هاي باغي شمال شهر از جمله اتهامات الويري بود. علاوه بر اين، تعدادي از نمايندگان شوراي شهر، اعلام کردند که شهردار تهران در منطقه اقدسيه، يکي از بزرگ‌ترين مناطق مسکوني را به نام همسرش خريداري کرده است. با شکايت متقابل اصغرزاده (از نمايندگان معترض به اقدامات شهردار) و مرتضي الويري، در نهايت شهردار تهران از سمت خود استعفا داد.
اختلافات شوراي شهر اول و شهرداري تهران در ‌نهايت به آنجا ختم شد که اولين شوراي شهر پايتخت با اعضاي اصلاح‌طلب به‌دست وزارت کشور دولت اصلاح‌طلب منحل شد و به تعبير يک روزنامه اصلاح‌طلب بزرگ‌ترين خودکشي سياسي در دولت اصلاحات انجام شد.
سکان اقتصادي کابينه روحاني دست کيست؟سايت ضد انقلاب ايران واير در گزارشي نوشت:
«چالش هاي بين مهره هاي اقتصادي تازگي ندارد و در همه دولت هاي قبل منشا درگيري هاي سياسي طولاني بوده است. در دولت دوم روحاني نيز بين محور نوبخت-نهاونديان و نيلي-جهانگيري ادامه خواهد يافت. تفاوتش اين است که تعداد نهادهاي درگير در اين جنگ در دولت دوم بيشتر شده و پيامدهايش فزون تر».
در اينباره گفتني است روزنامه هفت صبح در روزهاي گذشته در گزارشي با عنوان «ماجراي 12 ژنرال و يک اقليم » نوشته بود:
«دولت 4 ژنرال اقتصادي در سطح کلان سياستگذاري، 2 فرد مهم به عنوان کارگزار ارشد و 6 وزير اقتصادي دارد. افرادي که حتي اگر اختلافاتشان جزيي باشد، در طول 4 سال و البته در گستره اقتصاد ايران، معنادار خواهد شد. با اين وصف، حسن روحاني چه تدبيري براي مديريت ژنرال‌هاي اقتصادي خود خواهد داشت؟».
«حسين راغفر» اقتصاددان حامي دولت نيز در روزهاي گذشته گفته بود:
« تعدد مراکز تصميم‌گيري بخصوص در حوزه اقتصادي قطعاً به نفع اقتصاد نيست. به نظرم براي اقتصادي که در آن هيچ استراتژي توسعه مشخصي وجود ندارد، اين امکان را فراهم مي‌کند که هر فردي هر جوري و روشي که خواست، رفتار کند؛ زيرا نهادها و گروه‌هاي متعددي در اين سيستم و اقتصاد حضور دارند و اين فلسفه که وقتي وزير اقتصاد و اين‌همه نهادهاي مختلف اقتصادي مانند سازمان برنامه ‌و بودجه وجود دارد، دليل اينکه يک ‌نهاد ديگر هم دوباره ايجاد مي‌شود، مشخص نيست براي چه هدفي است؟ واقعاً به نظرم اين موضوع فقط به آشفته شدن فضاي تصميم‌گيري در حوزه اقتصاد منجر مي‌شود».

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۴۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت حسن روحانی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق از پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست.

حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، راه‌حل مشکلات کشور را مشارکت مردم در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟

رئیس جمهوری سابق کشورمان، با اشاره به روزهای سخت کشور در ۴۵ سال گذشته، از جنگ تحمیلی هشت ساله تا تحریم‌های هسته‌ای، اظهار داشت: در روزهای سخت، عمده توان ما برای عبور از مشکلات متکی به حضور مردم بود. مردم با حاکمیت همفکری و همکاری و کمک می‌کردند یا خواست حاکمیت را قبول می‌کردند. در جنگ ۸ ساله اگر مردم نمی‌آمدند و اگر بسیج نبود، ما توان آن را نداشتیم در برابر عراق بجنگیم. اگر صنایع وارد نمی‌شدند ما گلوله توپ و خمپاره نداشتیم. فقط با نیروی مسلح، ارتش و سپاه و ژاندارمری مشکلات حل نمی‌شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشورهای همسایه را بخوریم.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم. در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.

روحانی دلیل بهبود شرایط اقتصادی در دولت یازدهم را امیدواری مردم و حمایت آن‌ها از حاکمیت و دولت دانست و افزود: در آن دوره انقلاب دیجیتال تحقق پیدا کرد. استارت‌آپ‌ها در آن ایام شتاب گرفتند. توسعه پهنای باند در فضای مجازی باعث شد مردم راحت شوند و بسیاری از مشاغل در آن بستر شکل بگیرد. امروز فضای مجازی چگونه است؟ در سالی که مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، برخی سکوهای اقتصاد دیجیتال را می‌خواهند حاکمیتی کنند. بخش خصوصی را قبلاً خصولتی می‌کردند، الان خصومتی می‌کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی در توزیع قدرت مردم را مشارکت نمی‌دهیم، آن‌ها در اقتصاد هم مشارکت نخواهند کرد. وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ توان هسته‌ای و موشکی جای خود، اتفاقاً رشد اصلی توان هسته‌ای و موشکی در دولت تدبیر و امید رخ داد. مشکل ما ایران‌هراسی و کاهش قدرت بازدارندگی با قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت بود که با حمایت جهانی از پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از سوی ایران و برجام این فضا تغییر کرد. وقتی برجام امضا شد، اولین افرادی که به من تبریک گفتند دوستان منطقه‌ای ما؛ عراق و سوریه و جهاد اسلامی بودند. برجام بازدارندگی ایران را افزایش داد. در آن شرایط که مردم با ما بودند توانستیم مشکلات را حل کنیم و به سمت توسعه و پیشرفت برویم.
هفتمین رئیس‌جمهور ایران، غفلت از امر توسعه کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: کشورهای اطراف ما در منطقه به فکر توسعه همه‌جانبه هستند اما متأسفانه عده‌ای در داخل فقط به فکر حفظ قدرت یک جناح اقلیت هستند و حتی به فکر حفظ نظام و کشور هم نیستند. کشور بدون توسعه حفظ نمی‌شود. توسعه هم بدون مشارکت مردم، ورود سرمایه خارجی به داخل و رابطه درست با دنیا امکان‌پذیر نیست. الان طرح‌های عمرانی مهمی که در دوره ما ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته را هم دنبال نمی‌کنند؛ فقط برخی مواردی که ما بیش از ۹۰ درصد پیش برده بودیم را به صورت محدود تکمیل می‌کنند.

روحانی خواستار حفظ کرامت مردم در عرصه اجتماعی در کنار حل مشکلات معیشتی آن‌ها شد و گفت: دو نمونه اصلی حکومت اسلامی، حکومت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و مولا امیرالمؤمنین(ع) است؛ باید ببینیم در امر به معروف و نهی از منکر سیره آن بزرگان چه بود؟ قرآن در بحث حجاب از نگاه افراد شروع می‌کند. امیرالمؤمنین نه تنها زن بی‌حجابی که از کنار جمع یارانش عبور کرد را تنبیه نکرد بلکه به دیگران گفت چرا به او نگاه می‌کنند؟ باید بررسی کرد که دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما در طول ۴۵ سال گذشته توانستند دین‌داری مردم را بیشتر کنند؟ واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟ امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند درحالیکه اول باید نمازخوان تربیت کرد، اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند. در مقولات اجتماعی کرامت و حیثیت مردم را باید حفظ کنیم. مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟ وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.

او در پایان از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.

دیگر خبرها

  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برگزار شد + اسامی اعضا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!/ نمادی که می توانست نهاد شود اما نشد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • کیومرث صابری؛ چگونه «گل‌آقا» و بعد «گل‌آقای ملت ایران» شد؟/ "بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق"؛ ناراستی که راست تلقی شد!
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد