Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفته می‌شود که دلیل اصلی کناره گیری شرکت شلمبرژه آمریکا از حضور در این میدان نفتی در رابطه مستقیمی با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بوده است.

به گزارش قدس آنلاین، شرکت شلمبرژه آمریکا از حضور در طرح توسعه ۳ میدان نفتی مناطق نفت خیز جنوب ایران کناره گیری کرده است.

هفتم آذر ماه سال قبل، شرکت ملی مناطق نفت‌ خیز جنوب ایران براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی و با هدف توسعه میادین رگ سفید، پارسی و شادگان، تفاهم‌نامه همکاری و قرارداد محرمانگی را با شرکت‌ بین‌المللی شلمبرژه منعقد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مدل قراردادی شرکت ملی نفت ایران کارفرما، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان مجری و شرکت شلمبرژه پیمانکار است.

آنتونی بومن، مدیر بخش مدیریت تولید شرکت شلمبرژه در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت مناطق نفت خیز جنوب، در اهواز، اظهار کرده که شرکت شلمبرژه بزرگترین شرکت خدمات نفتی در جهان است و با توجه به تجربیات زیادی که در بخش مدیریت تولید دارد، می‌تواند به همکاری با مناطق نفت‌خیز جنوب بپردازد.

وی گفته: مدل قرارداد پیشنهادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را درک می‌کنیم و در این زمینه با همان روش پیشنهادی به همکاری و پشتیبانی خواهیم پرداخت.

بومن خاطرنشان کرده که این تفاهم‌نامه یک فرصت استثنایی برای طرفین آن است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد.

با اینهمه گفته می‌شود که دلیل اصلی کناره گیری شرکت شلمبرژه آمریکا از حضور در این میدان نفتی در رابطه مستقیمی با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بوده است. سنای آمریکا طرح تحریم جدید ایران را در اواخر خردادماه سالجاری با ۹۸ رأی مثبت و ۲ رأی منفی تصویب کرد.

طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» سه محور دارد:

تحریم‌های موشک بالستیک: براساس این طرح، افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی را که با آنها معامله دارند هدف قرار می‌دهد.

تحریم‌های جدید تروریسم: برای اولین بار، آمریکا تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌اتهام حمایت از تروریسم اعمال می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت. در صورت تصویب این اولین بار خواهد بود که سپاه تحریم می‌شود. آمریکا پیشتر در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود.

اجرای تحریم تسلیحاتی: اگر این طرح قانون شود، تمامی افرادی که در فروش، تأمین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش‌آفرین باشند، توسط رییس‌جمهور مورد تحریم قرار می‌گیرند و دارایی آنها توقیف می‌شود.

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا پیشتر در چند توئیت از قانونگذاران آمریکایی خواست از هرگونه تحریم بیشتر ایران خودداری کنند وهشدار داده که تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران ممکن است ناقض برجام باشد.

شرکت مناطق نفت خیز در قبال کناره گیری شرکت شلمبررژه از حضور در طرح توسعه سه میدان نفتی خود هیچ واکنش جدی نشان نداده است.

حمید دریس، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز، ظاهرا در ماه قبل و با هدف شرکت در یک جلسه، سفری به شیخ نشین دبی داشته و در همان جلسه بحث خروج شرکت آمریکایی شلمبرژه مطرح شده است.

تا اینجای کار اطلاعات بیشتری از جزییات این تفاهم نامه به فضای رسانه ای کشور درز نکرده اما مهمترین چالش در این بین، اطلاعات میادین و مخازن نفتی سه میدان مورد اشاره بوده و در اختیار این شرکت قرار گرفته که تکلیف این اطلاعات هم مشخص نیست.

منبع: سایت نود اقتصادی

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۴۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی، برگزاری نشست نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا​​​​​​​، آغاز عملیات حفاری ۶ حلقه چاه توسعه‌ای در میدان نفتی یادآوران و … را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی: این تفاهم‌نامه‌ها برای افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی این هفته با حضور جواد اوجی، وزیر نفت امضا شدند.

اوجی در سخنانی در این آیین اعلام کرد که با مصوبه دولت، همه هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند.

وی همچنین با بیان اینکه امسال ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار امسال آغاز می‌شود.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز اعلام کرد: با نهایی و اجرایی‌شدن این تفاهم‌نامه‌ها بیش از ۱۶  مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری دانست و گفت: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند.

وی همچنین از جمع‌آوری درمجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون، با سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی، حداکثر تا سه سال آینده خبر داد.

برگزاری نشست نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا: سلیمان قاسمیان، مدیرکل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در سخنانی در این نشست گفت: هم‌اکنون، براساس برآورده‌ها کشورهای آفریقایی بالاترین رشد اقتصادی را طی سال ۱۴۰۲ داشته‌اند و این مسئله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در دو دهه آینده رقم خواهد زد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هم از افزایش ۲۶ درصدی مصرف گاز جهان تا سال ۲۰۴۰ خبر داد،امیر هوشنگ کرمی، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز گفت که ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده گاز مایع (ال‌پی‌جی) می‌تواند در افزایش صادرات این حامل انرژی در این قاره، نقش‌آفرینی کند، علی شاهوردی، مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقا در حوزه پالایشگاهی آماده است و بیژن چگنی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون عمده محصول صادراتی پتروشیمی ایران به قاره آفریقا کود اوره است، تصریح کرد: اکنون سالانه حدود ۳۵۰ میلیون دلار کود اوره به این قاره صادر می‌شود.

اذعان صندوق بین‌المللی پول بر افزایش صادرات نفت ایران: براساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده است، بخش نفت در اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی رشد قابل‌ توجه ۱۵ درصدی را ثبت کرد.

این آمار حکایت از آن دارد که ایران در سال ۲۰۲۳ روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه صادر کرده است که نسبت به سال پیش از آن ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

دیگر خبرها: آغاز عملیات حفاری ۶ حلقه چاه توسعه‌ای در میدان نفتی یادآوران، آغاز تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی، برگزاری نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت و پیشرفت ۶۵ درصدی طرح بنزین‌سازی پتروپالایش تهران از دیگر خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: عکاس شانا این هفته به‌مناسبت روز جهانی کارگر یک روز با کارگران شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران همراه شد تا گوشه‌ای کوچک از تلاش‌های آنان را که عضوی مهم از صنعت نفت کشور هستند، به نمایش بگذارد و به آن‌ها خدا قوت بگوید؛ می‌توانید تصاویر این همراهی را اینجا ببینید.

دیگر خبرها

  • گزیده‌های نفتی هفته
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • جاسوس آمریکایی به 22 سال حبس محکوم شد