Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-04@13:37:07 GMT

هشدار معاون وزیر نسبت به وضعیت فعلی راه‌آهن

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۱۵۸۴۳

هشدار معاون وزیر نسبت به وضعیت فعلی راه‌آهن

تین‌نیوز |

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به طرح ۳۵ میلیارد دلاری توسعه فولاد تصریح کرد: این طرح حجم بارهای معدنی را به ۲۱۰ میلیون تن افزایش دهد.

اما بر فرض جذب ۷۰ میلیون تن آن توسط راه‌آهن، حداقل ۱۰۰ میلیون تن این حجم روی جاده‌ها حمل‌ خواهد شد که باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها و سونامی عظیم کشتار جاده‌ای خواهد شد، بنابراین باید تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه ریلی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در شرکت راه‌آهن اظهار کرد: همان‌طور که مستحضرید مقام معظم رهبری توجه ویژ‌ه‌ای به حمل‌ونقل ریلی دارند و ایشان در بازدید از کارخانه مپنا در سال ۹۳ به محسن پورسید‌آقایی مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن فرمودند «... با توجه به هزینه‌های صورت گرفته در کشور چرا بار را از جاده به روی ریل منتقل نمی‌کنید و همچنین سهم ریل از بنادر کم است».

وی افزود: حمل‌ونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و در سیاست‌های برنامه ششم در فصل حمل‌ونقل، مقام معظم رهبری به دو بند ۲۴ و ۲۵ تاکید کردند که هر دو بند ذیل موضوع حمل‌ونقل ریلی است. در بند ۲۴ آمده است که اولویت حمل‌ونقل ریلی در حوزه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند ۲۵ اولویت حمل‌ونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان کرد: در این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفته شده است. با عنایت به اینکه حمل‌ونقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای حد اقل یک‌هفتم سوخت مصرف می‌کند. در ایران به‌طور متوسط به ازای حمل هر یک تن کیلومتر به نسبت جاده حدود ۴۸ سی‌سی سوخت کمتری مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن با اشاره به مصوبه بند «ق» ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با احتساب بهترین جاده در مقایسه با بدترین ریل به‌ صورت کارشناسی کاهش ۳۵سی‌سی مصرف سوخت را اعلام کرد و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود.وی خاطرنشان کرد: در کشور با در نظر گرفتن بارنامه حدود ۲۵۰ میلیارد تن کیلومتر بار جابه‌جا شده که سهم ریل ۲۷ میلیارد تن کیلومتر بوده است.

در ابتدای سال ۹۲ سهم ریل از تناژ ۳۲ میلیون تن بود؛ اما این رقم در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن رسید. همچنین سهم ریلی در تن کیلومتر 4/ 22 میلیارد تن کیلومتر بود که در سال ۹۵ به 2/ 27 میلیارد تن کیلومتر رسید؛ اما در مقایسه به ۱۲ درصد حمل جاده‌ای رسیده‌ایم.محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس گفت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راه‌آهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل‌ بار برسد یعنی با نگاهی بر ترند (trend) بار باید حمل ۴۰ میلیون تن بار به ۱۹۵ میلیون تن افزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از ۲۰ میلیون نفر به ۱۰۰ میلیون مسافر ارتقا یابیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص یک درصد از فروش نفت و گاز در کشور به حمل‌ونقل ریلی در سال ۹۵ محقق نشده است، گفت: ۲۷ میلیارد تن کیلومتر در برابر ۲۵۰ میلیارد تن کیلومتر و اینکه چه میزان از این حجم قابل‌ انتقال روی ریل بوده است و با احتساب میزان صرفه‌جویی در مصرف سوختی که می‌توانست اتفاق افتد، متوجه می‌شویم که چه منفعت ملی عظیمی در حال از بین رفتن است.

البته آسیب‌های زیست‌محیطی و تلفات رانندگی را نباید فراموش کرد.مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه طرح توسعه فولاد به ارزش ۳۵ میلیارد دلار در دست انجام است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ بارهای معدنی ۶۰ میلیون تن بوده که سهم راه‌آهن ۲۰ میلیون تن بوده است. این ۳۵ میلیارد دلار قادر است حجم بارهای معدنی را به ۲۱۰ میلیون تن افزایش دهد؛ اما بر فرض اینکه راه‌آهن ۷۰ میلیون تن آن را جذب کند، ۱۴۰ میلیون تن باقیمانده به منزله حرکت حداقل ۱۰۰ میلیون تن این حجم روی جاده‌ها است که باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها و سونامی عظیم کشتار جاده‌ای خواهد شد. بنابراین باید تدبیر مقام معظم رهبری به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت از لحاظ ملی دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: وقتی از جاده‌هایی که با منابع ملی ساخته می‌شوند هیچ‌گونه عوارضی اخذ نمی‌شود و امسال بعد از سال‌ها میزان عوارض دریافتی از کامیون‌ها از ۳ به ۴ درصد افزایش یافت و اینکه قیمت گازوئیل بنا به مصلحت اقتصاد سیاسی ۳۵۰ تومان است به‌طور حتم باید تدبیری شود.

محمدزاده با اشاره به قیمت تجاری سوخت در آلمان اظهار کرد: طبق مصوبه مجلس آلمان، راه‌آهن از اول ژانویه باید تعرفه خود را ۵۰ درصد کاهش دهد البته دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند تا سهم حمل‌ بار افزایش یابد. پس اگر به اقتصاد مقاومتی و توسعه حمل‌ونقل می‌اندیشیم واقعا راه‌آهن نماد اقتصاد مقاومتی است.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۱۵۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روکش آسفالت ۳۶ کیلومتر از محور بیرجند – نهبندان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از اجرای روکش آسفالت 36 کیلومتر از محور بیرجند _ نهبندان خبرداد و گفت: با هدف بهبود وضعیت تردد و ارتقای ایمنی عبور و مرور، عملیات روکش آسفالت محور شریانی وکریدوری بیرجند - زاهدان در حوزه شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و نهبندان آغاز شد.

سید محمد فرخی با عنوان اینکه محور بیرجند – زاهدان یکی از مهمترین محور‌های مواصلاتی استان است، افزود: پروژه‌های متعدد جهت بهبود عملکرد محور تعریف شده  که ابتدا لکه گیری و درزگیری انجام و سپس مسیر لایه نهایی اجرا می‌ شود.

رییس اداره نگهداری راه‌ های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: با اجرای این عملیات، شاهد تردد ایمن و افزایش عمر مفید جاده خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • بارشهای بهاری جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • وضعیت جاده‌ها/ کندوان یک‌طرفه شد
  • چرا برای صاحبان بار انتخاب ریل به جای جاده جذابیتی ندارد؟
  • تداوم بارندگی در لرستان/ ریزش کوه در محور «پای آستان»
  • عملیات روکش آسفالت محور بیرجند نهبندان به طول ۳۶ کیلومتر
  • آغاز بهسازی آسفالت آزادراه تبریز – زنجان
  • پیشرفت ۷۸ درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی
  • معاون پارلمانی رئیسی: از مجلس آینده انتظار داریم همکاری خوبی با دولت داشته باشد؛ البته ما از مجلس فعلی هم راضی هستیم
  • روکش آسفالت ۳۶ کیلومتر از محور بیرجند – نهبندان
  • آسفالت ۶۰ کیلومتر از محور روستای جوزستان به معدن