وقتی فرار از زیر کار ارزش باشد، قوانین چسب هلی اجتناب ناپذیر است
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۰۸۶۲۸
ماجرای کارخانه چسب هل و قوانین ضد و نقیض که صاحب این کارخانه با هدف افزایش کارایی و کسب سود بیشتر طراحی کرده، چند روزی هست که فضای جامعه را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از کارشناسان و مردم را از وجود چنین قوانینی در کشور متعجب کرده است؛ قوانینی که اگرچه مورد تأیید هیچ کسی نیست، اما باید پذیرفت که بخشی از آن تحت تأثیر فرهنگ کار در کشور و کم کاری نیروهای انسانی شکل گرفته و نهادینه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش «تابناک»، مدیر کارخانه چسب هل در توجیه چرایی تنظیم قوانین منحصر بفرد و سخت گیری های عجیبی که در کارخانه تحت امرش وجود دارد، تلاش برای تقویت روحیه کار، جلوگیری از اتلاف زمان، ممانعت از اخلال در سیستم و کارهای خلافی دانست که می تواند در برآیند کلی کارخانه اثر سوء داشته باشد؛ دلایلی که اگرچه این اقدام های غیر منطقی را توجیه نمی کند، اما به خوبی بیانگر یک نقص بزرگ در فرهنگ کار کشور و فرار بسیاری از نیروهای کار از مسئولیت هایی است که بر عهده دارند.
باید پذیرفت که در بسیاری از محیط های کسب و کار ایرانی و به ویژه نهادهای دولتی که بعضاً مسئله سود و رقابت نیز در میان نیست، بسیاری از نیروهای کار از انجام تمام و کمال وظایفی که بر عهده دارند طفره می روند و نبود نظارت های لازم نیز به توسعه این فرهنگ غلط کمک می کند، شرایطی که آثار و پیامدهای خسارت بار آن به خوبی در کشور دیده می شود و خروجی های بسیاری از محیط های کسب و کار را به شدت کاهش داده است.
در این بین شرکت های خصوصی و کارفرمایانی که در این محیط ها فعالیت می کنند به جهت انگیزه ای که برای سود آوری بیشتر و نیز فضای رقابتی که با هم صنف های خود دارند، ناچارند قوانین و هنجارهای من در آوردی خود را دنبال کنند و در شرایطی که هیچ نظارت درونی و بیرونی مشخصی وجود ندارد، خود مسئولیت مدیریت و ساخت فرهنگ کار را بر عهده بگیرند.
کارخانه چسب هل و مدیریت این مجموعه نمونه بارز و مشخص محیط های کسب و کار خصوصی است که در فضای بی نظمی و قانون گریزی عمومی نیروهای انسانی دغدغه های خود را برای رسیدن به سود بیشتر با هنجارهای من در آوردی خود دنبال می کند و البته می دانیم که این مجموعه تنها نمونه اینچنینی در کشور نیست.
اگر خوب به فرهنگ کار در کشور دقت شود به خوبی مشخص است که در فرهنگ حاکم نه تنها کار کردن زیاد و دقیق ارزش محسوب نمی شود بلکه از زیر کار فرار کردن و اصطلاحاً دور زدن مدیر بالادستی ارزش و نشانه ای از زرنگی کارگر یا کارمند است؛ ارزشی خنده دار و تأسف بار که هیچ سطحی برای آن نمی توان متصور شد و از پایین ترین مناصب محیط های اداری- تولیدی تا مدیران فرادستی را در بر می گیرد.
بر این اساس اگر به اقدام های اخیر مدیریت چسب هل نگاه شود، نوک اصلی پیکان انتقاد نه به سمت مدیر اینگونه مجموعه ها بلکه به سمت فرهنگ کار کشور و تک تک شهروندان باز می گردد؛ شهروندانی که خود در پدید آمدن چنین رخدادهای عجیب و غریبی نقش دارند و نمی توان این موضوع را انکار کرد.
دکتر داوود پرچمی استاد دانشگاه شهید بهشتی در این باره به «تابناک»، گفت: اینکه تصور کنیم کارفرمایان مقصر اصلی مشکلات محیط های کسب و کار هستند، صحیح نیست و آنها هم در جامعه مشکلات بسیاری دارند. نه تنها حمله به این قشر پسندیده نیست، بلکه باید مورد احترام و حمایت نیز باشند. نقش مفید آنها در اقتصاد کشور را نمی توان انکار کرد و کم لطفی در حق آنها که باعث سرخوردگی می شود، خسارت های زیادی برای کشور دارد.
وی در مورد فرهنگ غلط محیط های کسب و کار و راهکارهای حل آن افزود: برخی تصور می کنند تنها راه حل مشکلاتی نظیر قانون گریزی یا فرار نیروها از زیر کار تقویت ابزارهای نظارتی بیرونی است، اما باید بپذیریم بحث نظارت های بیرونی هزینه بسیار سنگینی دارد. وقتی بخواهیم همه امور را با نظارت بیرونی دنبال کنیم و وقتی ارزش های معنوی که تا حدود زیادی تنظیم کننده این قوانین است، مورد توجه نباشد و تقویت نشود باید این هزینه های سنگین را تقبل کرد.
برای مثال وقتی مردم خود قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند، باید هزینه ایجاد ساختار انتظامی و پلیسی را تقبل کنیم. به همین خاطر به نظر من در این فضا بیشتر باید به باید به سمت تقویت نظارت های بیرونی برویم.
این استاد دانشگاه در مورد رابطه سازنده بین کارفرما و کارگر افزود: نظام های مدیریتی برای گروه های اجتماعی و به ویژه مجموعه های اداری و تولیدی سه دسته است که در خانواده هم می تواند وجود داشته باشد. رفتار مستبدانه، مدیریت دموکراتیک و مدیریت مقتدرانه سه حالت مختلف مدیریت مجموعه های تولیدی و اداری است.
ما در ایران و در گذشته مدل موفق مخصوصی برای محیط های تولیدی و کاری داشتیم که از جنس استاد شاگردی بود و به نوعی مدیریت پدرانه نام داشت. در این شرایط در حالی که سخت گیری های پدرانه وجود داشت، کارفرما دلسوزی پدرانه خود را نیز انجام می داد و اگر جایی سخت گیری در کار داشت از آن سو برای مشکلاتی مثل ازدواج، بیماری و... هم نسبت به کارگر یا شاگرد خود مهربانی و کمک هایی را به خرج می داد که نتیجه آن تعهد و تعامل سازنده میان کارگر و کارفرما بود.
پرچمی تأکید کرد: به نظرم ما در شرایط کنونی بسیار نیاز داریم که این مدل استاد شاگردی که در سنت و فرهنگ ما نهادینه شده است را با توجه دوران صنعتی کنونی و مدرن شدن شرایط کار به روز و مورد استفاده قرار دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: یکی از راه های به روز کردن سیستم استاد شاگردی تقویت مفهومی به نام سرمایه شغلی است؛ مفهومی که به عنوان دستاوردهای یک فرد از ایفای نقش در یک شغل است و فقط اقتصادی نیست و فرهنگی و اجنماعی نیز هست.
مدیران کارگاهی باید تلاش کنند در کنار سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی و در نهایت شغلی کارگران را نیز بالا ببرند. باید دست به ساخت گروه های همسو مثل گروه های ورزشی، گروه های هنری و... بزنند که افراد در جریان این فعالیت ها بخشی از اوقات فراغت شان را در همین محیط ها سپری کنند و به این ترتیب تعهد و تعامل میان کارگر و کارفرما را از طریق ابزارهای درونی تقویت کنند.
خبرهای مرتبط نتیجه قوانین من درآوردی امثال «چسب هل» تزریق خشونت مضاعف به جامعه است
منبع: تابناک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علمالهدی: وقتی نیروهای نخبه نظام به دنبال اجرای شرع و قانون بیفتند، باید حمایت مردم نیز پشتیبان آنها باشد/ حجاب متعلق به فرهنگ ایران است؛ در شاهنامه، فردوسی از قول منیژه نقل میکند «منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب»
سید احمد علمالهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: مسئله مظلومیت، قصه تکراری در سیره همه اولیای الهی است و شاید یکی از ابعادی که وجود اقدس امیرالمومنان (ع) را اول مظلومان عالم میدانند، به این خاطر است که خود مظلوم بود و همه مظلومان عالم نیز از نسل او بودند.
وی افزود: شما ببینید یک شخصیت عالم و فرزانهای را با لباس عبادت از خانه بیرون بکشند، دستهایش را در حدود سن ۶۵ سالگی ببندند و بیحیایی سوار بر اسب او را به دنبال بکشد. این مظلومیت برای کدام رهبر و قوم تکرار شده است؟ در همین حد که حتی یهود جسور و عنود نیز با اینکه قاتل پیامبران بودند، اما دست به چنین هتک حرمتهایی نمیزدند. به همین هم اکتفا نکردند و در نهایت با سم وجود اقدسش را مسموم کردند و به شهادت رساندند.
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) یک وجه تقارن و تشابه نزدیکی هم با وجود اقدس، ولی نعمت ما علیابن موسیالرضا (ع) داشتند. یکی اینکه امام صادق (ع) نخستین نفری بود که ولادت امام رضا (ع) را بشارت داد و دوم آن که شهادت امام صادق (ع) از نظر زمانی مقارن با ولادت امام رضا (ع) بود که انگار سرچشمه علم و فضائل امام صادق (ع) وقتی از دنیا رفت، در وجود، ولی معصوم دیگری همچون امام رضا (ع) دوباره متولد شد تا همگان از آن محظوظ و بهرهمند شوند.
وی با دعوت رسمی از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برای حضور در اجتماع بزرگ صادقیون ادامه داد: همچون سالهای قبل، فردا نیز به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، زائران و مجاوران امام هشتم (ع) از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی راهپیمایی میکنند. اجتماع عظیم صادقیون از آن سنتهای حسنه و نیکی است که همه میتوانند به نیت عرض تسلیت و ابراز ارادت به محضر امام رضا (ع) در آن شرکت کنند.
علمالهدی گفت: از برگزارکنندگان اجتماع عظیمی که روز چهارشنبه در حمایت از طرح نور برگزار شد تا مردم، شور و ارادت خود را نسبت به فرمانده محترم و شجاع نیروی انتظامی و مجریان طرح نور نشان بدهند، تقدیر و تشکر میکنم. وقتی نیروهای نخبه نظام به دنبال اجرای شرع و قانون بیفتند، باید حمایت مردم نیز پشتیبان آنها باشد. این اجتماع موردتأیید بنده است و از همه شما برادران و خواهران گرامی برای شرکت در آن تشکر میکنم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرارسیدن هفته معلم و هفته کارگر به عنوان دو مناسبت جاری تصریح کرد: این روزها در هفته کار و کارگر هستیم. کارگر، عنصر سازنده در جامعه است و توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی و جهش تولید به مدد بازوان توانمند او تأمین میشود که از این حیث، تأمین معیشت کارگر بر همه مسئولان ضرورت دارد. علاوه بر این، هفته معلم نیز در این روزها در جریان است که با اشاره به آن، نکاتی را عرض میکنم.
وی با اشاره به آیه ۲ سوره مبارکه جمعه تأکید کرد: قول مشهور این است که امام (ره) فرمود معلمی شغل انبیاست، اما اشاره امام راحل به هر معلمی نیست، زیرا خداوند عالم در قرآن کریم سه شغل برای پیامبران الهی عنوان کرده است؛ آن جا که میفرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» و تصریح میکند که پیامبران، آیات الهی را برای مردم میخواندند، آنها را تزکیه میدادند و کتاب و حکمت به ایشان میآموختند. این سه عنوان، سه شرطی است که اگر معلم به آن پایبند بود، آن زمان است که میتوان گفت آن معلم رهرو طریق انبیاست.
علمالهدی با بیان اینکه تولید هویت برای مردم، بزرگترین رسالت انبیای الهی بود، گفت: همه انسانهایی که در دوران حیات بابرکت رسول اکرم (ص) در قبایل، عشایر و دستههای مختلف که گرفتار امیال نفسانی بودند، بر هم شمشیر میکشیدند و قتل و غارت را در روابط خود حاکم میکردند، به دست پیامبر اسلام (ص) هویت یافتند، تبدیل به «امت» شدند و جامعهسازی کردند. بر همین اساس هم بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با معلمان تأکید کردند که پرورش هویت دانشآموزان در کنار علمآموزی بر معلمان ضرورت دارد.
وی بیان کرد: معلم مکلف است پیش از آموزش، به دانشآموز هویت ملی و دینی ببخشد، زیرا از اساس، هویت دینی محور هویت ملی است. عزیزان من، مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید؛ آن زمان که از قول منیژه به عنوان نماد یک زن فرهیخته و ایرانی نقل میکند «منیژه منم، دخت افراسیاب، برهنه ندیده تنم آفتاب».
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش مکلف است فرهنگ ملی و دینی را به دانشآموز تعلیم دهد، اظهار کرد: اگر این فرهنگ به درستی منتقل شد، آن زمان است نسل آیندهساز دیگر خودباختگی هویتی نخواهد داشت و غربگرا و غربزده نخواهد بود. برادران عزیز، خواهران گرامی، آنچه امروز در دانشگاههای آمریکا درحال وقوع است، اینکه استاد دانشگاه را روی زمین میکشند و دانشجو را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب میکنند، همه اینها تابلوی لیبرال دموکراسی و تمدن غربی است که امروزه در ایالات متحده آمریکا به چشم میآید. حقیقت اینها همین است، واقعیت اینها همین است. دانش آموز اگر هویت پیدا کند، به اینها وابسته نمیشود.
وی افزود: پس از هویتبخشی، خداوند عالم تزکیه را مقدم بر تعلیم دانسته است. به همین دلیل، ما نیز تأکید داریم که باید پرورش مقدم بر آموزش باشد. البته در مقوله پرورش نمیتوان فقط به دبیران پرورشی اکتفا کرد، زیرا اصل تربیت از همان معلمی آغاز میشود که درحال تعلیم است. آن عظمتی که معلم به خاطر علمش در چشم دانشآموز دارد، بهترین ابراز تربیت است اگر معلم دغدغهمند باشد. اگر معلم این سه خاصیت را داشت یعنی به دانشآموز هویت داد، او را تربیت کرد و تعلیم را به حد کمال به اجرا درآورد، آن زمان است که رهرو طریقت انبیاست.