Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون قرارگاه پدافند هوايي، شيوه حفاظت پدافندي از نقاط پرواز ممنوع و تاسيسات اتمي را تشريح کرد و گفت:اس-300 در نقاط موقت مستقر شده و عملياتي است.
به گزارش مشرق، شهريور ماه سال 87 و بنا بر گسترش ماموريت‌هاي پدافندي کشور و از سوي ديگر، گسترش روز افزون تهديدات هوايي، فرمانده معظم کل قوا با صدور فرماني، رسما تشکيل قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) را صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قرارگاه پدافند هوايي همانطور که از نامش پيداست، وظيفه اصلي‌اش ايجاد يک پدافند قدرتمند در مقابل تهديدات هوايي است اما لازمه داشتن يک پدافند قدرتمند، در اختيار داشتن انواع مختلفي از تسليحات و تجهيزات نظامي است، از رادار گرفته تا زيرساخت‌هاي پدافندي، موشک‌هاي پدافندي و انواع پست‌ها ديده‌باني و . . . .
در آستانه 10 شهريور ماه،‌سالروز تاسيس اين يگان بسيار حساس و حياتي که فرمانده کل قوا کار اين يگان را، يعني پدافند هوايي را در اولويت اعلام کرده‌اند، با امير ابوالفضل سپهري‌راد معاون اجرايي قرارگاه پدافند هوايي به گفت‌وگو نشستيم تا آخرين وضعيت اين قرارگاه را جويا شويم.
متن کامل اين مصاحبه به شرح ذيل است:
در ابتداي توضيحي درباره وضعيت کلي قرارگاه پدافند هوايي بفرماييد.
- امير سپهري‌راد: پدافند هوايي داراي سابقه‌اي حدود 100 ساله و به اندازه نيروي زميني است و از زماني که نيروي زميني در ايران شکل گرفت، پدافند هوايي هم داشتيم. مأموريت پدافند هوايي در زمان شکل‌گيري، دفاع نقطه‌اي و پشتيباني از نيروهاي زميني بود که مأموريت دفاع و حراست از کشور را بر عهده داشتند.
رفته رفته با افزايش تهديدات هوايي، حضور مجموعه پدافند هوايي در قالب گروهان و گردان‌ در سطح کشور پررنگ‌تر شد تا زماني که اولين سامانه‌هاي راداري وارد کشور شد و در جنگ‌هايي که در آن زمان اتفاق افتاد، نياز به پدافند هوايي بيشتر احساس شد و با ورود سامانه‌هاي راداري به کشور، پدافند هوايي جزو نيروي هوايي شد و به صورت يک فرماندهي مشغول به انجام‌ وظيفه پرداخت.
بعد از اينکه ما وارد جنگ تحميلي شديم، همچنان با ماموريت دفاع نقطه‌اي و دفاع از مناطق حساس و حياتي، کارش ادامه يافت. تا اينکه در 8 سال جنگ درخشش‌هاي بي نظيري از خودش نشان داد و در آن زمان مقام معظم رهبري در مجلس گفته بودند، پدافند هوايي بسيجيان نيروي هوايي هستند. پدافند هوايي در زمان جنگ و در عمليات‌هاي بيت المقدس و والفجر 8، حدود 135 هواپيماي دشمن را سرنگون کرد که يک مدال افتخار براي پدافند هوايي است.
بعد از اينکه جنگ به پايان رسيد، مسئولين، کارشناسان دفاع هوايي و تئوريسين‌هاي پدافند هوايي با توجه به دکترين دفاعي کشور و با توجه به اينکه احساس شد تهديدات در 360 درجه وجود دارد، مأموريت آن گسترش پيدا کرد و از يک فرماندهي در زير گروه نيروي هوايي، با تدبير فرمانده‌ي معظم کل قوا (مدظله العالي)، در 10 شهريور 87 تبديل به يک قرارگاه شد، يعني فراتر از يک نيرو.
اين قرارگاه با در کنترل عملياتي گرفتن کليه يگان‌هاي پدافند هوايي در نيروهاي مسلح و شبکه ديده‌باني بسيج و ناجا، توانست کار خود را توسعه دهد و هر سال کارش بيش‌ از پيش ارتقا پيدا کرد. مويد اين آمادگي و افتخار پدافند هوايي، نشاندن پهپاد RQ170 در آذرماه سال 90، نشاندن هواپيماي حامل ريگي ملعون در بندرعباس در سال 88، انهدام پهپاد هرمس در سال 93، فرود اجباري هواپيماي ايساف در بندرعباس در شهريور 93 و کنترل صحنه عمليات هوايي دستگيري ملوانان و تفنگداران آمريکايي در جزيره فارسي بود که شايد نقش پدافند هوايي در اين زمينه خوب به مردم اطلاع‌رساني نشد.
از لحظه دستگيري که فکر مي‌کنم ساعت 19:05 آن روز بود، پرواز هواپيماهاي آمريکايي و تشنجي که در صحنه هوايي در حال رخ دادن بود توسط پدافند هوايي مديريت شد. مديريت صحنه نبرد با هواپيماهايي که براي جستجوي گمشده‌شان وارد منطقه شدند، مانند هواپيماهاي اف18، گشتي‌هاي P3F و ساير هواپيماهاي جنگنده تا ساعاتي پس از دستگيري اتفاق افتاد و اين مديريت خيلي مهم بود، صحنه اي که آبستن تشنج و التهاب بود توسط پدافند هوايي مديريت شد.
مويد ديگر اين آمادگي خبري بود که سه سال پيش شنيديم. ايکائو که سازمان هوانوردي جهاني است، اعلام کرد که آسمان ايران در منطقه، امن‌ترين آسمان است و اين مدال افتخاري براي قرارگاه پدافند هوايي است و نشان مي‌دهد که زير ساخت‌هاي امنيت هوافضايي خوب شکل گرفته است و قرارگاه پدافند هوايي ماموريت خود را در حد سيادت هوايي خوب انجام داده است و اين مسير محقق نمي‌شد، مگر با تدابير داهيانه مقام معظم رهبري فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالي) و تلاش و رهنمودهاي فرمانده محترم کل ارتش و فرماندهان و کارکنان خدوم، دلسوز و هميشه بيدار قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء(ص) آجا.
وضعيت شبکه يکپارچه پدافندي کشور که امير اسماعيلي هم خيلي روي آن تاکيد دارند، در حال حاضر چگونه است؟ هماهنگي با نيروهاي سپاه چگونه انجام مي شود؟
- امير سپهري‌راد: قرارگاه پدافند هوايي از معدود يگان‌هايي است که داراي مأموريت شبانه‌روزي در سطح نيروهاي مسلح است. اگر بيشتر نيروها در زمان صلح در حال مهيا شدن هستند، پدافند هوايي در زمان جنگ و صلح در حال رصد دائمي هوافضاي کشور است. پاسخگويي سريع و دقيق در مواجهه با انواع تهديدات پيچيده با سرعت‌ بالا در لحظه و يا کمتر از 2 دقيقه در 360 درجه کشور و در گسترده جمهوري اسلامي و با پراکندگي بيش از 3000 نقطه و لزوم مديريت تخصصي در صحنه هوافضايي و مديريت متمرکز و حفظ وحدت فرماندهي بدون وجود يک شبکه يکپارچه پدافند هوايي امکان ندارد.
در حال حاضر پدافند هوايي در گستره کل کشور و متصل به تمام حساسه‌هاي جمع‌آوري و کشف، چه در يگان‌هاي سپاه و چه در يگان‌هاي ارتش داراي يک شبکه بومي با معماري بومي و امنيت بالا، قادر است تمام تحرکات درصحنه هوافضايي را در لحظه رصد و زير 2 دقيقه تصميم‌گيري کند. مجموعه يگان‌هاي سپاه و هر يگان که داراي پدافند هوايي است، متصل به اين شبکه بوده و تحت اين شبکه است و اقداماتش را انجام مي‌دهد و در نهايت تصميمات عملياتي به‌صورت متمرکز با قرارگاه خاتم‌الانبياء(ص) است.

براي تصميم‌گيري سريع، آيا استقلال عملکرد به يگان‌هاي پدافندي داده شده است؟ يا تصميمات به‌صورت متمرکز در قرارگاه گرفته مي شود؟
- امير سپهري‌راد: تصميم‌گيري‌ها در شبکه برابر تعريف و دستورالعمل به دو شکل اعمال مي‌گردد، استقلال تصميم‌گيري وقتي است که ارتباط يگان‌ها با مرکز قطع‌شده باشد و در اين زمان هر منطقه اي مي‌تواند به‌عنوان فرمانده متشکل پدافند هوايي کشور در محدوده تحت مسئوليت خودش تصميم‌گيري کند. يعني ما شبکه توزيع شده پدافند هوايي به صورت گره‌ها يا نودهاي توزيع‌شده در کل کشور داريم و در زماني که نياز باشد يا ارتباطي با رده‌هاي بالاتر برقرار نشود، فرمانده صحنه نبرد برابر دستور العمل در محدوده تحت مسئوليتش به‌ صورت مستقل تصميم مي‌گيرد.
در زمان صلح، اين تصميم گيري به صورت تصميم‌سازي از نودها به مراکز فرماندهي و کنترل منتقل مي‌شود و بعد از بررسي تصميم گيري عملياتي انجام مي شود و اين اتفاقات در عرض کمتر از 2 دقيقه ابلاغ مي‌شود. يعني تصميم گيري نهايي درست است که در فرماندهي‌هاي منطقه‌اي ما به اسم SOC قابل انجام است ولي در زمان صلح، اگر مورد اضطراري نباشد، تصميم گيري کلان و مهم به صورت متمرکز در رده‌هاي اصلي انجام مي‌شود.
مراکز اصلي به چه معنا هستند؟
- امير سپهري‌راد:‌ شبکه، تعريف خاصي دارد و در پدافند به اين شکل است که ما چند مرکز فرماندهي کلان در کشور داريم که به صورت سيار و ثابت و توزيع شده وجود دارند و مراکز ديگر به صورت لايه‌هاي مختلف هستند. مثلاً اگر اتفاقي را ديده‌بان بخواهد اطلاع دهد، ابتدا به مراکز فرماندهي خودش اطلاع مي‌دهد، سپس چند مرکز پست فرماندهي اطلاعات خودشان را به مرکز کنترل گزارش مي‌دهد،‌ بعدا مرکز کنترل گزارش اطلاعات را با هم تطبيق مي‌دهد و به يک رده بالاتر در سطوح منطقه‌اي گزارش مي‌دهد، رده بالاتر منطقه‌اي مختار هست که تصميم نهايي را بگيرد.
ولي در زمان صلح براي اينکه تصميم‌گيري بهتر و دقيق‌تر انجام شود تصميم‌گيري نهايي در مرکز فرماندهي و کنترل کشور انجام مي‌شود و يک بررسي دوباره انجام مي‌شود. اين پروسه در کلام، طولاني است ولي چون در شبکه خودکار صورت مي‌گيرد، ما زير 2 دقيقه اين اطلاعات منجر به تصميم گيري مي‌شود.
در موضوع ملوانان و تفنگداران آمريکايي و ايساف همين سير طي شد؟
- امير سپهري‌راد: در موضوع ملوانان و تفنگداران آمريکايي، موضوع توسط مراکز پست فرماندهي سپاه به مرکز پست فرماندهي پدافند هوايي اطلاع داده شد، در زمان رويداد، به رده بالاتر جهت به تصميم‌گيري اطلاع داده شد و کمتر از 5 دقيقه مسئولين اصلي پدافند در جريان کار قرار گرفتند. البته فرمانده صحنه نبرد هوايي ما در منطقه رويداد، به‌ صورت مختار و برابر دستورالعمل عمل مي‌کرد.

امنيت سايبري شبکه پدافندي کشور چگونه تامين مي‌شود؟ آيا تجهيزات اين شبکه داخلي است؟
- امير سپهري‌راد: يکي از بالاترين حساسيت‌ها در مجموعه يگان‌هاي نظامي، بحث امنيت ارتباطات و مصونيت در فضاي سايبري است و يکي از پيوست‌هاي فني شروع قراردادهاي ما، همين موضوع است. با اينکه شبکه‌هاي ما اينترانت و داخلي است و احتمال نفوذ در حوزه نرم‌افزاري به آن تقريباً صفر است، شبکه‌هاي ارتباطي ما هم صرفاً ملي و کشوري نيستند و شبکه‌هاي خاص نظامي هستند.
اما امنيت نسبي است، ولي با توجه به افزايش تهديدات در حوزه سايبر دائما اين شبکه‌ها در حال رصد هستند ولي با اين حال هيچ احتمالي را منتفي نمي‌دانيم و همواره سعي مي کنيم با ايجاد وضعيت‌هايي که مبادي امنيتي کشور و فرماندهان کشور تعريف مي‌کنند، دائم در حال چک کردن اين شبکه باشيم. تمام تجهيزات ما در اين باره بومي هستند و اگر مجبور شويم از تجهيزات اوپن سورس استفاده کنيم، در چارچوب معماري داخلي خواهد بود و پيش بيني موارد امنيتي آن را نيز انجام مي دهيم.
آيا در چند وقت اخير اخطاري به پرنده‌هاي متجاوز داشته‌ايد؟
- امير سپهري‌راد: تقريباً روزانه به صورت ميانگين بيش از 6 مرتبه اخطار در قرارگاه پدافند هوايي داريم. وقتي پدافند هوايي در روز بيش از 1000 هواپيماي عبوري روزانه را رصد مي‌کند، هر تخلفي ممکن است منجر به اخطار شود. در قرارگاه پدافند هوايي اخطار دادن مسئله ساده‌اي است. ممکن است در برخي روزها بيش از 15 اخطار داشته باشيم.
هر هواپيمايي که مرزهاي کشور را آگاهانه رد مي‌کند، از لحظه‌اي که وارد کشور مي‌شود تا لحظه نشستن و يا خروج از آسمان کشور، تحت رصد شبکه پدافند هوايي قرار دارد. دقت مي‌کنيم که اين هواپيما از روي مناطق هسته‌اي عبور نکند و با توجه به رادارهاي موجود، حتي اگر بدليل بدي آب و هوا، هواپيمايي مجبور به خروج از کريدور خود شود به آن اخطار مي‌دهيم تا دوباره به مسير خود بازگردد.
اگر هواپيمايي نزديک به مناطق پرواز ممنوع شود، يگان‌هاي ما آتش به اختيار هستند لذا براي مضون ماندن پرواز از هرگونه رخدادي به آن اخطار مي‌دهيم. اگر رصد شبانه‌روزي قرارگاه پدافند هوايي نباشد مسائل ملي پيش مي‌آيد. البته اخطار مفاهيم متفاوتي دارد، برخي مواقع کشورهاي منطقه و فرامنطقه‌اي عمداً تخلف مي‌کنند تا هوشياري ما را بسنجند. بسياري از اين اخطارها ممکن است به خاطر خطاي خلبان يا اشکال سيستم‌هاي ناوبري باشد که چون اين رويداد براي ما عادي و تقريبا روزمره است، آن را خبري نمي‌کنيم اما اخيراً اخطار به معناي تجاوز نداشته‌ايم و همان طور که گفتم صرفا تخلف غير عمدي بوده است.
وضعيت سامانه‌هاي مختلف پدافندي چگونه است؟ چه برنامه‌اي براي ارتقاي سامانه‌هاي قديمي داريد؟ آيا اقدامي براي متحرک‌سازي سامانه اس-200 داريد؟
- امير سپهري‌راد: ابزار و تجهيزات در پدافند هوايي بسيار مهم است. بعد از تفکيک پدافند هوايي از نيروي هوايي، اقدامات خوبي در اين حوزه داشته‌ايم و در اين مدت کوتاه، تجهيزات‌مان 3 برابر شده است. در حوزه‌هايي، 200 درصد افزايش تجهيزات داشته‌ايم و در آينده شما تنها اسم وخاطره‌اي از اس-200 و هاگ را خواهيد شنيد.
اگر امروز سامانه مرصاد را مي‌بينيد، اين سامانه در بحث برد و انهدام و کشف مشابهتي با سامانه هاگ ندارد. امروز سامانه‌هايي داريم که قابليت بسيار بالاتري از اس-200 دارند. يکي از آنها، سامانه تلاش است که در ارتفاع بالا بسيار قدرتمندتر از اس-200 است. ما در حوزه کشف در تمام ارتفاع‌ها، خودکفا هستيم. در بعضي حوزه‌ها حتي مدعي هستيم به گونه‌اي که در بعضي از حوزه‌هاي کشف، براي اولين بار در دنيا به سامانه‌هايي خاص دست يافته‌ايم.
در حوزه سيستم سلاح، کاملا خودکفا هستيم و با توجه به افزايش تهديدات مجبور هستيم خودمان را آماده نگه داريم. البته قرارگاه پدافند هوايي از سال‌ها قبل خودش را براي مقابله با دشمنان فرامنطقه‌اي آماده کرده و با اين آمادگي مسلما در منطقه حرفي براي گفتن داريم. گرچه مدعي هستيم در مقابل قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي هم حرفي براي گفتن داريم.
آسمان ايران در منطقه نفوذنا پذير است، البته نفوذ ناپذيري در معادلات نظامي معناي مشخصي دارد. اين بدان معنا نيست که هيچ هواپيمايي با سطح مقطع کم نمي‌تواند مرز کشور ما را قطع کند، اين يک اصطلاح بين‌المللي نظامي است که مولفه‌هاي مختلفي دارد. لذا مدعي هستيم در منطقه با تجهيزات پدافندي که از مجموعه‌هاي يگان‌هاي نيروهاي مسلح در کنترل عملياتي داريم، آسمان نفوذناپذيري داريم.

هر سيستم سلاحي يک تعريفي دارد. سيستم سلاح راهبردي الزاماً نبايد متحرک باشد، ولي ما اين کار را کرديم؛ سيستم سلاح راهبردي اهدافش مشخص است يعني اس-200 را عليه يک پهپاد بکار نمي‌برند بلکه عليه دسته‌هاي پرتعداد هواپيماهاي دشمن و يا بمب افکن‌هاي راهبردي پهن پيکر و هواپيماهاي ارتفاع بالا استفاده مي‌کنند. شرايط اقتضايي به ما ديکته مي‌کند اگر در مسائل نظامي با کشورهاي فرا منطقه‌اي توازني در حوزه تجهيزات فراهم نيست،‌ ما در آمايش و تاکتيک تغييرات مي‌دهيم و فضايي ايجاد مي‌کنيم که غيرقابل پيش بيني براي دشمن است. اين الزامات گاهي باعث مي‌شود که سيستم سلاحي که راهبردي است را تاکتيکي و متحرک کنيم.
آيا رصدي روي هواپيماها و ناوهاي هواپيمابر آمريکايي در خليج فارس وجود دارد؟
- امير سپهري‌راد: پدافند هوايي ديده نمي‌شود و در تمام کشور با امواج رادار و شبکه‌هاي شنود سيگنالي خود حضور دارد. وقتي ادعا مي‌کنيم رصد آني داريم يعني در لحظه، تمام سيگنال‌هايي که در فضا منتشر مي‌شود را رصد مي‌کنيم. وقتي هواپيماي ايساف در خارج از مرزها قصد دارد کشور را منحرف کند و با مُعرف جعلي ديگري وارد مرزها شود، چطور جمهوري اسلامي اعلام مي‌کند که اين هواپيما نظامي است و سرنشينان آن نظامي هستند و با وجودي که مبادي کشوري نگران هستند که دستور نشستن به آن هواپيما داده نشود،‌ ما اصرار کرديم و هواپيما را نشانديم و ديديم تمام سرنشينان آن نظامي هستند، اين حاصل اشراف اطلاعاتي و رصد دائمي است.
ناوهاي هواپيمابر هرگونه تحرکي از دورترين نقطه درياي عمان تا خليج‌فارس داشته باشند و يا پرواز هواپيماهاي آنان و حتي خاموش - روشن کردن رادارهاي‌شان به‌صورت لحظه‌اي رصد مي‌شود و اگر اقدامي در سطح تاکتيکي و راهبردي لازم باشد، انجام مي‌شود.
برنامه‌اي براي شناخت تجهيزات و تاکتيک‌هاي دشمن داريد؟
- امير سپهري‌راد: اصول اوليه و اساسي ما دشمن شناسي است. ما چه در زماني که وارد دانشگاه مي‌شويم و بعد از فارغ التحصيلي و چه در زماني که در ميدان هستيم در حال مطالعه و دانش‌آموزي هستيم. اگر دشمن را نشناسيم، نمي‌توانيم اقدام مقابله‌اي براي آن انجام دهيم. ما هرگونه تجهيزاتي را از منابع پيدا و نهان به‌صورت لحظه‌اي از مبادي مختلف در کشور، رصد مي‌کنيم و جمع‌آوري مي‌کنيم و براي مقابله با آن برنامه‌ريزي مي‌کنيم. با هر سيستم نظامي و امنيتي را که مرتبط با ماموريت پدافند هوايي است، آشنايي داريم و حتي سامانه‌ها و تجهيزاتي که کشورهاي همسايه در حال تحقيق روي آن هستند را نيز مي‌شناسيم و بايد بشناسيم.
مثلاً سامانه موشکي پاتريوت، يک سيستم پدافندي زمين به هوا است که همکاراني که کار آفندي مي‌کنند بايد آن را خوب بشناسند اما ما هم به تمام نقاط ضعف و قوت آن مسلط هستيم.
آيا با کشورهاي همسايه و دوست همکاري نظامي داريد؟
- امير سپهري‌راد: بله اين يکي از اصول هر سازمان‌ نظامي است. ما مخصوصا با کشورهاي دوست تبادل اطلاعات داريم، همانطور که آنها نياز دارند ما هم اگر نياز باشد با آنها ارتباط برقرار مي‌کنيم.
امير اسماعيلي گفتند قرار است صياد 3 را در سامانه تلاش بکار بگيريم، آيا اين اتفاق افتاده است؟ آيا اس-200 از اين سامانه حذف شده است؟
- امير سپهري‌راد: خير، اس-200 حذف نشده است. همانطور که گفتم در آينده نزديک ديگر اسمي از سامانه‌هاي غربي و شرقي را نخواهيد شنيد و اولين نام‌ها را بايد در خاطرات‌تان جستجو کنيد. سامانه تلاش يک سامانه بومي در ارتفاع بلند و همزمان در ارتفاع متوسط است، با توانمندي بسيار بالاتر و بهتر از اس-200، اين سامانه عملياتي بوده و در حال توليد انبوه است.
در ارتفاع بالا در سامانه تلاش از موشک صياد 3 استفاده شده است؟
- امير سپهري‌راد: در اين سامانه براي پوشش ارتفاع بالا از موشک جديدي استفاده شده است.
وضعيت استقرار سامانه تلاش چگونه است؟
- امير سپهري‌راد: اين سامانه به تعدادي که توليد شده، بلافاصله در سامانه يکپارچه قرار داده شده است.
وضعيت استقرار اس-300 چگونه است؟
- امير سپهري‌راد: اس -300 در نقاط موقت خودش مستقر شده و در شبکه پدافندي کشور قرار دارد و همزمان که در شبکه عملياتي قرار دارد ما مشغول ارزيابي خاص اين سامانه نيز هستيم.
يعني وصل به شبکه پدافندي است؟
امير سپهري‌راد: بله. همزمان اين سامانه آماده هرگونه اقدام عملياتي است.
وضعيت حراست از مراکز هسته‌اي چگونه است؟ غربي‌ها خبري را منتشر کرده بودند که حراست از مناطق هسته‌اي فقط به سامانه اس -300 واگذار شده است؟
- امير سپهري‌راد: الزاما خبر دقيق و درستي نيست. دفاع از مراکز هسته‌اي با توجه به نوع تهديدات و دالان تقرب به آن مسير، نيازمند شرايط همراهي‌هاي خاصي است و نوع اين طراحي جهت پدافند موفق بر عهده پدافند هوايي است لذا نيازي نيست ما فقط از سامانه اس-300 استفاده کنيم. ما از سامانه‌هاي زيادي استفاده مي‌کنيم که قصد نداريم نام آنها را اعلام کنيم و آنها در مواقع بحران کارشان را انجام مي دهند.
کار پشتيباني از آتشبارهاي سامانه اس-300 توسط نيروهاي داخلي انجام مي شود؟
- امير سپهري‌راد: برابر عرف بين‌الملل، از هر کشوري سيستمي خريداري مي‌شود،‌ در مدت مشخصي گارانتي و پشتيباني الزاما بايد توسط آن کشور انجام شود. اما در مورد اس-300 هر چند پشتيباني از اين سامانه بر عهده کشور فروشنده است و اما الزاما نيازي به پشتيباني تيم فروشنده هم نداريم و در اين زمينه نيز خودکفا هستيم. وقتي پدافند هوايي، توان ساخت سامانه‌هاي برتر از اس-300 را دارد، مسلما در زمينه پشتيباني اين سامانه وابستگي نداريم.
آيا مطالعاتي بر روي اس-300 براي استفاده از تجربيات روس‌ها انجام داده‌ايد؟
- امير سپهري‌راد: نه تنها روي اس-300، بلکه هر سامانه يا سيستم سلاحي که نيازي را در حال و آينده به آن احساس کنيم، حتما مطالعه و براي ساخت آن برنامه‌ريزي مي‌کنيم و روي آن کار تحقيقاتي انجام مي‌دهيم، الحمد الله به دستاوردهاي خوبي هم رسيده‌ايم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۳۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی فرمانده ارشد ارتش به دشمنان: جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی را با قدرت می دهیم /پدافند هوایی در اوج آمادگی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیروی پدافند هوایی برای انجام وظیفه به معنای واقعی، جان خود را کف دست گرفته و با احدی برای امنیت مردم و مرزها تعارف ندارد.

آنگونه که باشگاه خبرنگاران جوان روایت کرده، وی با تاکید بر اینکه امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است، گفت: امروز با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی، دانش بومی و اراده پولادین فرزندان غیرتمند و شجاع ایرانی با حرکت در خط ولایت و توکل بر خداوند متعال برای حفظ امنیت کشور ذره‌ای تردید نداریم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش عنوان کرد: تجهیزات بومی و اراده پولادین ما آماده است تا جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی به کشور را با قدرت و توفنده بدهد و با تمام قدرت از مرزهای کشور دفاع می‌کنیم.

سرتیپ الهامی با بیان اینکه فرمانده معظم کل قوا در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص «قوی شدن» تذکرات مهمی داده‌اند و راه برون رفت مشکلاتی که دشمن به نظام تحمیل می‌کند را همین مسئله می‌دانند، افزود: نمونه‌ای از اجرای رهبری را در عملیات «وعده صادق» می‌توان دید که هم اقتدار نظام را به نمایش گذاشت و هم مردم را شاد کرد.

وی اضافه کرد: «قوی شدن» تکلیف آحاد مدیران در همه حوزه‌های علمی، فنی و مهندسی به ویژه نظامی است و دستور ولایی فرماندهی کل قوا برای نیروهای مسلح لازم‌الاجراست، پس «قوی شدن» برای همگان فرمان محسوب می‌شود لذا هر کسی در حوزه اختیارات و مسئولیت خود باید قوی شود و این یک تکلیف است و اگر کوتاهی کنیم باید پاسخگوی خدا باشیم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: آنچه در اهداف عالیه نظام و تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و ما به عنوان نیروی مسلح تضمین کننده تحقق آن وعده رهبر معظم انقلاب هستیم، باید ببینیم امروز ملزومات آن چیست.

امیر سرتیپ الهامی افزود: برای اینکه بتوانیم مأموریت دفاع از حریم آسمان کشور را با شایستگی و اقتدار انجام دهیم از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی‌کنیم و امروز برای انجام وظایف به هیچ جا وابسته نیستیم.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از منطقه پدافند هوایی شرق کشور و قدردانی از انجام اقدامات اثرگذار، ماندگار و وسیع در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: اقدامات عمرانی با حجم زیاد در سایت‌ها با کاربری‌های مختلف انجام شده و فعالیت‌های حوزه ورزش و توان رزم نیز چشمگیر است.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: در حوزه توان رزم اقدامات اثرگذاری برای منطقه پدافند هوایی شرق انجام شده و ساخت و تعمیر خلاقانه برخی قطعات و سامانه‌های راداری که امکان بازآماد آن وجود ندارد، جزو این اقدامات بوده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901293

دیگر خبرها

  • ارتش ایران در اوج آمادگی و اقتدار است
  • خودکفایی ارتش در ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • بازدید امیر الهامی از سایت پدافند هوایی شهید علایی گناباد
  • هشدار جدی فرمانده ارشد ارتش به دشمنان: جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی را با قدرت می دهیم /پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امروز پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است