Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماران ام. اس خراسان رضوی از هزینه‌های کمرشکن و همچنین کمبود زمینه‌های اشتغال برای بیماران ام.اس گلایه مند هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، با پیشرفت علم و صنعت و ماشینی شدن جامعه کنونی رفتار و کردار و طرز تفکر انسان‌ها نیز دستخوش تغییر و تحول شده است. افزایش بی حد و اندازه آلودگی‌ها از جمله آلودگی آب و هوا، آلودگی مواد غذایی و نیز کاهش ارزش موادغذایی به واسطه زندگی مکانیکی دارای پیامدهایی است که بروز برخی بیماری‌های خاص و ناشناخته از جمله ام‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اس از آن دسته است.

دانشمندان و متخصصان هنوز دلیل مشخص و واضحی برای ابتلا به این بیماری نیافته‌اند اما از ابتلا توسط ویروس، نقص ژن یا هر دو باهم، عوامل محیطی مانند استرس و آلودگی هوا و داشتن سابقه خانوادگی به عنوان بارزترین دلایل ابتلا نام برده می‌شود.

ناشناخته بودن عوارض این بیماری و محدودیت‌های خدمات پزشکی از یک طرف، گرانی داروها و اهمیت شرایط روحی و جسمی بیمار در تشدید یا کنترل بیماری از طرف دیگر منجر بهایجاد شرایط خاص و بغرنجی برای بیماران ام‌.اس و خانواده‌های آنان شدهکه در این گزارش سعی کرده‌ایم گوشه‌ای از این مشکلات را بررسی کنیم.

از کجا می‌آید؟

بیماری ام.اس(مولتیپل اسکلروزیس) نخستین بار در سال 1868 توسط جین مارتین چارکات فرانسوی متخصص اعصاب کشف شد. بهترین راه تشخیص این بیماری بررسی شرح حال بیمار است. طبق یافته‌های مختصصان سن ابتدا به این بیماری بیشتر بین 20 تا 40 سالگی بوده و زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آن قرار دارند. این بیماری یکی از بیماری‌های مزمن سیستم عصبی مرکزی است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد عموماً دو گروه از اشخاص دچار این بیماری می‌شوند: گروه اول افراد که عموماً اشخاصی هستند فوق‌العاده حساس, زودرنج و عصبی و با کمترین ناملایمات از حالت عادی خارج شده و تعادل خود را از دست می دهند و ساعت ها فکر خود را مشغول می‌کنند. گروه دوم افرادی هستند که از نظر ژنتیک دارای طبع سردی بوده و مدام از غذاهای سردی بخش (غذاهائی با PH اسیدی) به حد وفور استفاده می کنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی, سرکه, تمبر هندی,‌ ماست,‌ قره قورت و امثالهم دارند.

آمارها چه می‌گویند؟

آمارهای مختلفی در زمینهتعداد افراد مبتلا به اینبیماری منتشر شده است. اما به طور کل برآورد می‌شودبیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر در جهان مبتلا به بیماری ام.اس باشند که بیشترین موارد گزارش شده از ابتلا به این بیماری مربوط به کشورهای کانادا و اسکاتلند است. براساس تقسیم بندی‌های جغرافیایی و شاخص‌های جهانی، باید حدود دو هزار مبتلا به ام اس در کشور باشند در حالی که آمارهای منتشر شده رسمی خبر از شناسایی حدود پنجاه هزار مبتلا به ام اس در کشور می‌دهد. همچنین به گفته کارشناسان، استان تهران و سپس استان اصفهان، دارای بالاترین آمار مبتلایان به بیماری ام.اس در کشور هستند. طبق همین آمارها میانگین سن مبتلایان به ام. اس در کشورمان، 20 تا 35 سال است و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

روایت اول:زن؛مجرد؛ 32 ساله؛کارشناس ارشد فیزیک هسته‌ا‌ی؛وضعیت بیماری: خفیف

شخصاً سال‌ها درس خواندم و درست زمانی که قرار بود ثمره تلاش‌هایم را ببینند این بیماری همه آمال و آرزوهایم را به بادداد. آزمون‌های استخدامی اول از همه سلامت جسمانی کامل می‌خواهند یعنی حتی حق شرکت در آزمون را هم پیدا نمی‌کنیم. افراد تحصیلکرده‌ای مانند من که به این بیماری دچارند کم نیست اما دولت اصلاً توجهی به بیماران و وضع اشتغال آنهاندارد؛ با وضع قوانینی مانند «سلامت کامل شرط شرکت در آزمون استخدامی» به نظرم حتی مانع حضور ما در جامعه هم می‌شود.

دولت‌های اروپایی برای بیماران خاص مانند من شرایط ویژه اشتغال فراهم می‌کنند اما این‌جا متاسفانه جامعه مثل یک بیماری واگیردار به ما نگاه می‌کند. حتی درک و شناخت صحیحی از بیماری و این‌که حتی به صورت ژنتیکی هم منتقل نمی‌شود ندارند. نگاه آدم‌ها به گونه‌ای شدهکهشخصاً خجالت می‌کشم بگویم بیمار ام. اس هستم.تا بفهمند آن‌چنان فاصله می‌گیرند که انگار ام.اس یک بیماری مُسری است.

این برخوردها بیمار را منزوی و شرایط بیماری‌اش را بغرنج‌تر می‌کند. حداقل توقع‌ام این است دولت سهمیه‌ای برای به کارگیری بیماران خاص در نظر بگیرد تا با حضور فعال در جامعه بخشی از نیازهای روحی این بیماران مرتفع شود و از طرف دیگر مشکلات مالی که به واسطه هزینه‌هایمان وجود دارد تسهیل شود.

روایت دوم: مرد/متاهل دارای 3 فرزند /40 ساله / تراشکار سابق، بیکار فعلی / وضعیت بیماری: متوسط

سه سال است که از ابتلای من به بیماری ام.اس می‌گذرد. تراشکاری بودم با 21 سال سابقه بیمه. به دلیل همین بیماری از کار افتاده شدم و نتوانستم به حرفه‌ام ادامه بدهم. واقعاً هزینه‌های درمان بالا است وقتی هم نتوانی کار کنی خرج خانه را چه کسی بدهد؟ خوشبخاته من داروی ایرانی استفاده می‌کنم و برای همین هر مرتبه 550 هزار تومان هزینه‌اش می‌شود که بیمه تامین‌اجتماعی قبول می‌کند.

اگر قرار باشد داروی خارجی مصرف کنم که یک ماه هم برایم مقدور نبود. مهمترین مشکل ما هزینه‌های کمرشکن مالی بیماری است که از کارافتادگی و بیکاری آن را تشدید می‌کند. جز هزینه‌های دارو باید هزینه‌های حمل و نقل، ویزیت دکتر و فیزیوتراپی را هم حساب کنید.شش ماه برای گرفتن هزینه کمک درمانی انواع آزمایشات و معاینات و کمیسیون‌های بهزیستی را رفتم ولی نهایتاً به دلیل نبودن اعتبار چیزی به من پرداخت نشد.

در حال حاضر بیمه بیکاری می‌گیرم، واقعاً نمی‌دانم اگر بیمه بیکاری تمام شود چه باید بکنم. پزشکان مدام می‌گویند استرس و جوش و فشار روحی برای این بیماری سم است؛ خوب شما بگویید وقتی برای خرج زندگی‌ام مانده‌ام چطور استرس نداشته باشم؟ برای بیمار خاص مانند من و امثالهم نباید یک مقرری یا کمک هزینه درمان وجود داشته باشد؟ اگر انجمن حمایت از بیماران ام.اس نبود که همین کمک‌های اندک هم خبری نبود. باید بگویم ما فراموش شده‌ایم.

روایت چهارم سوم: مرد / مجرد/ 26 ساله / وضعیت بیماری: خفیف

متاسفانه نه تنها مردم عادی بلکه اکثر مسئولان هم پیرامون این بیماری‌ و مشکلات بیماران آن آگاهی و اطلاع کافی ندارند. من هشت سال است که به این بیماری مبتلا هستم ولی سعی کرده‌امفعالیت اجتماعی‌ام را پیگیر باشم که به شغل مجری‌گری و برگزاری همایش‌ها و جشن‌ها می‌پردازم که از قضا استرس و فشار زیادی می‌طلبد اما تصمیم گرفتم ثابت کنم این بیماری مساوی با ناتوانی نیست.

شاید برخی بیماران ام.اس توانایی حرکتی نداشته باشند اما در زمینه‌های دیگر توانمندی‌های زیادی دارند که خوب برای به کارگیری آن‌ها مسئولان و جامعه باید اعتماد کنند. این جلب اعتماد هم با آگاهی و اطلاع‌رسانی صحیح به دست می‌آید. وقتی در این کشور فیلمی مثل « طلا و مس» ساخته می شود که متاسفانه شرایط بیماران ام‌.اس را به اشتباه به تصویر می‌کشد نباید از شهروندان عادی توقعی داشت وقتی یک خانم بازیگر مثلا در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران به جر و بحث می‌پردازد، فردا آن روز این مسئله را به بیمارس ام.اس او ربط ندهند.

بحث مالی و مشکلات اقتصادی کهبرای بیماران ام.اس و خیلی بیماران خاص دیگر همیشه وجود داشتهاما نکته‌ دیگر این‌که برخی بیماران مجرد مثل من که قصد ازدواج دارند متاسفانه شرایط و اسباب آن فراهم نیست. زیرا هرکس فکر می‌کند اگر با یک بیمار ام.‌اس حالا در هر سطحی از بیماری ازدواج کند، فرزندان او نیز به صورتی موروثی مبتلا خواهند شد که این برداشت اشتباه است. تنها امید ما انجمن حمایت از بیماران ام.اس است که آن‌ها هم علی‌رغم تمام تلاش‌ها نمی‌توانند تمام مشکلات را پوشش دهند.

روایت پنجم: یک مددکار اجتماعی از تجربیاتش می‌گوید

«غریب» یکی مددکاران اجتماعی این حوزه که چند سالی با بیماران ام.اس در ارتباط است معتقد است: بیماری‌ ام .اس اگر به موقع تشخیص داده شود و دارو به زمان مصرف شود و نیز شرایط روحی بیمار مساعد باشد، کاملا قابل کنترل و درمان است. بیمارانی داشته‌ام که پس از مدتی با تائید پزشک حتی دارو مصرف نمی‌کند و با رعایت تنها یک رژیم غذایی درمان شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه ترس عجیبی به دلیل ناشناخته ماندن این بیماری در شخص بیمار و خانواده و اطرافیان او وجود دارد که نگرانی از موروثی بودن و انتقال ژنتیکی مهم‌ترین آن است.

این مددکار اجتماعی مهمترین مشکل این بیماران را مشکلات مالی ناشی از هزینه‌های بالای درمان عنوان نموده و می‌گوید: ذهن اکثر این بیماران مشغول چگونگی تامین هزینه‌های درمان است. حالا اگر داروی ایرانی مصرف کنند بخشی از این هزینه ها به واسطه مورد تائید بودن این دارو توسط تامین اجتماعی رفع می‌شود ولی از آن‌جا که داروهای ایرانی به برخی بیماران نمی‌سازد و کارساز نیست باید از داروهای خارجی استفاده کنند که هزینه‌های آن کمکرشکن است و فقط هزینه دارو به حدود یک و نیم میلیون تومان در ماه می‌رسد.

وی در ادامه گفت: بیماری داشتم که در شرایط تحریم به دلیل عدم امکان تامین داروی خارجی، مجبور به استفادهاز داروی ایرانی شد. در نتیجه نصف بدنش فلج دیگر به حالت قبل بازنگشت. بیمارانی هم هستند که با داروی ایرانی سال‌هاست مداوا می‌کنند و مشکلی هم ندارند.

امروزه بیمه سلامت بخش زیادی از هزینه‌های این بیماران راتامین می‌کند اما خوب هزینه‌های جانبی باز هم آنقدر بالاست که واقعا این بیماران که اکثرا از کارافتاده و امکان کار کردن ندارند برایشان تامین این پول مقدور نیست.

گفت‌وگوها و گزارش از صادق عسکری

انتهای پیام/

R41347/P1361/S6,1188/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۷۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان

  محمد کاظم مومنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: شکاف لب و کام، یکی از شایعترین نقص مادرزادی در نواحی صورت و جمجمه در نوزادان محسوب می شود که باتوجه به پیچیدگی درمان بیماران مبتلا و انجام فرآیند عمل توسط تعداد متخصصین رشته های گوناگون،  امکان درمان این بیماران در تمام مراکز درمانی وجود ندارد و بر همین اساس فاز اول مرکز متمرکز جراحی های شکاف کام و لب در زاهدان راه اندازی شد
 
وی ادامه داد: درمان این اختلال بر اساس یک برنامه درمانی و مراقبتی متناسب با شرایط کودک ممکن است در چند ماهگی و یا در چند سالگی آغاز و تا سنین جوانی ادامه یابد.
 
  مومنی عنوان کرد: خانواده این کودکان به محض مشاهده و تشخیص این ناهنجاری باید به بیمارستان الزهرا (س) زاهدان مراجعه کنند تا کودکان درمان های فوق تخصصی را دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • درآمد ۱۰۰۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از گردشگری سلامت در ۱۴۰۲
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بهره مندی ۳ هزار و ۷۰۰ بیمار صعب العلاج و خاص از تسهیلات درمان در گلستان
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند