Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@18:36:32 GMT

جِلز و وِلز قيمت پارکينگ به گوش مي‌رسد

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۰۵۳۹۷

خبرگزاري آريا - با اينکه خريدوفروش پارکينگِ واحد‌هاي مسکوني، غيرقانوني است اما بازار سياهي ايجاد شده و قيمت آن بين 20 تا 200 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.
به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، اين روز‌ها بازار مسکن بسيار داغ شده و داغ‌تر از همه قيمت پارکينگ واحد‌هاي مسکوني است که تبديل به معضلي براي همه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين روز‌ها کمبود جاي پارکينگ خانه‌هاي مسکوني به خصوص براي کلان شهر تهران تبديل به معضل جدي شده و اين خود بهانه‌اي براي سوء استفاده از پارکينگ واحد‌هاي مسکوني شده به طوري که مالکان قيمت آن را چندين برابر به فروش مي‌رسانند.
در واقع فروش پارکينگي که در سند واحد‌هاي مسکوني ثبت شده غير قانوني بوده و تخلف است ، اين در حالي است که در اکثر مناطق تهران تبديل به قانون خاص خود شده و مالکان قيمت پارکينگ رو از 15 تا 200 ميليون تومان به فروش مي‌رسانند.
قيمت پارکينگ برابر با متراژ واحد‌هاي مسکوني افزايش يا کاهش مي‌يابد به طوريکه قيمت پارکينگ يک واحد 50 متري 15 ميليون تومان در مناطق جنوبي تهران و در مناطق شمالي 50 ميليون تومان است.
يکي از مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار مسکن گفت: بسياري از مالکان به دليل رکود ممکن است قيمت ملک خود را پايين گذاشته باشند، اما براي آنکه ضرر نکنند، قيمت پارکينگ را بر روي ملک کشيده و آن را جداگانه حساب مي‌کنند.
وي در ادامه افزود: فروش پارکينگ يک حربه جديد است که به تازگي در ميان مالکان راه افتاده و اکثر آنها از کمبود پارکينگ در خيابان‌ها و نيز رکود موجود در خريد وفروش ملک استفاده مي‌کنند.
اين مشاوراملاک تصريح کرد: قيمت پارکينگ با متراژ ساختمان‌ها تغيير مي‌کند و از 15 ميليون تومان شروع و تا 200 ميليون تومان نيز در برخي از مناطق تهران به فروش مي‌رسد.
يکي ديگر از مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار مسکن با تاکيد بر اينکه اين کار غير قانوني است، گفت: طبق قانون جديد ساخت وساز تمامي واحد‌هاي مسکوني بايد داراي يک پارکينگ باشند، بنابراين لزومي ندارد که مالکان بخواهند آن را خريد وفروش کنند.
اين مشاور املاک اظهار داشت: برخي از واحد‌هاي مسکوني 2 پارکينگ دارند ، بنابراين يکي از پارکينگ‌ها را به واحد ديگري فروخته که اين خود بازار جديدي را در بخش مسکن ايجاد کرده است.
مشاور املاک ديگري در گفتگو با خبرنگار مسکن از بازار اجاره پارکينگ نيز خبر داد و گفت: بسياري از پارکينگ‌هاي عمومي داراي قيمت‌هاي بالا هستند ، بنابراين بازار جديدي در بين پارکينگ واحد‌هاي مسکوني ايجاد شده به طوري که قيمت اجاره ماهانه پارکينگ واحد‌هاي مسکوني از ماهانه 100 هزار تومان تا 1 ميليون تومان موجود است.
پارکينگ‌هاي اجاره‌اي در بازار مسکن هر منطقه و ساختمان‌هايي که تعداد واحد‌هاي مسکوني در آنها از تعداد پارکينگ بيشتر است از يک بازه قيمتي برخوردار بوده که کمترين و بيشترين نرخ‌هاي اجاره بر اساس توافق طرفين محاسبه و اعمال مي‌شود.
يکي از مشاوران املاک در خصوص تعيين قيمت پارکينگ گفت: در مهم‌ترين عامل‌هايي که در قيمت پارکينگ تاثير مي‌گذارد ميتوان به دو موضوع اشاره کرد، يکي اينکه در ساختمان‌هايي که به تعداد واحدهايش پارکينگ وجود دارد قيمت پارکينگ ارزان‌تر است و پارکينگ ارزش کمتري دارد، اما در ساختمان‌هايي که تعداد پارکينگ کمتر از واحدها است، پارکينگ ارزش بيشتري پيدا مي‌کند و ديگر اينکه قيمت پارکينگ در محله‌هايي که داراي کوچه و خيابان‌هاي کم عرض است بيشتر از محله‌هايي است که خيابان‌هاي عريض دارد.
مشاور املاک ديگري در شرق تهران گفت: قيمت پارکينگ بر اساس قيمت هر منطقه تعيين مي‌شود، براي مثال در يک محله ممکن است قيمت پارکينگ‌ها با هم تفاوت داشته باشند و بر اساس قيمت واحد مسکوني و موقعيت منطقه‌اي، قيمت پارکينگ اين واحد‌ها نيز تعيين شود.
براي مثال مشاور املاکي در منطقه فرمانيه عنوان کرد: مالکي در خيابان سنبل اجاره يک سال پارکينگ استيجاري خود را 12 ميليون تومان يعني يک ميليون تومان براي اجاره هر ماه تعيين کرده است.
يکي ديگر از مشاوران املاک گفت: ما در گذشته شاهد بوده‌ايم که فروشنده به دليل نياز شديد به پول، پارکينگ خود را حتي 30 يا 40 ميليون تومان زير قيمت هم فروخته است، همچنين در محله‌اي قيمت پارکينگ بين 50 تا 100 ميليون تومان قيمت دارد. البته قيمت پارکينگ در برج‌هاي لاکچري بسيار بالاتر بوده و در ساختمان‌هايي که داراي چند طبقه پارکينگ هستند، قيمت پارکينگ در طبقات مختلف متفاوت است.
مبلغي که اکثر بنگاهداران مسکن بر اساس نقل قول مالکان براي اجاره بهاي ماهانه پارکينگ در نوار جنوبي تهران اعلام مي‌کنند، بين 100 هزار تا 150 هزار تومان است.
البته مشاوران املاک تاکيد مي‌کنند نرخ‌هاي اجاره پارکينگ چه به ميزان اندک، يا به بالاترين پيشنهاد بر حسب توافق تعيين مي‌شوند و از سوي ديگر آنها معتقدند که اجاره بهاي پارکينگ همچون اجاره بهاي واحد‌هاي مسکوني که سطح کيفيت منطقه در آن تاثير گذار است، قيمت گذاري مي‌شود، بنابراين بيشترين نرخ اجاره پارکينگ در مناطق شمال تهران اعلام مي‌شود. همچنين ميانگين نرخ اجاره پارکينگ در مناطق مرکزي تهران ماهانه بين 200 تا 300 هزار تومان است.
اين کارشناس املاک تصريح کرد: برخي پارکينگ‌ها با عنوان پارکينگ مزاحم ياد مي‌شوند، چرا که در مقررات شهرداري، استانداردي براي مساحت پارکينگ وجود دارد، اگر اين استاندارد در مورد پارکينگ آپارتماني قابل‌اجرا نباشد و راه عبور باقي پارکينگ‌ها باز باشد، شهرداري با توافق اعضاي ساختمان و دستورالعملي که در اين مورد وجود دارد، پارکينگ مزاحمي در آن فضا پيش‌بيني مي‌کند که براي مثال، دو ماشين بتوانند پشت سر هم پارک کنند.
مشکل اين نوع پارکينگ اين است که هر زمان يکي از مالکان بخواهد، خودرو خود را حرکت دهد، مالک پارکينگ مزاحم هم بايد خودرو خودش را جابه‌جا کند، از اين رو قيمت اين پارکينگ‌ها يک‌سوم قيمت ساير پارکينگ‌هاي موجود در همان ساختمان است.
براساس اين گزارش متأسفانه بازار سياهي که در اين بخش ايجاد شده مشکلات بسياري از براي خريداران و يا مستأجران ايجاد کرده ، اين درحالي است که يک اقدام کاملاً غير قانوني در بازار مسکن ايجاد شده و از همه بدتر آنکه هيچ مسئولي براي پاسخ گويي ويا نظارت بر اين اقدام وجود ندارد.
باشگاه
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۵۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعهد استان مرکزی برای ساخت واحد مسکونی محقق می شود

گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص الائمه ظهر سه‌شنبه در نشست شورای مسکن استان مرکزی با اشاره به برنامه‌های استان مرکزی در خصوص ساخت مسکن، فضای آموزشی و مسجد، اظهار کرد: تاکنون زمین بیش از ۵۵ هزار واحد تحویل شده و وارد مرحله صدور پروانه ساختمانی، نقشه و ساخت شده است بنابراین تعهد استان در خصوص ساخت مسکن محقق می‌شود.

استاندار مرکزی در خصوص تعهد این استان در افزایش سرانه فضای آموزشی و مسجد گفت: با توجه به اجراطرح‌های مسکونی اقدام ملی و افزایش جمعیتی که در این شهرک‌ها خواهیم داشت و توجه به توسعه سرانه‌های آموزشی و فرهنگی نیز ضروری است.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه تعهد استان مرکزی برای ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی محقق می‌شود، افزود: برای تحقق این مهم دفتر فنی استانداری و مدیرکل توسعه و تجهیز مدارس استان مکلف هستند با همکاری یکدیگر، تیمی در راستای حل موانع موجود و تسریع این امور تشکیل دهند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز برای ساخت یک مسجد و مدرسه در طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی اراک متولی شده است و جهاد خانه‌سازی در شهرک شهید سلیمانی اراک نیز در حال ساخت مسجد است.

مخلص الائمه با بیان اینکه پیش بینی لازم برای تأمین آب مصرفی در شهر جدید امیرکبیر شده است، گفت: در ارتباط با طرح شهید سلیمانی که گاهی گلایه‌هایی داشتیم استان مرکزی، نخستین استان است که تأمین مالی ویژه برای متقاضیانی که دهک پایین هستند و توان مالی برای تکمیل را ندارند اختصاص داده که امید است به زودی این موانع رفع شود.

وی افزود: در ارتباط با طرح مسکونی یاس فراجا که سال‌ها رها شده و از دیگر سو با افزایش قیمت مواجه بود، در صورتیکه سند صادر شود تسهیلات نیز پرداخت خواهد شد.

استاندار مرکزی افزود: به همان میزان که تأمین زیرساخت‌هایی همچون تأمین آب، برق، گاز و مخابرات در طرح‌های اقدام ملی ضروری است باید زیرساخت‌های آموزشی هم مورد توجه قرار بگیرد.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه نگرانی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان برای ساخت مدرسه در طرح‌های اقدام ملی مسکن به جا است، گفت: باید ساخت فضای آموزشی در مسکن‌های ملی آغاز شود تا بتوانیم از ظرفیت خیرین برای تکمیل و توسعه آنها استفاده کنیم.

کد خبر 6062921

دیگر خبرها

  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • تحویل یک واحد مسکونی به یک مددجو در روستای جندان ورزنه
  • ۱۰۰ واحد مسکونی برای محرومین خوی ساخته می‌شود
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • برنامه زمانبندی تحویل واحد‌های مسکونی
  • تعهد استان مرکزی برای ساخت واحد مسکونی محقق می شود
  • آتش‌سوزی خودرو در پارکینگ یک مجتمع مسکونی
  • آتش سوزی در پارکینگ یک برج مسکونی در غرب پایتخت
  • جزئیات آتش گرفتن خودروی برلیانس در پارکینگ یک مجتمع مسکونی
  • قم در رتبه دوم تامین مسکن کشور قرار گرفت