Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-30@16:31:33 GMT

تاجگردون: رای عدم اعتماد به بیطرف را سیاسی نکنید

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۳۲۹۸۴

به گزارش صدای ایران،غلامرضا تاجگردون در یادداشتی درباره حاشیه‌های رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو نوشت:
«جهت استحضار دوستان عزیز اصلاح‌طلبم و آنانی که این روزها در خصوص رای جناب مهندس بیطرف اظهارنظر می‌فرمایند و سعی به حاشیه‌سازی در این زمینه دارند، اول؛ به عنوان یک اصلاح طلب که اصلاح طلبی خودم را اعتقادی کسب کرده‌ام و نه عاریتی به همراه دیگر نمایندگان عزیزی که این روزها مورد هجمه قرارگرفته‌اند من‌جمله جناب نعمتی، دوست داشتیم مهندس بیطرف رای بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم؛ دوستان عزیزی که اظهارنظر می‌فرمایند، بدانند نمایندگان مردم در کنار نگاه سیاسی خودشان به ترکیب دولت و وزراء آن گونه نگاه می‌کنند که کدامیک می‌توانند مطالبات موکلینشان را پاسخ دهند و اگر کسی دیدگاهش مطابق منافع موکلینش نباشد قطعا به او اعتماد نمی‌کند و رای نمی‌دهد و به همین خاطر است که می‌گویند رای اعتماد. سوم ؛ درست است در تهران و برخی مناطق یک لیست رای می‌آورد ولی در شهرستانها مردم عمدتا به عملکرد نماینده رای می‌دهند و به همین خاطر است مثلا شخصی مثل حقیر هفتاد و پنج درصد از مردم به او رای می‌دهند و علیرغم اینکه مردم می‌دانند اصلاح طلبم ولی خیلی از اصولگرایان عزیز هم بخاطر منافع ملی و محلی رای می‌دهند. چهارم؛ جناب مهندس بیطرف چند نکته را با اعتقادی که داشتند در جلسات متعدد استانی و منطقه‌ای مطرح کردند که بدین دلیل نتوانست رای لازم را کسب کند و اصلا ربطی به اصلاح طلبی و غیره نداشت و به نظرم دوستان عزیز تسویه حساب با لیست امید را بگذارند وقت دیگری.»
وی همچنین در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: «ایشان فرمودند ۱. در انتقال آب سرچشمه‌های کارون به منطقه یزد و دیگر مناطق تعارف ندارم و انجام خواهیم داد و لذا قطعا نمایندگان خوزستان و زاگرس به او رای نخواهند داد. ٢. تلویحا فرمودند چرا یزد و کرمان از دریا آب منتقل کنند خوزستان که به دریا نزدیکتر است ٣. نتوانستند در جلسات و صحن علنی مساله سد گتوند را خوب توجیه کنند و نمایندگان قانع نشدند ٤. در صحن علنی مساله قم رود را به نحو بدی مطرح کرد و لرستانیها توجیه نشدند ٥. علیرغم بیان برخی موضوعات عمده نمایندگان شمال نتوانستند قانع شوند که ایشان به دنبال انتقال آب البرز به کویر و سمنان نیست ٦. ایشان چندین بار این جمله را فرمودند که من با اصرار آمدم و انگیزه ندارم و نمایندگان هم تمایل دارند وزیر انگیزه‌اش بالا باشد.»
تاجگردون همچنین اضافه کرد:«دوستان عزیزم اگر شما نماینده این خطه‌ها از سرزمین ایران بودید آیا به جناب مهندس بیطرف که دوست خوب و ارزشمند همه ما است رای اعتماد می‌دادید؟ لطفا امید و دکتر عارف عزیز را متهم نکنید و دوستانی هم که موضوع را می‌دانند فرار نکنند که من در این جلسه بودم یا نبودم. نه یک جلسه بلکه چندین جلسه با جناب مهندس بیطرف بود تا اقناعی به نتیجه برسیم. نه او انسان کوچکی بود که بخواهد دروغ بگوید و بگذرد و نه نمایندگان انسانهایی هستند که بخواهند از منافع موکلینشان بگذرند. لطفا این بحث را سیاسی نکنید و به حاشیه نکشید.»

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۲۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادعاهای اخیر مهدی نصیری در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی که خواستار آن شده بود اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کنند، با واکنش هایی همراه شده است. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهی می‌توانند متحد شوند.

عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن آنکه تاکید دارد «براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست»، می گوید؛«مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیش‌گفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزاره‌های اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامه‌ای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.»

عبدی به سکوت اصولگرایان نیز کنایه می زند و می گوید؛ «واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضع‌گیری صریحی می‌کردند اما...»

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با عباس عبدی را بخوانید؛

*****

*آقای عبدی! پس از گفتگوی آقای نصیری با بی‌بی‌سی انتقادهای زیادی بویژه از سوی اصلاح‌طلبان داخلی مطرح شد، تحلیل شما چیست؟

واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضع‌گیری صریحی می‌کردند، آنان که درباره همه چیز برای اعلام موضع پا به رکاب هستند در این مورد سکوت کرده‌اند. ولی چون نمی‌خواهند به انتساب گذشته ایشان اشاره شود یا به این علت که به درستی گمان می‌کنند موضع‌گیری آنان فاقد نفوذ است زحمت این کار را بر دوش اصلاح‌طلبان انداخته‌اند.

عبور نصیری از منتهی الیه حکومت به منتهی الیه اپوزیسیون به سرعت رخ نداده است

*فکر می‌کنید که چرا آقای نصیری فرایند عبور از منتهی‌الیه حکومت را تا منتهی‌الیه اپوزیسیون طی کرده است؟ و چرا با ایشان برخورد نشد و به راحتی اجازه خروج هم داشتند.

واقعیت این است که گرچه عبور این فاصله از سوی آقای نصیری موجب تعجب است ولی خیلی هم فوری رخ نداده است و چند سال طول کشیده است. این پدیده در میان جناح اصولگرایان حاکم مسبوق به سابقه است و تا کنون افراد زیادی این مسیر را رفته‌اند.

علت هم این است که آنان از نزدیک شاهد موارد بی‌صداقتی یا توطئه‌چینی و دودوزه‌بازی و در نهایت عمق اندک افکار در آن سو هستند. ابتدا خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند انشاالله گربه است ولی وقتی زیاد شد از درون خالی می‌شوند و کافی است یک تجربه منفی شخصی هم پیدا شود و به یکباره از آنها عبور نمایند.

درباره عدم برخورد و آزادی خروج هم بیش از آن که نکته‌ای متوجه آقای نصیری باشد مربوط به تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های رفتاری جاری است که موجب می‌شود کسانی را برای زدن کوچکترین حرفی احضار کنند و برای انتقاد از حجاب اجباری چنین تحت فشار قرار گیرند، دیگران با بیان تندترین مواضع آزاد باشند. در واقع باید با همه همینگونه با سعه صدر مواجه شوند. امیدواریم که چنین شود. مبنای رفتار نباید سیاسی باشد باید قضایی محض باشد.

*فارغ از اینها به نظر شما ایشان چرا رفت؟

ما وظیفه داریم همان را که گفته باور کنیم مگر این که شواهد دیگری در نقض آن بیان شود. ولی مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیش‌گفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزاره‌های اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامه‌ای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.

*به نظرتان آن طرف از او استقبال خواهند کرد؟

پاسخ به این پرسش سخت است. آن طرف نیروهای پراکنده و با وابستگی‌ها و کارفرمایان سیاسی و فکری و حتی مادی گوناگونی هستند. بعلاوه در سطح اظهار نظر که افراد حرف‌های خودشان را می‌زنند ولی در سطح همکاری بعید می‌دانم که با وجود چنین وضعی اعتماد کسی برای اقدام عملی جلب شود.

براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست

*به عنوان آخرین سوال فکر می‌کنید ایده او برای کسانی جذاب است؟

دنیای سیاست بیش از این که دنیای ایده‌ها باشد دنیای قدرت است. میان قدرت و ایده باید رابطه نزدیکی باشد. این حرف‌ها را دیگرانی هم در خارج زده‌اند ولی بسرعت به حاشیه رفته‌اند. در شرایط کنونی همان کسانی که علیه آنان حرف می‌زد، قدری از این فضا بهره‌مند می‌شوند.

به نظرم یک دو راهی قرار خواهد داشت که هر دو سویش زیان است. ولی ایده او بیشتر ناشی از این است که سیاست به امری شخصی تقلیل یافته و گویی اراده‌های افراد به تنهایی منشأ اثرات تعیین کننده است. بعلاوه براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست.

فارغ از این که با کدام‌یک موافق باشیم یا خوب بدانیم راه میانبری هم وجود ندارد. برخی خواسته‌اند تحت عنوان تحول‌خواهی راه میانه نشان دهند در حالی که تحول‌خواهی بر مضمون و محتوا تاکید دارد که هم می‌تواند شامل اصلاح‌طلب شود و هم برانداز. در حالی که این دو شیوه فعالیت سیاسی هستند. مثل زمان انقلاب که همه برانداز شدند با محتواهای کاملا متفاوت و حتی متضاد از یکدیگر. شیوه‌ و راهبرد سیاسی قابل میانبر زدن نیست.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901376

دیگر خبرها

  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد
  • لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • موافقت با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه