Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پرونده قاچاق لوازم خانگي چيني مديا نشان مي‌دهد، گمرک علي‌رغم اقدامات گسترده براي مبارزه در اين مورد، همچنان از قاچاقچيان رکب خورده و به سادگي کالا را ترخيص کردند.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، طي روزهاي گذشته دبير کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز از جزئيات يک پرونده قاچاق بزرگ لوازم خانگي در اين استان پرده برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


* تخلف شرکت لوازم خانگي مديا
موضوع از اين قرار بود که شرکت چيني لوازم خانگي مديا با استفاده از خلاءها و روزنه‌هاي گمرک توانسته بود، به نام قطعه لوازم خانگي کالاي کامل را روانه بازار داخلي کند.
زارعي‌نژاد در اين باره گفته است، تعداد کالاهاي مکشوفه 48 هزار و 793 دستگاه لوازم خانگي بوده که حدود 16 هزار و 800 ميليارد تومان ارزش‌گذاري شده است.
* رکب قاچاقچيان به گمرک
وي در تشريح جزئيات اين پرونده عنوان کرده بود، اين شرکت در اظهارنامه‌هاي گمرکي، قطعات منفصله ابراز کرده، اما کالاي کامل ترخيص شده است که مصداق بارز اظهار خلاف واقع بوده و طبق ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اين کالاها قاچاق محسوب مي‌‌شود.
*مديا خط توليد يا مونتاژ ندارد
اين مقام مسئول در ادامه توضيح داده، بنا به استعلام از اداره صنعت و معدن و تجارت استان البرز مشخص شد اين شرکت هيچ گونه خط توليد يا مونتاژي نداشته است.
با مداقه بيشتر در جزئيات پرونده شرکت مديا چين مشخص مي‌شود که همچنان احتمال ورود قاچاق از مبادي رسمي ادامه دارد، با اين حال اقدامات پسنديده و تلاش‌هاي گسترده نسبت به گذشته ايجاد شده و منافذ زيادي بسته و ورود قاچاق بسيار سخت‌تر شده است.
* چگونه گمرک اين قاچاق را کشف نکرد؟
آنچه قابل تأمل و تعجب‌برانگيز است، اينکه چطور با وجود سامانه جامع گمرکي و افزايش حساسيت‌هاي و ادعاي گمرک مبني بر دريافت اطلاعات مبدا کالا به همراه بارنامه و تطبيق اطلاعات اظهار با مبدا چنين اتفاقي رخ داده است؟
طبق دادنامه و راي پرونده اين کالاها از گمرکات قشم،‌ چابهار و بوشهر به داخل کشور آمده است و امکان ورود اين حجم از کالا از طريق کوله‌بري تقريبا غيرممکن است.
* ابهام در تعداد کشفيات قاچاق
فارغ از اينکه دبير کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز کشفيات را 48 هزار و 793 دستگاه لوازم خانگي دانسته بود، گمرک در توضيحات خود به 552 هزار دستگاه لوازم خانگي اشاره کرده است و مابه‌التفاوت اين ارقام خود جاي ابهام و سوال است.
به گزارش فارس، گمرک ايران طي سال‌هاي اخير تلاش بسياري براي مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده و همين موضوع باعث شفافيت سطوح مختلف فرايندها شده است. با اين حال براي مبارزه با قاچاق هم افزايي و راه طولاني و دشوار زيادي باقي مانده و به همين علت رسانه‌ها براي رسيدن به مطلوبيت، آن را مطالبه مي‌کنند.
*اقداماتي که کارساز نشد
چندي پيش گمرک ايران از 20 اقدام ويژه براي مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داده بود. يکي از اين اقدامات تله‌هاي الکترونيکي است. در توضيح آن آمده با هوشمندسازي ورود اطلاعات امکان رهگيري تخلفات و قاچاق گمرکي آسان‌تر شده و اگر اظهارکننده اقدام به اظهار خلاف واقع نمايند، اطلاعات اظهار شده با اطلاعات مانيفست و بارنامه الکترونيکي تطبيق و تقاطع‌گيري مي‌شود و در صورت مغايرت در سيستم به صورت علامت‌هاي هشدار اعلام خواهد شد تا اقدام به موقع صورت گيرد.
*قاچاق در تله گمرک يا گمرک در تله قاچاقچيان
يکي از سوالات و ابهامات به اين مرحله بازمي‌گردد که چگونه باوجود تله‌هاي الکترونيکي نه‌تنها قاچاق در تله قرار نگرفته که گمرک در تله قاچاقچيان افتاده است.
آيا اطلاعات مانيفست با آنچه اظهار شده تطبيق داشته است؟ آيا جزئيات بارنامه الکتريکي مغايرتي نداشته؟ چگونه با وجود هوشمندسازي و تقاطع‌گيري صورت گرفته، کالاي منفصل اظهار شده اما کالاي کامل آمده است؟
در اولين گام، کارآمدي تله‌هاي الکترونيکي زير سوال رفته است. کجاي کار نقص داشته که انطباق اظهارنامه با بارنامه و اسناد هشدار لازم را نداده است. معلوم نيست در اين پرونده اساسا تقاطع‌گيري وجود داشته يا خير. عملا تله الکترونيکي رنگ باخته و بي‌اثر شده است.
*نظارت و هماهنگي وزارت صنعت و گمرک
نکته ديگر آنکه واردات قطعات لوازم خانگي به شکل گسترده و انبوه آيا با هماهنگي وزارت صنعت و معدن انجام مي‌شود يا خير؟ چرا براي شرکتي که در ايران خط توليد يا مونتاژي ندارد، اجازه اين حجم از واردات بدون بررسي و کنترل مورد نياز صورت گرفته است.
به هر حال وزارت صنعت به عنوان متولي تدوين استراتژي توليد صنعتي آيا چشم‌اندازي براي شرکت‌ها نسبت به ارتقا و تکميل سطح واردات قطعات منفصله (CKD)، کالاي نيمه ساخته (SKD) و کالاي کامل (CBU) دارد يا خير.
* ضعف کنترلي يا فرآيندي در گمرک
به گزارش فارس، نکته ديگر اين ماجرا به گمرکاتي بازمي‌گردد که احتمالاً از لجستيک و امکانات و تجهيزات کمتري برخوردار بوده؛ البته نمي‌توان به اين مساله خورده گرفت، زيرا زماني که در اظهارنامه قطعات منفصل اظهار شده، کالا در مسير يا رويه سبز گمرکي قرار گرفته و اين رويه بدون کنترل و بازرسي فيزيکي و همچنين عدم تهيه استاندارد به سهولت فرايندها را طي کرده و ترخيص شده است. به نظر ضعف فرآيندي و يا کنترلي در اين بخش وجود دارد
براساس اين گزارش، در صورتي که نهادهاي نظارتي، امنيتي و انتظامي حضور نداشتند گمرک قادر به تشخيص چنين تخلف و قاچاق گسترده‌اي نبوده است و عملا ادعاي مسئولان گمرک مبني بر تقاطع‌گيري بي‌نتيجه مانده و اين اقدام و دستاورد گمرک با توجه به اين پرونده زير سوال مي‌رود.
*تله گمرک براي قاچاقچيان پوچ از آب درآمد
قاچاق علاوه بر آنکه در نظام اقتصادي کشور اخلال ايجاد مي‌کند عواقب و آثار مخرب ديگري نيز داشته که اشتغال و توليد داخل را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. در عين حال بازار بدون رقابت و دردسر در اختيار کالاهاي خارجي وارداتي فراهم کرده و تضييع حقوق بيت المال را به دنبال دارد.
بنابراين اين نقد در جهت توسعه، تکميل و رفع نواقص تلاش‌هاي گمرک مطرح شده و اميدواريم در آينده به جاي دستگاه‌هاي امنيتي گمرک به عنوان کاشف نقش اساسي ايفا کند.
انتهاي پيام/ب

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۳۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان

سردار جلیل موقوفه ئی با بیان اینکه محور این طرح نظارت و پایش انبار‌ها و محل‌های دپوی کالا ها بود گفت : کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی و رابطان این پلیس در زمان ۷۲ ساعته‌ی اجرای طرح ، با استفاده از ظرفیت‌های منابع و مخبرین و رصد بانک اطلاعاتی، با کنترل نامحسوس مکان‌های تحت رهگیری و اطمینان از صحت گزارشات واصله پس از هماهنگی قضائی به همراه تیمی از کارشناسان ادارات صمت، تعزیرات و بازرگانی وارد عمل شدند.

وی افزود : در این بازرسی ها که در حوزه لوازم خانگی و آشپزخانه، ابزار آلات صنعتی، انواع لوازم آرایشی بهداشتی، انواع سوخت موتورسیکلت سنگین، لوازم یدکی خودرو انجام شد کالاهای قاچاقی به ارزش ۷۳ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال کشف و در این رابطه ۹ نفر دستگیر و و ۴ دستگاه وسیله نقلیه توقیف شد 

فرمانده انتظامی استان از شهروندان خواست هرگونه اخبار مربوط به قاچاق کالا را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • محکومیت قاچاقچیان کالا در اردبیل
  • ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی در شمال تهران توقیف شد
  • تعمیر مایکروفر در محل و سلام به دنیای پخت و پز آسان
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از ۷۶ تانکر سوخت‌رسان
  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • جریمه ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در شیراز
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرک پرویزخان
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس کشف شد
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار