Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مازیار مرادی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری سلامت با اشاره به آخرین نتایج مطالعات در ایران و منطقه مدیترانه شرقی گفت: این مطالعات از سال 1990 آغاز و چندین نوبت تکرار شد که ادامه این مساله آماری دقیق در خصوص آخرین وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در کشورهای مختلف ایجاد کرده است، هم اکنون نیز برای ارائه آخرین آمار خروجی مطالعه تحقیقات، بیش از 50 نفر محقق با تجربه ایرانی با رده‌های علمی بالا مشارکت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی، حوادث جاده‌ای و فشار خون به ترتیب اولین تا چهارمین علت مرگ و میر در ایران هستند افزود: اگر کشورهای مدیترانه شرقی را پس از استانداردسازی سنی و جنسی جمعیت، از نظر سال‌های از دست رفته عمر به علت مرگ زود رس یا ناتوانی رتبه بندی کنیم، ایران در رتبه دهم قرار دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: علاوه بر موارد فوق به طورکلی سرطان معده، ریه، لوسمی، مری و روده بزرگ به ترتیب اولین تا پنجمین علت مرگ و میر با منشاء سرطان را در کشور شامل می‌شوند و علاوه بر آن اختلالات روانی یکی از بیشترین همچون افسردگی، اضطراب، بیماری دو قطبی و اسکیزوفرنی نیز در کشورهای مدیترانه شرقی روندی روبه رشد به خود گرفته به گونه‌ای که طبق آخرین آمارهای خروجی، این اختلالات نزدیک به 112 میلیون سال زندگی همراه با ناتوانی را در کشورهای آن منطقه با خود به همراه آورده‌اند و در این میان بیماری دوقطبی چهارمین اختلال روانی در ایران است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شایع‌ترین سن اختلالات روانی در ایران بین حداکثر 30 الی 40 سالگی است، بیان کرد: به طور کلی ترکیب سوءمصرف مواد و اختلالات روانی، سبب ازبین رفتن نزدیک به 2 میلیون سال عمر در ایران شده به نحوی که طبق آمار های اخیر سال 2015 ، این اختلالات و رفتارهای اشتباه، بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی ، دومین عامل از بین رفتن سال‌های عمر در ایران است.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی ایران همچنین در خصوص میزان عفونت‌های تنفسی گفت: این گروه از عفونت‌ها سومین عامل مرگ و میر در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و نهمین علت مرگ در ایران در سال 2015 هستند و علاوه بر آن میزان سال‌های از دست رفته عمر ناشی از عفونت‌های تنفسی در ایران بین سالهای 1990 تا 2015 بیش از 85 درصد کاهش یافته و در کنار آن بر خلاف گذشته اسهال با داشتن رتبه دهم، از جزء عوامل مهم مرگ و میر در کشور به شمار نمی‌رود.

مرادی یاد آور شد: البته هنوز در ایران نیمی از بزرگسالان دچار چاقی با پیش وزنی (نمایه توده بدنی بیش از 25 کیلوگرم بر متر مربع) هستند، آماری که 14 درصد افراد زیر 20 سال را در بر می گیرد.

مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در مردان ایرانی 5 برابر زنان است

مازیار مرادی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در حاشیه برگزاری این نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمارهای خروجی از مطالعات در مورد بیماری‌ها در ایران و منطقه مدیترانه شرقی گفت: طبق این آمارها میزان مصرف مواد همچون داروهای مخدر، مواد افزونی، حشیش، تریاک و نظایر آن در میان مردان ایرانی بیشتر از سایر زنان است.

وی تاکید کرد: مطالعات انجام گرفته رفته بر اساس واحد سنجشی به نام دالی (میزان سال‌های از دست رفته عمر) محاسبه شده است که نشان می‌دهد میزان سال‌های از دست رفته عمر برای هر مرد ایرانی به ازای هر هزار سال یک هزار نفر جمعیت را شامل می‌شود یعنی به معنای واضح کلمه هر سال یک هزار نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر در معرض مرگ و همچنین از دست رفتن سال‌های زندگی قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در واقع اگر بخواهیم واضح‌تر بیان کنیم اصل موضوع این است که طبق آخرین مطالعات آماری انجام شده میزان مرگ و میر و سال‌های از دست رفته ناشی از سوء مصرف مواد در مردان بیش از 5 برابر زنان است به گونه‌ای که هر ساله کمتر از 200 زن به ازای هر مقیاس دالی دچار مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر می‌شود که البته این آمارها تنها اختصاص به ایران ندارد و متاسفانه انتخاب مسیر اشتباه زندگی در سایر کشورهای جهان نیز آمارهای قابل توجه ای را از نظر سوء مصرف مواد مخدر بر جای گذاشته است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به زمان بر بودن جمع آوری همه آمارها در واقع مطالعه آماری انجام گرفته مربوط به خروجی سال 2015 است که در سال 2017 رسما اعلام شده است.

مرادی همچنین با اشاره به اجرای برنامه آموزشی مشترک برای افزایش سالهای مفید زندگی، یاد آور شد: این برنامه به زودی با مشارکت وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور اجرایی می‌شود، برنامه ای که طبق آن آموزش‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و پیشگیری از هدر رفت سال‌های مفی زندگی بر اثر انتخاب سبک زندگی ناسالم به کودکان داده می شود، زیرا در واقع ریشه بیشتر بیماریهای غیرواگیر و از دست رفتن سال‌های زندگی در آموزش‌هایی نهفته است که از همان کودکی تا پایان عمر همراه فرد هستند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است

امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، با حضور در آیین افتتاحیه بیست و ششمین دوره هیات معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، ضمن ابراز مسرت از حضور دانشجویان دانشگاه‌های افسری در این دوره هیات معارف جنگ، گفت: همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند «دوران هشت سال دفاع مقدس، دانشگاه انسان‌سازی بود»؛ بدین معنا که تمامی آحاد جامعه، با هر رنگ و جنسیتی، از هر قومیت و گویشی، برای پاسداری از آب و خاک میهن اسلامی خود به پا خاسته و با وجود تمام تفاوت‌های رفتاری و زیستی، از انقلاب و نظام اسلامی دفاع کردند.

وی افزود: تبدیل شدن به انسان‌هایی وارسته و متعالی برای حراست از آب و خاک کشور و عبور از کسوت‌ها و تعلقات دنیوی و دست یافتن به صفات و نشانه‌های الهی بر روی زمین، رسیدن به تجرد معنوی که افراد را به اصل خود نزدیک‌تر کرده تا به پاسداشت ارزش‌ها و هنجار‌های ناب انقلاب اسلامی پرداخته و از این رهگذر بتوان در مقابل هر دشمنی از شرق تا غرب عالم ایستادگی کرد، همان مراد و منظوری است که امام خمینی (ره) از دانشگاه بودن جنگ و دوران هشت سال دفاع مقدس مد نظر داشتند.

امیر سرتیپ دادرس با تأکید بر توأمانی شناخت گذشته برای نیل به موفقیت در آینده، اظهار کرد: همکاری و تعامل میان تمام افراد دست‌اندرکار و نیز ایستادگی به پای ارزش‌ها و اصول بنیادین نظام اسلامی، با وجود انواع هجمه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، اصلی است که می‌تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مقابل هرگونه توطئه، تحمیل یا تغییر ارزش‌های غیرمرتبط با اسلام ناب محمدی رهایی بخشد.

وی حضور مؤثر در فضای مجازی را برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و تقویت بنیه‌های انقلابی ضروری دانسته و تصریح کرد: با حضور در عرصه فضای مجازی می‌توان ضمن برخورداری از آخرین اطلاعات، در راه دفاع و حفاظت از ارزش‌های والای هشت سال دفاع مقدس نیز کوشش کرد تا بدین ترتیب بتوان با تقویت اعتقادات و تکیه بر ارزش‌هایی که در دوران جنگ تحمیلی، سبب برتری ما بر دشمنان شده‌اند، برای روز‌ها و حوادث آتی نیز آمادگی و بصیرت خود را حفظ کنیم.

امیر سرتیپ دادرس در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در دستان نظام اسلامی وجود دارد، همرده با آخرین دستاورد‌های فنی- مهندسی کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی بوده و لازم است تا این برتری در حوزه جنگ سخت را با بهره‌گیری از مهارت‌های نیرو‌های انسانی و قدرت نرم جوانان کشور، به موفقیت دوچندان بدل کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • هشدار مرسک درباره ادامه اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات