Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@12:57:00 GMT

تسليحات مرگبار آمريکا در دستان ترامپ

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۱۵۶۲۷

خبرگزاري آريا - آمريکا با در اختيار داشتن دومين زرادخانه‌ هسته‌اي عظيم جهان و بيش از چهار هزار سلاح هسته‌اي است که هر يک از اين تسليحات به تنهايي براي با خاک يکسان کردن يک شهر کافي است.
با افزايش تنش‌ها ميان واشنگتن و پيونگ يانگ و تهديد دو طرف به حمله‌ هسته‌اي يک بار ديگر نگاه‌ها را به سمت تسليحات هسته‌اي آمريکا انداخت که اکنون در دستان ترامپ قرار دارد و از هر زمان ديگري نگراني نسبت به استفاده از آن‌ها را بيشتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، از همان ابتدا که دونالد ترامپ گوي سبقت را از حريف انتخاباتي خود، هيلاري کلينتون ربود و به عنوان سکان‌دار جديد کاخ سفيد برگزيده شد، رهبران و افکار عمومي جهان نسبت به احتمال لمس انگشت ترامپ با دکمه پرتاب تسليحات هسته‌اي آمريکا که عظيم‌ترين و مرگبارترين زرادخانه هسته‌اي جهان را در اختيار دارد، ابراز نگراني جدي کردند.
سياست‌ بازگشت به گذشته ـ قبل از دوران اوباما ـ آرام آرام با پس گرفتن امضاها و لغو دستورات از سوي ترامپ دنبال شد و در کمتر از هشت ماه شاهد رويکرد تک‌روانه آمريکا در روابط دوجانبه با کشورهاي مختلف و نيز عرصه روابط بين‌الملل بوديم. اما تاجر پيشگي ترامپ که حالا رداي سياست بر تن کرده است اجازه نداد در برخي موضوعات دست به اقدامات يک‌جانبه و سريع بزند. موضوع ايران و برجام، سوريه، افغانستان، ناتو و کره شمالي از اين دست هستند.
اين تاجر آمريکايي پيش از اين نسبت به رويکرد اوباما در برخورد با کره شمالي به شدت انتقاداتي را مطرح کرده بود. ترامپ سردرگمي دولت آمريکا در برخورد با اين تهديد را باعث انجام چهار آزمايش هسته‌اي در دوره هشت ساله دولت اوباما مي‌دانداو در سخناني در رابطه با چگونگي مواجه با اين تهديد تاکيد کرده بود که کشورهاي اين منطقه يعني ژاپن و کره جنوبي بايد خود تسليحات هسته‌اي مستقل داشته باشند تا از خود در برابر تهديد هسته‌اي پيونگ يانگ دفاع کنند .رييس‌جمهور آمريکا حتي در موضع‌گيري عجيبي گفته بود که عربستان سعودي نيز براي مقابله با تهديد هسته‌اي ايران، ‌سلاح هسته‌اي خود را بسازد.
ترامپ از دوران تبليغات انتخاباتي و پس از آن بارها نشان داده است که صبر و ثبات اخلاقي لازم براي کنترل زرادخانه هسته‌اي آمريکا را ندارد و به جاي اين‌که سياست انهدام و خنثي‌سازي تسليحات هسته‌اي را حداقل در حرف و نه عمل پيش بگيرد بيشتر به تبليغ ساخت و استفاده از سلاح‌ هسته‌اي پرداخته است.
باراک اوباما پيش از اين در واکنش‌ به توييت‌هاي متعدد و زياد ترامپ گفته بود، مردي که با يک توييت از کوره در مي‌رود نمي‌تواند اختيار زرادخانه هسته‌اي آمريکا را به او سپرد.
بر اساس قوانين آمريکا، تصميم‌گيري در مورد استفاده از تسليحات هسته‌اي کاملا و منحصرا در اختيار رئيس‌جمهور آمريکا است.
با افزايش تنش‌ها ميان ترامپ و کيم جونگ اون، دو طرف بي‌وقفه يکديگر را به انجام حمله‌ هسته‌اي تهديد کرده‌اند. در روزهاي اخير ترامپ در توييتر خود و خطاب به رهبر کره شمالي نوشت که آمريکا هرگونه تهديد ديگري را از سوي پيونگ يانگ با "خشم و آتش" پاسخ خواهد داد.
کارشناسان و مقامات مختلف در سطح دنيا با تشديد لفاظي‌هاي کلامي ميان رهبران آمريکا و کره شمالي نسبت به استفاده از هر گونه سلاح هسته‌اي و از کوره در رفتن يکي از طرف‌ها هشدار دادند. در عين حال برخي کارشناسان نيز بر اين نظر بودند که اين‌ سطح از تنش صرفا در اعلام مواضع است و شکل و رنگ واقعي به خود نخواهد گرفت.
اين کارشناسان تاکيد دارند که ترامپ تنها به تهديد کلامي و زباني در فضاي مجازي مي‌پردازد و عقلاي آمريکا اجازه خطايي چنين بزرگ ـ استفاده از سلاح هسته‌اي ـ را نخواهند داد.
به گزارش ايسنا،‌ براي پي بردن به عمق خطري که جهان را تهديد مي‌کند در ادامه اين گزارش به بررسي انواع تسليحات هسته‌اي که در زرادخانه‌هاي آمريکا انبار شده‌اند و براي استفاده منتظر يک اشاره انگشت هستند پرداخته‌ايم.
ايالات متحده آمريکا داراي سه نوع سلاح کشتار جمعي از نوع "هسته‌اي"، "شيميايي" و "ميکروبي" است و تنها کشوري است که تا کنون از سلاح هسته‌اي در دنيا استفاده کرده است. اين کشور در دهه 40 ميلادي ابتدايي‌ترين نوع سلاح هسته‌اي را تحت عنوان پروژه فوق سري منهتن ساخت و به مدت 4 سال از 1945 تا 1949 تنها قدرت هسته‌اي بود تا زماني که شوروي توانست سلاح هسته‌اي خود را بسازد. آمريکا هم‌ اکنون پس از روسيه، دومين زرادخانه هسته‌اي بزرگ جهان را در اختيار دارد.
اين کشور ميان سال‌هاي 1945 تا 1992، 1054 آزمايش هسته‌اي را انجام داد. اگرچه هنوز تعداد بمب‌هايي که مورد آزمايش هسته‌اي اين کشور قرار گرفتند، دقيقا مشخص نيست. در سپتامبر 1992 آخرين آزمايش هسته‌اي آمريکا انجام شد.
ايالات متحده آمريکا هم‌ اکنون يکي از پنج قدرت هسته‌اي است که معاهده منع اشاعه تسليحات هسته‌اي (NPT) را در سال 1968 امضا کرده است. اگرچه آخرين بار سناي آمريکا در اکتبر 1993 از تصويب اين معاهده سر باز زد.
بنا بر اين گزارش، زرادخانه آمريکا شامل "سه‌گانه هسته‌اي" است:
ـ موشک‌هاي قاره‌پيما بالستيک هسته‌اي (ICBM)
ـ موشک‌هاي بالستيک هسته‌اي پرتابي از زيردريايي‌ها (SLBM)
ـ تسليحات هسته‌اي بمب‌افکن‌هاي سنگين نيروي هوايي آمريکا
از سال 1990، آمريکا ساخت کلاهک‌هاي هسته‌اي جديد را متوقف کرد و اکنون بيش‌تر بودجه مربوطه صرف تعمير، نگهداري و از رده خارج کردن کلاهک‌هاي هسته‌اي قديمي مي‌شود.
تخمين تعداد دقيق تسليحات هسته‌اي که آمريکا در اختيار دارد امري دشوار است، چراکه سازمان‌ها و انديشکده‌هاي مختلف، تخمين‌هاي متفاوتي در اين‌باره داشته‌اند.
تا سال 1999 گفته مي‌شد که زرادخانه هسته‌اي آمريکا، 12 هزار سلاح هسته‌اي در خود جاي داده است.
در ابتداي معاهده هسته‌اي آمريکا و روسيه در سال 2003، آمريکا اعلام کرد که 5968 سلاح هسته‌اي آماده پرتاب در اختيار دارد.
هم‌چنين در سال 2007، بولتن دانشمندان اتمي تعداد کلاهک هسته‌اي آماده پرتاب آمريکا را 5400 عدد اعلام کرد که 3575 عدد آن کلاهک‌هاي استراتژيک و 500 عدد آن کارايي غيراستراتژيک دارند. هم‌چنين 1260 کلاهک هسته‌اي ديگر نيز در زرادخانه نگهداري مي‌شدند.
بنا بر فکت شيت منتشر شده از سوي واشنگتن در 3 مي 2010، تعداد کلاهک‌هاي هسته‌اي آمريکا 5113 عدد بود.
در سال 2014، بولتن دانشمندان اتمي گزارشي را منتشر کرد که نشان مي‌داد آمريکا داراي 2530 کلاهک هسته‌اي انبار شده و 2120 کلاهک آماده پرتاب است. هم‌چنين تعداد 1920 کلاهک هسته‌اي استراتژيک و 200 کلاهک هسته‌اي غيراستراتژيک ديگر نيز که از سوي آمريکا در اختيار نيروهاي ناتو قرار گرفته بود، مجموع تعداد کلاهک‌هاي هسته‌اي آمريکا را به 7400 مي‌رساند.
در ادامه به معرفي مهم‌ترين تسليحات هسته‌اي آمريکا که به طور علني و شناخته شده هستند مي‌پردازيم.
کلاهک هسته‌اي 78W
اين کلاهک هسته‌اي گرمايي بر روي اغلب موشک‌هاي قاره‌پيما بالستيک (مينت من 3) نصب شده است. ابتدا موشک‌هاي منيت من 3 با کلاهک هسته‌اي W62 تجهيز مي‌شدند. نصب کلاهک‌هاي W78 براي نخستين بار در دسامبر 1979 بر روي 300 موشک (هر موشک داراي 3 کلاهک) نصب شدند. بعدها اسناد محرمانه فاش شده نشان داد که در مجموع 1083 کلاهک هسته‌اي از اين مدل در آمريکا توليد شده است.
طراحي و توليد کلاهک هسته‌اي W78 از سال 1974 در آزمايشگاه ملي لوس آلاموس آغاز شد، اين کلاهک‌ها نمونه ارتقا يافته کلاهک‌هاي هسته‌اي W50 بودند.
قدرت تخريب کلاهک W78 معادل 335 تا 350 کيلوتن تي.ان.تي است.
اين کلاهک‌ها وزني معادل 317 تا 363 کيلوگرم دارند.

کلاهک هسته‌اي W76اين کلاهک‌ها، هسته‌اي گرمايي هستند و از سال 1978 تا 1987 توليد شده‌اند که تا کنون مورد استفاده هستند. موشک‌هاي بالستيک زيردريايي‌هاي آمريکا SLBM (تريدنت 1 و تريدنت 2) مي‌تواند از اين نوع کلاهک‌هاي هسته‌اي را حمل کنند.
در مورد ابعاد اين کلاهک‌هاي هسته‌اي اطلاعات درستي موجود نيست، تنها وزن اين کلاهک افشا شده است که معادل 164 کيلوگرم است و قدرت تخريب آن معادل 100 کيلوتن خواهد بود.
نسخه به روز رساني شده W76-1 اين کلاهک هسته‌اي نيز علاوه بر زيردريايي‌هاي آمريکا در زيردريايي‌هاي انگليس نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
تمديد عمر فعاليت 800 عدد از اين کلاهک‌ها در سال 2000 از سوي دولت آمريکا تصويب شد، هم‌چنين اين رقم به 2000 عدد افزايش يافت که قرار است اين پروژه تا سال 2018 تکميل شود.
W76 هم اکنون پرشمارترين کلاهک‌هاي هسته‌اي زرادخانه هسته‌اي آمريکا را تشکيل مي‌دهند.
کلاهک هسته‌اي W88W88 کلاهک هسته‌اي گرمايي آمريکا با توان تخريب 475 کيلوتن است و نسبت به کلاهک‌هاي ديگر کوچک‌تر است. اين مدل در دهه 70 ميلادي در آزمايشگاه ملي لوس آلاموس طراحي شد. در سال 1999، رئيس اين آزمايشگاه اين مدل را پيشرفته‌ترين کلاهک هسته‌اي آمريکا دانست. در سال 2014، آخرين مدل آن W88-ALT370 ناميده شد و نخستين توليد آن تا سال 2019 پايان خواهد يافت.
موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما زيردريايي‌هاي اوهايو (تريدنت 2) مي‌تواند تا 8 کلاهک W88 را بر روي خود حمل کند.

W87کلاهک هسته‌اياين نوع کلاهک هسته‌اي براي نصب بر روي موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما (حافظ صلح) طراحي شده‌اند. بر روي 50 عدد از اين موشک‌ها تا 12 کلاهک هسته‌اي W87 نصب شده‌اند که قرار است تا سال 2050 اين موشک‌ها از رده خارج شوند و کلاهک‌هاي W87 بر روي موشک‌هاي مينت من 3 نصب شوند.
طراحيW87 در فوريه 1982 در آزمايشگاه ملي لاورنس ليورمور آغاز شد و روند توليد آن از جولاي 1986 آغاز و دسامبر 1988 به اتمام رسيد.

.
B61کلاهک هسته‌اي تسليحاتي که تا به حال درباره آن‌ها صحبت کرديم، تنها مي‌توانستند بر روي موشک‌هاي بالستيک مستقر شوند. اما «B61» قادر است توسط هر چيزي از جمله جنگنده «F-16» يا بمب‌افکن رادارگريز «B-2» حمل شود. کلاهک مذکور، سلاحي همه کاره است که قدرت آن مي‌تواند از 0/3 تا 340 کيلو تن تغيير کند.
قدرت کم اين کلاهک مي‌تواند سدهاي دفاعي شهرها را در هم بشکند، هم‌چنين قادر است منطقه‌اي به وسعت منهتن را به نابودي بکشاند. از اين رو ترامپ بايد به اين نکته توجه کند که براي به روز رساني هر عدد از اين سلاح‌ها، بايد دو برابر وزن‌شان طلا خرج کند.
«B61» نخستين بار در دهه 1960 ميلادي توسعه يافت و بعدها نيز 3155 عدد از آن‌ها ساخته شد. البته برخي از آن‌ها ديگر مورد استفاده قرار نمي‌گيرند.
ترامپ بايد اين مساله را بداند که به کارگيري هم‌زمان تمام آن‌ها، انفجاري به قدرت 1,072,700,000 تي ان تي ايجاد خواهد کرد.

.
B83 کلاهک هسته‌اي اين سلاح قوي‌ترين بمبي است که تا به حال بررسي کرده‌ايم «B83» .مي‌تواند انفجاري به قدرت 1/2 مگا تن ايجاد کند و تنها تسليحات هسته‌اي اين کشور به شمار مي‌رود که توانايي تخريب آن به واحد مگا تن مي‌رسد.
اگر چنين بمبي را در واشنگتن بيندازيم، اين شهر همراه با بخش زيادي از حومه‌هاي اطرافش، به کلي با خاک يکسان خواهد شد. وسعت آتشي که در اثر اين اتفاق ايجاد خواهد شد، به بيش از 805 متر مي‌رسد. تمام ساختمان‌هاي موجود در شعاع 7200 متري، به تلي از خاک تبديل مي‌شوند. اگر در فاصله 12 کيلومتري محل انفجار قرار داشته باشيد، تمام بدن شما دچار سوختگي درجه 3 خواهد شد و به طور حتم شاهد قطع عضو در بدنتان‌ خواهيد بود؛ البته اگر زنده بمانيد. ايالات متحده تا کنون 650 عدد از اين بمب‌ها را ساخته است.
همه‌ اين کلاهک‌هاي هسته‌اي براي عمل کردن به جنگ‌افزارها و سيستم‌هاي رهاسازي ديگري نياز دارند که در ادامه‌ آن‌ها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

موشک‌هاي قاره‌پيما بالستيک هسته‌اي (ICBM)نيروي هوايي آمريکا هم‌ اکنون داراي 450 موشک ICBM (مينت من) با قابليت حمل کلاهک‌هاي هسته‌اي است. اين موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما قادرند مسافتي بيش از 5000 کيلومتر را بپيمايند و هم‌زمان تا چند کلاهک هسته‌اي را نيز حمل کنند. در نسل جديد اين موشک‌ها با نام "حافظ صلح" اين امکان فراهم شده است که حتي کوچک‌ترين اهراف نيز با حداکثر دقت مورد هدف قرار گيرند.

بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌هاي با قابليت حمل تسليحات هسته‌اينيروي هوايي آمريکا هم‌چنين ناوگان بمب‌افکن‌هاي استراتژيک با قابليت حمل تسليحات هسته‌اي را در اختيار دارد. ناوگان بمب‌افکن‌ها شامل 93 عدد بمب‌افکن B-52 و 20 عدد بمب‌افکن B-2 هستند.
علاوه بر اين، ارتش آمريکا قادر است از تسليحات هسته‌اي کوچک غير استراتژيک بر روي موشک‌هاي کروز يا هواپيماهاي جنگنده استفاده کند.
آمريکا هم‌ اکنون داراي 400 بمب هسته‌اي است که مي‌تواند توسط جنگنده‌هاي F-15 ، F-16 و F-35 استفاده شدند.
350 عدد از اين کلاهک هاي هسته‌اي بر جنگنده‌هاي آمريکايي که در شش کشور اروپايي حضور دارندT نصب شده‌اند. اين کشورها از اعضاي ناتو هستند. تا سال 2014، 94 بمب‌افکن استراتژيک B-52 و B-2 به تسليحات هسته‌اي مجهز بوده‌اند که اين رقم تا سال 2018 به 60 بمب‌افکن کاهش خواهد يافت.

زيردريايي‌هاي هسته‌اينيروي دريايي آمريکا داراي 18 زيردريايي کلاس اوهايو است که 14 عدد از آنها قابليت پرتاب موشک‌هاي بالستيک را دارند. هر زيردريايي مي‌تواند تا 24 موشک‌ هسته‌اي تريدنت 2 را حمل کند. برخي از موشک‌هاي تريدنت به کلاهک‌هاي W88 مجهز شده‌اند.
تعداد موشک‌هاي آماده پرتاب نصب شده بر روي زيردريايي‌هاي اوهايو تا سال 2014، 336 عدد بوده است. اين رقم تا سال 2018، به 280 عدد کاهش خواهد يافت. اما بر روي هر يک از اين تسليحات استراتژيک نوع متفاوتي از کلاهک‌هاي هسته‌اي نصب مي‌شود.

گزارش از خبرنگار ايسنا: پوريا فيروزنژادانتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۱۵۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که روسیه تسلیحات هسته‌ای خارجی در لهستان را به عنوان یک هدف نظامی اولیه در نظر خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا،  ورشو در حال مذاکره با واشنگتن در مورد میزبانی احتمالی تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از برنامه ناتو است و «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان بر تمایل لهستان برای میزبانی از این سلاح‌ها تاکید کرده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه و در واکنش به این تحولات گفت که مسکو هرگونه گسترش توافق هسته‌ای ناتو را ماهیت «بی‌ثبات‌کننده» و «در واقع تهدیدکننده» روسیه می‌داند.

او گفت که این امر در مورد مأموریت‌های مشترک، جایی که اعضای غیرهسته‌ای بلوک تحت رهبری ایالات متحده برای استفاده از سخت‌افزار آمریکایی آموزش می‌بینند و حتی بیشتر از آن در مورد استقرار دائمی چنین تسلیحاتی که سرهای داغ در ورشو درباره آن صحبت می‌کنند، صدق می‌کند.

ریابکوف تاکید کرد سیاستمداران لهستانی که برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود رقابت می‌کنند، «باید درک کنند که هرگونه تغییر در آن جهت، امنیت بیشتری را برای لهستان فراهم نخواهد کرد، زیرا سایت‌های مربوطه قطعاً به هدف تبدیل خواهند شد».

این دیپلمات ارشد افزود: برنامه ریزان نظامی ما آن‌ها را در اولویت قرار خواهند داد.

دودا روز دوشنبه به روزنامه فکت گفت که شخصاً از ایالات متحده خواسته است تا بخشی از زرادخانه هسته‌ای خود را در لهستان مستقر کند. وی گفت: «اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای در خاک ما برای تقویت امنیت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما برای آن آماده‌ایم.»

«دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان که به یک نیروی سیاسی رقیب تعلق دارد، اظهارات رئیس‌جمهور دودا در همان روز را کم اهمیت جلوه داد و گفت که مایل است دودا روشن کند که قصدش از بیان آن‌ها چیست. او با توضیح اینکه لهستان هیچ برنامه خاصی برای میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای خارجی ندارد، افزود: «این ایده بسیار عظیم است، من می‌گویم بسیار جدی است».

به گفته منابع، آمریکا برخی از بمب‌های گرانشی هسته‌ای خود را در پنج کشور غیرهسته‌ای ناتو نگهداری می‌کند: بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه. دولت محافظه‌کار قبلی لهستان به رهبری قانون و عدالت (PiS) که دودا به آن تعلق دارد، سال‌ها به دنبال پذیرش در این باشگاه بوده است. تاسک رهبر پلتفرم مدنی است و دسامبر گذشته به عنوان نخست وزیر به قدرت بازگشت.

ریابکوف همچنین گفت که روسیه در صورت اتخاذ اقدامات عملی برای مصادره دارایی‌های این کشور، گزینه کاهش وضعیت روابط دیپلماتیک با آمریکا را بررسی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • فیلم کامل ادعای کریمی‌قدوسی درباره کلاهک هسته‌ای | اروپایی‌ها دست و پاشون را جمع کنند!
  • فیلم کامل ادعای تهدیدآمیز کریمی‌قدوسی درباره کلاهک هسته‌ای