Web Analytics Made Easy - Statcounter

از طبیعت و مسافرت شمال و شیراز زیاد شنیده اید، اما شاید بد نباشد این بار مقصد گشت و گذارتان را در جایی از استان کُردستان جستجو کنید تا مطمئن شوید بهشت جایی در همین گوشه و کنار قرار دارد! طبیعت منحصر به فرد روستایی در فصل تابستان، این فرصت را به شما می دهد تا منظره هایی را به چشم ببینید که تا به حال تنها در تابلوهای نقاشی دیده بودید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشنهاد ما برای این سفر روستای گلین از توابع شهرستان سنندج است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، گلین گردشگاهی است بکر و فرح انگیز، دره ای پوشیده از درختـان گـوناگون با درختان شاتوت معروف و رودی همیشه خروشان که کیلومترها زیبایی و لطافت را به گردشگران و مهمانان خود هدیه می کند.


منطقه گلین از توابع شهرستان سنندج و در دهستان ژاورود شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۵۶۰ نفر (۳۸۹خانوار) بوده‌است


این روستا، از نظر جاذبه های گردشگری بخصوص در فصل های بهار و تابستان بواسطه طبیعت سرسبزش، همواره پذیرایی مسافران و گردشگران زیادی از مناطق مختلف استان کردستان و سایر استان های کشور است.


صبح روز جمعه همراه خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کردستان به میزبانی شرکت هواپیمایی فراز کُرد مهمان این روستای زیبا می شویم ، در راه بلندی دره ها و آسفالت نبودن جاده ها و صد البته طبیعت بکر و زیبایی که پشت بام هر خانه حیاط خانه ی دیگری است توجهش را به خود جلب می کند، مردمی مهمان نواز که همیشه منتظر مردمی هستند تا قدم به قدم این روستا را برایت بازگو کنند.


رئیس شورای روستای گلین از ابتدای ورود همراهمان می شود و نقاط قوت و ضعف این روستا را یکی یکی برایمان بازگو می کند. از طبیعت بکر و شگفت انگیز و همچنین قدمت بیش از هزار ساله تا کلید دویست ساله ی بانو سلطنت و درخت 450 ساله !


کلید دویست ساله ی بانو سلطنت


به داخل روستا که می رویم و محو تماشای این رخدادهای خدادادی که می شویم ، کلید چوبی دویست ساله بانو سلطنت 85 ساله با در قدیمی و حوض 300 ساله ، شگفتی و محو تماشایت را به این روستای دلنشین افزون تر می کند ، دایه ای که تنها زندگی می کند و بیش از دویست سال است که میراث دار این کلید و خانه ی چوبی شده است هر چند ضعف مالیش بسیار اندک است اما نگاه مهربانانه اش و ذوق درونش از اینکه مسافران راهی این خانه می شوند خوشحالیش را چندین برابر می کند.


معماری سنگی و قدمت 1300 ساله این روستا


خانه های ساخته شده از سنگ ، همانند گل سنگ هایی ، سر از سنگ بدر آورده اند . در شمال روستا و روبروی بالاترین ارتفاعی که مشرف به روستا است آثاری از دیوارهایی به جا مانده که نشانه ای از بافت کهن روستا است و اکنون متروکه می باشد .


دیوار خانه های قدیمی از سنگهای چیده شده بر روی هم و بدون استفاده از ملات ( خشکه چین ) درست شده است و دیوار خانه های جدید الاحداث نیز به همان طریق ولی در میان سنگها را با سیمان و یا گچ و خاک پر کرده اند . بر روی دیوار سنگی خانه ها که ضخامت آنها بیش از نیم متر است . تیرهای قطور از جنس چوب درخت چنار انداخته شده است . فاصله این تیرها 70 سانتی متر و روی این تیرها را تماماً تخته کوبیده اند .


تعدادی از خانه های نو ساز روستا به سبک خانه های شهری ساخته شده است زیرا بیشتر مردان روستا قسمتی از سال را در بخش ساختمان سازی شهر های استان کردستان و به ویژه در تهران کار می کنند ، به همین دلیل تحت تاثیر کار در شهر ، بخشی از فرهنگ ساختمان ساز ی شهری را با اندکی تغییرات و با توجه به اندازه و موقعیت زمین به روستا منتقل کرده اند


این جاده در پایین آبادی و موازی با ای کوچه است و چندین کوچه فرعی به موازات اصلی ونیز چندین کوچه از بالاترین قسمت آبادی به سمت پائین کشده شده است که برکوچه های اصلی روستا عمود و تا پائین روستا ادامه دارد . کوچه های روستا اغلب مستقیم نبوده و تابع شیب زمین است . کوچه هایی که در مسیر شمالی –جنوبی قرار گرفته اند ، اغلب مارپیچ و کاه به علت شیب زیاد پلکانی اند.


درخت 450 ساله در روستای گلین


هر چقدر که قدم به قدم این روستا را پشت سر می گذاریم ، زیبایی های آن رُخَش را بیشتر برایمان نمایان تر می کند، چرا که وجود درخت 450 ساله با پهنه ای زیاد و ریشه ای مستحکم در این روستا ، وجود بیشتر گردشگر را از شهرهای مختلف کشور برای دیدن این همه نعمت بیشتر می کند.


درختی که در وسط آبادی و در جلوی منزل یکی از اهالی این روستا قرار دارد و به گفته ی خودشان قدمتی بیش از 400 ساله دارند.


کمبود آب کشاورزی از مشکلات اصلی مردم


دهیار روستای گلین کمبود آب کشاورزی را از مشکلات اصلی مردم ساکن در این روستا از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج عنوان کرد.


وی می گوید: طی چند سال اخیر مشکل آب مردم روستای گلین همچنان ادامه پیدا کرده است و مسئولان و مدیران مختلفی نیز در جریان بازدید از این روستا وعده بهبود شرایط را اعلام کرده اند ولی در حال حاضر نیز مشکل کمبود آب همچنان ادامه دارد و انتظار می رود که به صورت جدی در راستای رفع این مشکل اساسی مردم روستا اقدامات بهتری در دستور کار مدیران و مسئولان استان و شهرستان قرار گیرد.



دهیار روستای گلین بیان کرد: مشکلات کمبود آب کشاورزی در روستای گلین به جایی رسیده است که متاسفانه هر سال شماری از خانوارهای ساکن در این روستا مجبور می شوند که برای ادامه زندگی به شهر سنندج مهاجرت کنند که این وضعیت تا حدودی نگران کننده و باعث کاهش جمعیت روستای گلین می شود.

هر چند مسئولین در بازدید از این روستا قول ها و وعده و وعیدهایی داده اند اما باید منتظر ماند و دید که تا چه هنگام بر مشکلات این روستا می توان جامه ی عمل پوشاند....

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۰۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد

محمد مطهری  گفت:با تبدیل این روستا به شهر تعداد شهر‌های شهرستان شبستر به تعداد ۱۲ شهر رسید که در سطح کشور یک شهرستان منحصر به فرد از نظر کمیت شهر‌ها می‌باشد.

وی افزود:نظرلو در دهستان میشو جنوبی و بخش صوفیان شهرستان شبستر قرار گرفته و بیش از ۴ هزار نفر جمعیت دارد.

وی عنوان کرد:مردم نظرلو شغل اصلی شان کشاورزی بوده و از مردمان تلاشگر خطه آذربایجان می‌باشند و محصول اصلی این روستا در کشاورزی گوجه فرنگی می‌باشد که همه ساله به سراسر کشور صادر می‌شود.

فرماندار شبستر خاطرنشان کرد:امیدواریم با همکاری مردم و تلاش مسئولین شهری و شهرستانی شاهد توسعه بیش از پیش نظرلو یکی از قطب‌های کشاورزی شهرستان شبستر باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • عمران وآبادانی روستاهای استان در قالب طرح هادی
  • به اجرای طرح ۲۰ ساله آبرسانی ۴۱ روستا در بخش کرون رسیدگی شود
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد
  • رقابت دویست و سی داوطلب گروه علوم تجربی کیش در آزمون سراسری
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل