Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@12:16:32 GMT

زهرا و فاطمه! فقط نماز نماز نماز

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۳۱۸۷۴

زهرا و فاطمه! فقط نماز نماز نماز

زهرا قرائتی، دختر حجت‌الاسلام محسن قرائتی در بیان خاطره‌ای از پدر عنوان کرد: زمانی که من و خواهرم کودک بودیم اگر مسافرتی برای پدر، پیش می‌آمد ما را صدا می‌کرد و می‌گفت: زهرا و فاطمه! فقط نماز نماز نماز؛ نمازتان را فراموش نکنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، صبح یک روز گرم تابستان راهی مدرسه نرگس در خیابان فرهنگ شدم، زمانی که به مدرسه رسیدم با توجه به اینکه در ایام تعطیل تابستان قرار داشتیم، درب مدرسه باز بود و به نظر مدرسه‌ای فعال می‌رسید؛ داخل رفتم و با نگهبان مدرسه روبرو شدم طی هماهنگی‌های پیشین تقاضای ملاقات با خانم قرائتی را کردم؛ گفته شد در حال حاضر سر کلاس هستند و من توسط معاون مدرسه به اتاقی که در کنار اتاق مدیر بود راهنمایی شدم، هنوز مستقر نشده بودم که خانم مدیر، به اتاق آمدند و ضمن خوش‌آمدگویی بیان کرد کمی منتظر باشید تا خانم قرائتی کلاس‌شان تمام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک یک ربع منتظر بودم که خانم معلمی با لبخند و چهره‌ای مهربان وارد اتاق شد؛ پس از سلام و احوال‌پرسی، جویای احوال پدرشان شدم که گفت بعد از کسالتی که پیش آمده بود، خدا را شکر رو به بهبودی کامل هستند. با آرزوی سلامتی برای حاج آقا، پس از چند لحظه سر صحبت را باز کردم و از وی خواستم معرفی مختصر و جامعی از خود داشته باشد. وی کلام خود را با نام خدا شروع کرد و گفت زهرا قرائتی هستم و حدود 20 سال است که در مدارس فعالیت دارم و بیشتر علاقه‌مند به تدریس دروس دینی قرآن و تربیتی هستم.

زهرا قرائتی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه پدر شما معلم قرآن هستند آیا در انتخاب شغل شما مؤثر بوده است، گفت: بله قطعا تأثیر داشته؛ چون خانواده‌های فرهنگی اکثرا به سبک و‌ سیاق کارهای فرهنگی گرایش دارند و من خود هم کارهای فرهنگی و تربیتی را دوست داشتم و در حیطه قرآنی نیز چون زمینه برایم مهیا بود و منبع‌های زیادی داشتم در همین حوزه به فعالیت پرداختم.

وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌هایی برای آشنایی هر چه بیشتر دانش‌‌آموزان با فرهنگ دینی و قرآنی دارید، بیان کرد: ما هر سال با توجه به موقعیت موجود در مدارس، یک سری برنامه‌های جدید را طراحی می‌کنیم که با توجه به شرایط مدارس متفاوت است. به‌عنوان مثال من گاهی در مدرسه‌هایی که عنوان اسلامی دارند مشغول هستم و زمانی در مدارس عادی، در این صورت با توجه به شرایط و خواسته‌های بچه‌ها در هر مدرسه‌ای فعالیت‌مان فرق می‌کند.

قرائتی با اشاره به نوع فعالیت در مدارس مذهبی و عادی، گفت: در مدارس مذهبی با روش خاص خودشان برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم و با توجه به اینکه در مدارس عادی کمتر به موضوعات قرآنی و مفاهیم دینی پرداخته می‌شود، سعی می‌کنیم برنامه‌های متنوعی برای دانش‌آموزان داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال در مدارس عادی داستان‌های قرآن را سعی می‌کنیم به روشی شیرین و صریح بیان کنیم یا مسابقات متنوع و جوایز مختلف و حتی اردوها و داستان‌گویی‌های گوناگون برپا کنیم تا بچه‌ها جذب آن شوند.

دختر اول حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با بیان اینکه مدارسی که مذهبی هستند طبیعتا دانش‌آموزان تمایل و کشش بیشتری برای مباحث دارند که برنامه‌ها فراتر و گسترده‌تر اجرا می‌شود، گفت: گاهی اوقات مسابقات تفسیر داریم؛ کتابی با عنوان تفسیر نوجوان معرفی می‌کنیم و بچه‌ها پندهایی کوتاه از آن در می‌آورند و به‌صورت نمایش یا مناظره اجرا می‌کنند. به‌عنوان مثال اکثرا نمی‌دانند چطور معاد را برای دانش‌آموزان مطرح کنند تا آنها از معاد ترس و وحشت نداشته باشند و در عین حال با این موضوع آشنا شوند. ما با بیان اینکه در معاد، دوزخ و بهشت وجود دارد، سعی می‌کنیم با یک فضاسازی خیلی مناسب بهشت و جهنم را طراحی کنیم و در قالب یک نمایش مناظره‌ای افراد بهشتی و گرفتار در دوزخ را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم چیزهایی که برای بچه‌ها مفید و موضوعات اصلی محسوب می‌شود همچون نماز نخواندن یا دوست ناباب داشتن و... که علت اصلی جهنمیان است را به نمایش بگذاریم؛ همچنین در مقابل آنهایی که در بهشت هستند. این نمایش‌ها و مناظره‌ها باعث می‌شود بچه‌ها هیچ ترس و واهمه‌ای از معاد نداشته باشند و آشنایی تقریبا خوبی را پیدا کنند.

این معلم مهربان در مورد اینکه چه برنامه‌هایی دارند تا بچه‌ها اوقات فراغت‌شان را کمتر در فضای مجازی مشغول باشند، اظهار کرد: ما مجلاتی را برای دانش‌آموزان طراحی کردیم که انواع مسابقات در آن است؛ همچنین کارهای فرهنگی و گروهی در آن وجود دارد که در آخر هر هفته باید آن را ارائه دهند. به عنوان مثال چون نوجوانان دوست دارند با موبایل کار کنند از آنها می‌خواهیم که خاطره‌ای از پدر بزرگ یا اقوام خود ضبط کرده و برای ما بفرستند و یا موضوعی عنوان می‌کنیم که فیلم درباره آن تهیه کنند.

زهرا قرائتی افزود: در این طرح دانش‌آموزان برای بهترین ضبط صدا و فیلمی که انجام می‌دهند در اجتماع بچه‌های مدرسه تشویق می‌شوند و این کار را خیلی دوست دارند و سعی می‌کنند که بهترین کار را ارائه دهند که همین عامل باعث می‌شود بچه‌ها بیهوده وقت خود را در فضای مجازی و موبایل تلف نکنند.

این مدرس علوم تربیتی و قرآن در پاسخ به اینکه پدر شما مسئولیت ستاد اقامه نماز را بر عهده دارند چطور می‌توان اهمیت نماز را به‌طور ریشه‌ای در بچه‌ها نهادینه کرد، گفت: ما با شروع سال تحصیلی پس از آشنایی با دانش‌آموزان، به مرور متوجه می‌شویم که آنها در چه سطحی هستند و تا چه اندازه با نماز آشنایی دارند. گاهی اوقات بعضی از بچه‌ها آشنایی‌شان با نماز خیلی کم است و در مقابل بعضی از آنها آشنایی خیلی خوب با نماز دارند. بعد از شناخت کامل از بچه‌ها، آنها را به طرق مختلف با نماز آّشنا می‌کنیم و در هر دوره سعی داریم این آشنایی در طول زمان کوتاهی باشد، مثلا دو ماه به دو ماه.

قرائتی در ادامه با اشاره به آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم دینی عنوان کرد: ما در این فعالیت از معلم‌ها کمک می‌گیریم به این صورت که معلم در مورد یک مسئله هم توضیحات علمی آن را بیان می‌کند و هم توضیحات دینی آن‌ را. مثلا معلم علوم در مورد آب یا خاک و زمین توضیحات علمی درباره‌ آن می‌دهد و در مورد مباح بودن و غصبی نبودن آن هم توضیحاتی را بیان می‌کند. همچنین معلم جغرافیا که درباره‌ جهت‌ها توضیح می‌دهد و در آخر درباره‌ قبله نکاتی را بیان می‌کند یا معلم‌های دیگر نیز مثل معلم بهداشت بعد از ارائه توضیحات علمی، نکته‌هایی را درباره پاک و تمیز بودن بدن و لباس و مکان نماز شرح می‌دهد.

قرائتی با اشاره به اشاعه فرهنگ نماز و نمازخوانی در جامعه به‌ویژه در قشر نوجوان و جوان، بیان کرد: بچه‌ها وقتی شناخت‌شان نسبت به موضوعی بیشتر شود به آن علاقه‌مند می‌شوند که در مورد نماز هم همین طور است؛ پدر کتابی با عنوان «پیوند نماز با طبیعت» تألیف کرده‌اند که در این کتاب بسیار صریح و روشن توضیحاتی در مورد نماز بیان شده است که همواره من از مطالب این کتاب بهره گرفتم و آن را نیز به همکاران خود معرفی کردم.

این معلم فعال اظهار کرد: با اجرای برنامه‌ها و مسابقات متنوعی که برگزار می‌کنیم سعی می‌شود بچه‌ها با میل و رغبت در نماز جماعت مدرسه شرکت کنند؛ به‌عنوان مثال در یکی از این طرح‌های تشویقی، کارت‌هایی را درباره مفاهیم نماز درست می‌کنیم و شماره‌هایی را روی آن می‌زنیم و به بچه‌هایی که نماز نمی‌خوانند می‌دهیم تا در موقع نماز خواندن بقیه‌ بچه‌ها‌ مطالعه روی کارت داشته باشند و بعد از اقامه نماز یکی از شماره‌ها را اعلام می‌کنیم تا بر روی سکو آمده و مطالب آن را بخواند.

وی ادامه داد: گاهی ما بین نماز، تمثیلات زیبایی را از پدر یا حاج آقا حائری شیرازی و حاج آقا رنجبرنیا برای بچه‌ها می‌گوییم. همچنین بعضی وقت‌ها فیلم‌های کوتاهی را از نماز خواندن شهیدان در جبهه‌ها و معلولان که به سختی نماز می‌خوانند را پخش می‌کنیم که این کار نیز، به نظر بچه‌ها جالب می‌آید.

این معلم قرآن در خصوص اینکه چه خاطره‌ای از شیوه آموزش پدر در ذهن دارد، بیان کرد: نکته‌ای که از پدر، برای من بسیار جالب است، احساس مسئولیتی است که در قبال کار خود دارد و در مقابل‌ هیچ توقعی از کسی ندارد‌؛ پدرم می‌گوید من وظیفه دارم و مسئول هستم در برابر خدا‌، آنچه را که می‌دانم برای همه‌ افراد از کودک تا کهنسال و از بی‌سواد تا تحصیل‌کرده آموزش دهم و بیان کنم.

زهرا قرائتی افزود: قبل از ایام محرم و ماه مبارک رمضان که طلبه‌ها و مبلغان، برای بیان احکام دین عازم مناطق مختلف کشور هستند، حاج آقا خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند و برای سخنرانی آنها می‌روند و به آنها می‌گوید من موظفم تجربیات خود را در اختیارتان بگذارم و روش‌هایی که مردم دوست دارند را نیز به شما آموزش دهم تا احکام را به بهترین روش به مردم آموزش دهید.

وی با بیان اینکه پدر من خیلی به نماز اهمیت می‌دهند، تصریح کرد: زمانی که من و خواهرم کودک بودیم اگر مسافرتی برای پدر پیش می‌آمد ما را صدا می‌کرد و می‌گفت: «زهرا و فاطمه فقط نماز نماز نماز؛ نمازتان را فراموش نکنید. نماز مثل دارویی که برای انسان لازم است به همان اندازه برای انسان لازم و مفید است و باید هر چند ساعت به انسان اثر خود را برساند.» اما من که خود در حال حاضر در مدارس مشغول هستم و با اولیاء‌ بچه‌ها صحبت می‌کنم، متأسفانه این‌طور فکر نمی‌کنند و می‌گویند هر وقت دخترم دوست داشته باشد خودش نمازش را می‌خواند.

این معلم قرآن در پایان اظهار کرد: بچه‌ها با توجه به سن‌شان، هیجان‌های زیادی دارند و به این موضوع مهم توجهی ندارند. ولی ما باید نماز خواندن آنها را زیر نظر داشته باشیم، همان‌طور که موقع مریضی آنها مواظب هستیم تا داروهای‌شان مرتب خورده شود و این را می‌دانیم که با مصرف درست دارو سلامتی کامل جسم را به دست می‌آورند باید مواظب باشیم که حتما نمازشان را بخوانند چون برای سلامت روح آنها بسیار مفید است و باعث جلوگیری از هر انحرافی می‌شود.

منبع:ایکنا

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۱۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

به گزارش پارس نیوز؛  روز دوم و پایانی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ از صبح امروز (پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور بیش از ۳۰۰ ورزشکار از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین پیگیری شد و ملی‌پوشان کشورمان برابر حریفان خود قرار گرفتند.

در بخش تالوی بانوان و در فرم چیانگ‌شو، زهرا کیانی با نمره ۹.۶۸ به مقام قهرمانی رسید و صاحب مدال طلا شد. نماینده سنگاپور با نمره ۹.۵۳ دوم و ورزشکاری از اندونزی با امتیاز ۹.۴۴ سوم شدند.

زهرا کیانی پیش از این به مدال طلای فرم چانگ‌چوان دست یافته بود.

دیگر خبرها

  • کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد
  • معرفی قهرمانان رده سنی جوانان مسابقات کاراته دختران کشور در همدان
  • معرفی قهرمانان مسابقات کاراته دختران کشور در همدان
  • «فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد
  • نازنین فاطمه عیدیان راهی فینال شد
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • ترخیص پنج مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در محور مهریز
  • ترخیص ۵ مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در یزد
  • معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»
  • درخشش مازندرانی‌ها در مسابقات کاراته بزرگسالان دختر کشور