Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@02:42:09 GMT

بیشترین سن بروز آندومتریوز در زنان

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۱۴۷۸۶

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه آندومتریوز بیشتر در سنین 25 تا 44 سالگی در زنان بروز می‌یابد، گفت: عوامل ارثی، اختلال‌های هورمونی و سابقه عفونت‌های ویروسی می‌تواند از جمله علل بروز این بیماری باشد.

خبرگزاری فارس: آمنه‌ سادات حقگو در ارتباط با بیماری آندومتریوز در زنان گفت: آندومتریوز یکی از بیماری‌های مهم زنان است که امروزه میلیون‌ها زن و دختر را در سراسر جهان درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: معمولا این بیماری بین سنین 25 تا 44 سالگی بروز می‌یابد؛ البته گاهی در نوجوانان نیز دیده می‌شود.

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: این بیماری مزمن که با درد شدید همراه بوده حاصل یک ناهنجاری در رشد لایه درونی رحم به نام آندومتریوز است؛ لذا زمانی که این بافت از جایگاه اصلی خود خارج می‌شود و با رشد غیرطبیعی به قسمت‌های مجاور رسوخ می‌کند آندومتریوز و به دنبال آن درد و دیگر پیامدهاید مرتبط ایجاد خواهد شد.

حقگو عنوان کرد: تجاوز لایه آندومتریوز به تخمدان‌ها، لوله‌های تخمدان، قسمت‌های خارجی رحم، کانال زایمان و یا حتی به روده و مثانه نیز کشیده می‌شود که عوامل مختلفی مانند سبب بروز آن می‌شود.

وی تصریح کرد: عوامل ارثی، اختلال‌های هورمونی، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و برخی از مواد شیمیایی مانند دی‌اکسین و سابقه عفونت‌های ویروسی ممکن است از عوامل ایجاد آندومتریوز باشد.

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به موضوع آندومتریوز، رویکرد احتیاطی در محیط زیست و تاثر مواد غذایی بر ایجاد و پیشگیری از آن، گفت: یکی از رویکردهای احتیاطی درمورد زنان امنیت سلامت و ایمنی آنها است و در درجه نخست این امنیت با امکان دسترسی همه افراد یک جامعه و در تمام ادوار عمر به محیط زیست و غذای کافی یا سالم جهت داشتن زندگی خوب تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون به محیط زیست به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار در کشورهای توسعه یافته توجه می‌شود و خوشبختانه در کشور ما نیز تا حدی به مسائل زیست محیطی توجه شده و محیط زیست اکنون یک پدیده بنیادی و تاثیرگذار در جامعه بشمار می‌آید.

حقگو گفت: دود، استرس، آلودگی هوا، سموم، آفت‌کش‌ها، رژیم غذایی نامناسب، حلال‌های شیمایی، استروژن‌های صنعتی، مواد مخدر، الکل، افزودنی‌های غذایی از جمله علت‌های ناباروری بوده که در جوامع مختلف مطرح‌ هستند لذا توانمندسازی زنان و مقابله با آلاینده‌های محیطی از عناصر اصلی بهداشت باروری خواهد بود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: اگرچه صنعتی شدن جهان در بسیاری از موارد موجب بهبود شرایط زندگی انسان شده ولی متاسفانه در برخی از موارد نیز آسیب به بهداشت و سلامت افراد جامعه و ایجاد اختلالاتی در عملکرد اعضای بدن انسان بویژه دستگاه تولید مثل را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: رحم زن باردار نخستین محیطی است که انسان با آن مواجه می‌شود و در صورتی که سموم محیطی و آلاینده‌‌ها در بدن تجمع یافته باشند از طریق بند ناف و شیر به فرزند منتقل می‌شوند و رشد و باروری او را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان گفت: توانمندسازی زنان و مقابله با آلاینده‌های محیطی از عناصر اصلی بهداشت باروری خواهد بود و بیشتر از عامل‌های اقتصادی،‌اجتماعی و سیاسی نیز در بهداشت باروری موثر است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۱۴۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی

مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.

به گزارش مشرق، آذر سال ۱۴۰۲ زن جوانی به نام نسرین با مراجعه به پلیس آگاهی از مردی رمال شکایت کرد و اظهار داشت وی او را مورد آزار و اذیت و تعرض قرار داده است.

این زن در تشریح ماجرا به مأموران گفت: از ۴ سال قبل به یک بیماری مبتلا شدم و به پزشکان متعددی مراجعه کردم اما نه تنها بیماری‌ام درمان نشد بلکه قدرت عضلاتم را هم از دست دادم. به صورت عادی نمی‌توانستم راه بروم تا اینکه چند ماه قبل به واسطه یکی از دوستانم با مرد رمالی به نام سعید آشنا شدم. او ادعا می‌کرد که ظرف چند جلسه و با یک نسخه جادویی می‌تواند بیماری‌ام را درمان کند. اظهارات این مرد دوباره من را امیدوار کرد و به خانه سعید در جنوب تهران رفتم. پس از چند جلسه او گفت برای درمان کامل باید به من انرژی بدهد و با حرف هایش فریبم داد و در نهایت هم من را مورد آزار و اذیت قرار داد. حالا هم من از او شکایت دارم.

در حالی که مأموران در حال تحقیق از متهم بودند دومین شکایت مشابه به پلیس اعلام شد.

دومین شاکی دختر جوانی به نام شیرین بود که اظهاراتش با شاکی اول شباهت زیادی داشت.

در ادامه ۳ زن جوان دیگر هم با شکایت‌های مشابه به پلیس مراجعه کردند و تعداد شاکی‌های پرونده مرد رمال به ۵ نفر رسید.

به این ترتیب مأموران سعید را ردیابی کردند و بازداشت شد. وی پس از انتقال به پلیس آگاهی و در جریان بازجویی‌ها منکر اتهام وارده شد. پس از آن مأموران او را در مقابل شاکی‌ها قرار دادند که هر ۵ زن او را شناسایی کردند.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه پنج شاکی پرونده برای مرد رمال درخواست اشد مجازات کردند.

پس از آن نسرین به جایگاه رفت و به قضات گفت: متهم به بهانه درمان بیماری به من تعرض کرد. حالا علاوه بر بیماری جسمی به مشکلات روانی هم مبتلا شده‌ام و زندگی‌ام نابود شد. من به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیستم.

شیرین دومین شاکی پرونده نیز به قضات گفت: من به خاطر اینکه دوست داشتم زودتر ازدواج کنم و همیشه به دنبال آن بودم که یک مرد خوب همسرم بشود از طریق یکی از دوستانم با سعید آشنا شدم.

وقتی به خانه‌اش رفتم او گفت که می‌تواند با دادن یک نسخه جادویی کاری کند که خیلی زود مرد ایده‌آلم به خواستگاری‌ام بیاید و بختم باز شود اما این مرد شیاد من را مورد آزار و اذیت قرار داد.

سومین شاکی هم گفت: چند سالی بود که مشکلات اقتصادی، من و خانواده‌ام را آزار می‌داد و فکر کردم می‌توانم با گرفتن یک نسخه از متهم قفل مشکلات مان را باز کنم اما سعید با ترفندی فریبکارانه به من تعرض کرد.

دو شاکی دیگر هم که با همین ترفند فریب مرد رمال را خورده بودند جزئیات شکایت شان را مطرح کردند.

پس از اظهارات شاکی‌ها، متهم ۵۰ ساله به جایگاه رفت و گفت: من منکر ارتباط با شاکی‌ها نیستم و با هر ۵ نفر ارتباط داشتم اما من آنها را به زور به خانه‌ام نیاوردم و خودشان از من نسخه جادویی می‌خواستند و هر ۵ زنی که حالا از من شاکی هستند خودشان از من خواستند و پیشنهاد دادند که با آنها ارتباط داشته باشم. من به هیچ‌کدام از شاکی‌ها تجاوز نکرده‌ام و اتهامم را قبول ندارم.

متهم در ادامه افزود: البته من دو همسر دارم که یکی از آنها بیمار است و دیگری هم در افغانستان زندگی می‌کند. اگر هم می‌بینید که پیشنهاد شاکی‌ها را رد نکردم به خاطر دوری از همسرانم بود وگرنه با آنها ارتباط برقرار نمی‌کردم.

با اظهارات متهم قضات ادامه جلسه رسیدگی به پرونده را به تحقیقات بیشتر درباره ادعای متهم موکول کردند.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!