Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@17:02:45 GMT

298 هکتار از مزارع شهرستان درمیان زیر کشت زعفران است

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۳۵۹۵۹

298 هکتار از مزارع شهرستان درمیان زیر کشت زعفران است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: 298 هکتار از مزارع شهرستان درمیان زیر کشت زعفران است و حدود یک تن زعفران در این شهرستان تولید می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید ضیائیان احمدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان، در گفتگو با وحدت درمیان، اظهار کرد: 298 هکتار از مزارع شهرستان درمیان زیر کشت زعفران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بازار عمده محصول زعفران برداشت شده این شهرستان خراسان رضوی است و در حال حاضر شرکت فعال در خصوص صادرات محصول زعفران به خارج از کشور وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان بیان کرد: فصل کاشت زغفران در شهرستان درمیان شهریور ماه بوده و برداشت آن از آبان آغاز شده و به طور معمول یک ماه طول می‌کشد.

ضیائیان احمدی گفت: میزان زعفران تولیدی شهرستان درمیان تقریبا معادل یک تن (970 کیلو) است.

وی اذعان کرد: پیاز زعفرانی که کشت می‌شود معمولا تا هفت سال گل می‌دهد و می‌توان از آن زعفران برداشت کرد.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان اظهار کرد: با توجه به این که هر مزرعه زعفران تنها تا هفت سال محصول می‌دهد بنابراین کاشت پیاز و تعویض زمین به صورت چرخه ای صورت می‌گیرد به گونه ای که مزرعه هفت ساله برگردان می‌شود و پیاز های آن به زمین دیگری منتقل شده و در آنجا کشت می‌گردد و مزرعه یکساله محسوب شده و این روند چرخه ای به گونه ای است که سطح زیر کشت شهرستان که در سال 86 معادل 236 هکتار بوده هم اکنون 296هکتار است یعنی بر اساس آمار و ارقام حدود ده درصد رشد داشته اما در واقعیت هم اکنون کل سطح زیر کشت در سال 86 معدوم شده و 296 هکتار کشت شده ، امروز مزارع شهرستان جوان و تازه کشت شده هستند.

ضیائیان احمدی عنوان کرد: در سال 95 سطح زیر کشت زعفران 297 هکتار و برداشت محصول 970 کیلو بوده که نسبت به سال 93 که سطح زیر کشت زعفران 260 هکتار و میزان برداشت محصول 800 کیلو بوده است، رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: دلیل افزایش سطح زیر کشت و برداشت هم، بازار خرید مناسب و افزایش قیمت محصول بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان با اشاره به ویژگی های زعفران خوب عنوان کرد: برای محصول دهی خوب بهتر است از پیازی استفاده شود که در بهمن و اسفند سال قبل محلول پاشی شده باشند و قبل از انتقال به زمین جدید با سموم قارچ کش و کنه کش ضد عفونی شوند.

ضیائیان احمدی در باره خواص درمانی زعفران خاطر نشان کرد: زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است ،چاشنی و رنگ دهنده غذا، آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است و همچنین از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان، درمان کم خونی و ... استفاده می‌شود.

وی یاد آور شد: زعفران به هضم غذا کمک می‌کند، تقویت کننده معده بوده، به عنوان مسکن بویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان به خاصیت ضد افسردگی زعفران اشاره کرد و گفت: مصرف زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است و بر اساس تحقیقات امروزی نیز نتیجه گرفته شده است که زعفران دارای خواص ضد افسردگی بوده و این در حالی است که بر اساس تب سنتی به زعفران خواص فرح بخشی و خنده آوری نیز نسبت داده اند بر طبق نتایج این تحقیقات استفاده از زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یک فنجان چای زعفران برای تمدد اعصاب توصیه می‌شود.

ضیائیان احمدی ادامه داد: همچنین زعفران افزایش دهنده تمرکز حواس است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثربوده و زعفران در درمان دردهای عصبی و کم خوابی موثر است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۵۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور

محمد خزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم شهرستان کنگاور ۱۵ هزار هکتار است، گفت : با توجه به بارش‌های مناسبی که در سال زراعی جاری داشته‌ایم عملکرد مناسبی را از مزارع شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری تولید گندم از مرز ۶۱ هزار تن عبور کند که در صورت تحقق این امر این میزان تولید گندم در شهرستان در چند سال اخیر کم سابقه خواهد بود.

او به کشاورزان توصیه کرد؛ جهت رسیدن به این هدف با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به سمپاشی با سن گندم و زنگ زرد گندم اقدام نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور افزود: کمیته برداشت محصولات کشاورزی در وقت مناسب تشکیل شده و تمهیدات لازم در خصوص برداشت غلات انجام خواهد شد.

خزایی از کشاورزان شهرستان خواست مراقب حوادث احتمالی بویژه آتش سوزی در سطح مزارع و مراتع شهرستان باشند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان