Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بخش های مهمی از سوال های شما کاربران باشگاه خبرنگاران جوان، با کارشناسان دینی و مذهبی مطرح شده و شما می توانید پاسخ های خود را پیرامون احکام شرعی رهن و اجاره در اینجا دریافت کنید.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی شهرباف سخنران و کارشناس امور دینی و مذهبی در خصوص احکام شرعی سحر و جادو گفت :با نگاهی فقهی به مبحث سحر و جادو درواقع باید دید که این مقوله در قرآن و یا در دستورات اسلام آمده است، یا نه؟ آیات بسیاری در قرآن کریم درباره سحر و جادو وجود دارد، اما تاکید نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما پاسخ سوال های برخي از کاربران در خصوص سحر و جادو، كه حجت الاسلام والمسلمین شهرباف‌کارشناس امور دینی و مذهبی، داده شده، به شرح زیر است:


تا چه اندازه این مبحث در قرآن صحت دارد؟
در قرآن کریم آیات بسیاری درباب اشاره به وجود سحر و جادو شده است، نه به این معنا که تایید کرده باشد. به طور مثال ما در آیاتی درباره حضرت موسی (ع) و فرعون در قرآن داریم که از جانب حضرت موسی (ع) آمده است. آیات 102 سوره بقره «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطينُ عَلي‏ مُلْکِ سُلَيْمانَ وَ ما کَفَرَ سُلَيْمانُ وَ لکِنَّ الشَّياطينَ کَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ ما أُنْزِلَ عَلَي الْمَلَکَيْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما يُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّي يَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَکْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کانُوا يَعْلَمُونَ» در قرآن کریم اشاره به صحبت کردن سلیمان نبی (ع) با ورود شیاطین به مردم دارد، لذا از این آیه می توان به چند صورت استفاده کرد، اول اینکه سحر و جادو وجود دارد و در مقابل حقانیت خداوند، باطل است.


تفحص هم در مورد سحر و جادو حرام است؟
سحر، جادو و طلسم در مقابل حق باطل است و اسلام تایید نمی کند، چراکه این مقوله از تعالیم شیطانی است.


برای رهایی از سحر و جادو چکار کنیم؟
سحر، جادو و یا دعا گاهی به واسطه نوشتن، خواندن و یا دمیدن صورت می گیرد، ما در مورد سوره فلق داریم که اگر کسی به نیت کس دیگر و یا کاری آن را به شخص مقابل بدمد، گره و یا چالشی را به آن کس دمیده است، البته به این اعتبار که امری مفید باشد.
در قرآن آیات قرآن کریم به دو سوره ناس و فلق اشاره شده که سوره فلق برای دفع سحر و جادو و سوره ناس برای دفع وسوسه و وسواس آمده است.


می خواستم بپرسم نظر اسلام در مورد سحر و جادو چیست ؟
در وجود چنین امری شکی نیست، اما از نظر اسلام و شرعی بودن، رد شده است.
ما بعضا یکسری علوم مانند نجوم و علوم خفیه داریم که در دسترس همگان نیست، البته از جمله علوم مفید نیز هستند، ولی چون در دسترس همه افراد نیست و آگاهی نسبت به آنها کمتر است، مردم علوم خفیه را سحر می دانند. در همین باب علم مبارک جفر را داریم که اگرچه در دسترس همه نیست، اما مفید است. لذا در روایات داریم که «الناس الدعوة ما الجهل‬‎»؛ مردم نسبت به آنچه نمی دانند، دشمن هستند.


ذکر یا آیه ایی از قرآن است که تمام سحر و دعا ها وطلسم ها رو باطل کند؟
ما ادعیه های فراوانی داریم که طلسم گونه نوشته می شوند مانند احراز امیرالمونین (ع) و حرز امام جواد (ع) که اثرهای فراوانی هم دارند.


آیا بستن بخت دختر واقعا وجود دارد؟ اگر پاسخ بله است چگونه میتوان بخت دختر را باز کرد؟
اما در باب ازدواج و یا طلسم بستن بخت و ازدواج باید بگویم که امروزه بسیاری از دختران تصور می کنند که بخت آنها با دعا و ...بسته شده است، و این در صورتی است که به جزای اعمال هر فرد مربوط می شود، وسواس زیاد به روی انتخاب ها و یا ایراد گرفتن از خواستگارها، باعث بسته شدن دربهای رحمت و برکت می شود و این امر هیچ وابستگی به سحر و جادو ندارد.


اصلا تحقیق و تفحص در مورد سحر و جادو حرام است؟ اگر سحر و جادو در راه درست انجام شود باز هم حرام است؟ کار این دعا نویس های سحر و جادو، شرعی و قانونی است؟
سحر حرام است و در زمره گناهان کبیره قرار دارد، اگر هم کسی آن را حلال بداند و یا ساحر باشد، کافر تلقی می شود، از این روی هرکسی کم یا زیاد از معلمان باشد، کافر است.
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) ثَلَاثَةٌ لَا یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ مُدْمِنُ خَمْرٍ وَ مُدْمِنُ سِحْرٍ وَ قَاطِعُ رَحِم‏»؛ رسول خدا(ص) فرمود: سه طایفه وارد بهشت نمی‌شوند؛ دائم الخمر، کسی که شغلش ساحری است، و کسی که پیوند خویشاوندى را بریده باشد.


چگونه می شود فردی که دعایی شده است را آن دعا را باطل کرد ؟
علاوه بر سوره ناس و فلق 2 دعای دیگر به نام آیات سخره از پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که برگرفته از آیه 54 سوره اعراف «إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَالأمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ (٥٤)» است که مداومت در خواندن آن باعث دفع بلایا و یا سحر و جادو می شود.همچنین دعایی دیگر نیز شیخ عباس قمی در حاشیه کتاب مفاتیح الجنان در همین باب آورده است که باید به روی پوست آهو و طبق شرایط ذکر شده در این کتاب انجام شود.


افراد سود جو را در زمینه سحر و جادو چطور بشناسیم؟
تشخیص چنین افرادی مشکل است، اما در نهایت اگر کسی مسیر اولیاء، اهل بیت (ع) و کلام الهی و وحی را بیان کند، دلیل بر حقاقیت است و در غیر ا ین صورت امری شیطانی و حرام است.


مراکز معتبری که می توانند در زمینه شکستن سحر و جادو فعالیت کنند داریم؟ اگر داریم معرفی بفرمائید؟
این علم و یا علوم چون جزو علوم خفیه هستند و آگاهی نسبت به آنها کم است، نمی توانیم توصیه ای برای انجام این امور داشته باشیم.


انتهای پیام/


احکام شرعی سحر و جادو

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۸۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت سالاری مکی صبح یکشنبه در شورای فرهنگ عمومی ضمن تشکر از اقدام ارزشمند فراجا در اجرای قوی‌تر طرح نور اظهار کرد: توجه به محتوای قرآنی و روایی و به خصوص تدبر در معارف سوره نور می‌تواند به صورت ضمن خدمت کارکنان و نیز کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آشنایی با مبانی عفت ورزی و غیرتمندی ویژه دانش آموزان و نوجوانان برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: تولیدات هنری و رسانه‌ای که رعایت ذائقه همه رده‌های سنی را داشته باشند با استفاده از ظرفیت نخبگانی دانش آموزان و نوجوانان در سطح ملی و استانی از الزامات موفقت آمیز اجرای این طرح نور است که امیدواریم شورای فرهنگ عمومی این مسئله را پیگیری و جزو دغدغه‌های اصلی خود قرار دهد.

سالاری ادامه داد: طرح تدبر در سوره نور به موازات طرح نور فراجا به صورت گسترده در قالب‌های مختلف با همراهی مجموعه‌های مردمی و قرآنی در استان اجرا خواهد شد تا گامی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برداشته شود.

گفتنی است طرح تدبر در سوره نور در قالب ضمن خدمت ویژه کارکنان دولت در خراسان جنوبی مصوبه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و مورد موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه واقع شد.

کد خبر 6088404

دیگر خبرها

  • «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود
  • نظر مولر درباره حواشی هوینس-توخل: اهمیتی نمی‌دهم!
  • انعکاس چهره معلم در قاب جادو
  • طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌ شود
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • طرز تهیه لوبیا پلوی اصیل شیرازی را اینجا بخوانید
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود