Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@16:46:22 GMT

ساخت ماده ای سمی برای کشتن پشه مالاریا

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۱۱۱۶۰

ساخت ماده ای سمی برای کشتن پشه مالاریا

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از بی‌بی‌سی، در دنیا سالانه نزدیک به 200 میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند که از این تعداد حدود نیم میلیون نفر می‌میرند و 90 درصد این مرگ و میرها در آفریقا رخ می‌دهد.

با اینکه در 10 سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در پیشگیری و درمان مالاریا صورت گرفته، ولی جلوگیری از انتقال آن از راه پشه همچنان مشکلی پابرجا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان حالا در شرف پیدا کردن راه جدیدی هستند که می‌تواند با انقراض پشه‌ها مالاریا را ریشه کن کند.

همه فکر می‌کنند پشه‌ها خونخوار هستند ولی آنچه بیشتر مردم از آن بی خبر هستند این است که غذای روزانه پشه‌ها از شهد گیاهان تامین می‌شود.

از این رو دانشمندان موفق به ایجاد ترکیبی از مواد شیمیایی سمی شدند که طعم و بوی شیره گل و گیاه را داشته و پشه‌ها را به خودش جلب کند.

به طوری که پشه‌ها به فاصله کوتاهی بعد از خوردن این شهد می‌میرند.

آنها این ترکیب را در چند روستای تانزانیا که پشه‌های ناقل مالاریا در آن جولان می‌دهند آزمایش کردند.

آنها در 4 روستا به پشه‌ها این ترکیب را خورانده و در 4 روستای همجوار پشه‌ها را به حال خود رها کردند.

نتیجه آن شده که در مناطقی که از این ترکیب استفاده شد، ظرف چند هفته هیچ نشانی از پشه‌ها باقی نماند.

هدف سازندگان این ترکیب، بنا به ادعای خودشان سود مالی نبوده برای همین می‌کوشند تا از طریق سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی بهداشتی این ماده سمی را توسعه دهند تا خرید آن برای ساکنان مناطق محروم در قلب آفریقا ممکن باشد.

در این مناطق افراد بالغ اغلب به مرور زمان قادر هستند نسبت به مالاریا مصونیت نسبی پیدا کنند ولی کودکان و به ویژه نوزادان آسیب پذیر هستند.

برای همین بیشتر موارد مرگ و میر مربوط به کودکان زیر 5 سال است.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۱۱۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: البته در سال‌های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در سبزوارشناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.

وی گفت: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

او افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری گفت: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • روایت کیومرث پوراحمد از کشتن خودش
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • وجدان بیدار دانشگاهیان جهان در مقابل نسل کشی غزه خروشید
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است