Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی امروز در هتل پسداران مشهد با حضور جمعی از اساتید و نمایندگان شخصیت‌های برجسته حوزوی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی امروز در هتل پاسداران مشهد با حضور جمعی از اساتید و نمایندگان شخصیت‌های برجسته حوزوی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست حجت‌الاسلام علی محمدی، دبیر نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی با اشاره به اهمیت توجه به فقه حکومتی اظهار داشت: فقهای عظیم‌الشان اسلام همواره در طول تاریخ به ضرورت تولی امور حسبه و ضرورت اجرای احکام و حدود و دیات اهتمام به سیاست و حکومت داشته‌اند، ولی آنچه در حال حاضر ضرورت فقه حکومتی را دو چندان کرده مسئله هجمه همه جانبه عملی تمدن مدرن به کیان اسلام و حتی به تمامی ارزش‌های ادیان و کرامت انسانی است.

وی ابراز کرد: یکی از ضروریات دفاع از اسلام، توجه به اهمیت موضوع فقه حکومتی برای جلوگیری از حملات عینی تمدن مدرن و شبهه ناکارآمدی عملی به کیان اسلام است.

دبیر نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی ضرورت چنین نشستی را تنوع یابی ایده‌ها در این بحث مهم دانست و ادامه داد: تلاش شده دغدغه‌های قیاس پذیر این گفت‌وگوها در این نشست ارائه شود تا گوشه‌ای از دغدغه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رفع شود، هرچند این دغدغه زمانی به طور کامل تأمین خواهد شد که بتوان بین عرصه‌های مختلف فقه حکومتی، علوم انسانی اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارتباطی منطقی و برهم افزا برقرار کرد و عینیت جاری جریان‌های خودجوش انقلابی و فعال را هدایت و سرپرستی کرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های نشست فقه حکومتی شناخت منافذ نفوذ عقلانیت مادی و سکولار مورد توجه مقام معظم رهبری است، ابراز کرد: توجه به مباحث پیچیده بحث فقه حکومتی بسیار وقت گیر و خارج از زمان این نشست بوده ولی دغدغه اصلی این است که این گفت‌وگو، زمینه ساز تعاملات سازنده بلند مدت باشد.

3 نظریه شهید صدر در خصوص ضرورت تشکیل حکومت در دوران غیبت

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده، مقرر نظریه شهید صدر(ره) با بیان این موضوع که فقه الحکومه از فقه حکومتی و فقه السیاسه و فقه الاجتماع متمایز است، در جمع بندی کلی ادوار تفکر سیاسی شهید صدر گفت: لزوم تشکیل حکومت در زمان غیبت از دیدگاه شهید صدر، در قالب سه نظریه سیاسی عرضه شده که نمایانگر تحولات و اقتضائات او بوده و در هر دوره تمایزاتی داشته است.

وی اظهار کرد: دوره نخست، دوره نظریه شوراست که بر اساس آیه شریفه «و امرهم شوری بینهم»، تشکیل حکومت اسلامی را با الگوی شورایی مشروع و اسلامی می داند و تشکیل حزب الدعوه اسلامیه و تدوین اساسنامه آن محصول عملی همین نظریه است. شهید صدر، شورا و انتخابات را در جامعه اسلامی مطرح می کند و اینکه مردم حق رأی دارند و فقها به دعوت مردم می آیند و مردم را دعوت به اسلام می کنند اما نه اینکه مشخصاً قائل به ولایت مطلقه فقیه باشند و قیام و تشکیل حکومت را بر عهده او بدانند.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: شهید صدر، نظریه منطقه الفراغ را هم در این دوره از حیات علمی مطرح کرده است؛ شبهاتی نظیر اینکه منطقه الفراغ را از ادبیات اهل سنت گرفته اند نیز مطرح شده و اینکه همان منطقه العفو اهل سنت است، اما صحیح نیست. شهید صدر حوزه مباحات را در منطقه الفراغ مطرح می کنند و در کتاب اقتصادنا، دو جا به آن پرداخته است در بخش پایانی کتاب نیز تحت عنوان مسؤولیت الدوله و اقتصاد اسلامی، نظریه منطقه الفراغ را مطرح کرده است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در دوره دوم، با استفاده از نظریه تعویض در رجال حدیث، اشکال سندی روایت فأما الحوادث الواقعه را حل کرده و قائل به ولایت مطلقه فقیه می شود. بحث مرجع صالحه و مرجعیت رشیده در همین دوره مطرح شده و جدایی شهید صدر از حزب الدعوه و تألیف کتاب الفتاوی الواضحه به عنوان رساله عملی ایشان در این دوره بوده است.

وی ادامه داد: دوره سوم و پایانی تطور اندیشه شهید صدر، در کتاب الاسلام یقوده الحیات متبلور است، همچنین رساله خلاف الانسان و شهادت الانبیاء محصول این دوره است، در این دوره نظریه سومی مطرح می شود که تلفیقی از نظریه شورا و ولایت مطلقه فقیه است.

شهید

مکلفین استفاده از فقه حکومتی را نباید تنها اشخاص حقیق دانست

همچنین حجت الاسلام علی‌اکبر عبدالاحدی مقدم، نماینده موسسه صراط مبین نیز در بخش دیگری از این نشست به دیدگاه موسسه صراط مبین در فقه حکومتی اظهار کرد: فقه بیان احکام مکلفین بر اساس استنباط از کتاب و سنت و عقل است، لکن مکلفین را نباید منحصر در اشخاص حقیقی یعنی آحاد جامعه دانست، بلکه علاوه بر آن‌ها اشخاص حقوقی همچون جامعه و دولت در زمره مکلفین هستند.

وی بازخوانی کتاب و سنت بر اساس حقوق عمومی، توجه به مقاصد شریعت، قاعده سازی، گفتمان سازی و گسترش ادبیات موضوع و ایجاد تحول در حوزه را دررسیدن به فقه حکومتی موثر برشمرد.

در ادامه محمدباقر ربانی با اشاره به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان این نکته که این موسسه سال 76 به همت آیت‌الله فاضل لنکرانی تأسیس شد، گفت: هم‌اکنون این مرکز در کشورهای مختلف مانند سوریه، افغانستان و غیره دارای شعبه است.

وی بابیان اینکه آموزش طلاب در سطوح عالی ازجمله فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار است، افزود: 14 گروه پژوهشی ازجمله گروه فقه اجتماعی متشکل از دانش‌آموختگان در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

مدیر گروه فقه اجتماعی مرکز فقهی ائمه اطهار نگاه فردی به فقه، وجود تفکر سکولار در میان برخی از حوزویان، عدم توجه به فلسفه اسلامی و فلسفه فقه، عدم توجه به مسائل نوظهور اجتماعی در حوزه استنباط فقهی، عدم آگاهی حوزویان و طلاب از شیوه‌های اجتهادی در مکاتب فقهی و عدم هماهنگی دروس موجود با نیازهای جامعه را از کاستی‌های فقه موجود دانست.

وی مسائل اجتماعی که در درون جامعه متولد می‌شود و فقیه باید بر اساس استنباط فقهی متناسب با شرایط زمان و مکان و با رویکرد اجتماعی، نه فردی پاسخ آن را ارائه کند را تعریف فقه اجتماعی دانست.

حجت الاسلام ربانی افزود: رویکرد اجتماعی به مسائل فقهی در کنار رویکرد فردی به فقه، بازخوانی اجتهاد، ارتباط فقه با دانش‌های اجتماعی مرتبط در موضوع شناسی، تکمیل اصول فقه موجود برای استنباط مسائل فقه اجتماعی، بررسی قواعد فقهی جدید در عرصه فقه اجتماعی، تشکیل کارگروه‌هایی برای فراگیری اجتهاد صحیح، تشکیل جلسات درس خارج با موضوعات فقه اجتماعی در سطح حوزه از بایسته‌های تحقق فقه اجتماعی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۶۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد در بندر شهید ذاکری قشم مجدد برقرار شد

رئیس اداره بنادر و دریانوری قشم، گفت: با توجه به مساعد شرایط جوی و آرام شدن دریا، تردد در بندر شهید ذاکری قشم مجدد برقرار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، علی اشتری امروز، اظهار داشت: از نخستین ساعات صبح امروز تردد شناورهای مسافری در بندر شهید ذاکری قشم به دلیل شرایط نامساعد جوی و مواج بودن دریا و به منظور حفظ ایمنی مسافران به صورت موقت تعطیل شد.

وی افزود: در حال حاضر با بهبود شرایط جوی و کاهش سرعت باد و ارتفاع موج، تردد در بندر شهید ذاکری مجدد از سر گرفته شد و مسافران می‌توانند از این بندر به جزایر لارک، هرمز و بندرعباس تردد کنند.

طبق اعلام اداره هواشناسی قشم امروز یکشنبه مناطقی از تنگه هرمز و شرق خلیج فارس نامساعد بوده و سرعت باد در ساعاتی به بیش از 40 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع موج نیز تا 2 متر خواهد بود و از همین رو شناورهای سبک و صیادی باید از تردد در این شرایط جوی اجتناب کنند.

به گزارش تسنیم، بندر شهید ذاکری قشم دارای 14 پست اسکله برای پهلوگیری همزمان 14 شناور مسافربری است و هر 30 دقیقه یک شناور مسافربری را به اسکله شهید حقانی بندر عباس اعزام می کند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • تردد در بندر شهید ذاکری قشم مجدد برقرار شد
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • ضرورت استحکام بخشیدن به اعتقادات و تفکرات اسلامی
  • هوش مصنوعی و حجیت فتوا
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم