روزنامهنگاری اجتماعی متکی به نرمخبر است/ باید جذب دانشجوی روزنامه نگاری را در کشور محدود کنیم
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۲۳۵۶۷
به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر احمد توکلی در این نشست که با حضور دانشجویان ارتباطات و اهالی رسانه برگزار شد افزود: سبک نرم خبر باید در روزنامه نگاری اجتماعی به کار گرفته شود چون روزنامهنگاری اجتماعی با جریانهایی مثل فقر مواجه است که به ظاهر ایستا هستند. بیشترین کاری که میتوانید در خوانا کردن این نوع خبرها انجام دهید کار کردن آنها در سبک نرم خبر است چون باید توصیف کنید و از تخیل استفاده کنید و قلم خوبی داشته باشید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسانههای ما در عمق فاجعه هستند
استاد روزنامه نگاری و نویسنده کتابهایی چون «گزارش نویسی برای مطبوعات»، «مصاحبه حرفهای» و «مثلث طلایی نوشتن» با طرح این سوال که آیا مسئولیت ما به عنوان روزنامه نگار در آگاهی دادن به جامعه صرفا خبررسانی است یا نه، گفت: روزنامه نگاری اجتماعی تنها نوعی روزنامهنگاری قالبی نیست و رویکردهای آن با مسئولیت اجتماعی محقق میشود.
وی افزود: وقتی آگاهی را تعریف میکنیم خبر هم در دل آن جای میگیرد. وقتی خبر چنین چشماندازی دارد، مسئولیت اجتماعی ما آگاهی بخشیدن به جامعه برای رسیدن به این جامعه آرمانی است.
توکلی ادامه داد: ما باید به بازنگری در سیاستهای خود بپردازیم و این سوال را از خود بپرسیم که آیا امروز بضاعت روزنامهنگاری ما با این وظیفه همخوانی دارد؟ آیا ما با نوعی رکود اطلاعات و روزمرگی مواجه شدهایم؟ آیا ما قانع شدهایم که روزنامهنگاری همین است که ما درگیرش شدهایم؟ اگر جوابمان مثبت نیست پس چرا حظ و بهرهای نصیبمان نمیشود؟ اگر احساس میکنیم که کار ما تاثیری ندارد معلوم است که به وظیفهمان خوب عمل نمیکنیم چراکه جامعه جلو نمیرود و روز به روز دروغگویی و ریا و بیاخلاقی در جامعه زیاد میشود و توسعه کمتر صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه رسانههای ما در حال حاضر در عمق فاجعه هستند گفت: اگر امروز ما به عنوان روزنامهنگار که کار عمیق و مکتوب میکنیم نتوانیم شرایط را تغییر دهیم، باز هم بیشتر افول میکنیم. رسانههای ما به جای فراهم کردن بستر توسعه، دنبال جنجال هستند و بازتاب دهنده نظرات مسئولانی هستند که پذیرفتهاند که آنها چون در مسند قدرت هستند از آنها برترند. سیاست ما نباید اینقدر چالش داشته باشد چنانکه فضای گفتگو نباشد و افراد هر کدام در تریبونهای خودشان حرف بزنند. این نشان میدهد که ما کارمان را خوب انجام ندادهایم.
روزنامهنگاری تخصصی، پاشنه آشیل روزنامهنگاری ماست
مدیر انتشارات ثانیه (ناشر کتابهای ارتباطی و روزنامه نگاری ) با تاکید بر اینکه روزنامه نگاری تخصصی یکی از کمبودهای مهم و پاشنه آشیل روزنامهنگاری ما است گفت: یک دلیل این که ما به سمت روزنامهنگاری اجتماعی نمیرویم این است که روزنامهنگاری جنجالی کارش خیلی راحتتر است ولی روزنامهنگاری اجتماعی، روزنامهنگار متخصص و باسواد میخواهد. توصیه میکنم به جای اینکه روزنامهنگار تربیت کنیم به متخصصان رشتههای مختلف روزنامهنگاری یاد بدهیم.
وی همچنین تصریح کرد: از نظر آموزشی واحدهای درسی روزنامهنگاری ما با شرایط 50 سال قبل غرب هم سنخیتی ندارد و تجدید نظری در تعاریف از دهه 60 تاکنون صورت نگرفته. ما در مدارس رشته علوم انسانی را دست کم گرفتیم چنانکه فکر میکنیم هر که تنبلتر است رشته علوم انسانی را انتخاب میکند. بعد در جامعه میبینیم رفتارها تغییر نمیکنند و این نتیجه بها ندادن ما به رشته علوم انسانی است و نباید تقصیر آن را به گردن بقیه بیندازیم.
در روزنامه نگاری به روزمرگی رسیدهایم
توکلی ادامه داد: ما به یک روزمرگی در روزنامه نگاری رسیدهایم و این معماری که بنای آن از اول کج گذاشته شده، الان ساختمانی است که ریختشناسی خوبی ندارد و تغییر آن هم سخت است. رسانه نقش مهمی در توسعه به لحاظ افکارسازی و فراهم کردن بسترهای فکری و فرهنگی دارد. اگر مباحث توسعهای در کشور ما خوب پیش نرفته مطمئنا دلایل زیادی چون اختلاس، سوءمدیریت و هدردهی منابع داشته ولی وقتی رسانه نتواند بسترهای فرهنگی را از طریق بالا بردن سطح آگاهی ایجاد کند اختلاسگران کار خودشان را میکنند.
توکلی با تاکید بر اینکه روزنامهنگاری اجتماعی در ردیف روزنامهنگاری اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... است گفت: در روزنامه نگاری اجتماعی ما بیش از آنکه درگیر سیاست و سیاستزدگی باشیم باید به موضوعاتی چون آموزش و پرورش، فقر، فحشا و مسایل فرهنگی بپردازیم. چراکه این مسایل در روزنامهنگاری ما مغفول ماندهاند. در حالی که ما به دنبال حرفهای مسئولان رفتهایم و سرمان را با مباحثی گرم کردهایم که نه تنها توسعهای را در پی نخواهند داشت بلکه خود مخرب روزنامهنگاری هستند.
مردم از بحثهای سیاسی در روزنامهها خسته شدهاند
توکلی با بیان اینکه روزنامههای ما در تیراژ زمین خوردند چون مردم از این بحثها خستهاند گفت: الان مردم به شبکههای مجازی روی آوردهاند چون محتوای مورد نظرشان را به راحتی میتوانند در این شبکه بیایند و حتی خود در تولید آن مشارکت کنند.
وی افزود: دلیل این که ما به شکل پیام بیشتر از محتوای آن اهمیت میدهیم، هم از دانشگاههای ما و هم از نبود آموزش در تحریریهها سرچشمه میگیرند. ما پارادوکسهای زیادی داریم. ما حکومت دینی هستیم ولی میبینیم در غرب مساله اخلاق بیشتر از ما مطرح است. ما آمدیم شکل را تغییر دهیم، محتوا را که از دست دادیم هیچ، به لحاظ ریختشناسی هم جلو نرفتیم. در حال حاضر اما نباید ناامید شویم چون هر قدم کوچک ما مهم است. باید کار از جایی شروع شود و تا وقتی خودمان از کارمان ناراضی باشیم به دنبال بهتر شدن آن خواهیم بود.
باید جذب دانشجوی روزنامه نگاری را در کشور محدود کنیم
توکلی در ادامه به مهم ترین چالشهای امروز رسانهها در جامعه ایران اشاره کرد و گفت: ما باید جذب دانشجوی روزنامه نگاری را در کشور محدود کنیم. ممکن است این مدل دانشجو گرفتن و در این حجم یک نوع سیاست باشد که حداقل چهار سال جوانها را از بازار کار دور میکند، ولی ما اینقدر منابع و نیرو نداریم که برای تربیت آنها هزینه کنیم. دانشجو میپذیریم در حالی که نه استاد داریم و نه امکانات. در نتیجه در به وجود آمدن بلبشویی که الان در رسانهها شاهد آن هستیم، دانشگاهها بیتقصیر نیستند.
وی با تاکید بر آزادی رسانهها افزود: ما در کشورمان باید بپذیریم که آزادی رسانه با مسئولیت اجتماعی همراه است. ما آزاد هستیم ولی باید تبعات آن را در جامعه بپذیریم و این دو باید با هم دیده شوند.
وی افزود: باید از خبر سیاست زدایی بشود. ما از فوتبال، آب، ریزگردها و هر مساله دیگری در کشور با سیاست مینویسیم. باید از این سیاستزدگی پرهیز شود و روزنامهنگاران تا حدی که میتوانند اسیر جو نشوند چراکه ما به آخرت اعتقاد داریم و اخلاق باید به تحریریههای رسانه ها برگردد.
رویداد مداری، سیاست رسانهای امریکا است
توکلی تصریح کرد: تاکید من بر فرایند مداری در خبر به جای رویداد مداری است. رسانه های ما رویداد مدار هستند و این سیاست رسانهای امریکا است که برای فروش بیشتر سوار بر موج رویداد میشود. کشورهایی مثل ما که دنبال توسعه هستند باید روی موضوعاتی تاکید کنند که حتی ممکن است الان راکد باشند و هنوز روی نداده باشند. ما نباید صبر کنیم که رویداد رخ دهد و بعد به سراغ آن برویم. تفاوت روزنامهنگار با یک آدم معمولی این است که روزنامه نگارقبل از اتفاق به سراغ آن میرود. بعد هم که اتفاق رخ داد، نباید آن را رها کنیم چون اتفاق باز هم ممکن است رخ دهد.
وی تاکید کرد: ما خیلی کارها میتوانیم انجام دهیم چراکه ما افکار عمومی را درست میکنیم. اگر ما میتوانیم روی افکار عمومی به گونه ای کار کنیم که یک نفر اینقدر رای میآورد، چطور نمیتوانیم بفهمیم اینکه امروز اینقدر به فقرای ما اضافه شده به خاطر سیاستهایی است که جریانهای رسانهای ناآگاهانه به آن دامن زدهاند. امروز قطار روزنامهنگاری در جامعه ما به جایی رسیده که باید خط آن تغییر کند و اولین کاری که ما باید انجام دهیم بازنگری در عملکرد خودمان است. باید ببینیم نسبت به یک سال گذشته چقدر رشد کردیم و آیاراه را درست میرویم یا نه.
روزنامه نگاری امروز به شبکه های مجازی بیتوجه است
وی با بیان اینکه در روزنامهنگاری اجتماعی ما باید نگاه انسانی به موضوعات داشته باشیم گفت: اینکه مطالب ما تاثیر خودش را میگذارد یا نه موضوعی نیست که دیده شود. اگر بتوانید حتی روی یک نفر تاثیر بگذارید به این معنی است که کارتان را درست انجام دادهاید. میشود یک فرهنگ را ظرف سی سال از هم پاشاند ولی سیصد سال باید زحمت کشید که همان فرهنگ برگردد.
وی ادامه داد: روزنامهنگاری الان در جامعه ما به گونهای است که انگار شبکههای مجازی وجود ندارند در حالیکه شبکههای مجازی آمدهاند و باید بین خودتان و ذائقه مخاطب در شبکههای مجازی پل بزنید.
منبع: خبرگزاری برنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۳۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
رسانه اصولگرای جوان نوشت: مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است.
روزنامه جوان نوشت:
دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.