Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@06:25:40 GMT

فضای مجازی به جراحی نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۳۵۱۳۶

فضای مجازی به جراحی نیاز دارد

مدیرکل صدا و سیمای استان زنجان با بیان اینکه فضای مجازی کشور نیازمند جراحی و ساماندهی است گفت: برای آن یک قانون مشخص نوشته شود و یا باید سواد رسانه‌ای مردم افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی، تلویزیون، ماهواره، تلفن همراه و بسیاری از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ارتباطی با زندگی مردم در هم آمیخته شده و تأثیر رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی بر رفتارها و سبک زندگی انسان‌ها افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی صفری، مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم به بررسی تأثیر رسانه‌ها بر فرهنگ مردم و توطئه‌های دشمنان برای فروپاشی نظام خانواده و باورهای دینی مردم پرداخت که مشروح سخنان وی را در زیر می‌خوانید:

توطئه‌های دشمنان با جنگ نرم

صفری با بیان اینکه یکی از راه‌های ورود دشمنان به داخل کشور نفوذ فرهنگی است، تصریح کرد: دشمنان با استفاده از جنگ نرم می‌خواهند اعتقادات مردم ایران را تغییر دهند که این کار را از طریق راه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در رسانه‌های ارتباط جمعی به دست گرفته‌اند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان به شبیخون فرهنگی دشمن از طریق برنامه‌های نرم‌افزاری و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: هدف فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای این است که روابط نامشروع و روابط آقا و خانم را عادی جلوه دهند.

این مسئول حیازدایی و از بین رفتن واژه محرم و نامحرم را از مهمترین اهداف دشمنان برشمرد و افزود: دشمن با دسیسه‌های خود فرهنگ ناب ایرانی- اسلامی را مورد هدف قرار داده‌ است.

صفری با ابراز تاسف از افرادی که دشمنان ایران را احمق فرض می‌کنندگفت: دشمنان کاملا هوشیارانه و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و حساب شده برای کشور و مردم ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان روی رفتارها و اصول زندگی مخاطبان مطالعه می‌کنند، افزود: برنامه‌ریزی‌های آنان کاملا طبقه‌بندی شده است و بر حسب جنسیت و یا سن برنامه‌های خود را عملی می‌کنند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجانبا بیان اینکه دسترسی به اینترنت و فضای مجازی در ایران راحت و آسان است، گفت: در بیشتر کشورها فرزندان با هماهنگی والدین از اینترنت استفاده می‌کنند و کنترل پدر و مادر بر روی فرزند بیشتر است.

لزوم جراحی فضای مجازی

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با ارائه پیشنهاد برای بهبود فضای مجازی کنونی کشور تصریح کرد: فضای مجازی کشور نیازمند جراحی و ساماندهی است و باید برای آن یک قانون مشخص نوشته شود و کاملا کنترل شده در اختیار مخاطبان قرار گیرد و یا باید سواد رسانه‌ای مردم افزایش یابد.

وی با ابراز تاسف از مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شودخاطرنشان کرد: بسیاری از این مطالب که در بین اقشار و سنین مختلف مردم رد و بدل می‌شود که جزو نیازهای واقعی افراد نیست و فقط وقت انسان را هدر می‌دهد.

صفری با بیان اینکه شبکه ملی ارتباطات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: دشمنان می‌خواهند بخش‌های مهم نظام همانند قوه قضاییه، شورای نگهبان و صدا و سیما را به مردم داخل کشور بی‌اعتبار نشان دهد.

وی نقد سازنده از طرف کارشناسان را لازمه توسعه کشور خواند و گفت: رسانه‌ها باید مراقب باشند که طوری به نقد بپردازند که در زمین دشمن بازی نکنند و نقد منصفانه باید اولویت نخست رسانه‌ها باشد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: رهبری بارها تاکید کردند که رسانه‌ها و مسئولان امید به زندگی در آینده را فراموش نکنند و این را در کل کشور گسترس دهند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مطالبه رهبر معظم‌ انقلاب است، گفت: امروز وقت عمل کردن به اقتصاد مقاومتی است و وظیفه همه ما این است که این را عملی کنیم و هر مسئول استان زنجان اگر اقدامی در راستای اقتصاد مقاومتی انجام داده است، صدا و سیمای مرکز زنجان زمانی را برای مسئول مربوطه برای ایجاد گزارش فراهم می‌کند.

صفری با اشاره به اینکه دشمن در جنگ نرم بیشتر بانوان را هدف قرار داده است، گفت: دشمنان می‌دانند اگر مادر یک خانواده منحرف شود، با تأثیرگذاری که در تربیت نسل آینده دارد، کل خانواده را می‌تواند به بیراهه هدایت کند.

وی با بیان اینکه در آتش‌سوزی اخیر کشور انگلستان هنوز یک آمار دقیق منتشر نشده است، گفت: با مدیریت مسئولان و سیاستمداران تمام اخبار از کانال دولت منتشر شده و هیچ کس اجازه منتشر کردن آمار و فیلم را نداشته است.

کاهش تماشای ماهواره در زنجان

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با ابراز رضایت از آمار رو به کاهش تماشای ماهواره در زنجان گفت: خوشبختانه در دو سال گذشته زنجان روند کاهشی را در مشاهده ماهواره داشته است و جزو استان‌های آخر کشور است و پیش‌بینی این است که در آینده بازهم با ریزش مواجه می‌شود.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران حاصل خون‌های شهیدانی است که با شهادت خود امنیت را برای ما به ارمغان آورده‌‌اند و هزینه‌های بسیار زیادی داده‌ایم و دشمن با اهداف شوم خود می‌خواهد اعتقادات مردم را تغییر دهد.

صفری با ابراز خوشنودی از طرح خوب حلقه‌های صالحین در مساجد گفت: این طرح سبب جذب جوانان و تربیت نیروهای ارزشی می‌شود و باید مساجد و پایگاه‌های بسیج در محلات احیا شود.

وی با بیان اینکه هیچ نهادی مسئولیت اعتقادات، نماز و تربیت‌های دینی جوانان را در کشور ندارد، تصریح کرد: چه کسی باید این وظایف را به عهده بگیرد و متاسفانه هیچ نهادی در کشور متولی امور فرهنگی مانند تربیت اعتقادی جوانان نیست.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان با ابراز خرسندی از عملکرد رسانه‌های استان زنجان به ویژه خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: بیشتر رسانه‌های استان حرف دل مردم را انعکاس می‌دهند و این ارزشمند است و رسانه‌ها باید طوری رفتار کنند که بتوانند مخاطبان زیادی جذب کنند.

وی گفت: امروزه با پیشرفت فناوری ارتباط یک طرفه گذشته از بین رفته و انحصار یک طرفه رسانه شکسته شده است و کنش و واکنش بین رسانه و مخاطب وجود دارد.

انتهای پیام/

R41375/P1492/S6,59/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟

در عصر تکنولوژی و فناوری استفاده از تبلت و گوشی میان کودکان و نوجوانان رواج پیدا کرد؛ اما استفاده از فناوری چه اندازه کنترل شده است تا کودکان محتوا‌های مربوط به سنین خود را مشاهده کنند؟

اینترنت و فضای مجازی به همان میزان که مفید و سودمند است، می‌تواند مخرب هم باشد به خصوص برای کودکان و نوجوان که نمی‌توانند محتوای نامناسب و مناسب از یکدیگر تمییز و تشخیص دهند و نیازمند کنترل مستقیم از سوی والدین هستند؛ اما این کنترل نمی‌تواند به صورت مستمر صورت بگیرد از طرفی رهاشدن در این فضا خطراتی به همراه دارد.

حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه

با پررنگ شدن استفاده از اینترنت در سراسر جهان کشور‌ها به سمت وضع قوانینی رفتند تا فضای مناسب تری جهت استفاده کودکان و نوجوانان فراهم کنند. 

در سنگاپور قوانینی برای مقابله آزار آنلاین کودکان در نظر گرفته شد، طبق این قوانین پلتفرم‌های آنلاین موظف هستند در صورت گزارش محتوای مخرب اقداماتی انجام دهند و سیستم‌هایی مانند فیلتر‌های مختلف برای محافظت از کودکان به کار گیرند.

فرانسه

فرانسه تولیدکنندگان موبایل و رایانه مانند اپل و ... را وادار می‌کند گزینه‌ای برای محدودکردن دسترسی کودکان به اینترنت را برای والدین فراهم کنند. این قانون به طور کاملاً واضح استفاده و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران زیر سن قانونی را برای مقاصد تجاری مانند بازاریابی مستقیم ممنوع کرده است.

هند

کشور هند دستورالعملی را برای معلمان و والدین درباره ایمنی بازی‌های آنلاین صادر کرده است. طبق این دستورالعمل خرید دراپ‌های بازی بدون تاییدیه والدین مجاز نیست و باید از روش‌های پرداخت با رمز یکبار مصرف استفاده شود. والدین و معلمان باید به کودک آموزش دهند تا حریم خصوصی خود را در فضای آنلاین محافظت کنند.

استرالیا

استرالیا پیش نویس قانونی را ارائه کرده تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند. به این ترتیب استرالیا نیز به جمع کشور‌هایی می‌پیوندد که مشغول کنترل سنی شبکه‌های اجتماعی هستند و تلاش دارند قدرت شرکت‌های فناوری بزرگ را کنترل کنند.

چین
چین اقداماتی سختگیرانه علیه شرکت‌های فناوری بزرگ را آغاز کرد که پلتفرم‌های بزرگ باید به طور مرتب میزان حفاظت سایبری از افراد زیر سن قانونی را ارزیابی کنند تا محیطی سالم برای آنها فراهم شود. چین قوانینی برای محدود کردن وقت گذرانی افراد زیر ۱۸ سال در بازی‌های ویدئویی نیز وضع کرد و مدت زمان مجاز برای این گروه سنی را به ۳ ساعت در هفته کاهش داد.

ایران و اینترنت کودکان

سال گذشته در کشور ما با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) برای خانواده‌ها سه روش به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم کرد که نخست با شماره‌گیری #۴۵۶*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌شده تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. زیرا حفاظت از کودکان در محیط اینترنت نیازمند تلاش هماهنگ والدین، تولیدکنندگان، ارائه‌کنندگان خدمات و قانونگذاران است. 

فراهم سازی فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ 

در دولت سیزدهم صیانت به منظور ایجاد شرایط مناسب برای استفاده مفید، سالم کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از جمله اهداف اجرای طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می‌توان به فراهم سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی-ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن اشاره کرد.

عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است، اما آن‌چنان‌که باید و شاید به آن پرداخته نشده است گفته بود که سابقه بحث حفاظت از کودکان در فضای مجازی قریب به دو دهه است که در دنیا دنبال می‌شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود هم فعالیت‌های خوبی در کشور انجام شد البته در ادامه کمتر به این حوزه توجه شده است و اقدامات انجام شده یا کافی نبوده یا متناسب با چارچوب‌های فرهنگی کشورمان نبوده است.

تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهاد‌های فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آنها کمتر در معرض محتوا‌های نامناسب قرار گیرند. همچنین فراهم سازی محیط امن متناسب با سن و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، از دیگر تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با همکاری خیلی خوب خانواده ارتباطات کشور و در رأس آن اپراتور‌های تلفن همراه این امکان فراهم شده است.

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده است

سند صیانت از کودکان در فضای مجازی
سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده چرا که بر آسیب پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب پذیری در این حوزه موثر است. 

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسطه آن اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت انجام شود سند صیانت از کودکان در فضای مجازی خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. 

این سند مصوب شورای عالی فضای مجازی خالق الگوی ملی برای نظم بخشی حقوقی و مدیریت فضای مجازی در ارتباط با کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ و اصل این سند، ایجاد محیط مجازی صیانت شده برای کودکان و نوجوانان است.

کلام آخر 

محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت لازم و ضروری است و باید همه نهاد‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ پای کار باشند، اما این نقش پررنگ والدین است که می‌تواند نتیجه مطلبوب را ارائه دهد و از آن مهم‌تر آموزش به کودکان و نوجوان از سوی خانواده و معلمان نکته پررنگی است که باید به صورت ویژه به آن پرداخت.

منبع: آنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • خسرو غفوریان کیست؟ / عکس‌هایی که برای ژیلا صادقی داستان شد/ هنوز توماج صالحی ترند است/ هجمه جدید علیه کاظم صدیقی با نام لیلا
  • تشکیل ۱۳ پرونده قضایی برای مروجین اکاذیب در فضای مجازی کرمان
  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • رسیدگی به تخلفات در نمایش‌خانگی به ساترا واگذار شد
  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر
  • ماجرای استفاده بلاگر شیرازی از آمبولانس اورژانس در حال پیگیری است
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • دشمن برای جوانان فضای مجازی آلوده را تدارک دیده است
  • تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت