Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز با افزایش سطح رفاه و برخورداری مردم از انواع خودروها کم کم کار و کاسبی رانندگان تاکسی نیز از سکه افتاده است و حیات خود را با وجود رقبای قدرتمند و مقرون به صرفه تری که هر روز بر تنوع و تعداد آن ها افزوده می شود در خطر می بینند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛تاکسیرانی یکی از مشاغل بزرگ و پرجمعیت ایران است که کم کم به 100 سالگی خود در ایران نزدیک می شود و مردم تمام شهرهای ایران و بیشتر روستاییان برای مسافرت های درون شهری و یا برون شهری از این وسیله عبورومرور عمومی به کرات استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزگاری به دلیل کمبود تعداد خودروهای شخصی و البته کمبود و یا نبود میزان تاکسی و سایر وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو، تاکسی های آنلاین و اتوبوس های تندرو، این شغل از اهمیت و بازرا خوبی برخوردار بود و وضع به گونه ای بود که حتی دارندگان خودروهای شخصی و کارمندان دولتی نیز در ساعات بیکاری خد به صورت شخصی مسافرکشی می کردند.

اما امروز با افزایش سطح رفاه و برخورداری مردم از انواع خودروها کم کم کاروکاسبی رانندگان تاکسی نیز از سکه افتاده است و حیات خود را با وجود رقبای قدرتمند و مقرون به صرفه تری که هر روز بر تنوع و تعداد آن ها افزوده می شود در خطر می بینند.

وضعیت تاکسیرانان اما در شهر اصفهان نسبت به مرکز کشور بدتر است و دارندگان این شغل هر روز نسبت به آینده خود کم تر امیدوار هستند؛ کمتر بودن تعداد جمعیت و وسعت شهری شهر اصفهان و گسترش روزافزون خطوط اتوبوس تندرو، ترافیک کم تر و حجم کم تر طرح های ترافیکی برای استفاده از خودروهای شخصی، راه اندازی برخی خطوط مترو و البته راه رسیده تازه ای به نام تاکسی های آنلاین، شرایط اقتصادی رانندگان تاکسی اصفهان را بیش از تهران در مضیغه قرار داده است.

علی.ت یکی از رانندگان تاکسی خطی اصفهان است که در خط پرتردد و البته پرخودروی صفه- کاوه فعالیت می کند؛ او پیرامون مشکلات و معضلات موجود در بین رانندگان تاکسی و تاکسی داران اصفهان، به خبرنگار ما پاسخ داد: قبلا وضعیت کار در اصفهان بهتر بود، من خود به شخصه از یکی از شهرستان های اطراف اصفهان به این شهر مهاجرت کردم و توانستم پس از یک سال رانندگی برای خود یک تاکسی تهیه کنم و به امرار معاش و کسب روزی حلال بپردازم.

وی ادامه داد: اما امروز نه بازار رونق گذشته را دارد، نه مردم پول پرداخت مکرر عبور و مرور با تاکسی را دارند؛ البته مسافران تاکسی مشخص بوده و آن شخصی که با اتوبوس نیز می رود مشخص و ثابت است.

این راننده تاکسی با بیان اینکه البته افزایش خطوط اتوبوسرانی بر کار تاکسی ها هم بی اثر نبوده است، عنوان کرد: مهم ترین معضلی که درحال حاضر ما با آن مواجه هستیم، تاکسی های آنلاینی هستند که بدون مجوز تاکسیرانی مشغول به فعالیت شده و با نرخ شکنی نان ما را هم آجر کرده اند.

علی با اشاره به دیگر معضلات این شغل می گوید: در سال های قبل اگر بنایی بر افزایش نرخ سوخت بود، نرخ های بنزین خودروهای شخصی و عمومی متفاومت بود تا شاهد افزایش کم تر نرخ تاکسی ها باشیم، اما با وجود بنزین با این نرخ و احتمال افزایش قیمت آن در سال آینده که نمی توان با این کرایه ها کار کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت گاز استهلاک تاکسی ها را به شدت افزایش داده است، عنوان کرد: تاکسی های قدیم بیشتر خودروی پیکان بودند که نسبت به خودروهای امروزی هم استهلاک بسیار کم تری داشته و هم هزینه نگهداری و تعمیرات آن ها بسیار پایین بود.

این راننده تاکسی افزود: اما اتومبیل های نویی که به جای آن تاکسی های قدیمی به ما می دهند، کیفیت آن ها را ندارند و هزینه های نگهداری و تعمیرات آن ها هم گاهی پنج برابر بیشتر است.

علی با بیان اینکه افزایش نرخ تاکسی ها مناسب با تورم بازار نیست، اذعان کرد: ما به دنبال کاهش رضایت مندی مسافران نیستیم، اما وقتی استهلاک خودروها تا این حد بالا بوده و هزینه های لوازم بدون هیچ نظارتی هر روز افزایش پیدا می کند و از طرفی سازمان تاکسیرانی نیز هیچ کمکی به ما نمی کند، چاره ای جز درخواست برای افزایش نرخ ها نداریم.

اما از طرفی مسئولان شهری و اعضای شورای شهر نظری متفاوت با نظر رانندگان تاکسی دارند و معتقد هستند که افزایش نرخ تاکسی ها در چهار سال گذشته که نزدیک به 50 درصد بوده است، با افزایش کیفیت حمل و نقلی در این قمست از حمل و نقل عمومی نیست.

فتح الله معین رییس کمیسیون امور اقتصادی و حقوقی شورای شهر چهارم و رئیس فعلی شورای اصفهان در همین رابطه در جلسه برسی افزایش قیمت نرخ تاکسی ها در شورای چهارم گفت: از اولین روز شورای چهارم تا به امروز 50 درصد به نرخ کرایه تاکسی ها اضافه شده است اما در این دوره هیچ گونه افزایش کیفیتی را شاهد نبوده ایم.

وی افزود: این در حالی است که اگر این قیمت افزایش نداشته باشد، رانندگان تاکسی در محل استانداری تجمع خواهند کرد.

سید احمد عاملی، رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه رسیدگی به این لایحه در این جلسه گفت: با ورود تاکسی های اینترنتی 50 درصد از هزینه شهروندان کم شده است، آیا وقت آن نرسیده است که دولت و شورای اشتغال به فکر توسعه این ها باشند؟

وی ادامه داد: ورود شهرداری به مباحث تاکسیرانی چیزی جز افزایش هزینه را نداشته است و نباید فرصت پیش آمده از جوانان گرفته شود زیرا این نوع فعالیت در زمینه توسعه اشتغال تاثیر گذار است.

حسین جعفری مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، در جلسه علنی شورای شهر گفت: در شیوه نامه جدید تاکسیرانی لحاظ شده که 80 درصد از تاکسی های اینترنتی دو برنامه معروف باید از خودروهای سازمان تاکسیرانی باشد.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ کرایه برای خطوط حاشیه شهر، مطرح شده که در شورای سازمان هم تصویب شده است.

این مسئول دلیل درخواست سازمان تاکسیرانی برای افزایش کرایه تاکسی های حاشیه ای را افزایش دستمزد و بیمه پرسنل این سازمان دانست.

هرچند تاکسی های حاشیه ای در این جلسه با افزایش 10 درصدی نرخ کرایه های خود مواجه بوده و سر تاکسی های شهر اصفهان از افزایش نرخ کرایه ها بی کلاه ماند، اما بازهم این افزایش نرخ تاکسی ها همانند مسکنی بود که در بدنه این سازمان تزریق می شود و زمانی درد آن حس می شود که حجم بیشتری از مسافران به سمت سیستم های حمل و نقل عمومی ارزان تر مانند تاکسی های آنلاین می روند.

آیا زمان این نرسیده است که شهرداری به عنوان سازمان بالادستی سازمان تاکسیرانی، سیاست های خود نسبت به این ارگان را تغییر دهد و با سپردن سکان هدایت این سازمان به افراد توانمند و تخصیص بودجه مناسب برای افزایش اقدامات حمایتی از رانندگان تاکسی، به جای افزایش نرخ تاکسی ها، سطح رفاه زندگی این قشر موثر در سیستم شهری را افزایش دهند؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۰۹۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی

سرپرست روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تهران از شناسایی و ارسال پرونده راننده تاکسی متخلف به هیات انضباطی خبر داد.

بهنام پاکزاد در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به انتشار ویدئویی در فضای مجازی مبنی بر حمل بار نامتعارف از سوی یک دستگاه تاکسی، اظهار کرد: در چند روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن یک تاکسی اقدام به حمل بار کرده و یک نفر هم روی سقف خودرو ایستاده و از بار مراقبت می‌کند.

وی با بیان این‌که بلافاصله بعد از رویت این فیلم که در تونل امیرکبیر ثبت شده بود، راننده متخلف شناسایی شد، تصریح کرد: راننده ضمن پذیرفتن اشتباه از این اقدام اظهار پیشیمانی کرده است.

سرپرست روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تهران با بیان اینکه راننده متخلف به هیات انضباطی معرفی شد، گفت: طبق قانون حمل بار توسط تاکسی‌ها ممنوع است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  •  واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط تاکسی
  • حمل بار عجیب توسط یک تاکسی/ معرفی تاکسیران به هیات انضباطی
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی‌های ابهر تا تعیین‌تکلیف نرخ مصوب
  • پیگیری وضعیت نرخ کرایه تاکسی در استان سمنان
  • نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد
  • اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد
  • برخورد ­سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تخلفات در افزایش نرخ کرایه ها
  • شهروندان تخلفات رانندگان تاکسی را گزارش دهند