Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@08:40:06 GMT

واریز مستمری کمیته امداد به حساب مردگان!

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۱۶۷۷۷

با وجود تاکید صریح قانون ششم توسعه مبنی بر افزایش 3 برابری مستمری مدجویان کمیته امداد و بهزیستی، هنوز مشخص نیست که مستمری این افراد افزایش یافته یا یارانه ماهانه آنها.

باشگاه خبرنگاران جوان: فقر و نداری معضلی است كه در هر جامعه‌ای وجود دارد و مسئولان مربوطه برای رفع آن اقدامات متعددی را انجام می‌دهند، اقداماتی كه امیدوار هستند که در پی آن، این مشكل فراگیر ریشه كن شود و وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به طور معمول در هر جامعه‌ای نهادی به عنوان متولی رفع فقر وجود دارد تا تنها به این موضوع بپردازد و برای از بین بردن آن اقداماتی را انجام دهد. در ایران نیز پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی به دستور رهبر كبیر انقلاب، نهادی با عنوان كمیته امداد امام خمینی(ره) برای رفع فقر تشكیل و پس از سال‌ها نیز سازمان بهزیستی برای نگهداری و حمایت از معلولان و رفع مشكلاتشان تأسیس شد. نهادهایی كه با بودجه‌ای تعیین شده از سوی دولت و با مشاركت‌های مردمی آغاز به كار كردند و افراد ناتوان مالی را با توجه به شرایط قانونی تحت حمایت قرار داند.

رفته رفته و با توجه به تورم و موضوعاتی از این قبیل، مستمری مددجویان ماهیانه افزایش یافت تا روند زندگی آنها بهبود یابد، اما این افزایش مستمری در اواخر سال 95 با اما و اگرهای متعددی همراه شد و مخالفان و موافقان زیادی در مورد نهادی که باید این افزایش مستمری را به حساب مددجویان واریز کند، اظهار نظر كردند.
افزایش 3 برابری مستمری مددجویان كمیته امداد و بهزیستی در برنامه ششم توسعه

بر اساس برنامه ششم توسعه دولت باید در طول اجرای برنامه علاوه بر پرداخت یارانه، هر سال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، پرداخت کند كه سال گذشته و با حمایت نمایندگان مجلس افزایش 3 برابری مستمری مددجویان تصویب و به نهادهای مربوطه ابلاغ شد.

مطابق قانون افزایش کمک دولت به اقشار آسیب پذیر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید از راه افزایش مستمری پرداخت می‌شد نه یارانه، اما بر اساس گفته های مسئولان 2 نهاد حمایتی كمیته امداد و بهزیستی این افزایش مستمری در قالب یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.
نام افزایش مستمری كه به یارانه تغییر كرد

بیش از 500 هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که این تعداد را 180 هزار زن سرپرست خانوار و 330 هزار معلول شامل می شود، همچنین حدود یک میلیون و 600 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند كه قرار بود افزایش مستمری به حساب این افراد واریز شود، اما در حال حاضر و بر اساس ادعای مسئولان مربوطه، افزایش 3 برابری مستمری مددجویان كه در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده بود، محقق نشد و تنها یارانه افراد افزایش پیدا كرده است، چراكه آن‌ها معتقدند این مبالغ باید به حساب كمیته امداد و یا سازمان بهزیستی واریز می شد و مسئولان در این 2 نهاد پس از بررسی های انجام شده و بر اساس بانک اطلاعاتی كه در اختیار داشتند مبالغی را به حساب مددجویان واریز می‌كردند و این درحالی است كه این موضىوع محقق نشد و دولت از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها اقدام به واریز مبالغ تعیین شده به حساب نیازمندان كرد.

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد با اشاره به افزایش یارانه به جای مستمری مددجویان گفت: دولت به جای اینکه اعتبار در نظر گرفته شده را به حساب مستمری کمیته امداد و مددجویان واریز کند، به حساب یارانه واریز کرد، این خلاف قانون است، چرا که مستمری است و محل تامین آن از هدفمندی یارانه ها است.

این اظهارات در حالی بیان شده كه مسئولان مربوطه در دولت نظر دیگری دارند و معتقدند این واریز مستمری یا یارانه از سوی سازمان هدفمندی یارانه صحیح است.
افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ربطی به یارانه ها ندارد

احمد میدری معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش مستمری مددجویان می گوید: افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با پرداخت یارانه ها بی ارتباط است؛ این پرداخت به معنای افزایش مستمری است، نه افزایش میزان یارانه ها.

وی افزود: بر اساس قانون «تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست» مصوب سال 1374 که در برنامه های 5 ساله توسعه نیز تمدید شده، دولت ها به میزان مختلف آن را اجرا کرده اند و آن نیز افزایش مستمری مددجویان نهادهای حمایتی است.

میدری خاطرنشان کرد: در این دوره برای تمرکز اطلاعات و اجرای بهتر این قانون، کاری که انجام شد این بود که مبلغ این افزایش مستمری از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها به حساب افراد تحت پوشش واریز شد، اما این به معنای افزایش میزان یارانه افراد نیست.

معاون رفاه وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: در این فرآیند اطلاعات افراد واجد شرایط از سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت و از آنجایی که این احتمال وجود داشت برخی افراد از دو نهاد استفاده کنند، برای رفع این مشکل و سایر مشکلات در این حوزه تصمیم بر این شد که واریز این مبلغ به صورت متمرکز از طریق سازمان هدفمندی صورت بگیرد که در مقاطع بعدی نیز این پرداخت با همین ساز و کار انجام خواهد شد.

اظهارات میدری در حالی است كه گویا مسئولان این نهادها نظراتی متفاوت دارند، چرا كه معتقدند این مبالغ باید از طریق کمیته امداد و بهزیستی به حساب مددجویان واریز شود.

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد در خصوص اینکه محل پرداخت یارانه سازمان هدفمندی است، در حالی که مستمری از سوی نهادهای حمایتی پرداخت می شود و آیا این مساله در آینده مشکل ساز نخواد شد؟ گفت: ما هم معتقدیم که افزایش مستمری مددجویان باید از طریق کمیته امداد انجام شود. بانک اطلاعاتی کمیته امداد بسیار دقیق است و تغییرات و تحولات در وضعیت مددجویان به روز می شود. سهم کمیته امداد و بهزیستی از محل ماده 79 برنامه ششم توسعه 40 هزار میلیارد ریال است و ستاد هدفمندی یارانه ها برای فروردین و اردیبهشت یارانه افراد تحت پوشش را به 3 برابر افزایش داد، در حالی که طبق قانون باید مستمری مددجویان افزایش می یافت.

بانک اطلاعاتی دقیقی كه معاون حمایت كمیته امداد از آن یاد می كند، بانكی است كه به گفته وی بیش از 4 هزار نفر همزمان تحت پوشش دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی هستند و در واقع از هر دو نهاد مستمری دریافت می كنند. همچنین بسیاری از افرادی كه نامشان در لیست اسامی دریافت مستمری وجود دارد، فوت كرده اند و با تمام نیازمندهایی كه در جامعه وجود دارد، ماهیانه این مبالغ به حساب هایی واریز می شود كه صاحبان آن ها در قید حیات نیستند.

آیا با وجود این شرایط باز هم می توان گفت كه بانک اطلاعاتی دقیقی در اختیار این نهاد حمایتی قرار دارد؟ آیا ورود مسئولان مربوطه به این موضوع ضروری نیست؟، همه این موضوعات و اما و اگرهای به وجود آمده در حالی است كه هدف نهادها و ارگان های مربوطه باید رفاه حال جامعه هدف باشد و اینكه واریز مستمری یا یارانه از سوی كدام مرجع صورت می گیرد از اهمیت چندانی برخوردار نیست و در میان این كش و قوس ها تنها محرومان هستند که آسیب می بینند.
مرجع اعمال قانون افزایش 3 برابری مستمری مددجویان اهمیت چندانی ندارد

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش 3 برابری مستمری مددجویان 2 نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی اظهار داشت: سال گذشته با وجود اینکه از سوی دولت برنامه ای مبنی بر افزایش مستمری مددجویان در برنامه ششم توسعه مطرح نشده بود، اما با تصویب نماینگان مجلس افزایش 3 برابری مستمری نیازمندان تصویب و طی دو ماه گذشته از سوی دولت به حساب آنان واریز شد.

وی به مخالفت برخی دستگاه های حمایتی مبنی بر اعمال قانون افزایش 3 برابری مستمری مددجویان از سوی دولت اظهار داشت: برخی از این دستگاه ها از واریز مستقیم مبلغ مورد نظر به صورت مستقیم به حساب مددجویان ناراضی هستند که پیشنهاد می‌کنیم مسئولان به جای توجه به موضوعات غیرضروری، رسیدگی به مشکلات نیازمندان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رضایی با تاکید بر اینکه واریز این مبلغ از چه مرجعی باشد، مهم نیست، تصریح کرد: اعطای مبالغ تعیین شده در برنامه ششم توسعه از هر مرجعی انجام شود، اهمیت چندانی ندارد، چرا که هدف ما از افزایش مستمری رفاه حال نیازمندان و رفع فقر در کشور است. حال آن که دولت خود مسقیم وارد عمل شده و واریز را انجام داده است، جای تعجب و نگرانی ندارد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۱۶۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اقدام کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، گفت: کمیته امداد نهاد پیشران در حوزه اشتغال در کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدجواد ایروانی، شب گذشته در مراسم افتتاح زائرسرای شماره 2 کرامت ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد، گفت: کمیته امدادامام خمینی ره بدون شک یکی از بزرگترین نهادهای خیریه‌ مردمی در جهان است و وسعت و گستردگی خدمات، آن را از همه نهادهای دیگر متمایز می‌کند.

وی افزود: کمیته امداد نشان‌دهنده نیات خیر و ظرفیت‌های دولتی است که در جهت توانمندسازی محرومان بسیج شده است.

ایروانی با اشاره به اقدامات کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان، تاکید کرد: این روش‌ها و سازو کارها بسیار ارزشمند و باید الگوگیری شود.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه گسترش عدالت، ذات جمهوری اسلامی است، افزود: ایجاد صندوق امداد ولایت با یک طهارت مالی بالا، تاسیس صندوق ضمانت اشتغال، جذب گروه‌های جهادی برای خدمت به محرومان و ایجاد راهبران شغلی از دستاوردهای بزرگ کمیته امداد است.

وی تصریح کرد: کمیته امداد نزد مردم سرمایه اجتماعی بالایی دارد و یکی از نهادهای پیشران در اشتغال کشور، ایجاد کسب و کارهای کوچک و عرضه محصولات تولیدی و زنجیره‌سازی کسب و کارهای آنهاست.

ایروانی خاطر نشان کرد : امیدواریم با فراهم کردن زمینه اشتغال، چرخه فقر را در کشور بشکنیم و با کمک مردم، دولت و سایر نهادها، خدمات بیشتری به این جامعه صورت گیرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • زائرسرای «کرامت ۲» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد
  • افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد
  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است
  • ارائه خدمات حقوقی به بیش از هزار مددجوی زنجانی
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • خودکفایی ۴ هزار و ۵۹۸ مددجوی استان همدان
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟