Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@00:13:45 GMT

با مزایای ویتامین A آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۵۴۱۷۹۲

با مزایای ویتامین A آشنا شوید

ویتامین A. نقش بسیار مهمی در سلامت چشم‌ها ایفا می‌کند، چون در واقع خودش بخشی از ساختار چشم است.

سرویس سبک زندگی فردا: ویتامین A. در واقع موادی را شامل می‌شود که به آن‌ها رتینوئید، شبکیه، رتینول و کاروتنوئید‌ها (دسته‌ای از رنگدانه‌ها هستند که در جذب نور در گیاهان نقش بسیار مهمی دارند) می‌گویند. به نقل از کرمانی انواع مختلف ویتامین A.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بستگی به آن دارد که از منبع گیاهی آمده باشد یا حیوانی. بدن کاروتنوئیدهای غذاهای گیاهی را تبدیل به ویتامین A. می‌کند.

ویتامین A. حاصل از غذاهای حیوانی مانند لبنیات و گوشت از همان ابتدا برای بدن قابل استفاده هستند.

ویتامین A. نقش‌های بسیار مهمی بر عهده دارد از جمله: بینایی، رشد سلولی، حفاظت آنتی اکسیدانی و بهبود سیستم ایمنی بدن.

کمبود ویتامین A. در کشورهای توسعه یافته بسیار نادر است، اما هنوز در کشورهای فقیر یک مشکل اساسی به حساب می‌آید.

ویتامین A. ویتامینی محلول در چربی است و مانند بسیاری از ویتامین‌های محلول در چربی دیگر اگر دوز بسیار بالایی از آن را مصرف کنید خطرناک خواهد بود.

معمولا نگرانی از دریافت مقدار بالای ویتامین A. بیشتر به خاطر مکمل‌ها است.
سلامت چشم‌ها

ویتامین A. نقش بسیار مهمی در سلامت چشم‌ها ایفا می‌کند، چون در واقع خودش بخشی از ساختار چشم است.

ویتامین A. بخشی از رودوپسین (پروتئینی در چشم که نور را جذب می‌کند) است. همچنین برای سلول‌های غشای قرنیه مورد نیاز است.

یکی از نشانه‌های اولیه کمبود ویتامین A. ضعف بینایی در شب یا تاریکی است، چون چشم به اندازه کافی ویتامین A. برای رودوپسین ندارد.

خواص ویتامین A. به چشم کمک می‌کند نور را جذب کند، نور برای دیدن ضروری است. کمبود شدید ویتامین A. می‌تواند منجر به کوری شود.

با این حال به خاطر بسپارید ویتامین A. نمی‌تواند منجر به بهبود بینایی شود. مصرف مقدار زیاد ویتامین A. نمی‌تواند بدان معنا باشد که دیگر نیازی به استفاده از عینک یا لنز خود نداشته باشید.
رشد سلولی

ویتامین A. برای رشد سلول‌ها و همچنین سال سلول‌های جدید مورد نیاز است. به همین دلیل ویتامین A. برای رشد جنینی و تشکیل اندام‌ها ضروری است.

برای خانم‌های باردار، نوزادان و کودکان دریافت مقدار کافی ویتامین A. بسیار مهم است. خانم‌های باردار باید مواظب مصرف بیش از حد ویتامین A. نیز باشند، چون می‌تواند موجب افزایش خطر نقائص جنینی هنگام بارداری شود.

هر زمان خواستید از مکمل‌های ویتامین A. استفاده کنید قبل از آن حتما با پزشک خود صحبت کنید.
محافظت آنتی اکسیدانی

ویتامین A، C. و E. آنتی اکسیدان محسوب می‌شوند. این یعنی ویتامین A. می‌تواند سلول‌های بدن را در برابر آسیب سرطان زا ها، مواد سمی و آسیب اکسیداتیو محافظت کند.

تحقیقات نشان داده ویتامین A. می‌تواند با سلول‌های سرطانی مقابله کند. با اینکه این تحقیقات نقش ضد سرطان بودن ویتامین A. را ثابت می‌کنند، اما تحقیقات دیگری نیز انجام شده که می‌گوید مصرف بیش از حد ویتامین A. نمی‌تواند موجب کاهش خطر سرطان شود.

برخی تحقیقات نشان داده اند مصرف بالای میوه و سبزیجات که منبع کارتنوئید‌ها هستند با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است. با این حال تحقیقات میان مصرف مکمل‌های ویتامین A. و کاهش خطر ابتلا به سرطان، رابطه‌ای پیدا نکرده اند.
سلامت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده ویتامین A. و D. نقشی حیاتی در سلامت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. ویتامین A. می‌تواند از روشهای گوناگونی در سیستم ایمنی بدن موثر واقع شود از جمله: فعال سازی لنفوسیت (نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند که در سیستم ایمنی مهره داران نقش دارد)، کمک به تولید سلول‌های T. و تولید آنتی بادی ها.

کمبود ویتامین A. می‌تواند باعث ایجاد نقص در واکنش ایمنی بدن شود و خطر ابتلا به عفونت‌ها را بالا ببرد.

با اینکه کمبود ویتامین A. در کشورهای توسعه یافته بسیار نادر است، اما کمبود خفیف این ویتامین ممکن است در نوزادان و کودکان اتفاق بیفتد. کمبود خفیف ویتامین A. در کودکان می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی و اسهال شود.
غذاهای حاوی ویتامین A.
میوه‌ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ مانند سیب زمینی شیرین، هویج، انبه و کدو حلوایی سرشار از بتا کاروتن هستند که بدن آن‌ها را به ویتامین A. تبدیل می‌کند.

در واقع یک سیب زمینی شیرین می‌تواند ۵۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A. را تامین کند. سبزیجاتی که برگ‌های سبز دارند نیز از منابع بتاکاروتن به حساب می‌آیند.

یکی از متمرکز‌ترین منابع ویتامین A. جگر است. برای مثال خوردن ۸۵ گرم جگر گاو می‌تواند ۴۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A. را تامین کند.

همچنین ویتامین A. در لبنیات، تخم مرغ، ماهی‌های چرب، حبوبات و غلات غنی شده پیدا می‌شود.
چه مقدار ویتامین A. نیاز داریم؟

نیاز روزانه خانم‌های زیر ۵۰ سال به ویتامین A. ۷۰۰ میکرو گرم است و برای مردان ۹۰۰ میکرو گرم می‌باشد.

خانم‌های باردار و شیرده به خاطر رشد سلولی و تولید شیر نیاز روزانه بیشتری دارند. تحقیقات نشان داده بیشتر افراد از برنامه غذایی خود به اندازه کافی ویتامین A. دریافت می‌کنند. با این حال کشورهای در حال توسعه باید چاره‌ای برای پیشگیری از این کمبود بیندیشند.
خطرات دریافت مقدار زیاد ویتامین A.
خطر دریافت بیش از حد ویتامین A. تن‌ها متوجه منابعی است که به صورت مستقیم ویتامین A. را به بدن انتقال می‌دهند. این یعنی میوه‌ها و سبزیجاتی که ابتدا بتاکاروتن به بدن می‌دهند و بدن خود آن را تبدیل به ویتامین A. می‌کند از این قاعده مستثنا هستند؛ بنابراین نگران مسمومیت بر اثر خوردن مقدار زیادی هویج یا دیگر میوه‌ها و سبزیجات نباشید.

معمولا بیشترین نگرانی درباره مصرف زیاد ویتامین A. استفاده از مکمل‌های ان در مدت زمانی کوتاه است.

این ویتامین زمانی باعث بروز مسمومیت می‌شود که دوز استفاده آن از نیاز روزانه ۱۰ برابر بیشتر باشد.

بیشترین خطر متوجه خانم هایی باردار است، چون مصرف بیش از حد ویتامین A. می‌تواند موجب نقص نوزاد در زمان زایمان شود.

خانم‌های باردار به ویتامین A. کافی نیاز دارند نه بیش از اندازه. اگر درباره میزان مصرف ویتامین A. و بارداری خود سوالی دارید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۵۴۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو

محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت : با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه و سازمان فضای مجازی سراج مرکز استان و آموزش‌وپرورش استان؛ دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایلی آوین نو، برگزار می‌شود.

وی افزود: فعالیت در رسانه و تولیدات رسانه‌ای نقش بسیار مهمی در جوامع مدرن دارد. رسانه‌ها به‌عنوان صدای جامعه عمل می‌کنند و توانایی تأثیرگذاری بر افکار، نگرش‌ها و رفتار‌های افراد رادارند. تولیدات رسانه‌ای شامل انواع رسانه‌ها مانند رادیو، تلویزیون، رسانه‌های آنلاین، رسانه‌های اجتماعی و... است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه مصداق‌های اهمیت فعالیت در رسانه و تولیدات رسانه‌ای را برشمرد و گفت: این مصداق‌ها عبارت‌اند از:۱- اطلاع‌رسانی: رسانه‌ها به ما امکان می‌دهند تا با اخبار، رویداد‌ها و اطلاعات به‌روز آشنا شویم. آنها نقش بسیار مهمی در تأمین منابع اطلاعاتی برای جامعه دارند و افراد را با مسائل مختلف جامعه و جهان آشنا می‌سازند.۲- شکل‌دهی به نگرش‌ها: رسانه‌ها توانایی تأثیرگذاری بر نگرش‌ها و عقاید افراد رادارند. آنها می‌توانند الگوها، ارزش‌ها و ایده‌ها را ترویج کنند و به شکل‌دهی به نگرش‌های جامعه کمک کنند.۳- تأثیر در سیاست: رسانه‌ها توانایی تأثیرگذاری بر روند سیاست‌گذاری دارند. آنها می‌توانند مسائل مختلف را در جامعه مطرح کنند، نظرات عمومی را تحت تأثیر قرار دهند و روند تصمیم‌گیری‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.
۴- تولید فرهنگ و سرگرمی: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در تولید فرهنگ و سرگرمی دارند. آنها فضایی را برای انتشار هنر، فرهنگ و سبک زندگی فراهم می‌کنند و می‌توانند به ترویج هنر و فرهنگ جامعه کمک کنند.

وی ادامه داد: فعالیت در رسانه و تولیدات رسانه‌ای نه‌تن‌ها امکان ارتباطات و اطلاع‌رسانی مؤثر را فراهم می‌کند، بلکه توانایی تأثیرگذاری بر جوامع و فرهنگ‌ها را دارد.

خیاط زنجانی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در این دوره، با اصول و مفاهیم اساسی مهارت‌های رسانه‌ای آشنا خواهند شد و سرفصل‌های آن عبارت‌اند از: ۱) طراحی پوستر با موبایل: که آشنایی با تکنیک‌ها و اصول طراحی گرافیکی را در برمی‌گیرد و طراحی پوستر‌های زیبا و جذاب را توسط موبایل آموزش می‌دهند.۲) تدوین با موبایل: در این قسمت شرکت‌کنندگان در دوره با تکنیک‌ها و ابزار‌های تدوین ویدئو با استفاده از موبایل آشنا می‌شوند و قادر خواهند بود ویدئو‌های خلاقانه و جذاب را ایجاد و ویرایش نمایند. ۳) عکاسی با موبایل: آشنایی با ترفند‌ها و روش‌های عکاسی با استفاده از موبایل شامل می‌شود و مخاطب یاد می‌گیرد عکس‌های حرفه‌ای و زیبا را به‌وسیله دوربین موبایل خود ثبت کند.

وی اضافه کرد: این دوره به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد که مهارت‌های رسانه‌ای خود را در زمینه‌های مختلف تقویت نمایند و از آنها در کسب‌وکارها، تولید محتوا و ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: زمان برگزاری دوره‌ی آموزشی مهارت‌های رسانه‌ای آوین نو در دو جلسه، پنجشنبه‌ها، ۲۰ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ هست که به‌صورت حضوری در شهرستان کرمانشاه برگزار می‌شود و به شرکت‌کنندگان گواهینامه ارائه خواهد شد.

وی گفت: لازم به ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام در این دوره و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی fandino.ir مراجعه نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • با این کلاهبرداری‌های اینترنتی آشنا شوید
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید
  • سقوط تلخ تیم نام آشنا به سری بی ایتالیا