Web Analytics Made Easy - Statcounter


نشست رسانه ای هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با حضور داوود فتحعلی بیگی دبیر و دیگر دست اندرکاران این رویداد امروز شنبه ۴ شهریورماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، صبح امروز شنبه ۴ شهریور ماه نشست رسانه ای هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با حضور داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، محمدحسین ناصربخت دبیر بخش سمینار و قائم مقام دبیر، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه و آراسب احمدیان مدیرعامل موسسه خیریه محک در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای نشست فتحعلی بیگی با اشاره به اینکه اطلاعات آماری را دبیران بخش های دیگر ارائه می دهند عنوان کرد: علاقه مندم به جای ارائه آمار چند خاطره برایتان بگویم. در سال های اولیه برگزاری این جشنواره که هنوز به صرافت رقابتی برگزار کردن آن نیفتاده بودیم چون گروه های محدودی تمایل به شرکت در جشنواره داشتند در همین سالن کنفرانس تئاتر شهر برخی گروه ها اجراهای بداهه داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در سال های اولیه برپایی این رویداد پیشکسوت های زیادی از جمله زنده یادان هاشم فیاض، سعدی افشار و مصطفی عرب زاده در جشنواره شرکت می کردند، همچنین در آن سال ها سمینارها به شکل امروز برگزار نمی شد و تنها یکی، دو نفر را برای سخنرانی دعوت می کردیم که از آن جمله می توان به زنده یادان شهیدی و حسین کسبیان اشاره کنم. این خاطرات را به این دلیل عنوان می کنم تا بماند برای آیندگان و اینکه بدانید ما چه مسیری را برای حفظ و اشاعه نمایش های سنتی طی کردیم.

این مسیر در حالی طی شد و به اینجا رسید که هیچ دانشکده ای به ما لبیک نگفت و حتی سازمان میراث فرهنگی نیز با ما مشارکت نکردفتحعلی بیگی یادآور شد: این مسیر در حالی طی شد و به اینجا رسید که هیچ دانشکده ای به ما لبیک نگفت و حتی سازمان میراث فرهنگی نیز با ما مشارکت نکرد. بخش های مختلف جشنواره رفته رفته اضافه شدند و ما در این دوره ۵۵۰ درخواست برای حضور در جشنواره داشتیم. در واقع از ۱۲ تقاضا در دوره اول به ۵۵۰ تقاضا در دوره هجدهم رسیدیم.

در ادامه ناصربخت با ارائه آماری از بخش سمینارهای جشنواره یادآور شد: نخستین بخش جشنواره نمایش های آیینی و سنتی بخش سمینار است که امسال پنجمین دوره اش برگزار می شود. در این بخش ۴۰ مقاله پذیرفته شده داریم که ۹ مقاله به شکل پوستر، ۶ مقاله به شکل سخنرانی، ۱۱ مقاله خارجی که از این میان سه مقاله از طریق دعوت و ۸ مقاله دیگر از طریق فراخوان خارجی در جشنواره حضور دارند. ۱۲ تن از اساتید هم در بخش دعوت از اساتید و پژوهشگران در این رویداد حضور دارند. در مجموع در این بخش ۴۰ مقاله داریم که ۲۹ مقاله به شکل سخنرانی در روزهای ۸ و ۹ شهریور ارائه خوهند شد.

وی متذکر شد: موضوعات این بخش نیز عمدتا حول محور تعزیه و نقالی است اما تلاش کرده ایم به آیین ها و نمایش های تخت حوضی و تلاش هایی که در جهت حفظ میراث سنتی و معنوی انجام شده نیز بپردازیم. همچنین جمعی از پژوهشگران جوان، پیشکسوت و اساتید هیات علمی دانشگاه ها را در کنار هم جمع کرده ایم تا این بخش با کیفیت مناسبی برگزار شود. بخش سمینار دو کارگاه آموزشی نیز خواهد داشت که شامل کارگاه آموزش نقالی و کارگاه موسیقی توصیفی تعزیه خواهد بود.

در ادامه مهدی حاجیان درباره بخش صحنه ای جشنواره توضیح داد: آثار حاضر در این دوره از جشنواره ۱۷۹ اثر است که ۱۶۸ اثر از ایران و ۱۱ اثر پژوهشی از دیگر کشورها هستند همچنین از ۲۲ استان کشور نمایش های مختلفی در جشنواره حضور دارند. ۲۰ کارگردان زن نیز نمایش های خود را در این دوره به صحنه می برند و نکته قابل توجه نیز، توجه ویژه به بخش جوانه های ایرانی و حضور ۱۱ نقال کودک و نوجوان در این بخش است. بخش دیگر نقالان بزرگسال هستند که این مجالس نقل در تماشاخانه های سنگلج و محراب قبل از اجراهای صحنه ای برگزار می شود.

آراسب احمدیان مدیرعامل موسسه خیریه محک در بخش دیگری از این نشست رسانه ای یادآور شد: با کمال افتخار برای دومین دوره پیاپی درهای موسسه محک را روی جشنواره آیینی و سنتی باز کرده ایم. همچنین خاطرات دوره گذشته نقل محافل بچه ها و خانواده های آنهاست و بسیار خوشحالم که این اتفاق برای دومین بار در حال تکرار است چون هر اتفاقی می تواند روحیه اعضای محک را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه افتتاحیه این دوره از جشنواره قرار است در موسسه محک برگزار شود، بیان کرد: موسسه محک حداقل هر سال یک کنفرانس بین المللی برگزار می کند و ما خوشحال می شویم که در افتتاح هر کنفرانس بتوانیم اجرای نمایش های سنتی و آیینی داشته باشیم تا مهمانان خارجی ما از نزدیک با سنت ها و آیین های کشورمان آشنا شوند.

در ادامه فتحعلی بیگی درباره حضور آثار در این جشنواره عنوان کرد: سعی می کنیم در این جشنواره بیشتر مجالس غریب را بپذیریم به این مفهوم که تعزیه های ناشناخته که کمتر خوانده می شوند در جشنواره حضور داشته باشند همچنین چون عید غدیر و قربان در ایام جشنواره برگزار می شود دو تعزیه نیز در همین راستا اجرا خواهند شد. تلاش ما این است که بیشتر شبیه خوانی های تاریخی و شادی آور را در جشنواره اجرا کنیم چون این آثار نمی توانند در ایام محرم و صفر اجرا شوند.

وی درباره رد شدن برخی از آثار و اعتراض هنرمندان بیان کرد: هر اثری را که در اجرا یا مرحله پذیرش متن مورد قبول واقع نشد، بررسی کردم و انصافا هیچ کاری را ندیدم که بی جهت رد شده باشد. ما هیچ رقم حب و بغض و دوستی و دشمنی در کارمان وجود ندارد و از هر کاری که با سیاست های جشنواره همخوانی داشته باشد استقبال می کنیم و اگر نمایشی پذیرفته نشده به این دلیل بوده است که با سیاست های جشنواه همخوان نبوده است.

فتحعلی بیگی ادامه داد: همچنین ما از هیچ پیشکسوتی چشم پوشی نمی کنیم مگر اینکه وی خودش علاقه مند نباشد در جشنواره شرکت کند.

ناصربخت در بخش بعدی این نشست رسانه ای یادآور شد: در این دوره از جشنواره به دلیل اینکه سازمان شهرداری در حال تغییر و تحول بود مشارکتی را که انتظار می رفت دریافت نکردیم به همین دلیل امسال نتوانستیم اجراهای کارناوالی داشته باشیم که امیدوارم در سال های آینده این مشارکت بیشتر شود.

برای برپایی یک جشنواره همچون جشنواره آیینی و سنتی باید خیلی از ارگان ها و سازمان ها با ما همکاری کنند. از جمله سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و البته صدا و سیما اما این مشارکت ها دائمی نیست و در برخی از دوره ها صورت نگرفته استقائم مقام دبیر جشنواره تصریح کرد: برای برپایی یک جشنواره همچون جشنواره آیینی و سنتی باید خیلی از ارگان ها و سازمان ها با ما همکاری کنند. از جمله سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و البته صدا و سیما اما این مشارکت ها دائمی نیست و در برخی از دوره ها صورت نگرفته است. نمایش سنتی بخشی از هویت ملی ماست و امروزه در همه جای جهان این هویت ملی در خطر نابودی قرار دارد بنابراین همه آحاد جامعه بشری باید در حفظ هویت خودشان تلاش کنند. بخشی از هویت ملی ما در حفظ نمایش های آیینی است.

فتحعلی بیگی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه به چه دلیل نمایش های خارجی در بخش صحنه ای جشنواره حضور ندارند، توضیح داد: در بعضی از دوره ها این امکان فراهم بود و ما پذیرای آثار خارجی بودیم اما در این دوره هیچ اثر چشمگیری به ما پیشنهاد نشد و همگی آثار خارجی از نظر ما ضعیف بودند. نکته دیگر اینکه آیین چیزی نیست که بتوان در آن دخل و تصرف کرد بنابراین برخی از آیین های کشورهای دیگر با شرایط اجتماعی ما سازگار نیست که البته امیدوارم شرایطی فراهم شود تا در دوره های آینده از آیین های کشورهای مختلف مخصوصا آیین های شرق و آسیای میانه در جشنواره نمایش هایی داشته باشیم.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: نکته دیگر اینکه اگر قرار است گروهی را به جشنواره دعوت کنیم که خرج کمک هزینه شان برابر با کل کمک هزینه های بچه های ایرانی باشد سزاوار نیست که این کار را انجام دهیم و من ترجیح می دهم این کمک هزینه را به گروه های ایرانی اختصاص دهم.

هجدهمین دوره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از ۸ تا ۱۵ شهریور ماه در تهران برگزار می شود.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان

مریم حاجی‌ابراهیمی گفت: از این تعداد دوره آموزشی، ۲۸ دوره در حوزه آموزش شاغلان صنایع‌دستی برای ۶۱۰ هنرمند از جمله رنگرزی سنتی، رودوزی‌های سنتی، زنجیره ارزش خرد، توانمندسازی فعالان صنایع‌دستی، آسیب‌شناسی صنایع‌دستی، بازاریابی دیجیتال، بازرگانی و صادرات، استانداردسازی، طراحی ظروف موزه‌ای رشته سفال و فلز، جایگاه سفالینه‌های منقوش جرجان در دوران معاصر، طراحی محصول سوزن‌دوزی ترکمن برگزار شد.

او افزود: همچنین ۱۵ دوره آموزشی عمومی صنایع‌دستی هم برای ۲۲۹ علاقه‌مند به صنایع‌دستی در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چرم و تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، ابریشم‌بافی، نساجی سنتی در رده‌های مقدماتی و پیشرفته اجرایی شد.

حاجی‌ابراهیمی گفت: در سال ۱۴۰۲ هنرمندان شاخص و توانمند استان در راستای توسعه و ترویج این هنر صنعت به آموزش صنایع‌دستی به‌صورت مجازی هم پرداختند.

او افزود: امسال اجرای دوره‌های آموزشی در رشته‌های اولویت‌دار و سایر رشته‌های صنایع‌دستی استان بر اساس ظرفیت‌سنجی به ترتیب اولویت در شهر‌ها و روستا‌های استان، خصوصاً شهر و روستا‌های ملی به‌منظور برندسازی جغرافیایی و مکانی موردتوجه قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان