Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پوران درخشنده، سازنده فيلم سينمايي «زير سقف دودي» با تاکيد بر اين‌که خيلي چيزها مي‌خواستم در فيلم بگويم اما نشد، بيان کرد: خيلي از صحبت‌ها و حرف‌ها را اجازه نداشتم در فيلم بيان کنم و همگي خط قرمز بودند. اگر بحث‌ آموزش نباشد و جدي گرفته نشود، ديگر سقفي وجود نخواهد داشت.
به گزارش ايسنا، نشست تخصصي فيلم سينمايي «زير سقف دودي» با موضوعيت طلاق عاطفي با حضور پوران درخشنده، کارگردان فيلم، بهرام رفيعي‌فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، حامد محمدي کنگراني، عضو کميته رسانه انجمن روان‌پزشکان ايران و حميدرضا نمازي، عضو گروه اخلاق پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران 4 شهريور ماه در آخرين روز از جشنواره فيلم سلامت در پرديس سينمايي چارسو برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پوران درخشنده، کارگردان اين فيلم سينمايي با بيان اين‌که فيلمساز در درون جامعه خود نسبت به دنياي پيرامون بي‌تفاوت نيست، گفت: اتفاقات ناخوشآيندي که در اطراف ما رخ مي‌دهد ما را تکان مي‌دهد و آدم‌ها گاهي سرگذشت‌شان را براي ما مي‌فرستند و گاهي شفاهاً تعريف مي‌کنند و بعد تحقيقات ميداني ما براي ساخت يک فيلم آغاز مي‌شود.
درخشنده با اشاره به اين‌که، زماني‌که افراد دچار طلاق عاطفي مي‌شوند، فکر مي‌کنند همسرشان به شخص ديگري علاقه‌مند است و يا اين‌که او را دوست ندارد، بيان کرد: زماني که طلاق عاطفي رخ مي‌دهد، زندگي از دست رفته است. زيرا که وقتي پدر و مادر عشقي به هم نداشته باشند، فرزندان هم الگويي برايشان وجود ندارد. اين‌ها همه دلايلي شد تا من «زير سقف دودي» را بسازم و با تحقيقات و مصاحبه‌هاي زيادي که انجام دادم شخصيت‌ها با کمک گرفتن از روان‌شناسان و روان‌پزشکان شکل گرفت.
کارگردان فيلم سينمايي «زير سقف دودي» در ادامه گفت: وقتي فيلمنامه نوشته مي‌شود بحث بين افراد براي انتخاب نقش پيش مي‌آيد. هر کدام از بازيگران به سراغ شخصيت‌هاي واقعي مي‌روند که کاراکترشان به آن نزديک است. ما در اين فيلم بدون هيچ قضاوتي آدم‌هايي را ترسيم کرديم تا بگوييم همه اين افراد در جايگاه‌هاي خاص خودشان حق داشته‌اند. طناز طباطبايي که در اين فيلم نقش زن دوم بهرام را بازي مي‌کرد به دليل آن‌که سنش بالا رفته و مجرد مانده بود، با وجود آن‌که درآمد بالا و خوبي داشت، از ترس تنهايي و آينده به سراغ بهرام رفته بود و حتي بچه‌اي که الگويي از محبت کردن نداشت، نمي‌توانست در رابطه‌اي که خودش ايجاد کرده است، موفق باشد و واقعا اين خودخواهي را از کجا آورده بود؟! اين فيلم فقط يک آيينه است که نشان مي‌دهد چقدر آدم‌ها شبيه هر يک از اين شخصيت‌ها هستند.
درخشنده با بيان اين‌که بايد هم کار فرهنگي انجام شود و هم اين‌که بايد خانواده‌ها آموزش ببينند، اظهار کرد: خانواده‌اي که مي‌خواهد وارد زندگي مشترک شود بايد بتواند به يک نقطه‌اي نگاه کند که زندگي‌اش بر پايه آن شکل مي‌گيرد مثل بالندگي فرزندان و رشد و شکوفايي‌شان؛ و اينجاست که ما بايد به فرزندان خود آموزش لازم را بدهيم.
وي ادامه داد: در آموزش و پرورش ما هيچ‌کدام از اين نکات گفته نمي‌شود و به تخته و گچ محدود شده‌اند. بچه‌ها بايد با پدر و مادر صحبت و درد و دل کنند. ما بايد الگوي جامعه باشيم و وقتي من مي‌خواهم فيلمي را بسازم چرا سد راه ما مي‌شوند؟ پس اين آموزش‌ها از کجا بايد بيايد؟ من خيلي چيزها را نمي‌توانستم بگويم و خط قرمز بود و براي آن‌که حرفي را بزنم بايد مدام آن را مي‌پوشاندم. ما با پاک کردن صورت‌مساله مشکل را حل نمي‌کنيم. پيشگيري ارزان‌تر از هر راه ديگري است و ما را زودتر به سرمنزل مقصود مي‌رساند.
کنگراني در اين نشست با تعريفي که از طلاق عاطفي ارائه کرد، گفت: طلاق عاطفي طلاقي است که انجام نشده است و افراد هنوز زير يک سقف زندگي مي‌کنند. وقتي راجع به يک زن و مرد صحبت مي‌کنيم چهار پايه مهم است که از جمله آن مي‌توان به عاطفه و محبت، تفکر، نياز جسماني و اقتصادي اشاره کرد که در اين فيلم اول از همه پايه تفکر، محبت و نياز جسماني حذف شد و فقط رابطه اقتصادي بين آنان وجود داشت.
او ادامه داد: ساختن چنين فيلمي در کنار فيلم‌هاي کمدي، ريسک بزرگي بود که خانم درخشنده در اين فيلم انجام داد و مي‌دانيم که در طلاق عاطفي مقصر همه هستند و نمي‌توان تنها يک نفر را مقصر اصلي دانست.
نمازي با بيان اين‌که ما در خودمراقبتي بر يک اصل اجتماعي و اخلاقي قرار داريم، گفت: اگر من با خودم دعوا دارم با ديگران هم همين‌گونه برخورد مي‌کنم. اين در سطوح بالاتر هم وجود دارد. مثلاً خانواده‌اي که اعضاي آن با هم دعوا دارند نمي‌توانند به خواستگاري بروند يا حتي خواستگار براي او بيايد.
رفيعي‌فر نيز در ادامه اين نشست با بيان اين‌که درخشنده نکاتي را بيان کرده است که ما در جامعه در مورد آن‌ها گفت‌وگو نمي‌کنيم، گفت: پوران درخشنده با ساخت اين فيلم پيشنهاد مي‌کند که براي حل مشکلات به مشاور مراجعه کنيم و از او کمک بگيريم. تمام آرزوهاي يک پدر و مادر داشتن زندگي خوب براي فرزندان است، ولي در خانواده‌هايي که طلاق عاطفي رخ داده است فرزند هيچ‌کدام از اين‌ها را بلد نيست. خشونت برنده و بازنده ندارد و هر دو قرباني خشونت هستند. بايد در جامعه اين شرمندگي که ما نياز به کمک داريم و براي آن به مشاوره مي‌رويم، از بين برود.
کنگراني نيز با بيان اين‌که شخصيت طناز طباطبايي در اين فيلم مظلوم‌ترين شخصيت داستان بود، گفت: اين شخصيت معلوم نبود که دنبال چيست و حتما بايد معناي زندگي را در يک مرد فربه پيدا مي‌کرد. اگر بخواهيم به يک نتيجه خاص در اين فيلم اشاره کنيم، آن اين است که درخشنده به حرف زدن و گفت‌وگو کردن اصرار داشت.
رفيعي‌فر در ادامه‌ي اين نشست گفت: جامعه به گفت‌وگو، عشق و محبت نياز دارد و ما با هر تريبوني که در اختيار داريم بايد بتوانيم که اين‌ها را بازگو کنيم و براي ساختن يک جامعه بايد اصحاب رسانه و دست‌اندرکاران آن به هم کمک کنند تا اين قايق نجات را به منزلگاه مقصود برسانيم.
کنگراني با تاکيد بر اين‌که به اعتقاد من چيزي به اسم تحول وجود ندارد، گفت: به مرور زمان چيزهايي روي هم انباشته مي‌شوند تا يک اتفاق به وقوع بپيوندد و فرهاد اصلاني که آدمي تنها و افسرده بود وقتي خانه را خالي ديد آخرين اميدش را از دست داد و به سمت زندگي قبلي خود برگشت.
در پايان، درخشنده با بيان اين‌که بهرام شخصيتي تنها بود، اظهار کرد: وقتي همسرش و خودش در يک موقعيت خيلي بد زندگي چندين‌ساله‌شان را رها کردند، اين اولين بار بود که آن‌موقع از شب خانه را ترک کرده بود و وقتي به خانه طناز طباطبايي رفت و او در خانه نبود، شروع به قضاوت کردن درباره زن کرد و بعد با پيام پسرش مواجه شد و در پايان داستان، بهرام زماني به حلقه زندگي برمي‌گردد که ديگر دير شده و زمان گذشته است.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۲۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند

آفتاب‌‌نیوز :

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز در نشست امنیتی ریاض، تاکید کرد: ما به دنبال یک صلح مبتنی بر راه حل دو کشور هستیم و اسرائیل باید پایبندی خود به صلح عادلانه و جامع را اعلام کند.

به گزارش الجزیره، وی افزود: جامعه بین‌الملل اتفاق نظر دارد که تنها راه تضمین امنیت و صلح راه حل دو کشور است.

وزیرخارجه اردن تاکید کرد: فاجعه انسانی در غزه عمیق‌تر می‌شود و کودکان غزه در حال جان دادن از گرسنگی هستند. نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به سمت نابودی بکشاند.

وی افزود: تعداد شهرک‌های صهیونیستی اکنون به ۷۰۰۰ شهرک رسیده و شهرک‌سازی راه حل دو کشور را از بین می‌برد. نتانیاهو صلح را به تعطیلی کشانده و اوضاع را به سمت جنگ منطقه‌ای پیش می‌برد.

ایمن الصفدی تاکید کرد: نتانیاهو اکنون شکست خورده و اسرائیل به دولتی منحوس تبدیل شده است. کاملاً مشخص است که نتانیاهو به دنبال صلح نیست.

وی تاکید کرد: حماس آغازگر جنگ و نزاع نبوده و این را نمی‌توان انکار کرد. اسرائیل شرایط لازم را برای تشکیلات خودگردان جهت انجام وظایف خود فراهم نکرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه اردن: نباید اجازه داد نتانیاهو منطقه را به نابودی بکشاند
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • نیروهای امنیتی ما در بدترین شرایط اجازه ورود به دانشگاه‌ها را ندارند
  • پوستکوعلو: باید خیلی چیزها را اصلاح کنیم؛ تاوان ضعف دفاعی‌مان را پرداختیم
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند