Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@07:39:44 GMT

کاهش قابل ملاحظه بارش طی مرداد ماه امسال در مازندران

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۲۰۴۹۵

کاهش قابل ملاحظه بارش طی مرداد ماه امسال در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران از کاهش قابل ملاحظه بارش طی مرداد ماه امسال در این استان خبر داد.

به گزارش ایسنا ، سیدمحمدرضا رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دومین ماه فصل تابستان 96 مرداد ماه همانند نخستین ماه فصل تابستان نسبت به نرمال دوره آماری کاهش قابل ملاحظه حدود 78 درصدی داشت و موجب شد کاهش 22 درصدی 4 ماه نخست سال 96 به حدود 30 درصد کاهش در پنج ماهه نخست برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در تیر ماه سال جاری از 15 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک مازندران رامسر، نوشهر، بابلسر، آمل، قراخیل قائم‌شهر، ساری، دشت‌ناز، بندر امیرآباد بهشهر، گلوگاه، سیاه‌بیشه، کجور، بلده، آلاشت، پل‏‌سفید و کیاسر، تنها در دشت‌ناز حدود 34 درصد نسبت به نرمال افزایش بارش ایجاد شد و در مابقی ایستگاه‏ های استان میزان بارش آنها کاهش قابل ملاحظه بین 37 تا 100 درصدی داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: بیشترین کاهش نسبت به نرمال از کجور، رامسر و نوشهر حدود 100، قراخیل قائم‌شهر، بلده، بندرامیرآباد، گلوگاه، ساری و کیاسر بین 93 تا 99 درصد است.

رضوی با اشاره به اینکه در بیش از نیمی از ایستگاه‌‏ها بین 90 تا 100 با کاهش بارش مواجه بودند، تصریح کرد: بنابراین لازم است بخش‌‏های مختلف با توجه به کاهش بارندگی و افزایش میانگین دما تا یک درجه در پنج ماه نخست امسال، در مصرف انرژی آب و برق و غیره مدیریت و تمهیدات لازم را به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: متوسط بارش مرداد ماه سال 96 استان مازندران، حدود 6 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 78 درصد کاهش و نسبت به تیر ماه سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشته است به‌طوری‌که میزان بارش به جزو دشت‌ناز که 34 درصد نسبت به نرمال دوره آماری افزایش داشت در بقیه ایستگاه‌های استان میزان بارش آنها کاهش قابل ملاحظه داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: همچنین طی این مدت بیشترین کاهش نسبت به نرمال از کجور، رامسر و نوشهر حدود 100 درصد، قراخیل قائم‌شهر، بلده، بندرامیرآباد،گلوگاه، ساری و کیاسر بین 93 تا 99 درصد، سیاه‌بیشه و بابلسر 68، آلاشت 52، پل‏‌سفید 42 ، آمل 37 درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه متوسط بارش دو ماه نخست فصل تابستان سال 96 استان مازندران، حدود 25 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 56 درصد کاهش و نسبت به تیر ماه سال گذشته حدود 62 درصد کاهش داشته است، افزود: به‌طوری‌که میزان بارش به جزء بلده که 45 درصد نسبت به نرمال افزایش داشت در مابقی ایستگاه‏‌های استان میزان بارش آنها کاهش قابل ملاحظه داشته است و بیشترین کاهش نسبت به نرمال به‌ترتیب از بندر امیرآباد 91، گلوگاه 89، ساری 84، قراخیل قائم‏‌شهر 82، نوشهر و بابلسر 77، رامسر 68، کیاسر 63، آمل 62، کجور 60، دشت‌ناز 41، آلاشت 23، پل‌سفید 20 و سیاه‌بیشه 2 درصد بوده است.

رضوی اظهار کرد: متوسط بارش پنج ماه نخست امسال مازندران، حدود 117 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 30 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 49 درصد کاهش داشت، به‌طوری‌که در تمامی ایستگاه‌‏های استان با کاهش بارش روبه‌رو بوده‌‏اند.

وی افزود: بیشترین کاهش بارش هم به‌ترتیب از گلوگاه و بابلسر حدود 49، ساری و بندرامیرآباد 43، نوشهر 39، کجور 37 ، قراخیل قائم‌شهر 35، دشت‌‏ناز 34، کیاسر 33، رامسر 31، پل‏‌سفید 19، آلاشت 16، آمل 10 ، سیاه‏‌بیشه 6 و بلده 4 درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: متوسط بارش 11ماهه سال زراعی(سال آبی) 96-95 مازندران حدود 523 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت حدود 17 درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود 27 درصد کاهش داشت که نسبت به دوره آماری تنها در دو ایستگاه نوشهر و سیاه‏‌بیشه حدود یک درصد افزایش بارش اتفاق افتاد.

رضوی در پایان تصریح کرد: بیشترین کاهش بارش در 11 ماهه سال زراعی جاری نیز به‌ترتیب از گلوگاه حدود 38 ، بندرامیرآباد 34، دشت‌ناز 31، کجور 30، کیاسر 28، قراخیل قائم‌شهر 24، ساری 22، پل‏‌سفید 20، بابلسر 17، رامسر 10 ، بلده 9، آلاشت 8 و آمل حدود یک درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۰۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه بارش‌های بهاری امسال کرمانشاه کم‌سابقه بوده و همین بارش‌ها موجب جان گرفتن رودها و چشمه سارها و جاری شدن آبشارهایی در جای جای این دیار شده است.

بهار امسال چندین بارش خوب در کرمانشاه رخ داد که آخرین آن بارش های اواخر هفته قبل بود که تا روز گذشته هم ادامه داشت. بارش‌هایی که بیش از ۷۰ میلیمتر بارندگی برای استان به همراه داشت و در برخی نقاط از جمله ثلاث باباجانی از ۱۵۰ میلیمتر هم گذشت.

این بارش‌های مناسب سبب شد تا میزان بارش‌های سال زراعی جاری استان از میانگین بارش های ۳۰ سال گذشته استان(دوره بلندمدت) فراتر رود. اگر چه هنوز تا رکورد بارش‌های یک سال استان فاصله زیادی داریم.

براساس آمارهای هواشناسی، میانگین بارش‌های استان کرمانشاه در سال زراعی جاری(مهر ۱۴۰۲ تاکنون) به ۵۱۸ میلیمتر رسیده که از بارش های دوره بلندمدت استان(۴۸۶ میلیمتر) ۱۵ درصد بیشتر بوده است. این آمار در مقایسه با بارش‌های سال زراعی گذشته رشد ۲۷ درصدی داشته است.

آمار بارش‌های شهر کرمانشاه نیز در این مدت ۴۸۸ میلیمتر بوده که از دوره بلند مدت ۱۷ درصد و از سال گذشته ۳۳ درصد بیشتر است.

در سال زراعی جاری پاوه با ۱۰۰۳ میلیمتر، بیشترین بارش را در استان داشته که این آمار هم نسبت به دوره بلندمدت ۳۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

کمترین بارش امسال استان نیز به میزان ۳۰۹ میلیمتر مربوط به سنقروکلیایی بوده که البته این آمار هم از سال گذشته ۱۴ درصد بیشتر بوده، اما نسبت به دوره بلندمدت ۲۰ درصد کاهش داشته است.

در بین تمام ایستگاه‌های هواشناسی استان تنها در ایستگاه سومار(۳۵۴ میلیمتر) بارشی کمتر از سال گذشته به ثبت رسیده است. همچنین بارش اکثر ایستگاه های هواشناسی استان نیز - بجز سرارود، سنقروکلیایی و حمیل- از میانگین بلندمدت بیشتر بوده است.

البته هنوز رکورد بارش های یک سال زراعی کامل در استان مربوط به سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ با ۷۷۵ میلیمتر بارش است، اما این پایان بارش‌های امسال کرمانشاه نیست و طبق اعلام هواشناسی از فردا نیز دوباره شاهد وقوع بارش هایی در سطح استان هستیم و باید منتظر ماند و دید آیا امسال رکورد بارش های کرمانشاه شکسته می شود یا خیر که البته کمی بعید به نظر می رسد.

طبق اعلام هواشناسی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته گذر موج ناپایدار دیگری مجدداً سبب بارندگی همراه با رعدوبرق و در برخی نقاط رگبار تگرگ - البته نه به شدت و گستردگی سامانه اخیر- خواهد شد. بارش های این سامانه که فردا(دوشنبه) در نیمه غربی و نواحی شمالی استان از شدت بالاتری برخوردار خواهد بود موجب آبگرفتگی معابر و رواناب خواهد شد. در روز سه شنبه هم بارش ها غالباً به شکل رگبارهای موقت و پراکنده خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی
  • کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت دام زنده سبک نسبت به سال گذشته
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • کاهش بیش از ۱۰۰ میلیمتری بارش در تهران
  • فرزین: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • فرزین: نرخ رشد پول به ۱۶ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد پول به ۱۶ درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه