Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@11:29:54 GMT

احکام شرعي لقاح خارج از رحم و اسپرم اهدائي

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۳۹۵۳۰

خبرگزاري آريا -

احکام شرعي لقاح خارج از رحم
پيشرفت علم امروزه به کمک زوج هاي نابارور آمده و راه هاي گوناگوني را از لقاح خارج رحم گرفته تا استفاده از بانک نطفه و اهداء جنين در اختيار آنها مي‌گذارد تا از موهبت پدر و مادر شدن بهره ببرند و لذت داشتن فرزند را تجربه کنند.
يکي از راه هاي تلقيح مصنوعي در زوجيني که مرد فاقد اسپرم و توانايي بارور کردن همسرش بوده، استفاده از نطفه مردي غريبه و بيگانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدين صورت که تخمک زن را با اسپرم مرد بيگانه در آزمايشگاه ترکيب کرده و سلول بارور شده را به رحم زن تزريق مي‌کنند. مراجع تقليد در اين باره آراء و ديدگاه هاي متفاوتي دارند، برخي اين عمل را جايز نمي‌دانند و گروهي نيز تنها راه حل را آن مي‌دانند که مرد موقّتا همسر خود را طلاق دهد و آن زن پس از عدّه به عقد موقّت مرد مورد نظر در آيد.
به هر جهت، مشخص است کودکي که با اسپرم مرد بيگانه به دنيا بيايد ملحق به شوهر آن زن نمي‌شود و پدر او، صاحب نطفه و مادرش زني است که صاحب رحم و تخمک است.
در ادامه اين گزارش ديدگاه مراجع عظام تقليد در خصوص اين نوع از لقاح مصنوعي آمده است:
آيت‌الله خامنه‌اي:
آيا تلقيح نطفه مردي اجنبي به همسر مردي که بچه‏دار نمي‌‏شود، از طريق قراردادن نطفه در رحم او جايز است؟
جواب: عمل مذکور في‏ نفسه اشکال ندارد و کودک به صاحب تخمک و رحم ملحق مي‏ شود و الحاق آن به صاحب نطفه هم بعيد نيست ولي از او ارث نمي‏ برد.
آيت‌الله مکارم شيرازي:
مردى عقيم، ولى زن او سالم و قدرت بارورى دارد. اگر اسپرم مرد ديگرى در آزمايشگاه با تخمک زن مذکور ترکيب، سپس نطفه ترکيب يافته در رحم زن نهاده شود، لطفاً بفرماييد:
اوّلاً: آيا اين کار جايز است؟
ثانياً: آيا اين امر زنا محسوب مى‌شود؟
ثالثاً: آيا مشخّص بودن يا ناشناس بودن دهنده اسپرم در حکم مسأله تأثيرى دارد؟
رابعاً: رابطه شرعى کودک با شوهر زن از لحاظ ارث، محرميّت و نکاح چگونه خواهد بود؟
خامساً: رابطه شرعى کودک با مرد صاحب اسپرم از نظر ارث، محرميّت و نکاح چگونه مى باشد؟
الف) جايز نيست.
ب) زنا نيست؛ ولى از جهاتى شبيه زناست.
ج) هيچ تأثيرى ندارد.
د) رابطه اى با او ندارد؛ جز اينکه فرزند طبيعى همسر اوست، و با او محرم است.
هـ) به منزله فرزند نامشروع اوست که محرم است؛ ولى از يکديگر ارث نمى‌برند.
همچنين آيت الله مکارم شيرازي به استفتاء زني که همسر وي توانايي باروري را نداشته و طالب فرزنددار شدن از اين راه هستند، چنين پاسخ داد: تنها راه مشروع آن است که شما از شوهرتان (هرچند به صورت مخفيانه و بدون اطّلاع اطرافيان) طلاق بگيريد، و پس از گذشتن عدّه به عقد موقّت صاحب نطفه درآييد (هرچند همديگر را هرگز نبينيد)، سپس نطفه به شما تزريق شود، و پس از پايان عقد موقّت و زايمان دوباره مى توانيد به عقد شوهر اوّل درآييد. در اين صورت شما مادر آن بچّه، و صاحب نطفه پدرش محسوب مى شود. و به شوهر شما هم محرم است. ولى به اقوام شوهرتان محرم نيست. امّا به اقوام شما محرم است.
آيت‌الله نوري همداني:
در فرض سوال، حرام است.
آيت‌الله صافي گلپايگاني:
بطور کلي عمل تلقيح اگر مستلزم نظر يا لمس حرام باشد تکليفاً حرام است و به نظر اينجانب جواز تلقيح اجنبي به همسر اگر چه بوسيله خود همسر باشد، محل اشکال است و در فرضي که انجام شود، فرزند تعلق به مرد صاحب اسپرم دارد و اگر دختر باشد به شوهر شما محرم است؛ چون ربيبه او است و نسبت به خود شما چه پسر باشد يا دختر حکم فرزند را دارد و به شما محرم است.
آيت‌الله سيستاني:
پرسش: آيا قرار دادن نطفه مرد اجنبي در رحم زن اجنبيه في نفسه جايز است ؟ آيا اين عمل شبيه به زنا نيست ؟
پاسخ: جايز نيست ولي حکم زنا را ندارد.
پرسش: حکم شرعي تلقيح مصنوعي با اسپرم مرد اجنبي در محيط آزمايشگاهي وقتي که شوهر فاقد اسپرم باشد چگونه است و محرميت به بستگان زن وشوهر چگونه است؟
پاسخ: وارد کردن اسپرم مرد اجنبي به رحم زن جايز نيست ولي تلقيح تخمک زن با اسپرم مرد اجنبي در خارج از رحم و وارد کردن آن در رحم في حد ذاته جايز است وحرمت آن به لحاظ امور جانبي است که معمولا لازم مي‌آيد مانند کشف عورت وبه هر حال فرزند منتسب به صاحب اسپرم است و ربطي به شوهر ندارد ولي اگر دختر باشد با او محرم است، زيرا فرزند همسر او است وهمچنين محرميت فرزند با فاميل آن زن محقق است.
آيت‌الله سبحاني:
مردى اسپرم ندارد لذا اسپرم اجنبى را با تخمك همسرش بارور مى‌كند و در رحم همسرش قرار مى دهند آيا اين كار جايز است؟
بسمه تعالى: جايز نيست.
منبع: yjc.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۳۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با سردار رادان فرمانده فراجا گفت: اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است و تمام تلاش‌ها باید در جامعه معطوف به پیاده سازی احکام نورانی دین باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه سردار رادان و نیرو‌های فراجا به عنوان سربازان اسلام در میدان و صحنه اجتماع حاضر هستند و تامین امنیت جامعه را تا دور‌ترین نقاط کشور تامین می‌کنند گفت: در عرصه جدیدی که دشمنان حیازدایی را طراحی کرده اند و توسط عوامل آنان در جامعه اجرایی و مدیریت می‌شود نیرو‌های فراجا باعزم و اراده‌ای راسخ برای اجرایی کردن منویات رهبر انقلاب و احکام دین تلاش می‌کنند.

 

دیگر خبرها

  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • دهن‌کجی نتانیاهو به احکام دادگاه لاهه/ تأثیری ندارد
  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود
  • هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲