Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی: موضوع کاهش نرخ سود بانکی متعاقب کاهش نرخ تورم از موضوعاتی بوده که همواره مورد بحث کارشناسان و منتقدین بوده و بسیاری معتقدند کاهش نرخ بهره می تواند نسبت به حرکت نقدینگی و پول در جهت تولید و کاهش قیمت پول برای تولیدکننده ها کمک کند.

به گزارش بولتن نیوز، بر این اساس بانک مرکزی ایران در ۳۱ مرداد دستورالعملی به شبکه بانکی ابلاغ کرده که کلیه موسسات اعتباری و بانک‌ها را مکلف می‌کند نرخ سود علی‌الحساب سرمایه‌گذاری مدت دار یک ساله را حداکثر ۱۵ درصد محاسبه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ سود برای سپرده‌های کوتاه مدت نیز حداکثر تا ۱۰ درصد تعیین شده است.

بر این اساس، پرداخت سودهای غیرمتعارف و خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار، برای حساب‌هایی که از تاریخ ۳۱ مرداد ۹۶ گشوده می‌شوند، ممنوع خواهد بود ضمنا سقف سود کلیه حساب‌های روز شمار نیز که در حال پرداخت هستند از ۱۰ درصد نباید تجاوز کند.

بانک مرکزی از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته از یازدهم شهریور از اعمال هرگونه روشی که منجر به افزایش نرخ موثر سود سپرده‌ها شود خودداری کنند، وگرنه مدیران و کارکنان آنها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

بانک مرکزی می‌خواهد با ابلاغیه، سرمایه‌ها را به عرصه تولید هدایت کند. این بانک، در تیرماه سال ۹۵ نیز، پرداخت سود بالاتر از ۱۸ درصد به سپرده‌های مدت‌دار را ممنوع کرده بود که در عمل رعایت نشد و برخی بانک‌ها همچنان به پرداخت سودهای بالاتر از این نرخ ادامه دادند.

هم اکنون برابر شنیده ها فراخوان برخی بانک‌ها به مشتریان برای تعیین تکلیف سپرده‌ها از طریق پیامک ارسال شده است

کاهش نرخ سود بانکی در حالی است که بسیاری از افراد در طی سالهای گذشته از محل نرخ بهره بانکی به سودهای کلانی رسیده اند و بسیاری از اختلاسها هم از این محل مورد بهره برداری قرار گرفته است. مواردی مانند واریز پول ادارات و شرکتهای نیمه دولتی و خصولتی به حسابهای شخصی و یا دریافت وامهای کلان دو درصدی و یا بدون بهره و ریختن به حسابهای با نرخ بهره بالا برای بدست اوردن منافع کلان از این جمله است.

البته در این بین خانواده‌های ایرانی هستند که دخل و خرج خود را بر اساس سود بانکی سپرده‌هایشان استوار کرده‌اند. حتی پاره‌ای کارآفرینان و اهل تولید و صنعت نیز ترجیح می‌دهند سرمایه خود را بدون هیچ فعالیت اقتصادی، در بانک بگذارند و فارغ از دردسرها و زحمات و هر گونه ریسک، سود پول خود را دریافت کنند و درآمدی تضمین شده داشته باشند.

اما همه اینها تاثیر ناگواری بر تولید و اقتصاد کشور داشته و در نهایت منجر به آن شده که بسیاری از کارخانه ها تعطیل یا نیمه تعطیل باشند و نرخ بیکاری بالا اشتغال در کشور را در حالت بحرانی قرار دهد.

در این بین بیشترین استقبال سپرده‌گذاران در حساب‌های روزشمار است که می‌توان همواره از حساب برداشت کرد و هم‌زمان سود سپرده را نیز گرفت. تدبیر بانک مرکزی آن است که کاهش سود سپرده به ده درصد، صاحبان این حساب‌ها را دستکم به سمت انتخاب سپرده‌گذاری بلندمدت (با سود ۱۵ درصد) بیندازد. نقل و انتقالات احتمالی می‌تواند کمکی برای ساماندهی سرمایه‌های راکد و چرخش این سرمایه‌‌ها در عرصه‌های تولیدی باشد.

پاره‌ای موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی در زمان اوج تحریم‌ها در دولت احمدی‌نژاد تا ۳۰ درصد سود روزشمار به سپرده‌ها پرداخت می‌کردند. آن زمان کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل به هم خوردن تعادل بازار ارز و سکه و مسکن را چنین وضعیتی می‌دانستند. گروهی از تحلیل‌گران نیز، رکود کنونی در بازار مسکن را ناشی از بالا بودن نرخ سود بهره بانکی می‌دانند. البته باید به این مسئله افزایش نجومی قیمت مسکن و ناتوانی افراد در بازپرداخت اقساط چند میلیونی ماهیانه را هم اضافه کرد.

کارشناسان بانکی معتقدند بانک‌های ایران به دلیل بالا بودن مطالبات غیرجاری و پایین بودن نسبت کفایت سرمایه به بدهی‌ها، مجبورند تا به هر نحو ممکن به جذب منابع بپردازند. در عین حال، نرخ سود بالا از عواملی است که به ترازنامه بانک‌ها فشار شدیدی وارد می‌‌کند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۳۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط پرداخت مالیات بر ارث و قوانین جدید

سازمان امور مالیاتی شرایط پرداخت مالیات بر ارث را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، جهت تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده‌های متوفیان نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ و بعد ازآن می‌توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده‌های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

متن اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور بدین شرح است:

در راستای تکریم ارباب رجوع و جهت تسهیل و تسریع بهره مندی مؤدیان مالیات بر ارث از سپرده‌های متوفیان نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ وراث متوفیان ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ و بعد از آن می‌توانند بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی ذیربط و صرفاً با مراجعه مستقیم به شعبه بانک ذیربط نسبت به پرداخت مالیات سپرده‌های متوفی و دریافت مابقی سپرده، اقدام کنند.

بر این اساس پس از درخواست وراث با ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله اسناد هویتی و گواهی حصر وراثت، بانک ذیربط مالیات مربوط به سپرده متوفی و سود متعلق به آن (تا تاریخ پرداخت سپرده به وراث) را محاسبه و از مبلغ سپرده و سود آن کسر کرده و مابقی را به وراث پرداخت می‌کند. محاسبه مالیات بر ارث سپرده‌های بانکی، توسط بانک‌ها بر مبنای نرخ‌های مالیاتی مذکور در جدول زیر انجام می‌گیرد:

احراز شهادت منوط به تأیید یکی از نیرو‌های مسلح کشور و یا بنیاد شهید انقلاب اسلامی، حسب مورد است.

توجه:

۱- در صورتی که وراث درخواست کسر هزینه‌های کفن و دفن، واجبات مالی و عبادی و دیون محقق متوفی از سپرده یا سپرده‌های بانکی متوفی را داشته باشند، این امر با مراجعه مستقیم به شعب بانک ممکن نیست. این دسته از مؤدیان بایستی ظرف یک سال از فوت متوفی، اظهارنامه مالیاتی مربوط را از طریق درگاه خدمات مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال و سپس با مراجعه به اداره امور مالیاتی مربوط، اقدام به اخذ گواهی موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات‌های مستقیم کنند. با ارایه این گواهی به بانک ذیربط، بانک سپرده و سود متعلق به آن را به وراث پرداخت می‌کند.

۲- چنانچه وراث قبلاً برای سپرده مورد نظر متوفی نزد بانک، گواهی موضوع مواد (۲۶) و یا (۳۴) قانون مالیات‌های مستقیم را از اداره امور مالیاتی ذیربط، اخذ کرده باشند، تا مبلغ مذکور در گواهی صادره نیازی به محاسبه، کسر و واریز مالیات از سوی بانک ذیربط نیست.

۳- چنانچه متوفی دارای حساب سپرده ارزی باشد، شعبه بانک ذیربط بایستی با توجه به نرخ ارزِ در دسترس، نسبت به محاسبه و کسر مالیات متعلق و پرداخت مابقی سپرده به وراث اقدام کند.

۴- اشخاصی که جزو یکی از وراث طبقات اول، دوم یا سوم مذکور در ماده (۱۸) قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌باشند، لیکن به طرق قانونی مختلف (برای مثال از طریق وصیت متوفی) ذینفع ماترک متوفی قرارگرفته‌اند، جهت دریافت سپرده بانکی متوفی می‌بایست به اداره امور مالیاتی ذیربط مراجعه و گواهی مالیاتی مربوط را دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • آیت‌الله علم‌الهدی:بنگاه‌داری ‎بانکها آفت بزرگ بازارمسکن است
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • جزئیات و شرایط وام فوری بانک ها در سال 1403 | کدام بانک‌ها وام فوری می‌دهند؟
  • پرداخت مالیات بر ارث الکترونیکی شد
  • پرداخت مالیات بر ارث، الكترونیكی شد
  • شرایط پرداخت مالیات بر ارث و قوانین جدید